Wieger Wesselink wrote:Piet Bouma wrote:
Barrage halve finales NK Algemeen 2008 (gepost op 2 maart 2008 op dit forum)
Anton van Berkel wint twee keer van Pieter Steijlen.
Gerlof Kolk wint 3e partij van Jochem Zweerink na 2 remises.
Pim Meurs wint loting van Ron Heusdens na zes remise.
Boudewijn Derkx wint loting van Martin Dolfing na acht remises.
Loting was op verzoek van de spelers.
En daarna volgde nog een tweede barrage, waarbij Ron Heusdens zich plaatste, en vervolgens glorieus kampioen werd!
Met name die barrage Derkx-Dolfing is inderdaad een overtuigend voorbeeld. Als de spelers er zelf al geen zin meer in hebben...

Ik zou er voor kiezen om pas na een stuk of 6 remises naar het saldo van de plusjes te gaan kijken, en als ook dat gelijk is dan maar een Georgiev barrage. Daarmee is het gewicht van de plusjes wat meer in evenwicht met het gewone toernooi.
Ik denk dat je een andere benadering hebt mbt plusjes en ook betreffende een barrage Wieger.
Je ziet volgens mij de plusjes meer als een administratief sorteercriterium bij opmaak van een eindstand dan als een besliscriterium.
Want ook in het gewone toernooi is een plusje een beslissing en gezien de voorbeelden vaak ook beslissend voor plaatsing.
De huidige korte barrage vanuit het convenant is m.i. mede ingegeven door het feit dat bij een barrage omtrent de titel deze gelijk na afloop van de laatste ronde gespeeld wordt, zodat na afloop van het toernooi er voor publiek, sponsoren, organisatoren etc. een kampioen bekend is.
Het hanteren van een plusje om
snel een beslissing te forceren lijkt me dan ook logisch.
De andere barrages bij gelijk eindigen (wanneer het om rechten voor volgende toernooien gaat) hoeven niet gelijk na afloop gespeeld te worden.
Overigens lijkt me er niks op tegen om dat wel te doen. Meer publiek en gelijk ook een definitieve rangschikking met betrekking tot de vervolgplaatsen.
Het is ook wel weer logisch om deze barrages onder dezelfde condities te spelen dan de barrage om de titel. Dus eigenlijk best goede barragebepalingen in dit convenant!
Op zich ben ik het wel met je eens dat het spel anders is. Een partij eindigt niet zomaar meer in remise, maar kan ook een plus tot resultaat hebben. Dus veel meer kansen in het eindspel.
Voor de spelers is het m.i. ook nog steeds wennen. Want er zijn best veel partijen in het NK, die na zo’n 40 zetten remise overeengekomen worden, terwijl er dan nog wel wat te verhapstukken is.
Voor publiek (klantenbinding!) zou het ook veel mooier zijn, dat het eindspel – met strijd om de plusjes – ook gewoon uitgespeeld wordt.
Auke Scholma is wat mij betreft een lichtend voorbeeld (zie de partijlengtes van zijn partijen in het NK). Hij gaat tot het uiterste, en ook voor het plusje (ondanks dat hij er volgens mij niet van gecharmeerd is). Mogelijk dat ook andere topspelers dit oppakken. In Sofia wordt momenteel een WK-tweekamp gespeeld. De nieuwe generatie schakers vecht tot het laatste door en doet niet meer aan grootmeesterremises. Het prijzengeld is er naar, echte prestaties worden gewaardeerd.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!