Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post Reply
Piet Bouma

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Piet Bouma » Tue Jun 25, 2013 11:52

Wieger Wesselink wrote:
Piet Bouma wrote: Stel wij komen elkaar tegen in een wedstrijd in de Nationale Competitie. Onwaarschijnlijk, maar toch.
Jij krijgt mijn Ipad en jij geeft mij jouw tablet (ongetwijfeld een Samsung Galaxy :D )
En dan gaan we electronisch noteren, met liveweergave.

Zou dat betreffende eigen tablets, mbt fraudegevoeligheid, de oplossing zijn?
Mij zul je in ieder geval niet snel met een Ipad zien :-) Bij wedstrijden zoals het NK en WK zou ik eigen computer apparatuur van spelers gewoon niet in de speelzaal willen hebben. Bij de Nationale Competitie lijkt het me voorlopig geen probleem om het gebruik van tablets toe te staan, mits beide spelers daarmee akkoord gaan. De wisseltruc kunnen ze onderling wel regelen.
Beste Wieger,

Aha, we zijn aan het denken in mogelijkheden. In ieder geval mbt reglementering: waar wel en waar niet toestaan.
Aangezien jij als autoriteit wordt gezien binnen de KNDB en ik eerder de gebeten hond lijk te zijn.
Ben jij bereid een voorstel voor de Bondsraad van november te onderschrijven/ondersteunen of zelfs in te dienen?

a) Het toestaan van experimenten met een eigen tablet in de Nationale Bekercompetitie
b) Het toestaan van experimenten met een eigen tablet in de Nationale Competitie
(eventueel met voorwaarden dat tegenstander(s) er mee akkoord gaan, en eventueel zelfs de overdracht van de tablet aan de tegenstander voor het noteren).

En het liefst zou ik ook nog willen experimenteren bij het NK Rapid op 12 oktober. Maar ja, die bondsraad vergadert pas later.
En het bestuur komt natuurlijk nooit meer terug op haar eerder ingenomen positie......
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Geb Kos

Post by Geb Kos » Tue Jun 25, 2013 11:53

Bert Zwart wrote:Wat een hilarische discussie.

Een aantal dammers heeft weinig verstand van computers en denkt daarom dat het moeilijk is om vals te spelen. LOL
Als er op een WK/NK tablets van de organisatie gebruikt worden en de live invoer is direct op een webserver dan zijn de meeste (zoniet alle) in deze discussie genoemde manieren van hacken niet van toepassing.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Tue Jun 25, 2013 12:15

Piet Bouma wrote: Beste Wieger,

Aha, we zijn aan het denken in mogelijkheden. In ieder geval mbt reglementering: waar wel en waar niet toestaan.
Aangezien jij als autoriteit wordt gezien binnen de KNDB en ik eerder de gebeten hond lijk te zijn.
Ben jij bereid een voorstel voor de Bondsraad van november te onderschrijven/ondersteunen of zelfs in te dienen?

a) Het toestaan van experimenten met een eigen tablet in de Nationale Bekercompetitie
b) Het toestaan van experimenten met een eigen tablet in de Nationale Competitie
(eventueel met voorwaarden dat tegenstander(s) er mee akkoord gaan, en eventueel zelfs de overdracht van de tablet aan de tegenstander voor het noteren).

En het liefst zou ik ook nog willen experimenteren bij het NK Rapid op 12 oktober. Maar ja, die bondsraad vergadert pas later.
En het bestuur komt natuurlijk nooit meer terug op haar eerder ingenomen positie......
Mijn ervaring is dat de KNDB op het gebied van ICT beleid meestal het tegenovergestelde doet van wat ik voorstel. Dus ik beperk mij liever tot het meedenken over de regels.

Walter
Real name: Walter Thoen

Post by Walter » Tue Jun 25, 2013 14:50

Geb Kos wrote:

Een aantal dammers heeft weinig verstand van computers en denkt daarom dat het moeilijk is om vals te spelen. LOL
Als er op een WK/NK tablets van de organisatie gebruikt worden en de live invoer is direct op een webserver dan zijn de meeste (zoniet alle) in deze discussie genoemde manieren van hacken niet van toepassing.
Toch zou ik voor WK/NK de voorkeur geven aan de bestaande e-borden. Afgezien misschien van wat onbetrouwbaarheid in de gehele keten van hardware en software is daar weinig mis mee. Je hebt ook geen problemen in tijdnood als spelers niet meer noteren e.d.

Tablets meer iets als de e-borden niet haalbaar zijn vanwege beschikbaarheid, tijd om alles te installeren, kosten e.d.

Geb Kos

Post by Geb Kos » Tue Jun 25, 2013 18:58

Walter wrote: Tablets meer iets als de e-borden niet haalbaar zijn vanwege beschikbaarheid, tijd om alles te installeren, kosten e.d.
Ik zie hier een vrijwilliger voor de e-borden.

Woodcutter
Real name: Roel Langendam

Post by Woodcutter » Tue Jun 25, 2013 19:43

Piet Bouma wrote:
Geb Kos wrote:
Eric Sanders wrote: Gaan jullie vooral door met problemen zoeken, dan worden de welwillenden wel een keer zo gefrustreerd dat ze het opgeven.
Dat zal niet snel gebeuren, er zitten veel voordelen aan een laagdrempelige manier van live weergave.
De bezwaren die genoemd worden moeten we oplossen of weerleggen of op een andere manier een plek geven.
Toch heeft Eric wel een punt. Er is een grens.
Het is mij inmiddels duidelijk waarom Toernooibase er nu twee keer in een week uit heeft gelegen.
Daar ben ik echt niet blij om, zeg maar gewoon kwaad.

Zoiets houdt mij tot dusver op de been:

Image

De jeugdspeelster, die het fantastisch vindt dat haar partij ook gelijk op Internet komt.
Daarmee laten we volgens mij zien, dat dammen niet een oubollige sport is, die in de 18e eeuw is blijven steken.

Ach piet, doen we het uiteindelijk niet allemaal met de beste bedoelingen voor de damsport, en misschien voor de jeugd in het bijzonder? Ontwikkelen en het uitwerken van ideeen gaat met ups en downs, soms bedenk je iets vol enthousiasme en dat blijkt bij nader inzien niet haalbaar, of met een lichte wijziging stukken beter uit te pakken.
Het is toch geweldig dat mensen reageren en hun kijk op het geheel geven, ik zie alleen maar voordelen zolang de discussie clean blijft en geen persoonlijke ondersteekse opmerkingen gaat bevatten.
Zie hier een zee aan bruikbare informatie.
En ik wil je toch een hart onder de riem steken met nog meer digitale kinderen online.

Image
Ik praat met iedereen. Elk moment. De vraag is niet tegen wie ik praat, maar wie luistert!!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Jun 25, 2013 23:48

Walter wrote:
Geb Kos wrote:

Toch zou ik voor WK/NK de voorkeur geven aan de bestaande e-borden. Afgezien misschien van wat onbetrouwbaarheid in de gehele keten van hardware en software is daar weinig mis mee. Je hebt ook geen problemen in tijdnood als spelers niet meer noteren e.d.

Tablets meer iets als de e-borden niet haalbaar zijn vanwege beschikbaarheid, tijd om alles te installeren, kosten e.d.
Walter,

Ik ben bij NK 2008, WK 2011 en NK 2013 onder meer betrokken geweest bij opbouw en afbouw van de elektronische borden en alle accesoires. Ook Geb en Hendrik en organisatie en vrijwilligers hebben daar heel veel werk in verricht.
Het is een crime. Vooral als je tussentijds nog een keer moet verhuizen of dat de zaal ’s avonds voor een ander evenement beschikbaar moet zijn.
Alle kabels opnieuw aansluiten, afplakken en testen of alles werkt.
En als de laatste ronde voorbij is? De ondankbare taak om alles weer netjes (nou ja je weet hoe dat dan zal gaan) in te pakken, alle afgeplakte kabels weer te verwijderen en in te pakken etc. Je bent er uren mee bezig. Je mist zelfs het banket :shock:
Wat dat betreft was de wereldrecordpoging Georgiev in Emmeloord een verademing. We hoefden maar twee pc’s op te ruimen. Tussentijds een internetstoring opgevangen. En de Ipad’s? Die waren in notime door deelnemers en invoerders ingepakt. En we waren op tijd voor het afsluitende diner :D
En dan heb ik eigenlijk alleen maar over de hardware kant.

Bij het laatste NK hebben we al een slag gemaakt, met het displayen met een beamer in de speelzaal van alle partijen via Internet. Overigens heeft niemand geklaagd dat dit een electronisch hulpmiddel was.... :o
Maar er stonden wel nog een keer zes KNDB Tournament client pc’s, monitoren met alle bekabeling in een andere toeschouwersruimte. Dat moet ook nog met een beamer en 1 pc.
Het kan allemaal veel handzamer, efficiënter en laagdrempeliger.
Een flinke slag kun je ook nog maken met elektronische borden op Wifi.
Maar met een groter formaat tablet (en daar doelt Rein Halbersma volgens mij op, is het niet Rein?) dan ben je er ook. Een dedicated pc/tablet als speelbord bij NK of WK.
Ik denk dat dit de uiteindelijke methode zal worden. Maar dan het schaakbord veranderen in de Oerterp live-applet.

Image

Heb je deze foto zelf niet geplaatst? :?:
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Wed Jun 26, 2013 01:22

Zaterdag 16 juni werd het Enschedese Invitatietoernooi gespeeld (en gewonnen door Jeroen Goudt)
4 elektronische borden, getimed had ik een half uur nodig voor het klaarzetten van de borden, de kabels wegwerken, en de software opstarten.
Die 4 partijen (3 ronden) kwamen probleemloos op onze site. (Via hotspot op m'n telefoon want ons clubgebouw heeft geen accessible wifi.
Hoe wil iemand dat probleem tackelen met tablets? Ik had zelf korte tijd een dongle + abonnement voor m'n iPad maar dat werd me al snel veel te duur.)

Er zit veel in dat het allemaal nog gemakkelijker en handiger zou moeten. Maar laten we het nou ook niet overdrijven.
Bij vrijwel alle toernooien waar problemen zijn geweest zaten die problemen veel meer in upload en download en server capaciteit dan in borden of in EBS.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Jun 26, 2013 09:11

Paul van de Veen wrote:
Die 4 partijen (3 ronden) kwamen probleemloos op onze site. (Via hotspot op m'n telefoon want ons clubgebouw heeft geen accessible wifi.
Hoe wil iemand dat probleem tackelen met tablets? Ik had zelf korte tijd een dongle + abonnement voor m'n iPad maar dat werd me al snel veel te duur.)
Je geeft de oplossing zelf al aan.
De gebroeders Drost hebben het Paastoernooi Amsterdam 2013 via een hotspot op telefoon en twee tablets verzorgd.
16 partijen per ronde. Niks geen dongle.

nico leemberg

Post by nico leemberg » Wed Jun 26, 2013 16:13

(heerhugowaard open)
Regulations
1. If hereafter not indicated otherwise, FMJD rules and regulations apply.
(…)
15. It is forbidden to make use of audio visual appliance, except a dedicated iPad. It is also forbidden to smoke and to converse in the playing hall.
16. In case of the use of a dedicated iPad (provided by the organization) the following rules apply:
• Use of the iPad is voluntary and is used to show the specific game semi-live to the audience on internet AND to register the in Toernooibase.
• Standard it will be white that will operate the iPad, unless before the start of the round the players decide differently. In case both players do NOT want to use the iPad it will be returned to the dedicated referee.
• Upon start of the round the specific game in Toernooibase will be pre-selected by the organization.
• The other player always uses the notationsheet.
• The operator of the IPad may ONLY register the move(s) on the Ipad that has/have been played on the board.
• The operator of the Ipad will always keep the iPad clearly visible.
• The referee can always verify the Ipad upon request.
• No other applications may be opened on the Ipad and no other games may be selected.
• In case of issues the operator can consult the dedicated referee.
• At the end of the game the operator returns the iPad to the referee.
• A guide how to use the iPad to register games can be found below.
• In case of malfunction of the Ipad during the game and the game cannot be restored to the Ipad, the player who uses the Ipad will get a notation-sheet from the dedicated referee and may notate from the move the malfunction occurred. After the game the notation will be completed from the notation-sheet of his/her opponent.
17. In cases where these regulations do not apply, the tournament direction will decide.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed Jun 26, 2013 16:35

nico leemberg wrote:(heerhugowaard open)
Regulations
(…)
15. It is forbidden to make use of audio visual appliance, except a dedicated iPad. It is also forbidden to smoke and to converse in the playing hall.
16. .... Een heel reglement betreffende het gebruik de iPad....
Dit is een geweldig initiatief! Het enige is dat de arbiter van tevoren wel ervoor moet zorgen dat automatisch slaan etc. uitstaat. Maar daar zal wel over nagedacht zijn.

Walter

Post by Walter » Wed Jun 26, 2013 16:52

Piet Bouma wrote:
Walter wrote: Toch zou ik voor WK/NK de voorkeur geven aan de bestaande e-borden. Afgezien misschien van wat onbetrouwbaarheid in de gehele keten van hardware en software is daar weinig mis mee. Je hebt ook geen problemen in tijdnood als spelers niet meer noteren e.d.

Walter,

Ik ben bij NK 2008, WK 2011 en NK 2013 onder meer betrokken geweest bij opbouw en afbouw van de elektronische borden en alle accesoires. Ook Geb en Hendrik en organisatie en vrijwilligers hebben daar heel veel werk in verricht.
Het is een crime. Vooral als je tussentijds nog een keer moet verhuizen of dat de zaal ’s avonds voor een ander evenement beschikbaar moet zijn.
Alle kabels opnieuw aansluiten, afplakken en testen of alles werkt.
En als de laatste ronde voorbij is? De ondankbare taak om alles weer netjes (nou ja je weet hoe dat dan zal gaan) in te pakken, alle afgeplakte kabels weer te verwijderen en in te pakken etc. Je bent er uren mee bezig. Je mist zelfs het banket :shock:
Wat dat betreft was de wereldrecordpoging Georgiev in Emmeloord een verademing. We hoefden maar twee pc’s op te ruimen. Tussentijds een internetstoring opgevangen. En de Ipad’s? Die waren in notime door deelnemers en invoerders ingepakt. En we waren op tijd voor het afsluitende diner :D
En dan heb ik eigenlijk alleen maar over de hardware kant.

Bij het laatste NK hebben we al een slag gemaakt, met het displayen met een beamer in de speelzaal van alle partijen via Internet. Overigens heeft niemand geklaagd dat dit een electronisch hulpmiddel was.... :o
Maar er stonden wel nog een keer zes KNDB Tournament client pc’s, monitoren met alle bekabeling in een andere toeschouwersruimte. Dat moet ook nog met een beamer en 1 pc.
Het kan allemaal veel handzamer, efficiënter en laagdrempeliger.
Een flinke slag kun je ook nog maken met elektronische borden op Wifi.
Maar met een groter formaat tablet (en daar doelt Rein Halbersma volgens mij op, is het niet Rein?) dan ben je er ook. Een dedicated pc/tablet als speelbord bij NK of WK.
Ik denk dat dit de uiteindelijke methode zal worden. Maar dan het schaakbord veranderen in de Oerterp live-applet.

Image

Heb je deze foto zelf niet geplaatst? :?:
Die foto heb ik inderdaad zelf geplaatst en ik denk ook zeker dat het daar uiteindelijk naar toe moet/gaat. Ik denk dat een Oerterp applet dan echter niet altijd de juiste oplossing is. Het zou beter zijn nu al na te denken over een andere architectuur waarbij (native) applications via messaging communiceren met de server.

Totdat deze grote tablets of tafels er zijn geef ik voorkeur aan de e-borden vanwege de integratie met de klok. Voor een WK of NK lijkt me een accurate tijdsaanduiding van meerwaarde voor de toeschouwers, zeker bij een barrage. Of kan tijd ook goed geregeld worden met de notatie applet?

Walter

Post by Walter » Wed Jun 26, 2013 17:50

Michel Stempher wrote:
nico leemberg wrote:(heerhugowaard open)
Regulations
(…)
16. .... Een heel reglement betreffende het gebruik de iPad....
Dit is een geweldig initiatief! Het enige is dat de arbiter van tevoren wel ervoor moet zorgen dat automatisch slaan etc. uitstaat. Maar daar zal wel over nagedacht zijn.
Inderdaad zeer positief nieuws!

Hoeveel partijen tegelijk zullen semi-live te bewonderen zijn?

Staat er trouwens bewust iPad ipv tablets?
Last edited by Walter on Wed Jun 26, 2013 17:52, edited 1 time in total.

Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri » Wed Jun 26, 2013 18:06

Zelf lijkt mij zo'n mega ipad niet ideaal.

Als je 2 partijen hebt van 5 uur hebt, zit je 10 uur te turen en te rekenen op die pixel's.
Lijkt me dat je dr duizelig van word!?

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed Jun 26, 2013 18:22

Walter wrote: Staat er trouwens bewust iPad ipv tablets?
Laten we het hopen :D

Post Reply