Ik zou morgen graag voor Ton Sijbrands willen stemmen, maar een 13e maand en vakantiegeld zal het mij niet opleveren, en de gymnastiek is ook al niet voor mij van toepassing.Hanco Elenbaas wrote:Dat Balkenende hier al jarenlang als minister-president geaccepteerd werd, betekende gelukkig niet dat we maar door moesten gaan met die onzin. (Hoewel Rutte helaas nauwelijks een verbetering te noemen is. Stem morgen Ton Sijbrands! Meer gymnastiek voor talentvolle damjeugd en een 13de maand en meer vakantiegeld voor ons.Jan Pieter wrote:In Emmeloord had het nog erger kunnen zijn. Daar verloor Jurg in de slotronde van Van Prinsenbeek, en zowel partij als tijdverbruik doen vermoeden dat Jurg snel naar huis wilde. Dit kostte Twiest een net niet cruciaal weerstandspunt. Het zou heel onbevredigend geweest zijn als dit een beslissende invloed op de kwalificatie had gehad.Hanco Elenbaas wrote:Dat de uitslag van de totaal niet meer belangrijke partij uit de laatste ronde tussen de allang uitgeschakelde Theo van den Hoek en Daaf Kasse invloed zou kunnen hebben op wie zich voor de Finale plaatst en wie niet, zou alweer een reden moeten zijn om spelers bij gelijk eindigen in punten te laten herkampen.
Aan de andere kant, zoals ildjarn al aangaf, zat Frits Luteijn op het NK 2008 steevast te vluggeren in de tweede ronde op een dag, en mede daardoor werd Heusdens kampioen. Zo zijn er meer voorbeelden te geven. Al jaren accepteren we dat kampioenschappen beslist worden doordat er punten cadeau gedaan worden, waarom zouden we dan opeens moeten herkampen wanneer er (minder belangrijke) weerstandspunten cadeau gedaan worden?)
Dit nieuwe kwalificatiesysteem heeft een paar voordelen, zie de stukjes van Andrew, maar de deur staat wijd open voor onrechtvaardigheden (door je eigen rating genekt worden) of zelfs corruptie. Ik wist niet dat Frits op het NK 2008 steevast zat te vluggeren tijdens de tweede ronde op een dag. Als dat zo is dan klopt dat natuurlijk aan geen kant, maar dat betekent nog niet dat ik het er daarom maar mee eens moet zijn dat het nu ook mogelijk is dat een al uitgeschakelde de kwalificatie van een goede damvriend kan helpen afdwingen door opzettelijk te verliezen van een andere nobody in een partij waarin eigenlijk niks meer op het spel zou horen te staan. Ik zeg niet dat dat al gebeurd is, maar het zou zomaar kunnen gebeuren, nu de katten op het spek worden gebonden.
Barrage na gelijk eindigen in punten vind ik rechtvaardiger, maar ik zal wel tot een kleine minderheid behoren, aangezien de hele damwereld zelfs instemmend bleef zwijgen toen een paar "wijze" mannen besloten dat de laatste plaats op een WK moest worden weggeschonken in plaats van dat er om zou worden gespeeld, zoals eerder was afgesproken.
Fraude en corruptie bij het dammen in Nederland? Dat komt in Nederland toch niet voor??
Door je eigen rating genekt worden vind ik geen sterk argument. Ik heb natuurlijk makkelijk praten omdat ik geen hoge rating heb. Als ik in een Zwitsers toernooi op rating remise speel tegen Schwarzman met 300 ratingpunten meer dan ik, dan kom ik daardoor op dat moment hoger op de ranglijst te staan dan hij. Ik vind dat volkomen terecht omdat mijn prestatie groter is dan zijn prestatie.
Ik vind dat we af moeten van al die barrages en beslissingswedstrijden na het toernooi. We moeten blij zijn dat we nu een systeem hebben, waarbij je na afloop van de wedstrijd gewoon de winnaars kunt feliciteren met kampioenschap of kwalificatie. Dat is voor iedereen veel plezieriger. Het is hoogst onbevredigend voor al die toeschouwers in de speelzaal en alle dammers thuis die het toernooi via het internet gevolgd hebben, dat je na afloop van de laatste wedstrijd nog steeds geen winnaars hebt. Het is gewoon een anticlimax als je daarna nog een datum moet gaan prikken om de beslissingswedstrijden te gaan plannen.
Natuurlijk snap ik wel dat je degene die er dichtbij zaten nog de gelegenheid wilt geven om zich te bewijzen, zodat zij alsnog de kwalificatie kunnen afdwingen als zij echt sterker zijn dan degene die met gelijk aantal punten boven hen zijn geëindigd. Ik vraag mij echter af of je dan niet gewoon het toernooi bijvoorbeeld 1 ronde langer maakt en dat je dan na de laatste ronde in alle gevallen gewoon het toernooi kunt afsluiten. Dat een sterke speler dan op WP of lagere tegenstanderrating buiten de boot valt, is dan jammer voor hem, maar de ander heeft na 9 ronden een zodanige een prestatie van formaat geleverd dat hij de kwalificatie ook verdiend heeft.