NK Dammen Algemeen 2010

Post Reply
Piet Bouma

Re: NK Dammen Algemeen 2010

Post by Piet Bouma » Mon May 03, 2010 23:18

Eric van Dusseldorp wrote:
Wieger Wesselink wrote: Voor mij hoeven dit soort barrages met plusremises niet zo. In het gewone toernooi hebben plusjes slechts een marginaal effect, terwijl ze in een barrage opeens allesbepalend zijn. Een barrage-systeem zoals in de match Georgiev-Schwarzman lijkt me meer op zijn plaats.
Helemaal mee eens!
In het NK 2009 was een (gegeven) plusje beslissend voor de titel, in het NK 2010 was een plusje (Boomstra-Thijssen) beslissend voor de tweede plaats. Lijkt me een significant effect.
Dus ook in een barrage gewoon een belangrijke plaats geven!

Is het barragesysteem niet na het NK 2008 in het convenant met de topspelers afgesproken?
(Zou mooi zijn als dit convenant gewoon ergens gepubliceerd zou worden. Of heb ik iets gemist?)
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Jochem Zweerink

Post by Jochem Zweerink » Mon May 03, 2010 23:35

Piet Bouma wrote:
Wieger Wesselink wrote: Voor mij hoeven dit soort barrages met plusremises niet zo. In het gewone toernooi hebben plusjes slechts een marginaal effect, terwijl ze in een barrage opeens allesbepalend zijn. Een barrage-systeem zoals in de match Georgiev-Schwarzman lijkt me meer op zijn plaats.
Helemaal mee eens!
In het NK 2009 was een (gegeven) plusje beslissend voor de titel, in het NK 2010 was een plusje (Boomstra-Thijssen) beslissend voor de tweede plaats. Lijkt me een significant effect.

Is het barragesysteem niet na het NK 2008 in het convenant met de topspelers afgesproken?
(Zou mooi zijn als dit convenant gewoon ergens gepubliceerd zou worden. Of heb ik iets gemist?)
Ik voel me niet in de positie om het convenant met de topspelers hier te posten. Even goed denk ik dat het niet kwaad kan om hier het gedeelte dat betrekking heeft op de barrages te posten:

Regels bij gelijk eindigen:
- het beste saldo van plus- en minremises;
Indien bovengenoemde regel geen onderscheid oplevert, voor plaatsen waar rechten aan verbonden zijn vervolgens:
- bij 2 spelers:
• 2 beslissingspartijen met 5 minuten plus
2 seconden/zet (geen sudden death, plus-/minremises blijven van toepassing!)
• Sudden death volgens Georgiev-idee: 15 minuten voor een onbeperkt aantal partijen: op=op
(plus-/minremises blijven van toepassing!)
- bij meer dan 2 spelers:
• 1 enkelvoudig beslissingstoernooi met 5 minuten plus 2 seconden/zet (loting voor speelschema & kleur, plus-/minremises blijven van toepassing!)
• Sudden death volgens Georgiev-idee: 10 minuten voor een onbeperkt aantal partijen: op=op
• Indien nog gelijk: Georgiev-idee met 5 minuten, herhalen tot een beslissing valt
NB. Bij een claim voor een plusremise wordt de klok door de betreffende speler stilgezet!

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Mon May 03, 2010 23:50

Piet Bouma wrote:
Helemaal mee eens!
Je bent het neem ik aan wel met mij eens dat in een barrage van 2 partijen de plusremise *veel* meer invloed heeft dan in een NK?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue May 04, 2010 00:03

Wieger Wesselink wrote:
Je bent het neem ik aan wel met mij eens dat in een barrage van 2 partijen de plusremise *veel* meer invloed heeft dan in een NK?
Elke beslissing in een barrage - dus ook een puntenoverwinning :wink: - heeft meer invloed dan een beslissing in een rond toernooi met 12 deelnemers. Anders dan in een rond toernooi heeft men veel minder de mogelijkheid (of de hoop) in de rest van het toernooi zo'n nederlaag goed te maken. Maar daarvoor is het ook een barrage, er moet (snel) een beslissing vallen.
Bij paardensport doet men zoiets op tijd. Een galopsprong meer en het is over en uit.
Ik denk dat we niet meer zitten te wachten op 18 remises en daarna een loting.

Overigens mooi dat Jochem een passage uit het convenant heeft geplaatst. Transparant en duidelijk.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Tue May 04, 2010 00:11

Piet Bouma wrote:
Wieger Wesselink wrote:
Elke beslissing in een barrage - dus ook een puntenoverwinning :wink: - heeft meer invloed dan een beslissing in een rond toernooi met 12 deelnemers. Anders dan in een rond toernooi heeft men veel minder de mogelijkheid (of de hoop) in de rest van het toernooi zo'n nederlaag goed te maken. Maar daarvoor is het ook een barrage, er moet (snel) een beslissing vallen.
Bij paardensport doet men zoiets op tijd. Een galopspring meer en het is over en uit.
Ik denk dat we niet meer zitten te wachten op 18 remises en daarna een loting.
De kwestie is in hoeverre het spel dat in de barrage gespeeld wordt nog lijkt op het spel dat tijdens het NK zelf gespeeld wordt. Voor mij wordt er een duidelijke grens overschreden als de plusjes al na twee partijen beginnen te tellen. Het wordt daarmee voor mij echt een ander spel.

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Tue May 04, 2010 10:00

Wieger Wesselink wrote: De kwestie is in hoeverre het spel dat in de barrage gespeeld wordt nog lijkt op het spel dat tijdens het NK zelf gespeeld wordt. Voor mij wordt er een duidelijke grens overschreden als de plusjes al na twee partijen beginnen te tellen. Het wordt daarmee voor mij echt een ander spel.
Dat moet toch haast wel? Anders wordt het eerst zevenentwintig keer remise en dat schiet ook niet op... Je zou wel 15 minuten per speler voor de gehele barragereeks kunnen hanteren maar dat is nog veel erger dan plusremises. Ik heb liever dat degene die in saldo een plusje meer heeft wint dan dat de klokrammer hoger eindigt...

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Tue May 04, 2010 11:07

Je kunt dit soort barrages ook anders oplossen. Eerst een gewone beslissingswedstrijd, dan desnoods nog een keer met versneld tempo. Indien dan nog alles remise beide spelers terug naar de halve finale. Resultaat is dat beide spelers echte risicos moeten nemen. Voor bijvoorbeeld Dolfing een signaal dat 65% remises na 40 zetten niet beloond wordt.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Tue May 04, 2010 11:50

groenteboer wrote:
Wieger Wesselink wrote: De kwestie is in hoeverre het spel dat in de barrage gespeeld wordt nog lijkt op het spel dat tijdens het NK zelf gespeeld wordt. Voor mij wordt er een duidelijke grens overschreden als de plusjes al na twee partijen beginnen te tellen. Het wordt daarmee voor mij echt een ander spel.
Dat moet toch haast wel? Anders wordt het eerst zevenentwintig keer remise en dat schiet ook niet op... Je zou wel 15 minuten per speler voor de gehele barragereeks kunnen hanteren maar dat is nog veel erger dan plusremises. Ik heb liever dat degene die in saldo een plusje meer heeft wint dan dat de klokrammer hoger eindigt...
In WK matches met het setsysteem hebben barrages met versneld tempo nooit tot excessen geleid voor zover ik mij herinner. Kun je voorbeelden geven van barrages met versneld tempo waarin er niet binnen afzienbare tijd een beslissing is gevallen? En dan graag niet de beruchte barrage tussen Wiersma en Jansen, want daarin vielen er twee beslissingen in 10 partijen, zelfs zonder dat er op sneldammen werd overgegaan. Kortom, het lijkt me zwaar overdreven om te stellen dat plusjes noodzakelijk zijn.

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Tue May 04, 2010 12:05

Wieger Wesselink wrote:
groenteboer wrote:
In WK matches met het setsysteem hebben barrages met versneld tempo nooit tot excessen geleid voor zover ik mij herinner. Kun je voorbeelden geven van barrages met versneld tempo waarin er niet binnen afzienbare tijd een beslissing is gevallen? En dan graag niet de beruchte barrage tussen Wiersma en Jansen, want daarin vielen er twee beslissingen in 10 partijen, zelfs zonder dat er op sneldammen werd overgegaan. Kortom, het lijkt me zwaar overdreven om te stellen dat plusjes noodzakelijk zijn.
Bij het NK sneldammen vorig jaar bij de aspiranten. Ik geloof de strijd om de 2e plek. Uiteindelijk werd maar besloten om te loten. Als zelfs de jeugd al niet kan winnen van elkaar zal dat echt niet anders zijn op het allerhoogste niveau waar de verschillen NOG kleiner zijn.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue May 04, 2010 13:00

Wieger Wesselink wrote:
groenteboer wrote:
Barrage halve finales NK Algemeen 2008 (gepost op 2 maart 2008 op dit forum)

Anton van Berkel wint twee keer van Pieter Steijlen.
Gerlof Kolk wint 3e partij van Jochem Zweerink na 2 remises.
Pim Meurs wint loting van Ron Heusdens na zes remise.
Boudewijn Derkx wint loting van Martin Dolfing na acht remises.
Loting was op verzoek van de spelers. :shock:

En daarna volgde nog een tweede barrage, waarbij Ron Heusdens zich plaatste, en vervolgens glorieus kampioen werd!

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Tue May 04, 2010 15:56

Piet Bouma wrote: Barrage halve finales NK Algemeen 2008 (gepost op 2 maart 2008 op dit forum)

En daarna volgde nog een tweede barrage, waarbij Ron Heusdens zich plaatste, en vervolgens glorieus kampioen werd!
Met name die barrage Derkx-Dolfing is inderdaad een overtuigend voorbeeld. Als de spelers er zelf al geen zin meer in hebben... :shock: Ik zou er voor kiezen om pas na een stuk of 6 remises naar het saldo van de plusjes te gaan kijken, en als ook dat gelijk is dan maar een Georgiev barrage. Daarmee is het gewicht van de plusjes wat meer in evenwicht met het gewone toernooi.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue May 04, 2010 22:30

Wieger Wesselink wrote:
Piet Bouma wrote: Barrage halve finales NK Algemeen 2008 (gepost op 2 maart 2008 op dit forum)

Met name die barrage Derkx-Dolfing is inderdaad een overtuigend voorbeeld. Als de spelers er zelf al geen zin meer in hebben... :shock: Ik zou er voor kiezen om pas na een stuk of 6 remises naar het saldo van de plusjes te gaan kijken, en als ook dat gelijk is dan maar een Georgiev barrage. Daarmee is het gewicht van de plusjes wat meer in evenwicht met het gewone toernooi.
Ik denk dat je een andere benadering hebt mbt plusjes en ook betreffende een barrage Wieger.

Je ziet volgens mij de plusjes meer als een administratief sorteercriterium bij opmaak van een eindstand dan als een besliscriterium.
Want ook in het gewone toernooi is een plusje een beslissing en gezien de voorbeelden vaak ook beslissend voor plaatsing.

De huidige korte barrage vanuit het convenant is m.i. mede ingegeven door het feit dat bij een barrage omtrent de titel deze gelijk na afloop van de laatste ronde gespeeld wordt, zodat na afloop van het toernooi er voor publiek, sponsoren, organisatoren etc. een kampioen bekend is.
Het hanteren van een plusje om snel een beslissing te forceren lijkt me dan ook logisch.
De andere barrages bij gelijk eindigen (wanneer het om rechten voor volgende toernooien gaat) hoeven niet gelijk na afloop gespeeld te worden.
Overigens lijkt me er niks op tegen om dat wel te doen. Meer publiek en gelijk ook een definitieve rangschikking met betrekking tot de vervolgplaatsen.
Het is ook wel weer logisch om deze barrages onder dezelfde condities te spelen dan de barrage om de titel. Dus eigenlijk best goede barragebepalingen in dit convenant!

Op zich ben ik het wel met je eens dat het spel anders is. Een partij eindigt niet zomaar meer in remise, maar kan ook een plus tot resultaat hebben. Dus veel meer kansen in het eindspel.
Voor de spelers is het m.i. ook nog steeds wennen. Want er zijn best veel partijen in het NK, die na zo’n 40 zetten remise overeengekomen worden, terwijl er dan nog wel wat te verhapstukken is.
Voor publiek (klantenbinding!) zou het ook veel mooier zijn, dat het eindspel – met strijd om de plusjes – ook gewoon uitgespeeld wordt.
Auke Scholma is wat mij betreft een lichtend voorbeeld (zie de partijlengtes van zijn partijen in het NK). Hij gaat tot het uiterste, en ook voor het plusje (ondanks dat hij er volgens mij niet van gecharmeerd is). Mogelijk dat ook andere topspelers dit oppakken. In Sofia wordt momenteel een WK-tweekamp gespeeld. De nieuwe generatie schakers vecht tot het laatste door en doet niet meer aan grootmeesterremises. Het prijzengeld is er naar, echte prestaties worden gewaardeerd.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Tue May 04, 2010 23:28

Inderdaad, van het plusjes systeem ben ik nooit enthousiast geweest. Moeilijk te verkopen aan de buitenwereld, en het tellen van schijven vind ik bovendien erg kunstmatig. Het meest positieve aan plusjes is wat mij betreft dat het een zuiverder criterium is om een beslissing te forceren bij gelijk eindigen dan SB of het aantal overwinningen.

Luteijn
Real name: Frits Luteijn

Post by Luteijn » Tue May 04, 2010 23:37

Regels bij gelijk eindigen:
- het beste saldo van plus- en minremises;
Indien bovengenoemde regel geen onderscheid oplevert, voor plaatsen waar rechten aan verbonden zijn vervolgens:
Bij 2 spelers:
- 2 beslissingspartijen met 5 minuten plus
2 seconden/zet (geen sudden death, plus-/minremises blijven van toepassing!)
- Sudden death volgens Georgiev-idee: 15 minuten voor een onbeperkt aantal partijen: op=op

Bij meer dan 2 spelers:
- 1 enkelvoudig beslissingstoernooi met 5 minuten plus 2 seconden/zet (loting voor speelschema & kleur, plus-/minremises blijven van toepassing!)
- Sudden death volgens Georgiev-idee: 10 minuten voor een onbeperkt aantal partijen: op=op (plus-/minremises blijven van toepassing!)
- Indien nog gelijk: Georgiev-idee met 5 minuten, herhalen tot een beslissing valt (plus-/minremises blijven van toepassing!)
NB. Bij een claim voor een plusremise wordt de klok door de betreffende speler stilgezet!
Mijne heren

Om een of andere reden ziet men barrages met een Fischerklok als een goede methode om bij gelijk eindigen in een toernooi, waarbij het speeltempo 50 zetten per twee uur is, tot een beslissing te komen. Vrijwel als enige heb ik er indertijd op gewezen, dat je met een Fischerklok en sneldammen een heel andere sport maakt. Je kunt ook gaan bridgen of schaken om te bepalen of iemand bij gelijk eindigen hoger of lager verdiend te staan, dan de ander. Loten is eerlijker.

Sneldammen is een kunst, die door sommige spelers beter beheerst wordt dan anderen. Het beslissen van een wereldkampioenschap of een Nederlands kampioenschap met sneldammen doet geen recht aan waar het in het toernooi om ging. Zelf vind ik elke aanduiding afkomstig vanuit het gewone toernooi voorrang moet hebben boven sneldammen. Er zijn voldoende middelen om een betere of slechtere prestatie daar te beoordelen. Dan hoef je niet met een wedstrijdvorm, die vaak buitengewoon in het voordeel is van één van de spelers de strijd te beslissen. Ik ben nu en toen een verklaard tegenstanders van barrages met een versneld tempo en Fischerklok, ook al zou het vaak gewoon in mijn voordeel zijn.

met de vriendelijke groeten
Frits Luteijn

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue May 04, 2010 23:47

Luteijn wrote: Het beslissen van een wereldkampioenschap of een Nederlands kampioenschap met sneldammen doet geen recht aan waar het in het toernooi om ging. Zelf vind ik elke aanduiding afkomstig vanuit het gewone toernooi voorrang moet hebben boven sneldammen. Er zijn voldoende middelen om een betere of slechtere prestatie daar te beoordelen. met de vriendelijke groeten
Frits Luteijn
Best Frits,

Ik ben erg benieuwd naar deze voldoende middelen.
Licht aub een tipje van de sluier op!

Post Reply