HET BESTE DAMBOEK

Post Reply
Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest » Fri May 19, 2006 13:36

Bert Zwart wrote:Dus Edwin, Hanco heeft gelijk over het feit dat Leo bezig is met zijn memoires, maar ongelijk dat een flink daarvan over Leo's vader gaat?
Leo is voor zichzelf bezig een biografie te maken; natuurlijk zal zijn vader daar ook in genoemd worden....

Maar het wordt geen technisch verhaal of zo.... geen lange analyses of finesses e.d.....

Daarvoor hadden Leo en W.v. Beek het plan opgevat een Monografie te maken over BS, die tot op heden totaal plat ligt omdat er (nog) geen terugkoppeling is geweest en Leo (naar eigen zeggen) wel afwacht of het er nog van komt.....

Dat is in grote lijnen het verhaal in't kort.....

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri May 19, 2006 14:28

Als Edwin nog even blijft doorzeuren dan zal Leo zich gedwongen zien een flink deel van zijn memoires aan Edwin te wijden. Die memoires van Leo zijn waarschijnlijk tamelijk oninteressant als ze over Leo of Edwin gaan. Ben Springer moet de hoofdrol spelen.

Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin » Fri May 19, 2006 15:26

Hanco Elenbaas wrote:Als Edwin nog even blijft doorzeuren dan zal Leo zich gedwongen zien een flink deel van zijn memoires aan Edwin te wijden. Die memoires van Leo zijn waarschijnlijk tamelijk oninteressant als ze over Leo of Edwin gaan. Ben Springer moet de hoofdrol spelen.
Waarom moet Ben Springer de hoofdrol spelen in de memoires van Leo?
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri May 19, 2006 16:01

Damkoningin wrote: Waarom moet Ben Springer de hoofdrol spelen in de memoires van Leo?
Omdat die memoires van Leo over dammen gaan.
Ben Springer was zo'n beetje de grondlegger van de damwereld zoals die nu bestaat. Hij was de eerste nederlandse profdammer, hij woonde jarenlang in Frankrijk, speelde de eerste continentale match, legde de contacten tussen de frans-nederlandse damwereld en de canadese en russische. Was mede-oprichter van FMJD en DAMAS, organiseerde talloze toernooien, waaronder vele WK's, schreef menig damboek en was hoofdredakteur van Damwereld in zakformaat. Ben Springer was goed bevriend met veel van zijn concurrenten, maar een werkelijk helder beeld over wie hij was en hoe hij leefde krijg je niet uit wat over hem en door hem is geschreven. Een van degenen die hem het beste zou moeten kennen is zijn zoon Leo en ik hoop daarom dat de memoires van Leo over de oud-wereldkampioen Ben Springer gaan en niet over de middelmatige dammer Leo.
De zoon van Leo's broer is journalist bij De Telegraaf en kan over zijn opa ook veel grappige verhalen vertellen, die zonder meer door Leo kunnen worden opgenomen in zijn memoires.

Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest » Fri May 19, 2006 17:38

Hanco Elenbaas wrote:
Damkoningin wrote: Waarom moet Ben Springer de hoofdrol spelen in de memoires van Leo?

Omdat die memoires van Leo over dammen gaan
.
Net wat ik zei; leo is aan het schrijven over zijn eigen leven, niet over die van zijn vader en ook niet expliciet over het dammen.... maar over Leo zelf; zijn jeugdjaren, zijn werk, zijn kind, enz enz enz.....

Maar als dat voor Hanco te moeilijk is om te snappen is dat zijn probleem.... laat hem anders zelf maar even met Leo contact opnemen; dan hoort hij zelf wel over hoe en wat, maar ik betwijfel dat dat zal gebeuren.... valt hij dan onder de cognitief dissonanten??? [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]

Trouwens Hanco, wie is jouw bron???? de mijne is Leo Springer zelf.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri May 19, 2006 18:38

Mijn bron is Leo zelf. Dat het het oninteressante boek wordt dat jij daar beschrijft is buitengewoon spijtig. Die indruk kreeg ik niet toen Leo er wat over vertelde in oktober in Amsterdam. Een gemiste kans, als Edwin gelijk heeft.
Trouwens, als er maar 201 boeken worden verkocht over Piet Roozenburg, hoeveel afnemers zullen er dan zijn bij een boek over Ben Springer? En wie koopt dat boek over Leo, behalve Edwin? [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]

Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest » Fri May 19, 2006 19:44

Hanco Elenbaas wrote:Mijn bron is Leo zelf. Dat het het oninteressante boek wordt dat jij daar beschrijft is buitengewoon spijtig. Die indruk kreeg ik niet toen Leo er wat over vertelde in oktober in Amsterdam. Een gemiste kans, als Edwin gelijk heeft.
Trouwens, als er maar 201 boeken worden verkocht over Piet Roozenburg, hoeveel afnemers zullen er dan zijn bij een boek over Ben Springer? En wie koopt dat boek over Leo, behalve Edwin?
Je bron is dus Leo, die je 1 keer gesproken???
Weet je dan meteen al wat hij allemaal van plan is/was????

Maar goed... ik laat je wel in je eigen waarheid joh....

En wie zegt dat hij het wil verkopen?? misschien vindt hij het wel leuk om het voor zichzelf op papier te zetten??....

Wel knap dat je zegt dat het dan zo'n saai boek wordt..... hij heeft genoeg meegemaakt in zijn leven lijkt me..... en hij schrijft leuk..... dus meteen weer een vooroordeel...'t gaat niet over dammen, dus saai??? (in de normale wereld is het idd andersom vaak )

Maar goed, je durft ome Leo niet persoonlijk te vragen merk ik??..... heb ik wel gedaan dus..... en zijn reaktie heb ik al gegeven.

Ik onthou me dan ook maar van verder commentaar... heeft bij jou (wat dit betreft) toch geen nut...... eerst met ome Leo bellen en dan 'praten' we wel verder....

steenslag

Post by steenslag » Sat May 20, 2006 00:59

Alle damboeken worden tegenwoordig in eigen beheer uitgegeven. Uitgeverijen zijn niet geinteresseerd, en geef ze eens ongelijk bij deze verkoopcijfers. De auteur draagt dus alle risico's: hij koopt zelf alle boeken bij de drukker en probeert ze dan te verkopen.

Is zoiets als dit (CafePress.com) niet veel handiger? Geen investeringen voor de auteur en de kostprijs voor de koper valt ook best mee.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat May 20, 2006 05:36

Edwin Twiest wrote:
Je bron is dus Leo, die je 1 keer gesproken???
Weet je dan meteen al wat hij allemaal van plan is/was????

Maar goed... ik laat je wel in je eigen waarheid joh....

En wie zegt dat hij het wil verkopen?? misschien vindt hij het wel leuk om het voor zichzelf op papier te zetten??....

Wel knap dat je zegt dat het dan zo'n saai boek wordt..... hij heeft genoeg meegemaakt in zijn leven lijkt me..... en hij schrijft leuk..... dus meteen weer een vooroordeel...'t gaat niet over dammen, dus saai??? (in de normale wereld is het idd andersom vaak )

Maar goed, je durft ome Leo niet persoonlijk te vragen merk ik??..... heb ik wel gedaan dus..... en zijn reaktie heb ik al gegeven.

Ik onthou me dan ook maar van verder commentaar... heeft bij jou (wat dit betreft) toch geen nut...... eerst met ome Leo bellen en dan 'praten' we wel verder....
Koop jij nou gezellig dat boek van je ome Leo met alle voor jou boeiende onderwerpen en verheerlijk dat als niet saai, maar laat mij lekker zelf bepalen wat voor mij interessant is. Ik lees liever iets over Ben Springer en voor jou en andere Momo's is Leo Springer wellicht je van het. God zegene de greep, ieder zijn eigen waarheid, ieder zijn meug. Veel plezier ermee.

Als het al zo zou zijn als jij beweert en jouw bewonderde ome Leo zijn boek meer laat gaan over Leo dan over Ben, dan vind ik dat een gemiste kans omdat er niemand meer leeft die de grote kampioen Ben Springer van zo nabij gekend heeft als jouw ome Leo. En omdat het boek van Leo toch ook een dammersboek zal worden, betwijfel ik dat er veel markt voor is buiten de damwereld. Maar ja, desalniettemin veel plezier ermee. Ik hoop dat Leo dit leest en zich nog eens zal bedenken, omdat zijn vader een net zo mooi boek verdient als de boeken die door schakers zijn geschreven over Euwe en Donner.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat May 20, 2006 05:38

steenslag wrote:Alle damboeken worden tegenwoordig in eigen beheer uitgegeven. Uitgeverijen zijn niet geinteresseerd, en geef ze eens ongelijk bij deze verkoopcijfers. De auteur draagt dus alle risico's: hij koopt zelf alle boeken bij de drukker en probeert ze dan te verkopen.

Is zoiets als dit (CafePress.com) niet veel handiger? Geen investeringen voor de auteur en de kostprijs voor de koper valt ook best mee.
Wouter van Beek was wat betreft het boek over Roozenburg al uit de kosten na verkoop van 180 exemplaren. Ondanks de extreem lage prijs van 20 euro voor boek + CD-ROM.

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Sun May 21, 2006 18:41

"Three lives of great checker player"

From SHASHKI site

YAKOV SCHAUS (ISRAEL) wrote an article in israeli newspaper in order to pay tribute to GMI ISER KUPERMAN.

More here through an automatic translator (not perfect) :

http://66.218.71.231/language/translati ... sid%3d1366

Through translator : cartridges = Draughts
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Aug 09, 2006 21:35

Op Marktplaats is nu bij iemand uit Assen een verzameling damboeken te koop, waarin onder andere te vinden is:

*Comment je suis devenu champion du monde du jeu de dames , Pierre Ghestem , 1947
*Dam miniaturen , Harm Wiersma , 1977
*Het Eindspel (plus brief van de schrijver) , J.F. Moser , 1951
*1001 Miniaturen , G.L. Gortmans , 1938
*Hoe ik wereldkampioen werd , B. Springer , 1929

Aan de foto's te zien verkeren de boeken niet meer in al te beste staat, maar vooral Comment je suis devenu... van Pierre Ghestem en Het Eindspel van Moser zijn zeldzaam.

Damboekverzameling uit Assen

<center>
Image

steenslag

Gerhard Bakker's Dammen zonder dammen, tweede druk

Post by steenslag » Fri Sep 08, 2006 01:00

Eerder in dit draadje werd Gerhard Bakker's zesdelige serie Atlas van het dammen al geprezen. Het eerste deel, Dammen zonder dammen, was al lang uitverkocht. Gerhard heeft het herzien, uitgebreid en opnieuw laten drukken.
"Deze tweede druk verschilt zoveel van de eerste dat het in feite een nieuw boek geworden is".
<center>Image</center>

Dit is het enige deel dat ik niet bezit. De overige delen zijn uitzonderlijk goed en zeker niet alleeen op problemisten gericht. Dit deel kost 20 euro, inclusief verzending.
Gerhard Bakker biedt de hele serie aan voor 84 euro, alweer inclusief verzending. Werkelijk een koopje.
http://www.boekenmijn.nl of mail Gerhard:
gerhardbAPENSTAARTJEtiscali.nl
Last edited by steenslag on Fri Sep 08, 2006 14:05, edited 1 time in total.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Sep 08, 2006 13:33

<center>
Image
Battefeld en De Haas, begin 20ste eeuw

Image

Image
</center>

Van het in 1908 verschenen boek Het Damspel van De Haas en Battefeld bestaan drie edities. Naast de hierboven afgebeelde ken ik deze:
<center>
Image

Image</center>

Daarnaast is er nog een editie met "slappe kaft". Wie weet of er ook inhoudelijk verschillen zijn?

Piet Lauwen schreef er op zijn nieuwe site "Effe dammen!" [ http://www.sport-vrijetijd.info/index.php?id=20621 ] het volgende over:
Piet Lauwen wrote: Jack de Haas en Philip Battefeld

Het Damspel Theorie en Practijk

In 1908 verscheen bij G.B. van Goor zonen in Gouda het standaardwerk Het Damspel Theorie en Practijk door J. de Haas Kampioen van Nederland 1902 en Ph. L. Battefeld Voorzitter van het Verenigd Amsterdamsch Damgenootschap. Een forse pil van 460 pagina's.

Hanco Elenbaas mailde me op 9/9/2006: Van het boek Het Damspel van De Haas en Battefeld bestaan kennelijk twee edities: een bruine en een witte. Weet jij of er meer verschillen zijn?

Antwoord Piet Lauwen: Dit zijn duidelijk twee hardcover uitgaven. Er bestaat ook nog een editie in softcover. Onlangs heb ik er nog een geveild op eBay. Over het algemeen laat de kwaliteit van deze editie veel te wensen over, zoals op de foto te zien is.

Overigens is de vermelding van Kampioen van Nederland 1902 wel aardig. De officiële lijst van de KNDB begint pas in 1908. Hoogste tijd om nu snel de waarhied te achterhalen. Nog voordat iemand op het idee komt in 2008 het eeuwfeest van het Nederlands kampioenschap te gaan vieren.

Van het boek verscheen later van de hand van A.K.W. Damme nog een tweede druk.
<center>Image
Editie 1927

<center>Image
A.K.W. Damme (1895 - 1967)

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Sep 09, 2006 12:45

<center>Image
Slawa werkt aan zijn nieuwe boek dat
binnenkort in Izhevsk wordt uitgegeven

</center>
Het nieuwe boek van Wjatsjeslav Sjtsjogoljev is eindelijk verschenen. Omdat Slawa het manuscript te laat had ingeleverd kon Aleksej Tsjizjov de afspraken met de drukker niet nakomen, daarom hebben we zo lang moeten wachten.
Slawa zal in oktober meespelen in de Meestergroep van het Bijlmertoernooi en geïnteresseerden kunnen het boek dan bij hem kopen, zo lang de voorrraad strekt.

Post Reply