KNDB Ledenaantallen

Post Reply
Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by Frans de Jonge » Tue Mar 07, 2017 11:42

Henk de Witt wrote:Thijs, mijn bewondering voor je vasthoudendheid! Dat de dambond in zwaar weer verkeert is duidelijk. Eén van vele problemen is het gebrek aan kader. Het is niet gemakkelijk om nog mensen te vinden die in deze omstandigheden kunnen/willen besturen. Jouw analyse dat het KNDB-bestuur een aantal goedwillende 'vak'bestuurders telt die zich minder met beleid bezighouden lijkt me juist. Er is alle reden om zuinig te zijn op deze mensen.
Dit gezegd hebbend, de positie van de secretaris van de KNDB lijkt me niet houdbaar. Het over een langere periode doelbewust onthouden van relevante informatie aan de Bondsraad kan niet. Dat deze secretaris zelf geen dammer is, geeft wel aan hoe moeilijk het kennelijk is geweest om voor deze functie iemand te vinden. Hoe pijnlijk ook, hoe moeilijk het misschien zal zijn om een geschikte opvolger te vinden, de bond heeft geen keus lijkt me.

Paar vraagjes. In het overzicht van het ledental per 1-1-2017 worden drie categorieën genoemd:
Leden provinciale bonden: 3619, onderverdeeld in 3221 senioren en 398 jeugdleden
Leden bijzondere bonden: 446
Persoonlijke leden: 123

Er wordt bij gezegd dat voor de contributie-inning de leden van de wilde bonden en persoonlijke leden minder van belang zijn. Is wilde bond hetzelfde als bijzondere bond? Zo ja, dan zijn dit weliswaar georganiseerde dammers maar geen KNDB-leden.
Betalen persoonlijke leden minder minder contributie?
Ha Henk, het zijn geen wilde bonden, c.i. niet bij de KNDB aangesloten bonden.
Maar wel bonden waarmee de KNDB een assicitatieoverenkomst heeft afgesloten. Dit zijn Dambond Fries Spel, Kring voor Damproblematiek, World Correspondance Draughts Association en Nederlandse Vereniging van Visueel Gehandicapte Dammers. Zo kent de Schaakbond ook een vergelijkbaar aantal bijzondere bonden zoals ook verenigingen voor visueel gehandicapten, voor correspondentieschakers, voor computerschaken, voor problemisten en voor eindspelstudie. Zij betalen per lid een afwijkende contributie. Groet, Frans
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Tue Mar 07, 2017 11:49

Deels ben ik het eens met Henk. Waar ik wat twijfels heb is de stelling over gebrek aan kader. Ten eerste zie ik dat dit ook al rond 1970 als belangrijk punt genoemd werd. Bijna een halve eeuw later zeggen we dit nog steeds. Daarmee is het niet onwaar natuurlijk maar toch. Een ander probleem is dat het zeldzame kader dat bij clubs aanwezig is, vaak taken gaat doen voor provincie, bondsraad of KNDB. Bij diverse wankele clubs zie je dat ipv werken aan de eigen club mensen geneigd zijn tot "een stapje hoger". De namen en rugnummers zal ik jullie besparen maar ik heb ze wel. Soms denk ik dat er nu zelfs meer kader rondloopt dan vroeger maar dat we het simpelweg niet op de slimste manier inzetten

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Tue Mar 07, 2017 16:29

Henk de Witt wrote:Thijs, mijn bewondering voor je vasthoudendheid! Dat de dambond in zwaar weer verkeert is duidelijk. Eén van de vele problemen is het gebrek aan kader. Het is niet gemakkelijk om nog mensen te vinden die in deze omstandigheden kunnen/willen besturen. Jouw analyse dat het KNDB-bestuur een aantal goedwillende 'vak'bestuurders telt die zich minder met beleid bezighouden lijkt me juist. Er is alle reden om zuinig te zijn op deze mensen.
Dit gezegd hebbend, de positie van de secretaris van de KNDB lijkt me niet houdbaar. Het over een langere periode doelbewust onthouden van relevante informatie aan de Bondsraad kan niet. Dat deze secretaris zelf geen dammer is, geeft wel aan hoe moeilijk het kennelijk is geweest om voor deze functie iemand te vinden. Hoe pijnlijk ook, hoe moeilijk het misschien zal zijn om een geschikte opvolger te vinden, de bond heeft geen keus lijkt me.

Paar vraagjes. In het overzicht van het ledental per 1-1-2017 worden drie categorieën genoemd:
Leden provinciale bonden: 3619, onderverdeeld in 3221 senioren en 398 jeugdleden
Leden bijzondere bonden: 446
Persoonlijke leden: 123

Er wordt bij gezegd dat voor de contributie-inning de leden van de wilde bonden en persoonlijke leden minder van belang zijn. Is wilde bond hetzelfde als bijzondere bond? Zo ja, dan zijn dit weliswaar georganiseerde dammers maar geen KNDB-leden.
Betalen persoonlijke leden minder contributie?
Ja wilde bond leden bedoelde ik bijzondere bond leden (zoals ook in de tabellen van de de cijfers per 31-12 op de KNDB site staat). De vergissing kwam omdat de tabellen die ik per 1-1-2017 ontving voortaan alle bijzondere bonds leden worden genoteerd onder het kopje persoonlijke leden van de KNDB en dat de persooonlijke leden van de KNDB helemaal niet meer in de tabel zaten maar apart vermeld door het bondsbureau in de mail.
De preciese contributie die deze 2 groepen betalen weet ik niet. Wel weet ik dat er voor beiden groepen 2500 euro was begroot voor contributie inkomsten. Dus voor beiden groepen totaal 5000. persoonlijke leden betalen denk ik gewoon senioren contributie van 37.5. Ik heb gevraagd of de bijzondere bonden überhaupt contributie betaalden of alleen papieren leden zijn.
De secretaris wilde hier geen informatie over geven.

Dat de secretaris geen dammer is klopt, maar hij stond zeker toen hij aangesteld werd wel dicht bij het beleid en het dammen aangezien een familie lid toen in het programma van talent (en later topsport) zat.
Of deze secretaris aan kan blijven is helaas niet aan mij.
Dit ledenaantallen uitzoeken (wat nu wel aardig is gelukt en zal komende vergadering door mij een motie ingediend worden dat dit voortaan elk jaar mooi uitgesplitst op verschillende data op de KNDB site komt) zag ik als eerst opstapje naar het volgende namelijk: Het in kaart brengen hoeveel topsport en NOC NSF beleid de KNDB kost en in hoeverre dit beslag legt op de contributie inkomsten. Dit zal onder deze secretaris mij nooit lukken om boven water te krijgen.
Last edited by playforstacks on Tue Mar 07, 2017 16:32, edited 1 time in total.

Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Tue Mar 07, 2017 16:31

Zojuist de nagekomen stukken voor de bondsraadsvergadering gedownload en gelezen.

Wat mij opviel :
1) Een in mijn ogen zeer goed geschreven commentaar van de reglementscommissie op de voorstellen van Frans de Jonge. Ook heeft de RC een bestuursvisie uit 2004 bijgevoegd over hoe de bondsraad idealiter zijn werk zou kunnen/moeten doen. Volgens mij nog steeds toepasbaar.
2) Een verrassend advies van de financiele commissie over de contributieverhoging.
3) De FC is niet in staat om een begroting zonder topsport te maken wegens ontbrekende informatie. Dat snap ik, maar helaas hapt de FC niet door, door deze info op te vragen bij bestuur/bondsbureau. Natuurlijk kan de bondsraad dit alsnog doen.
4) Zeer uitgebreid document met correspondentie tussen Thijs en secretaris over de ledentallen. De laatste pagina's bevatten de interessante informatie (de bestandjes die Thijs hier ook geplaatst heeft).

playforstacks

Post by playforstacks » Tue Mar 07, 2017 20:17

Ton van Namen wrote: 2) Een verrassend advies van de financiele commissie over de contributieverhoging.
Voor mij totaal niet verrassend dat de Financiële commissie het contributieverhogings-voorstel afschiet. De FiCo gaf 9 maanden geleden al aan dat de KNDB moest herstructureren en dat de KNDB moest stoppen met de kaasschaaf methode het laatste beetje breedtesport weg te schaven.
De KNDB heeft dat nauwelijks gedaan en de FiCo laat zich dan echt niet voor het karretje spannen door dit bestuur.

Leden zouden niet moeten dienen als melkkoe om een ongezonde bond te financieren die haar prioriteiten niet op orde heeft.

krammertje
Real name: Mark Hees

Post by krammertje » Wed Mar 08, 2017 12:41

playforstacks wrote:Dat de secretaris geen dammer is klopt, maar hij stond zeker toen hij aangesteld werd wel dicht bij het beleid en het dammen aangezien een familie lid toen in het programma van talent (en later topsport) zat.
Dit ledenaantallen uitzoeken (wat nu wel aardig is gelukt en zal komende vergadering door mij een motie ingediend worden dat dit voortaan elk jaar mooi uitgesplitst op verschillende data op de KNDB site komt) zag ik als eerst opstapje naar het volgende namelijk: Het in kaart brengen hoeveel topsport en NOC NSF beleid de KNDB kost en in hoeverre dit beslag legt op de contributie inkomsten. Dit zal onder deze secretaris mij nooit lukken om boven water te krijgen.
Even afgezien van het feit of je een vervanger krijgt, heeft de BR niet de macht om een soort motie van wantrouwen in te dienen (met het risico dat het hele bestuur opstapt)?

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Wed Mar 08, 2017 12:49

Thijs, nog een aanvullend vraagje, Zitten er bij het aantal seniorleden (3.221) per 1-1-17 nog dubbeltellingen (dammers die uitkomen voor meerdere verenigingen) of is dit echt het netto-ledental van de KNDB?

Frans, bedankt voor de info over de bijzondere bonden.

Profijtbeginsel?
Thijs, een gedachte die wel eens bij me is opgekomen is het toepassen van het profijtbeginsel bij bepaalde bondsactiviteiten. Neem bijvoorbeeld de Nationale Competitie. Dit is voor een flinke groep dammers een hooggewaardeerde competitie. In aanmerking genomen dat dammers in vergelijking met andere sporters bijzonder weinig contributie betalen, zou je van hen een extra bijdrage hiervoor kunnen vragen?
Er zijn ook nog steeds behoorlijk wat dammers die alleen op de onderlinge van hun club dammen. Bij een deel van hen, ondanks de geringe contributie, bestaat onvrede over de afdracht aan de KNDB. Deze onvrede heeft nog vrij recent geleid tot het uittreden van complete clubs uit de KNDB. In een verder verleden heeft de KNDB-afdracht een belangrijke rol gespeeld bij het ontstaan van 'wilde' bonden.

Verandering van onderop
Verder wens ik je veel succes met je inspanningen om op basis van heldere gegevens tot een breedtesportbeleid te komen. Wel een kanttekening. M.i. is breedtesport vanuit de KNDB een gepasseerd station. Zo'n twintig jaar geleden heb ik geprobeerd het roer bij de bond om te gooien. Ik liep tegen dezelfde muur als jij nu. Terwijl alle symptomen van verval overduidelijk aanwezig waren. Een belabberd imago in de media en (dus) het grote publiek. Het ontstaan van dunne, vergrijzende clubs. Het mantra van de toenmalige KNDB-secretaris was 'Wij zijn ook voor verandering.' Oud-Nederlands kampioen Pieter Bergsma, prima kerel, voegde hem na een verhitte discussie toe: 'Ja, jullie zijn altijd voor verandering, maar ondertussen verandert er geen donder!'
Ik heb getracht in Delft een voorbeeld te geven hoe het anders kan. Niet zonder succes al zeg ik het zelf. Toernooien met enkele tientallen recreanten, een grote, op breedte gerichte jeugdclub, vrouwentoernooien. Het kan dus wel. Maar wat een energie heeft het gekost! Oude mannen op de club die last hadden van de jeugd. Oude mannen die niet tegen een vrouw wilden spelen. Ambitieuze ouders die meer aandacht opeisten voor hun talentvolle kind. Bestuurders die zich aangetast voelden in hun statusgevoel. En tenslotte kwam sponsor DUWO op ons pad. Of we niet een mooi toptoernooi konden organiseren naar het voorbeeld van het schaaktoernooi in Wijk aan Zee. Kun je daar nee tegen zeggen? We waren ons ervan bewust dat het 'Delftse project breedtesport' hier ernstig onder zou leiden en dat is ook gebeurd. Maar de verleiding en de druk waren domweg te groot. We hebben een aantal prachtige jaren gehad, maar het heeft mij geleerd dat als je voor breedtesport kiest, je dit radicaal moet doen. Kunnen we dit van een ernstig verzwakte, uitgeklede KNDB verwachten, die ook nog andere sectoren moet bedienen? Die te maken heeft met een uitgedunde, vergrijsde, nog steeds traditioneel ingestelde achterban? Ik vrees dat we dan meer 'beleid' zullen zien van het type 'NK is voortaan breedtesport.' Realistischer lijkt me om te accepteren dat de damwereld in Nederland inmiddels vele witte vlekken telt en dat die nog in aantal zullen toenemen. Op plaatselijk niveau is het wel mogelijk. Het enige wat je nodig hebt is een groepje enthousiaste, energieke mensen met een open geest en oog voor de eisen van de moderne tijd.

playforstacks

Post by playforstacks » Wed Mar 08, 2017 13:28

krammertje wrote:
playforstacks wrote:Dat de secretaris geen dammer is klopt, maar hij stond zeker toen hij aangesteld werd wel dicht bij het beleid en het dammen aangezien een familie lid toen in het programma van talent (en later topsport) zat.
Even afgezien van het feit of je een vervanger krijgt, heeft de BR niet de macht om een soort motie van wantrouwen in te dienen (met het risico dat het hele bestuur opstapt)?
Motie van wantrouwen voor 1 bestuurder weet ik niet of dat kan. Motie van wantrouwen voor het bestuur kan een BR lid indienen. Helaas zijn de meeste BR leden totaal niet kritisch en niet op de hoogte. Veel BR leden volgen en steunen dit bestuur blindelings wat het bestuur ook doet. Waarschijnlijk omdat ze denken dat dit bestuur altijd beleid zal voeren dat het beste voor de damsport is. Ze kunnen waarschijnlijk niet eens de namen noemen van de technisch staf en van de naam Arjan de Vries (NOC NSF, directeur van de KNDB) hebben ze nog nooit gehoord. Ik heb hele sterke aanwijzingen dat Arjan achter de schermen beleidsmatig alles bepaald en het bestuur er alleen is om dit beleid te verdediging.

playforstacks

Post by playforstacks » Wed Mar 08, 2017 13:40

Henk de Witt wrote:Thijs, nog een aanvullend vraagje, Zitten er bij het aantal seniorleden (3.221) per 1-1-17 nog dubbeltellingen (dammers die uitkomen voor meerdere verenigingen) of is dit echt het netto-ledental van de KNDB?
Dit cijfers is met dubbel leden. Dit cijfer is relevant voor de contributie.

Zaterdag zal ik een motie indienen die voor de toekomst duidelijkheid zal bieden namelijk:

1. op de KNDB site moet het ledenaantal van de laatste dag van het contributie jaar worden vermeld. uitgesplitst op bijzondere bonden en persoonlijke leden. Tevens moeten het aantal dubbelleden vermeld worden.
2. Op de KNDB site moet het ledenaantal van de eerste dag van het contributie jaar worden vermeld. Uitgesplitst op bijzondere bonden en persoonlijk leden. Tevens moeten het aantal dubbelleden vermeld worden.

Ik droeg dit al meer dan een half jaar geleden aan tijdens de vergadering om duidelijkheid te krijgen. Mensen zagen dat ik een punt had(en de cijfers die nu worden gepresenteerd misleidend zijn). Het bestuur wimpelde mij af door te zeggen dat ze zouden kijken wat ze met de suggestie zouden doen.
blijkbaar moeten zulke hele normale dingen afgedwongen worden. Ik gaf ook toen al aan dat het heel normaal is wat ik als oplossing gaf aangezien ik dit vrijwel 1 op 1 had overgenomen van hoe de schaakbond haar ledenaantallen publiceert.

Maar goed ik schat de kans, nadat het bestuur door het gebruik van die misleidende ledenaantallen zelf zo'n 600 leden heeft misbegroot (17500 euro), dat de bondsraad nu wel de KNDB oplegt dat de ledenaantallen voortaan zo gepresenteerd moeten worden als ik dat voorstel hierboven (en tevens vrijwel identiek aan hoe de schaakbond dat doet).

playforstacks

Post by playforstacks » Thu Mar 09, 2017 02:25

Henk de Witt wrote:
Verandering van onderop
Verder wens ik je veel succes met je inspanningen om op basis van heldere gegevens tot een breedtesportbeleid te komen. Wel een kanttekening. M.i. is breedtesport vanuit de KNDB een gepasseerd station. Zo'n twintig jaar geleden heb ik geprobeerd het roer bij de bond om te gooien. Ik liep tegen dezelfde muur als jij nu. Terwijl alle symptomen van verval overduidelijk aanwezig waren. Een belabberd imago in de media en (dus) het grote publiek. Het ontstaan van dunne, vergrijzende clubs. Het mantra van de toenmalige KNDB-secretaris was 'Wij zijn ook voor verandering.' Oud-Nederlands kampioen Pieter Bergsma, prima kerel, voegde hem na een verhitte discussie toe: 'Ja, jullie zijn altijd voor verandering, maar ondertussen verandert er geen donder!'
Nog bedankt voor je reactie en steun!

Heel veel BR leden in de 20 jaar na jouw liepen tegen dezelfde muur. Op dit moment zie ik heel veel mensen naast mij voor deze muur staan in de bondsraad (en ook daarbuiten zoals hier op het forum). Op dit moment ben ik tegen deze muur aan het duwen en ik kan je vertellen dat deze muur helemaal niet zo stabiel staat. Ik heb ook echt het idee dat als al die breedtesport BR leden die nu naar die muur kijken een beetje mee zouden duwen dat die muur zo om zou gaan. Als dat eenmaal gebeurt is, is de weg vrij voor een koersverandering binnen de dambond.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Thu Mar 09, 2017 13:10

playforstacks wrote:
Zaterdag zal ik een motie indienen die voor de toekomst duidelijkheid zal bieden namelijk:

1. op de KNDB site moet het ledenaantal van de laatste dag van het contributie jaar worden vermeld. uitgesplitst op bijzondere bonden en persoonlijke leden. Tevens moeten het aantal dubbelleden vermeld worden.
2. Op de KNDB site moet het ledenaantal van de eerste dag van het contributie jaar worden vermeld. Uitgesplitst op bijzondere bonden en persoonlijk leden. Tevens moeten het aantal dubbelleden vermeld worden.
Helder. Hier kan toch niemand die het met de damsport goed voorheeft tegen zijn?

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu Mar 09, 2017 17:18

playforstacks wrote:Ik heb ook echt het idee dat als al die breedtesport BR leden die nu naar die muur kijken een beetje mee zouden duwen dat die muur zo om zou gaan. Als dat eenmaal gebeurt is, is de weg vrij voor een koersverandering binnen de dambond.
Over breedtesport gesproken: volgens de damkalender wordt er dit jaar geen nationale competitie gespeeld op de logische datum 14 oktober, maar is er een extra ronde gepland op 19 december, dit vanwege het wk dat in oktober in Estland wordt gehouden. Omdat enige tientallen toppers aan een wk meedoen, moeten 1000 breedtedammers maar uitwijken naar december.
De damkalender staat niet op de agenda van de bondsraadvergadering, maar hopelijk kan iemand dit aankaarten. Ik vind het een bizar besluit.

Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Thu Mar 09, 2017 21:09

Jan Pieter wrote:Over breedtesport gesproken: volgens de damkalender wordt er dit jaar geen nationale competitie gespeeld op de logische datum 14 oktober, maar is er een extra ronde gepland op 19 december, dit vanwege het wk dat in oktober in Estland wordt gehouden. Omdat enige tientallen toppers aan een wk meedoen, moeten 1000 breedtedammers maar uitwijken naar december.
De damkalender staat niet op de agenda van de bondsraadvergadering, maar hopelijk kan iemand dit aankaarten. Ik vind het een bizar besluit.
Dit roept bij mij de vraag op wie stelt de kalender vast of in ieder geval wie bepaalt de speeldata voor de KNDB competitie ?
Ik zou verwachten dat dit gebeurt door het bestuur na raadpleging van de wedstrijdcommissie.

Maar een andere mogelijkheid is natuurlijk dat dit gebeurt door de algemeen directeur van het bondsbureau. En dan is de vraag of zo'n situatie gewenst is.

Misschien dat iemand zaterdag in de rondvraag de vraag kan stellen wie de speeldata van de KNDB-competitie bepaalt.

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Fri Mar 10, 2017 09:40

Jan Pieter wrote:
playforstacks wrote:Ik heb ook echt het idee dat als al die breedtesport BR leden die nu naar die muur kijken een beetje mee zouden duwen dat die muur zo om zou gaan. Als dat eenmaal gebeurt is, is de weg vrij voor een koersverandering binnen de dambond.
Over breedtesport gesproken: volgens de damkalender wordt er dit jaar geen nationale competitie gespeeld op de logische datum 14 oktober, maar is er een extra ronde gepland op 19 december, dit vanwege het wk dat in oktober in Estland wordt gehouden. Omdat enige tientallen toppers aan een wk meedoen, moeten 1000 breedtedammers maar uitwijken naar december.
Wat is precies het probleem met spelen op 19 december?

playforstacks

Post by playforstacks » Fri Mar 10, 2017 11:59

Jan Pieter wrote:
Staat genoteerd. Ook al zal aankaarten vrijwel geen zin of verandering maken.
De reden kan ik wel raden. En de bondsdirecteur zoals Ton opport heeft hier natuurlijk niks mee te maken, die bepaald vooral het beleid in grote mate. De wedstrijdcommissie en bestuur zullen dit besloten hebben hoogst waarschijnlijk met input van de technische staf en de clubs van deze topspelers. Aangezien er geen voor-uitspeel regeling meer is en er de vorige keer rel was tussen club en de KNDB omdat er niet vooruit gespeeld mocht worden wil het bestuur denk niet hetzelfde gedoe dit jaar.

Post Reply