Dat dacht ik eerst ook even maar ik ga toch voor 50%Bonja wrote:Ik ga voor 33%hans andriessen wrote:Ik ga voor 50 procent.Jan Pieter wrote:Hoe groot is de kans dat ook dit goed gaat?
Jouw logische redenering is dat de kans 2/3 is dat hij op een van de twee kamers met 1 alarm zit en dus het alarm af zal gaan bij de tweede kluis, en 1/3 dat hij op de kamer zonder alarm zit en het dus goed zal gaan.
De grap is echter dat de kans dat hij op de kamer zonder alarm zit twee keer zo groot is gegeven het feit dat de eerste kluis geen alarm had dan dat hij op een van de twee zonder alarm zit.
Dat komt omdat er 4 kluizen zonder alarm zijn, waarvan hij er een getroffen heeft. De kans dat hij er een op de kamer zonder alarm treft is twee keer zo groot als dat hij er een treft op een kamer met 1 alarm, maw de kans dat hij nu op de kamer zonder alarm staat is twee keer zo groot als dat hij op een van de afzonderlijke kamers met 1 alarm staat. Maar aangezien er daar twee van zijn heft dat elkaar op, en zijn de 'odds' dus gelijk.
En dus is de kans 50% dat de tweede kluis ook goed gaat.