Kwalificatietoernooi NK 2011

Post Reply
Andrew Tjon A Ong

Re: Kwalificatietoernooi NK 2011

Post by Andrew Tjon A Ong » Tue Mar 01, 2011 18:41

Hanco Elenbaas wrote:
Jan Pieter wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Dat de uitslag van de totaal niet meer belangrijke partij uit de laatste ronde tussen de allang uitgeschakelde Theo van den Hoek en Daaf Kasse invloed zou kunnen hebben op wie zich voor de Finale plaatst en wie niet, zou alweer een reden moeten zijn om spelers bij gelijk eindigen in punten te laten herkampen.
In Emmeloord had het nog erger kunnen zijn. Daar verloor Jurg in de slotronde van Van Prinsenbeek, en zowel partij als tijdverbruik doen vermoeden dat Jurg snel naar huis wilde. Dit kostte Twiest een net niet cruciaal weerstandspunt. Het zou heel onbevredigend geweest zijn als dit een beslissende invloed op de kwalificatie had gehad.

Aan de andere kant, zoals ildjarn al aangaf, zat Frits Luteijn op het NK 2008 steevast te vluggeren in de tweede ronde op een dag, en mede daardoor werd Heusdens kampioen. Zo zijn er meer voorbeelden te geven. Al jaren accepteren we dat kampioenschappen beslist worden doordat er punten cadeau gedaan worden, waarom zouden we dan opeens moeten herkampen wanneer er (minder belangrijke) weerstandspunten cadeau gedaan worden?
Dat Balkenende hier al jarenlang als minister-president geaccepteerd werd, betekende gelukkig niet dat we maar door moesten gaan met die onzin. (Hoewel Rutte helaas nauwelijks een verbetering te noemen is. Stem morgen Ton Sijbrands! Meer gymnastiek voor talentvolle damjeugd en een 13de maand en meer vakantiegeld voor ons. :D )

Dit nieuwe kwalificatiesysteem heeft een paar voordelen, zie de stukjes van Andrew, maar de deur staat wijd open voor onrechtvaardigheden (door je eigen rating genekt worden) of zelfs corruptie. Ik wist niet dat Frits op het NK 2008 steevast zat te vluggeren tijdens de tweede ronde op een dag. Als dat zo is dan klopt dat natuurlijk aan geen kant, maar dat betekent nog niet dat ik het er daarom maar mee eens moet zijn dat het nu ook mogelijk is dat een al uitgeschakelde de kwalificatie van een goede damvriend kan helpen afdwingen door opzettelijk te verliezen van een andere nobody in een partij waarin eigenlijk niks meer op het spel zou horen te staan. Ik zeg niet dat dat al gebeurd is, maar het zou zomaar kunnen gebeuren, nu de katten op het spek worden gebonden.

Barrage na gelijk eindigen in punten vind ik rechtvaardiger, maar ik zal wel tot een kleine minderheid behoren, aangezien de hele damwereld zelfs instemmend bleef zwijgen toen een paar "wijze" mannen besloten dat de laatste plaats op een WK moest worden weggeschonken in plaats van dat er om zou worden gespeeld, zoals eerder was afgesproken.
Ik zou morgen graag voor Ton Sijbrands willen stemmen, maar een 13e maand en vakantiegeld zal het mij niet opleveren, en de gymnastiek is ook al niet voor mij van toepassing.

Fraude en corruptie bij het dammen in Nederland? Dat komt in Nederland toch niet voor??

Door je eigen rating genekt worden vind ik geen sterk argument. Ik heb natuurlijk makkelijk praten omdat ik geen hoge rating heb. Als ik in een Zwitsers toernooi op rating remise speel tegen Schwarzman met 300 ratingpunten meer dan ik, dan kom ik daardoor op dat moment hoger op de ranglijst te staan dan hij. Ik vind dat volkomen terecht omdat mijn prestatie groter is dan zijn prestatie.

Ik vind dat we af moeten van al die barrages en beslissingswedstrijden na het toernooi. We moeten blij zijn dat we nu een systeem hebben, waarbij je na afloop van de wedstrijd gewoon de winnaars kunt feliciteren met kampioenschap of kwalificatie. Dat is voor iedereen veel plezieriger. Het is hoogst onbevredigend voor al die toeschouwers in de speelzaal en alle dammers thuis die het toernooi via het internet gevolgd hebben, dat je na afloop van de laatste wedstrijd nog steeds geen winnaars hebt. Het is gewoon een anticlimax als je daarna nog een datum moet gaan prikken om de beslissingswedstrijden te gaan plannen.
Natuurlijk snap ik wel dat je degene die er dichtbij zaten nog de gelegenheid wilt geven om zich te bewijzen, zodat zij alsnog de kwalificatie kunnen afdwingen als zij echt sterker zijn dan degene die met gelijk aantal punten boven hen zijn geëindigd. Ik vraag mij echter af of je dan niet gewoon het toernooi bijvoorbeeld 1 ronde langer maakt en dat je dan na de laatste ronde in alle gevallen gewoon het toernooi kunt afsluiten. Dat een sterke speler dan op WP of lagere tegenstanderrating buiten de boot valt, is dan jammer voor hem, maar de ander heeft na 9 ronden een zodanige een prestatie van formaat geleverd dat hij de kwalificatie ook verdiend heeft.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

GuidoB

Post by GuidoB » Wed Mar 02, 2011 01:20

Image

Krijn ter Braake - Roy Bidesi

Een leuk standje om aan te rekenen. Zwart speelde hier het verschrikkelijke 37...3-8?? en gaf het direct op na 38.25-20 14x34 39.35-30.

Wat was er gebeurd als zwart 37...4-9 had gespeeld?

Nu ziet 38.35-30 14x34 39.35-30 24x44 40.33x24 19x30 41.49x7 2x11 42.27-21 16x27 43.32x12 er wel goed uit, maar niet goed genoeg: 43...30-34 44.26-21 34-39 45.45-40 13-19 46.21-16 11-17 Tjalling, tel je mee? 47.12x21 Dat is 1. 47...19-24 48.28-23 24-30 49.40-34 39-44 50.34x25 Dat is 2. 50...6-11 51.16x7 Dat is 3. 51...44-49 En remise.

Stel wit gaat verder met het zwakke 38.40-34? 29x40 39.45x34 12-18.

Image

Nu gaat 40.34-29 niet, ziet 40.49-44 2-8 er verschrikkelijk uit en volgt op 40.49-43 de Coup Raphael met 40...17-22 41.28x17 23-28 42.32x12 14-20 43.25x23 2-7 44.30x8 7x40 45.35x44 3x41. Ook de bomzet ziet best er eng uit, bijvoorbeeld 40.27-21 16x27 41.32x12 23x41 42.12x23 19x39 43.30x10 39x30 44.35x24 9-14 45.10x8 2x13 46.25-20 41-46 47.20-15 3-9 48.24-20 13-18 en wit haalt nog net remise door zijn schijven op 29 en 40 neer te zetten en dan te offeren met 29-23 x25 15-10, omdat de tegenactie 9-14 en 18-23 niet langer werkt.

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Wed Mar 02, 2011 09:12

Ik heb nog nooit een 100-meter loper gehoord, dat je de reactietijd van de eindtijd zou moeten afhalen. Stel loper A een reactietijd heeft van 0,07 en loper B van 0,11. De finishtijden zijn 9,96 om 9,98. Hoewel B de afstand het snelst heeft gelopen wordt A tot winnaar uitgeroepen.

Blijkbaar is de reactietijd een onderdeel van de competitie, zoals nu is besloten dat weerstandspunten etc. onderdeel zijn de competitie. Hoe dichter je bij de top komt des te meer het om de details gaat en zal moeten gaan. Bij dammen heeft reactietijd niet zoveel invloed vandaar dat gekozen zal zijn voor een ander systeem.

MenO

Post by MenO » Wed Mar 02, 2011 09:55

Douwe Edelenbos wrote:Ik heb nog nooit een 100-meter loper gehoord, dat je de reactietijd van de eindtijd zou moeten afhalen. Stel loper A een reactietijd heeft van 0,07 en loper B van 0,11. De finishtijden zijn 9,96 om 9,98. Hoewel B de afstand het snelst heeft gelopen wordt A tot winnaar uitgeroepen.

Blijkbaar is de reactietijd een onderdeel van de competitie, zoals nu is besloten dat weerstandspunten etc. onderdeel zijn de competitie. Hoe dichter je bij de top komt des te meer het om de details gaat en zal moeten gaan. Bij dammen heeft reactietijd niet zoveel invloed vandaar dat gekozen zal zijn voor een ander systeem.
Ondanks dat ik het met je eindpunt eens ben, is dit natuurlijk een argument wat kant noch wal raakt.
Reactietijd is iets waar een hardloper zelf invloed op heeft en op kan trainen, weerstandspunten zijn volledig willekeurig en staan buiten de invloedssfeer van de speler zelf.

Vengaboy

Post by Vengaboy » Wed Mar 02, 2011 11:24

Buiten de discussie over welk systeem er moet worden gehanteerd.

Welke speler is ten "onrechte" buiten de boot gevallen met het huidige systeem?

Als ik de uitslagen bekijk zijn de beste spelers per groep naar de finale gegaan.
En dat is toch de bedoeling, lijkt me.
......door politie en dominee geweerd.....

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Wed Mar 02, 2011 11:38

Vengaboy wrote:Buiten de discussie over welk systeem er moet worden gehanteerd.

Als ik de uitslagen bekijk zijn de beste spelers per groep naar de finale gegaan.
Je hebt gelijk Vengaboy. Iedereen die zich nu geplaatst heeft, heeft dat op grond van zijn prestaties in dat toernooi verdiend. Het is alleen sneu, dat bijv. in Tilburg en Emmeloord spelers met een beduidend hogere rating, en vaste NK-finale spelers, het nu net niet gehaald hebben. Persoonlijk denk ik dat ze nog 1 ronde te kort kwamen om nog een treetje hoger te eindigen, maar als zij dat zelf niet vinden, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Het gehanteerde systeem heeft m.i. verder prima gefunctioneerd.

Vengaboy

Post by Vengaboy » Wed Mar 02, 2011 11:51

Andrew Tjon A Ong wrote:
Vengaboy wrote:Buiten de discussie over welk systeem er moet worden gehanteerd.

Je hebt gelijk Vengaboy. Iedereen die zich nu geplaatst heeft, heeft dat op grond van zijn prestaties in dat toernooi verdiend. Het is alleen sneu, dat bijv. in Tilburg en Emmeloord spelers met een beduidend hogere rating, en vaste NK-finale spelers, het nu net niet gehaald hebben. Persoonlijk denk ik dat ze nog 1 ronde te kort kwamen om nog een treetje hoger te eindigen, maar als zij dat zelf niet vinden, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Het gehanteerde systeem heeft m.i. verder prima gefunctioneerd.
tja. Inderdaad sneu voor hun, maar ja , we kunnen ook nog 10 rondes doorgaan zodat we een rond toernooi gespeeld hebben. en daarna herkampen of het aantal overwinningen laten tellen.

vooraf werd gesteld. je moet bij de eerste 2 eindigen en je hebt daar 8 rondes de tijd voor. Dat mensen met een lagere rating en die nog niet (vaak) een Finale gespeeld hebben, daar beter toe in staat zijn is toch prima, dat lijkt me topsport.
......door politie en dominee geweerd.....

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Wed Mar 02, 2011 11:51

Een prof als Scholma heeft al vele jaren alle faciliteiten. Vanuit zijn tijd dat hij met Wiersma werkte had hij ook support van een uniek iemand. Ik weet niet of Scholma naast het dammen ook een baan heeft? De man is inmiddels in de vijftig. In een gezonde sport ben je dan over de top. Scholma heeft ingeschreven voor de halve finale, zijn boycot was kennelijk een staaltje bluf. Hij heeft het nu niet gehaald, dat is sport. Ik denk dat hij zelf hier over klaagt. Misschien over zijn eigen spel want daar ligt het aan lijkt me. Als je niet wint van een goedwillende amateur als Van Prinsenbeek dan heb je verder geen eisen meer lijkt me. Het is te vergelijken met een gelijkspel van Ajax tegen Telstar. Al moet ik daar direkt bijzeggen dat Van Prinsenbeek omgerekend veel meer amateur is dan de voetballers van Telstar. Het punt is eigenlijk vrij eenvoudig. Topdammers hebben elkaar te lang uit de wind gehouden met vriendelijke remises, zij vormden een soort van gilde. Te lang hoefde er niet meer gewerkt te worden en ging het vanzelf. Hoe anders was dat bij de russen die wel altijd tot het gaatje gaan. Scholma straalde uit dat hij een titel heeft die levenslang rechten geeft. Zo werkt het niet in sport. Je bent zo sterk als je laatste resultaat. Amateur Twiest kwam met een neuslengte voor Scholma over de finish. Daar moet niemand over zeuren. Hij zou misschien wel 4 bootlengtes hebben voorgelegen als hij dezelfde faciliteiten en vrije tijd als Scholma had gehad.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Mar 02, 2011 15:27

Fred van Amersfoort wrote:Een prof als Scholma heeft al vele jaren alle faciliteiten. Vanuit zijn tijd dat hij met Wiersma werkte had hij ook support van een uniek iemand. Ik weet niet of Scholma naast het dammen ook een baan heeft? De man is inmiddels in de vijftig. In een gezonde sport ben je dan over de top. Scholma heeft ingeschreven voor de halve finale, zijn boycot was kennelijk een staaltje bluf. Hij heeft het nu niet gehaald, dat is sport. Ik denk dat hij zelf hier over klaagt. Misschien over zijn eigen spel want daar ligt het aan lijkt me. Als je niet wint van een goedwillende amateur als Van Prinsenbeek dan heb je verder geen eisen meer lijkt me. Het is te vergelijken met een gelijkspel van Ajax tegen Telstar. Al moet ik daar direkt bijzeggen dat Van Prinsenbeek omgerekend veel meer amateur is dan de voetballers van Telstar. Het punt is eigenlijk vrij eenvoudig. Topdammers hebben elkaar te lang uit de wind gehouden met vriendelijke remises, zij vormden een soort van gilde. Te lang hoefde er niet meer gewerkt te worden en ging het vanzelf. Hoe anders was dat bij de russen die wel altijd tot het gaatje gaan. Scholma straalde uit dat hij een titel heeft die levenslang rechten geeft. Zo werkt het niet in sport. Je bent zo sterk als je laatste resultaat. Amateur Twiest kwam met een neuslengte voor Scholma over de finish. Daar moet niemand over zeuren. Hij zou misschien wel 4 bootlengtes hebben voorgelegen als hij dezelfde faciliteiten en vrije tijd als Scholma had gehad.
Jij bent onze insider bij Witte van Moort, Fred. Zo te lezen heeft men er in Westerhaar al spijt van dat men Auke voor veel geld als trainer heeft aangetrokken en niet Edwin Twiest. Tijdens de kraker tegen Volendam om het landskampioenschap had men ook beter niet Edwin kunnen vervangen, maar Auke, die moest kruipen voor een punt tegen nota bene Paul Sier! Sowieso een stevig balende reservebank in Westerhaar, omdat Martijn Rentmeester plaats moest maken voor Kalmakov, die weer eens verloor van Slawa...

Auke, in 2007 nog bijna wereldkampioen, is inderdaad berucht om zijn levenslange vriendelijke remisespel, terwijl Edwin een hartstochtelijke hekel heeft aan dat betondammen van Auke. Nee, Andrew legde het al uit, de KNDB heeft met dit nieuwe kwalificatiesysteem een uitstekende manier gevonden om ons in de Finale van het Nederlands kampioenschap te bevrijden van eeuwige remiseschuivers als Auke Scholma, Hein Meijer, Anton van Berkel en Jeroen van den Akker! Met een beetje geluk zit jij straks ook in de Finale, Fred. Dan kom ik zeker kijken! :)

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Wed Mar 02, 2011 16:35

Hanco Elenbaas wrote: Met een beetje geluk zit jij straks ook in de Finale, Fred. Dan kom ik zeker kijken! :)
Lang niet altijd is het aantal sterke spelers bepalend voor de publieke belangstelling. Een paar smaakmakers als Fred van Amersfoort erbij en het publiek zal massaal toestromen. Ik zou dan in ieder geval zeker gaan kijken, want de kans dat hij zijn partijen snel remise zal schuiven is vrijwel nihil :wink:

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Wed Mar 02, 2011 17:07

Scholma is wel een avontuurlijke speler toch? Ik doelde niet echt op hem als remise schuiver. Ik vind het wel prettig dat een type Sven Winkel er niet bij is. Vorig jaar was het leuk dat Pieter Steijlen zo spannend speelde. Dit jaar een leuke finale met een nieuwe kampioen: Jasper Lemmen. Edwin Twiest kan ook regelmatig een leuke stunt verzorgen. Baljakin, Meurs,Boomstra en Dolfing zullen onderling veel remise spelen terwijl er op andere borden veel beslissingen gaan vallen. Volgens mij wordt dit het leukste NK sinds jaren.

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Wed Mar 02, 2011 17:34

pietervdvorm wrote:Edwin stond in het middenspel stukken beter, en had volgens mij goede kansen als hij niet 24-30 ruilt maar 18-23 speelt. Op basis van de onderlinge partij heb ik er geen enkel probleem mee dat hij zich plaatst, en Auke niet.

Deze stand dus:

Image

Op 41... 18-23 42. 27-22? volgt 12-18! 18-22 24-30 (heeft Twiest dit over het hoofd gezien?).
Image
Kingsrow speelt hier: 6. 38-32 37x28 7. 11-6 23-29 8. 17-11 14-19 9. 11-7 1x12 10. 25-20 19-23 11. 48-42 28-33 12. 16-11 33-39 13. 42-38 39-44 14. 38-32 en zwart kan en geen damhalen en de vang niet langer handhaven, dus vrijwel zeker remise.

Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest » Wed Mar 02, 2011 18:12

Hanco Elenbaas wrote:
Fred van Amersfoort wrote:Een prof als Scholma heeft al vele jaren alle faciliteiten. Vanuit zijn tijd dat hij met Wiersma werkte had hij ook support van een uniek iemand. Ik weet niet of Scholma naast het dammen ook een baan heeft? De man is inmiddels in de vijftig. In een gezonde sport ben je dan over de top. Scholma heeft ingeschreven voor de halve finale, zijn boycot was kennelijk een staaltje bluf. Hij heeft het nu niet gehaald, dat is sport. Ik denk dat hij zelf hier over klaagt. Misschien over zijn eigen spel want daar ligt het aan lijkt me. Als je niet wint van een goedwillende amateur als Van Prinsenbeek dan heb je verder geen eisen meer lijkt me. Het is te vergelijken met een gelijkspel van Ajax tegen Telstar. Al moet ik daar direkt bijzeggen dat Van Prinsenbeek omgerekend veel meer amateur is dan de voetballers van Telstar. Het punt is eigenlijk vrij eenvoudig. Topdammers hebben elkaar te lang uit de wind gehouden met vriendelijke remises, zij vormden een soort van gilde. Te lang hoefde er niet meer gewerkt te worden en ging het vanzelf. Hoe anders was dat bij de russen die wel altijd tot het gaatje gaan. Scholma straalde uit dat hij een titel heeft die levenslang rechten geeft. Zo werkt het niet in sport. Je bent zo sterk als je laatste resultaat. Amateur Twiest kwam met een neuslengte voor Scholma over de finish. Daar moet niemand over zeuren. Hij zou misschien wel 4 bootlengtes hebben voorgelegen als hij dezelfde faciliteiten en vrije tijd als Scholma had gehad.
Jij bent onze insider bij Witte van Moort, Fred. Zo te lezen heeft men er in Westerhaar al spijt van dat men Auke voor veel geld als trainer heeft aangetrokken en niet Edwin Twiest. Tijdens de kraker tegen Volendam om het landskampioenschap had men ook beter niet Edwin kunnen vervangen, maar Auke, die moest kruipen voor een punt tegen nota bene Paul Sier! Sowieso een stevig balende reservebank in Westerhaar, omdat Martijn Rentmeester plaats moest maken voor Kalmakov, die weer eens verloor van Slawa...

Auke, in 2007 nog bijna wereldkampioen, is inderdaad berucht om zijn levenslange vriendelijke remisespel, terwijl Edwin een hartstochtelijke hekel heeft aan dat betondammen van Auke. Nee, Andrew legde het al uit, de KNDB heeft met dit nieuwe kwalificatiesysteem een uitstekende manier gevonden om ons in de Finale van het Nederlands kampioenschap te bevrijden van eeuwige remiseschuivers als Auke Scholma, Hein Meijer, Anton van Berkel en Jeroen van den Akker! Met een beetje geluk zit jij straks ook in de Finale, Fred. Dan kom ik zeker kijken! :)
Volgens mij ben ik meer insider dan Fred hoor...
Afgelopen seizoen was Bennie de trainer van het eerste team, dat even als eerste.
over de trainerscapaciteiten van Auke kan ik kort en helder zijn; ze zijn altijd heel leerzaam geweest en ik heb veel van hem mogen leren; ook tijdens de bondscompetitie heb ik veel van hem mogen leren, dus het is klinkklare onzin om mijn trainingscapaciteiten ook maar in de buurt van zijn (trainers)capaciteiten te willen toedichten.

Ten tweede stond ik wel opgesteld in de basis, maar had enorme last van hoestbuien
en heb mijn plaats afgestaan (niet aan Auke)
Dat Auke tenauwernood remise moest maken (of zelfs had kunnen verliezen) en dat Kalmakov verloor was niet echt volgens planning, maar het blijft mensenwerk, dus het kan (helaas in ons geval dus) gebeuren

Ten derde; Auke een betondammer? In Tdam speel ik als eerste vaak partijen na van een aantal mensen, waaronder ook Auke (niet de bondswedstrijden, want daar ben ik wel bij)
Auke heeft een mooie stijl, af en toe zeer sierlijk, maar vaak ook wel strak positiespel.. en dat het niet altijd lukt.... da's jammer... en ik vind het zeer onterecht dat iemand ook maar het lef heeft om hem zo te betitelen... (maar dat is persoonlijk uiteraard, net als dit hele commentaar)

Dit wilde ik toch even kwijt.... vind het best als mensen kritiek leveren of commentaren leveren, maar hou je dan wel een beetje bij de weg (of was men aan het stoken dat ik er gewoon intuin???)

Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest » Wed Mar 02, 2011 18:20

Rein Halbersma wrote:
pietervdvorm wrote:Edwin stond in het middenspel stukken beter, en had volgens mij goede kansen als hij niet 24-30 ruilt maar 18-23 speelt. Op basis van de onderlinge partij heb ik er geen enkel probleem mee dat hij zich plaatst, en Auke niet.

Deze stand dus:

Image

Op 41... 18-23 42. 27-22? volgt 12-18! 18-22 24-30 (heeft Twiest dit over het hoofd gezien?).
Image
Kingsrow speelt hier: 6. 38-32 37x28 7. 11-6 23-29 8. 17-11 14-19 9. 11-7 1x12 10. 25-20 19-23 11. 48-42 28-33 12. 16-11 33-39 13. 42-38 39-44 14. 38-32 en zwart kan en geen damhalen en de vang niet langer handhaven, dus vrijwel zeker remise.
ik denk dat 24-30 nog niet zo slecht is, maar na het slaan verlies ik gewoon een belangrijk tempo.... voor mijn gevoel had ik dan toch meteen 14-19-24 enz moeten spelen.... in mijn berekening dacht ik dat ik de boel met 01-07 meteen forceerde...wat zat ik daar ver naast.

Rein, kun je aangeven wat Kingsrow daar van vindt? (dus 24-30 x x x 14-19)

Ikzelf kan het nog niet controleren; heb het programma gisteren pas besteld ;-)

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Mar 02, 2011 18:44

Edwin Twiest wrote:
Hanco Elenbaas wrote:

Volgens mij ben ik meer insider dan Fred hoor...
Afgelopen seizoen was Bennie de trainer van het eerste team, dat even als eerste.
over de trainerscapaciteiten van Auke kan ik kort en helder zijn; ze zijn altijd heel leerzaam geweest en ik heb veel van hem mogen leren; ook tijdens de bondscompetitie heb ik veel van hem mogen leren, dus het is klinkklare onzin om mijn trainingscapaciteiten ook maar in de buurt van zijn (trainers)capaciteiten te willen toedichten.

Ten tweede stond ik wel opgesteld in de basis, maar had enorme last van hoestbuien
en heb mijn plaats afgestaan (niet aan Auke)
Dat Auke tenauwernood remise moest maken (of zelfs had kunnen verliezen) en dat Kalmakov verloor was niet echt volgens planning, maar het blijft mensenwerk, dus het kan (helaas in ons geval dus) gebeuren

Ten derde; Auke een betondammer? In Tdam speel ik als eerste vaak partijen na van een aantal mensen, waaronder ook Auke (niet de bondswedstrijden, want daar ben ik wel bij)
Auke heeft een mooie stijl, af en toe zeer sierlijk, maar vaak ook wel strak positiespel.. en dat het niet altijd lukt.... da's jammer... en ik vind het zeer onterecht dat iemand ook maar het lef heeft om hem zo te betitelen... (maar dat is persoonlijk uiteraard, net als dit hele commentaar)

Dit wilde ik toch even kwijt.... vind het best als mensen kritiek leveren of commentaren leveren, maar hou je dan wel een beetje bij de weg (of was men aan het stoken dat ik er gewoon intuin???)
Het is voor mij leerzaam dat je de ironie niet ziet van dat stukje, Edwin, en vervolgens serieus ingaat op 'Auke de betondammer', terwijl je 'Auke, de vriendelijke remiseschuiver' onbesproken laat. :wink: Maar voor jou was hij inderdaad wel erg vriendelijk in Emmeloord... Het zal hoogstwaarschijnlijk een plezierig gevoel geven dat je zo'n veel sterkere speler dan jijzelf hebt mogen uitschakelen, hoewel de gevoelens gemengd zullen zijn omdat hij ook een clubgenoot van je is. Veel plezier in de Finale en niet teveel Betondammen daar! :)

Post Reply