Nationale Competitie 2014-2015

Post Reply
Luteijn
Real name: Frits Luteijn

Re: Nationale Competitie 2014-2015

Post by Luteijn » Sun Mar 08, 2015 12:26

Fred van Amersfoort wrote: Ook raar dat niemand reageert op het afhaken van Meurs. Er is zoveel geinvesteerd in die jongen en nu speelt hij gewoon geen NK. Bizar.
Het was al geruime tijd bekend, dat Pim Meurs van het dammen niet zijn beroep wilde maken. Een heel verstandig besluit. Je moet van een hobby geen werk willen maken, want dan ben je een hobby kwijt. Eerst je studie afmaken en dan over een paar jaar weer eens verder kijken is een veel beter traject.

Bij hem en veel andere jeugdspelers zie je het kenmerkende schakel probleem tussen jeugddammer en senior. De brille van de jeugd verdwijnt en kennis en ervaring van de senior moet zich nog ontwikkelen. Bij Sijbrands en Wiersma heeft deze overgang zich schijnbaar zonder onderbreking voltrokken. Bij vrijwel alle andere jeugdspelers bleef tot nog toe de ontwikkeling steken.

Alleen Boomstra lijkt iemand, die het pad van Sijbrands zou kunnen volgen. Het is belangrijk om juist in de fase na de jeugd aandacht aan je talenten te besteden. Het leven begint pas bij twintig. Een professioneel dammer wacht dan nog potentieel gezien een carriere van 60 jaar. Tijdens deze carriëre heb je meer nodig dan 'brille' alleen.

henk stoop

Nationale Competitie 2014-2015

Post by henk stoop » Sun Mar 08, 2015 17:21

Moet het speeltempo in de promotie-degradatiewedstrijden niet omhoog. Bijvoorbeeld 50 + 1 ipv 80 + 1.
Door al dat sneldammen na 10-10 waren er veel dammers niet om vijf uur klaar. Bij thuiskomst waren de spruitjes koud.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Mar 08, 2015 17:30

Tja, dat is weer wat kort door de bocht. De KNDB had duidelijk ingezet op een wereldtitel van Boomstra of Meurs. Iets wat overigens ook nog best iets later kan lukken na het eenmalig missen van een NK wegens studie. Maar daar ligt het punt niet. Werkelijk alle middelen en inspanningen waren gericht op deze 2 toptalenten. Mede op die basis werd ook de subsidie binnen gesleept. Mede op die basis werd er een forse staf opgericht. Ook de meerlanden uitdaging werd daardoor "noodzakelijk" om de kans op die subsidie te behouden. Afhaken, met welke goede reden dan ook, is anders dan hoe het beleid bedoeld was. Het toont voor mij aan hoe wankel en eenzijdig het topsportbeleid was/is en dat dat dus anders moet worden. Verder vraag ik me af of Thijsssen nog een keuzeplaats is aangeboden, we hebben het wel over de vijf-voudig kampioen.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Sun Mar 08, 2015 18:55

Iemand hier heeft het over sneldamwedstrijden; ik kan echter nergens uitslagen vinden ervan. Wie weet is het wel nattevingerwerk geweest. Wat betreft die spruitjes: komt mooi uit. Konden ze mooi een keer naar het restaurant gaan met z'n allen; je bent een team.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Mar 08, 2015 20:49

Michel Stempher wrote:Iemand hier heeft het over sneldamwedstrijden; ik kan echter nergens uitslagen vinden ervan. Wie weet is het wel nattevingerwerk geweest. Wat betreft die spruitjes: komt mooi uit. Konden ze mooi een keer naar het restaurant gaan met z'n allen; je bent een team.
Detailuitslagen van de twee thrillers staan in de Toernooizaal bij het toernooi. Leek mij de beste plek.
Overige detailuitslagen van Harderwijk - HDC en BDV Bennekom - Samen Sterk 2 nog onbekend.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Alex

Post by Alex » Sun Mar 08, 2015 20:53

Piet Bouma wrote:
Michel Stempher wrote:Iemand hier heeft het over sneldamwedstrijden; ik kan echter nergens uitslagen vinden ervan. Wie weet is het wel nattevingerwerk geweest. Wat betreft die spruitjes: komt mooi uit. Konden ze mooi een keer naar het restaurant gaan met z'n allen; je bent een team.
Detailuitslagen van de twee thrillers staan in de Toernooizaal bij het toernooi. Leek mij de beste plek.
Overige detailuitslagen van Harderwijk - HDC en BDV Bennekom - Samen Sterk 2 nog onbekend.
Harderwijk - Haarlem via de ste van Haarlem:

Aangezien de gedetailleerde uitslagen van het sneldammen nergens op de kndb site te vinden zijn:
1. Niek Kuijvenhoven - Roel Janssen 2-0 ( 6)
2. Henry Offenga - Stefan Stolwijk 1-1 (10)
3. Gerwin van der Meer - Mark Deurloo 0-2 ( 3)
4. Kees de Jong - Dick Siegers 2-0 ( 1)
5. Joras Ferwerda - Roberto Vesciano 1-1 ( 5)
6. Jan van der Star - Pieter Schoonderbeek 2-0 ( 4)
7. Jan Hendrik Kok - Marcel Kosters 2-0 ( 7)
8. Fred Elgersma - Fabian Snijder 0-2 ( 9)
9. Ruurd Wuestman - Paul Smit 1-1 ( 2)
10. René Schaafsma - Jan Esselman 2-0 ( 8)

Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri » Mon Mar 09, 2015 01:09

Zijn trouwens leuke interviews die staan op de site van VBI!
Schuilt dus meer achter dan '10 goede dammers bij elkaar zetten'.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Mar 09, 2015 17:53

Uit betrouwbare bron vernomen dat de stekker er uit gaat bij Volendam.
Jammer dat dit niet een week eerder bekend is gemaakt, dan had er in de nacompetitie meteen gespeeld kunnen worden om een extra plek.

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Mon Mar 09, 2015 18:13

Jan Pieter wrote:Uit betrouwbare bron vernomen dat de stekker er uit gaat bij Volendam.
Jammer dat dit niet een week eerder bekend is gemaakt, dan had er in de nacompetitie meteen gespeeld kunnen worden om een extra plek.
Kan nog steeds. Laat TDV en Damcombinatie Fryslân maar erom strijden in Kampen ofzo. Ik regel wel de gratis zaalhuur met een beetje geluk en de E-boards gaan ook wel lukken.

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Mon Mar 09, 2015 18:22

Michel Stempher wrote:
Jan Pieter wrote:Uit betrouwbare bron vernomen dat de stekker er uit gaat bij Volendam.
Kan nog steeds. Laat TDV en Damcombinatie Fryslân maar erom strijden in Kampen ofzo. Ik regel wel de gratis zaalhuur met een beetje geluk en de E-boards gaan ook wel lukken.
lijkt me dat de KNDB (net zoals bij het echte NK) de beste in de barrage (of beste 2de) gewoon doorschuift.
Snap je wel Michel dat je wil dat er gespeeld word zodat jij volgend jaar in Hoofdklasse A makkelijker kampioen kan worden mocht fryslan zo geloosd worden ;)

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Mon Mar 09, 2015 18:28

playforstacks wrote:
Michel Stempher wrote:
lijkt me dat de KNDB (net zoals bij het echte NK) de beste in de barrage (of beste 2de) gewoon doorschuift.
Snap je wel Michel dat je wil dat er gespeeld word zodat jij volgend jaar in Hoofdklasse A makkelijker kampioen kan worden mocht fryslan zo geloosd worden ;)
Dat is uiteraard mijn argument voor het aanmoedigen van Fryslan :lol:

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Mar 09, 2015 18:29

Michel Stempher wrote:n Damcombinatie Fryslân maar erom strijden in Kampen ofzo. Ik regel wel de gratis zaalhuur met een beetje geluk en de E-boards gaan ook wel lukken.
Dat is een idee, maar je kunt Volendam ook als degradant beschouwen, en Lunteren handhaven. In de lagere klassen idem dito: doe je een extra promovendus of juist een degradant minder.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Mar 09, 2015 18:34

Mijn idee zou zijn een nationale jeugdselectie te maken van de grootste talenten en dat team in de ereklasse te plaatsen.

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Mon Mar 09, 2015 18:36

Jan Pieter wrote:
Michel Stempher wrote:n Damcombinatie Fryslân maar erom strijden in Kampen ofzo. Ik regel wel de gratis zaalhuur met een beetje geluk en de E-boards gaan ook wel lukken.
Dat is een idee, maar je kunt Volendam ook als degradant beschouwen, en Lunteren handhaven. In de lagere klassen idem dito: doe je een extra promovendus of juist een degradant minder.
Ik ben weliswaar niet helemaal onpartijdig hierin, maar toch lijkt het me volstrekt onlogisch om dat te doen aangezien het makkelijk had gekund dat een van de ereklasse teams was gedegradeerd bij de nacompetitie. Als dat was gebeurt was het volkomen duidelijk, lijkt me, dat Lunteren die plek niet had kunnen opvullen omdat ze onder deze ereklasse club waren geëindigd. Dus denk dat clubs in nacompetitie > directe degradanten

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Mon Mar 09, 2015 18:37

Jan Pieter wrote:
Dan gaan er protesten komen vanuit Fryslân en TDV vermoed ik. Je kunt een team maar niet zo reglementair laatste verklaren. Vorig jaar is er geloot om een plek in de eerste klasse bijvoorbeeld. De verliezende teams uit de playoffs zaten in de koker van de notaris.

Post Reply