Als dit geen geen discussie waardig is, en het reglementair correcte gevolg van een ongelukkige fout van de tegenstander, waarom begin je er dan over Martijn?groenteboer wrote:Tja.. beetje jammer dat ie zich tot het niveau van zijn tegenstander destijds heeft verlaagd, maar ik begrijp het ergens wel. In ieder geval.. is het verslag al bijna af, Tijn? Ik heb twee weken geleden met veel plezier jouw verslag van de 1e ronde gelezen Lekker lang, maar werd nooit langdradigTijn wrote:In dezelfde zaal, maar een andere wedstrijd: CEMA/De Vaste Zet 1 tegen DES Lunteren 1. Brion Koullen vs. HJ Lammers.
Brion (wit) voert een twee om twee uit. Slaat met 40 via veld 29 naar veld 20. Pakt schijf 34 eraf, drukt de klok in. Zijn tegenstander attendeert hem er op dat hij schijf 24 vergeten is van het bord af te pakken. Terwijl Brion braaf 'dankjewel' zegt pakt hij ook schijf 24 van het bord af. Maar.. alvorens Brion de schijf op veld 24 heeft betast zegt zijn tegenstander aanvullend: 'die mag je nu niet meer pakken'.
Volgens het reglement overigens geen discussie waardig. Brion had zijn zet voltooid, en zit (helaas) fout. De wedstrijd was ook beslist dus voor het scoreverloop maakt het niet uit. Ik zou mij dan als tegenstander niet onpopulair willen maken met een actie als deze maargoed. Aan de andere kant: achteraf hoorde ik van een clubgenoot van Harm Jan dat hem dit zelf ook was overkomen vorig seizoen.
Tja, wat te doen:
1) Je doet hetzelfde als de persoon die je toen haatte en eist nu ook dat je tegenstander die schijf moet laten staan;
2) Je denkt: ik weet hoe het voelt en hoe sneu het is, pak 'm er maar af kerel.
Nare gewetensvragen
Nu lijkt het net of Harmjan degene is die zich bezondigd heeft aan 'smerig spel', en daarmee doe je hem toch echt tekort.
Temeer daar de wedstrijd (gevoelsmatig) zeker nog niet was beslist (Van Hierden en Kamychleeva zaten in een heftige tijdnoodfase).