Bert Zwart wrote:Op grond van wat Christian schrijft, overweeg ik om het boek niet aan te schaffen. Ik heb alle nummers van dammen al, mis ik dan alleen de commentaren van Van Beek en Fokkink?
Als ik Christian de laatste jaren lees of hoor moet ik regelmatig denken aan de slotregels van Jack Fate in Masked and Anonymous:
Sometimes it's not enough to know the meaning of things, sometimes we have to know what things don't mean as well. Like what does it mean to not know what the person you love is capable of? Things fall apart, especially all the neat order of rules and laws. The way we look at the world is the way we really are. See it from a fair garden and everything looks cheerful. Climb to a higher plateau and you'll see plunder and murder. Truth and beauty are in the eye of the beholder. I stopped trying to figure everything out a long time ago.
How many roads must a man walk down, before you call him a man? How many seas must the white dove sail before she sleeps in the sand? How many times must the cannonballs fly before they're forever banned? The answer is blowin' in the wind, the answer is blowin'in the wind.
Het is makkelijk om elk willekeurig boek af te kraken omdat je er iets niet in terugvindt of juist omdat er iets instaat wat je niet bevalt. Maar als slechts twee van de vijftig stukjes door Christian worden afgekraakt is er reden om aan te nemen dat er ook zeer veel te lezen was wat zelfs voor een verzuurde VAD-er nog wel de moeite waard bleek.
Niemand heeft meer damfoto's dan Wouter van Beek. Het boek van Van Beek en Paul Oudshoorn puilt dan ook uit van de afbeeldingen, waarvan ik de meeste nog nooit had gezien. Er staat heel wat techniek in het boek en enkele van de grootste dammers hebben de mooiste fragmenten geselecteerd uit het verzameld werk van Roozenburg, dus hoe kan dit boek iemand tegenvallen? Zelfs het stukje van Henk Fokkink vond ik nog wel aardig om te lezen en de bijdragen van Wouter van Beek heeft Christian nog niet goed tot zich laten doordringen, want bijvoorbeeld Van Beek's artikel over de tweespalt tussen Kees Keller en Piet Roozenburg is behalve onpersoonlijk ook zeer verhelderend.
Op de CD-ROM staan naast de complete serie over de Roozenburg-opstelling ook 126 artikelen, die Piet Roozenburg heeft geschreven voor Le Monde Damiste. Plus honderden nog niet eerder gepubliceerde partijen van Roozenburg en nog veel meer.
Als een dergelijk boek met CD-ROM, die bij elkaar maar 20 euro kosten, niet meer dan 200 liefhebbers trekken, dan kun je toch wel spreken van een nieuw dieptepunt in de damgeschiedenis?