Ha Henk, het zijn geen wilde bonden, c.i. niet bij de KNDB aangesloten bonden.Henk de Witt wrote:Thijs, mijn bewondering voor je vasthoudendheid! Dat de dambond in zwaar weer verkeert is duidelijk. Eén van vele problemen is het gebrek aan kader. Het is niet gemakkelijk om nog mensen te vinden die in deze omstandigheden kunnen/willen besturen. Jouw analyse dat het KNDB-bestuur een aantal goedwillende 'vak'bestuurders telt die zich minder met beleid bezighouden lijkt me juist. Er is alle reden om zuinig te zijn op deze mensen.
Dit gezegd hebbend, de positie van de secretaris van de KNDB lijkt me niet houdbaar. Het over een langere periode doelbewust onthouden van relevante informatie aan de Bondsraad kan niet. Dat deze secretaris zelf geen dammer is, geeft wel aan hoe moeilijk het kennelijk is geweest om voor deze functie iemand te vinden. Hoe pijnlijk ook, hoe moeilijk het misschien zal zijn om een geschikte opvolger te vinden, de bond heeft geen keus lijkt me.
Paar vraagjes. In het overzicht van het ledental per 1-1-2017 worden drie categorieën genoemd:
Leden provinciale bonden: 3619, onderverdeeld in 3221 senioren en 398 jeugdleden
Leden bijzondere bonden: 446
Persoonlijke leden: 123
Er wordt bij gezegd dat voor de contributie-inning de leden van de wilde bonden en persoonlijke leden minder van belang zijn. Is wilde bond hetzelfde als bijzondere bond? Zo ja, dan zijn dit weliswaar georganiseerde dammers maar geen KNDB-leden.
Betalen persoonlijke leden minder minder contributie?
Maar wel bonden waarmee de KNDB een assicitatieoverenkomst heeft afgesloten. Dit zijn Dambond Fries Spel, Kring voor Damproblematiek, World Correspondance Draughts Association en Nederlandse Vereniging van Visueel Gehandicapte Dammers. Zo kent de Schaakbond ook een vergelijkbaar aantal bijzondere bonden zoals ook verenigingen voor visueel gehandicapten, voor correspondentieschakers, voor computerschaken, voor problemisten en voor eindspelstudie. Zij betalen per lid een afwijkende contributie. Groet, Frans