Erno Prosman doet aanval op wereldrecord blindsimultaan

Post Reply
wellnesswrotter

huh?

Post by wellnesswrotter » Thu Jul 10, 2008 16:27

Voorpost wrote:Jules Martens heeft weer een nieuw standje voor een eventuele nieuwe druk van zijn boek, zie http://www.youngminded.nl/kvo/pers.php

Na 29 zetten stond het zo:

Image

Er volgde 30.44-40 9-13? 31.27-22 17x37 32.26x17 en zwart gaf nu al op. Daarmee negeerde hij de wet van de Kraaij: altijd de combinatie van je tegenstander uit laten voeren!
zit er nog wat in dan?

Eric van Dusseldorp

Re: huh?

Post by Eric van Dusseldorp » Thu Jul 10, 2008 17:31

wellnesswrotter wrote:
Voorpost wrote:Jules Martens heeft weer een nieuw standje voor een eventuele nieuwe druk van zijn boek, zie http://www.youngminded.nl/kvo/pers.php

Image

Er volgde 30.44-40 9-13? 31.27-22 17x37 32.26x17 en zwart gaf nu al op. Daarmee negeerde hij de wet van de Kraaij: altijd de combinatie van je tegenstander uit laten voeren!
zit er nog wat in dan?
Ik mis de crux ook een beetje.

Krijn

Re: huh?

Post by Krijn » Thu Jul 10, 2008 20:18

Eric van Dusseldorp wrote:
wellnesswrotter wrote:

Image

zit er nog wat in dan?
Ik mis de crux ook een beetje.
nouja, het maakt het zoeken in TD wel makkelijker als je naar combinaties met 38x20 zoekt

grtjs
Krijn

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Jul 11, 2008 22:28

Jaap van Galen wrote:Er begint tekening in de strijd te komen.

Ook de voorspellers onder ons beginnen zich wellicht af te vragen of hun gok de juiste was.
Gemiddeld denken de in totaal 39 voorspellers dat Erno 41 punten gaat halen in 20 uur en 12 minuten. Drie zien het somber in voor Erno en denken dat hij de vereiste 70% ofwel 38 punten niet haalt. De meest optimistische voorspelling was 47 punten ofwel een score van 87%.

Zie hieronder het overzicht van alle voorspellingen.

Image
Is de uitslag van de pool al gepubliceerd?
Mijn voorspelling was zeer close...... Image

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Jul 12, 2008 15:46

Ja, wie heeft die pool nu gewonnen [img]images/smilies/icon_question.gif[/img]

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Sun Jul 13, 2008 09:13

steenslag wrote:
NRC 12-7-2008 Rubriek Hans Ree

Blindsimultaans

Het is lang geleden dat schakers probeerden om records met blindsimultaans te vestigen, maar in de tijd dat ze dat nog wel deden, golden er strengere regels dan nu bij de dammers.
Ik was verbaasd toen ik laatst las dat Erno Prosman het wereldrecord van Ton Sijbrands zou heben gebroken. Prosman had wel twee tegenstanders meer gehad dan Sijbrands, maar had hij niet een veel slechtere score?
Inderdaad, Sijbrands had de laatste keer 92 procent gescoord en Prosman 70 procent, een verschil dat er voor de dambond kennelijk niet toe doet. Het is een beetje alsof je het wereldrecord op de 100 meter hardlopen zou verbeteren door op een sukkeldrafje 110 meter te lopen.

(...)
Als ik het goed begrijp dan zien sommigen een blindsimultaan voornamelijk als kunst. In dat geval is het een kwestie van smaak of de prestatie van Prosman hoger aangeslagen dient te worden dan die van Sijbrands.

Maar als je blindsimultaans als sport beschouwt, dan slaat het argument van Hans Ree natuurlijk helemaal nergens op. Dan is een vergelijking met hoogspringen / gewichtheffen etc. natuurlijk veel meer op zijn plaats dan met hardlopen. En dan is de prestatie van Prosman uiteraard beter dan die van Sijbrands.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sun Jul 13, 2008 10:05

Wieger Wesselink wrote:Dan is een vergelijking met hoogspringen / gewichtheffen etc. natuurlijk veel meer op zijn plaats dan met hardlopen. En dan is de prestatie van Prosman uiteraard beter dan die van Sijbrands.
Persoonlijk moet ik steeds aan polsstokhoogspringen denken waar Sergej Bubka het wereldrecord vele malen met enkele centimeters verbeterde. In 1984 sprong hij over 5.85 meter, tien jaar later stopte de teller op 6.14 meter. Het uiteindelijke record had hij jaren eerder kunnen vestigen, maar het was commercieel interessanter om het in kleine stapjes te doen.

Sijbrands is laatst in Tilburg met een ruime zwaai over de 6 meter gegaan. Erno is nu rakelings over de 6.02 meter gescheerd en is daarmee de terechte wereldrecordhouder. Maar of hij ook de beste blinddammer is? Ik denk eerlijk gezegd van niet, maar bij een wereldrecord hoort natuurlijk ook de lef en de ambitie om de lat zo hoog mogelijk te leggen.

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Sun Jul 13, 2008 10:06

Wieger Wesselink wrote:
steenslag wrote:

Blindsimultaans

Het is lang geleden dat schakers probeerden om records met blindsimultaans te vestigen, maar in de tijd dat ze dat nog wel deden, golden er strengere regels dan nu bij de dammers.
Ik was verbaasd toen ik laatst las dat Erno Prosman het wereldrecord van Ton Sijbrands zou heben gebroken. Prosman had wel twee tegenstanders meer gehad dan Sijbrands, maar had hij niet een veel slechtere score?
Inderdaad, Sijbrands had de laatste keer 92 procent gescoord en Prosman 70 procent, een verschil dat er voor de dambond kennelijk niet toe doet. Het is een beetje alsof je het wereldrecord op de 100 meter hardlopen zou verbeteren door op een sukkeldrafje 110 meter te lopen.

(...)
Als ik het goed begrijp dan zien sommigen een blindsimultaan voornamelijk als kunst. In dat geval is het een kwestie van smaak of de prestatie van Prosman hoger aangeslagen dient te worden dan die van Sijbrands.

Maar als je blindsimultaans als sport beschouwt, dan slaat het argument van Hans Ree natuurlijk helemaal nergens op. Dan is een vergelijking met hoogspringen / verspringen / gewichtheffen etc. natuurlijk veel meer op zijn plaats dan met hardlopen. En dan is de prestatie van Prosman uiteraard beter dan die van Sijbrands.
Ik stel me voor dat Hans Ree dan zou tegenwerpen dat hij de verspringprestatie bij het WK atletiek 1991 van Carl Lewis (reeks: 8.68-fout-8.83-8.91-8.87-8.84) hoger aanslaat dan die van Mike Powell (7.85-8.54-8.29-fout-8.95-fout)

Koops

Post by Koops » Sun Jul 13, 2008 11:28

Blindsimultaans

(...)
Net als bovenstaande posters vind ik de vergelijking erg krom. Het ironische is zelfs dat het juist Prosman is die veel sneller was.

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Sun Jul 13, 2008 17:08

Wat zitten we hier allemaal te zeiken over het wereldrecord van Erno?? Hij heeft het wereldrecord gewoon verbroken en is de terechte houder van het wereldrecord!! Ook al deed Prosman er 48 uur over. Een wereldrecord is een wereldrecord.

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Sun Jul 13, 2008 17:09

groenteboer wrote:Wat zitten we hier allemaal te zeiken over het wereldrecord van Erno?? Hij heeft het wereldrecord gewoon verbroken en is de terechte houder van het wereldrecord!! Ook al deed Prosman er 48 uur over. Een wereldrecord is een wereldrecord.
Ik bedoel natuurlijk: Ook al had Prosman er 48 uur over gedaan.

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Sun Jul 13, 2008 21:46

Image

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Jul 13, 2008 22:07

Mooi interview.
Gerard, bedankt voor de plaatsing.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Sun Jul 13, 2008 22:11

Piet Bouma wrote:

Ook de voorspellers onder ons beginnen zich wellicht af te vragen of hun gok de juiste was.
Gemiddeld denken de in totaal 39 voorspellers dat Erno 41 punten gaat halen in 20 uur en 12 minuten. Drie zien het somber in voor Erno en denken dat hij de vereiste 70% ofwel 38 punten niet haalt. De meest optimistische voorspelling was 47 punten ofwel een score van 87%.

Image
Eric van Dusseldorp wrote:Ja, wie heeft die pool nu gewonnen Image
Thomas Kuipers is de grote winnaar van de poule.
Hij was de enige die precies het aantal van 38 punten goed heeft voorspeld.
Vandaag heb ik van de verantwoordelijke hoofdarbiter (Frank Teer dus) begrepen dat de officiele tijdsduur van de recordpoging 22 uur en 15 minuten bedroeg.
Morgen geef ik een overzicht van alle andere prijswinnaars.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Mon Jul 14, 2008 20:26

Jaap van Galen wrote:
Piet Bouma wrote:

Image
Eric van Dusseldorp wrote:Ja, wie heeft die pool nu gewonnen Image
Thomas Kuipers is de grote winnaar van de poule. Hij was de enige die precies het aantal van 38 punten goed heeft voorspeld.
Vandaag heb ik van de verantwoordelijke hoofdarbiter (Frank Teer dus) begrepen dat de officiele tijdsduur van de recordpoging 22 uur en 15 minuten bedroeg.
Morgen geef ik een overzicht van alle andere prijswinnaars.
Thomas nogmaals van harte gefeliciteerd met je overwinning en de 100 Euro die je daarmee verdient.
En inderdaad Piet, omdat jij er (als enige van alle deelnemers) in geslaagd bent om de tijdsduur exact goed te voorspellen, levert je puntje teveel voor Erno je een zeer verdiende tweede plaats op. Daan van Os, gisteren ook nog actief tegen Jeroen van den Akker, ziet zijn voorspelling beloond met een derde plaats. Eric heeft blijkbaar een vooruitziende blik want hij valt voor het tweede achtereenvolgende jaar in de prijzen. En tenslotte wist Gera Hol met haar voorspelling de laatste geldprijs in de wacht te slepen.

Alle prijswinnaars gefeliciteerd!

De einduitslag:
1. Thomas Kuipers (38 punten, tijdsduur 20.34) 100 Euro
2. Piet Bouma (39 punten, tijdsduur 22.15 ofwel precies goed!!) 50 Euro
3. Daan van Os (39 punten, tijdsduur 21.31) 25 Euro
4. Eric van Dusseldorp (39 punten, tijdsduur 21.00) 15 Euro
5. Gera Hol (37 punten, tijdsduur 20.00) 10 Euro

De prijswinnaars kunnen met een mailtje naar duwopool@gmail.com hun giro/bankrekening doorgeven, of geduldig afwachten tot ze via de mail hetzelfde verzoek krijgen.

N.B. De kleine lettertjes vermelden dat terechte protesten tegen deze einduitslag worden gehonoreerd, en de uitslag daarmee nog niet geheel definitief is.

Post Reply