Schaken

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Oct 03, 2009 04:55

De Telegraaf, 3 oktober 2009
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Oct 10, 2009 05:20

Telegraaf, 10 oktober 2009
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Oct 17, 2009 07:30

De Telegraaf, 17 oktober 2009
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 19, 2009 16:37

De Telegraaf, 17 oktober 2009

Bijzonder schaaktalent Anish Giri is Nederland zomaar komen aanwaaien

Wonderkind treft elite

door Hans Böhm

HOOGEVEEN, zaterdag
Vandaag begint een belangrijke krachtmeting voor het vijftienjarige wonderkind Anish Giri, de jongste schaakgrootmeester ter wereld. Hij gaat het opnemen tegen drie gerenommeerde topspelers: Vassily Ivantsjoek (Oekraïne), Judit Polgar (Hongarije) en Sergei Tiviakov (kampioen van Nederland in 2006 en 2007). De komende week zal in een dubbelrondige vierkamp duidelijk worden hoe sterk Anish, regerend Nederlands kampioen, werkelijk is.

Het verhaal van Anish’ reis naar Nederland leest als een sprookje. Zijn vader Ajansy Giri groeide op in Nepal, tussen de hoge bergen. Opmerkelijk genoeg ging zijn interesse uit naar water en daarom vertrok hij naar Sint-Petersburg om aan de universiteit waterbouwkunde te studeren. Een paar jaar later, als ingenieur met een Russische vrouw en hun drie kinderen, vertrok het gezin Giri naar Japan, het land van bergen en water. Net toen de kinderen een aardig woordje Japans begonnen te spreken verhuisde het hele gezin in 2008 weer, dit keer naar een land onder water: Nederland.

Anish leerde schaken van zijn moeder toen hij zeven jaar was, maar „na een paar maanden won ik iedere keer en toen ben ik tegen mezelf gaan spelen”. In zijn Russische periode werd de gezonde basis gelegd voor een goed begrip. „Ik kreeg eerst les op de regionale schaakschool en toen ik landskampioen tot twaalf jaar werd, mocht ik naar de school in Moskou.” Dat gaf natuurlijk een zeker talent aan, maar de internationale aandacht had hij nog niet, zijn Elo-rating van 2150 was daarvoor te laag (de Elo-rating is een objectieve indicatie van de speelsterkte: een beginner heeft Elo 1000, wereldkampioen Anand heeft Elo 2800).

In zijn Japanse periode leerde Anish veel met de computer. „Ik had niet eens een schaakbord in huis, de computer gaf me openingsideeën en was er altijd als sparringpartner.” Hij maakte toen bijzondere vorderingen en ontwikkelde een beter begrip. Toen Anish begin 2008 als dertienjarig mannetje zijn eerste zetten deed op de schaakclub van Delft verbaasde hij de insiders wel. Zijn Elo was opgelopen tot 2300 en hij bleef winnen. Een aardige bijkomstigheid was dat Anish in de internationale arena met iedereen kon praten: Russisch, Engels, Nepalees, Urdu, Japans en (inmiddels goed) Nederlands.

Een bijzonder talent is Nederland zomaar komen aanwaaien. Waar Anish toe in staat is, weet hij niet en wil hij ook niet weten. „Ik speel altijd op winst, ongeacht de reputatie van mijn tegenstander. En ik houd van een breed openingenrepertoire waarin de activiteit van het stukkenspel belangrijker is dan materiaal, net zoals Kasparov.” Zijn partijen zijn daarom altijd interessant om na te spelen.

Image

• De vijftienjarige Anish Giri (r.) zal het komende week opnemen tegen drie gerenommeerde topspelers, onder wie de Hongaarse Judit Polgar (l.). De jonge Nederlandse schaakgrootmeester start als underdog, maar heeft er vertrouwen in. Giri: „Ik speel altijd op winst, ongeacht de reputatie van mijn tegenstander.”
FOTO’S: FRANCOIS WIERINGA EN PETER VAN ZETTEN

Image

In zijn korte Nederlandse periode heeft Anish de grootste sprongen gemaakt. Hij won diverse toernooien, waarvan de winst in het laatste NK een historische prestatie is. Nog nooit mocht een puber zich de beste noemen. Hij is inmiddels grootmeester, dat is zo snel gegaan dat hij het meesterschap heeft overgeslagen, alleen ex-wereldkampioen Vladimir Kramnik presteerde dat ook. Een verschil met de meeste supertalenten is dat Anish gewoon naar school gaat (naar hetzelfde Grotius College te Delft als Jan Timman in de zestiger jaren) en nog niet heeft gekozen voor het profbestaan.

De confrontatie met de absolute top in Hoogeveen zal zwaar worden, maar Anish heeft er vertrouwen in. Natuurlijk start hij als de underdog, maar met de stijgende lijn van zijn Elo (inmiddels 2570) geeft hij een duidelijk visitekaartje af. Niemand weet precies hoe sterk hij momenteel is, hij is zo leergierig dat hij zelfs tijdens een toernooi in kracht toeneemt. Anish: „Ik stel mijn doelen per keer en niet onhaalbaar, het volgende doel is de 2600 Elo-grens, de top honderd van de wereld.”

• De Kroongroep van het UNIVE-schaaktoernooi in Hoogenveen speelt van 18-24 oktober een dubbelrondige vierkamp in de trouwzaal van het gemeentehuis. Het prijzenfonds bedraagt 10.000 euro, eenzelfde bedrag is te verdelen in het Open toernooi waaraan 250 spelers meedoen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 19, 2009 16:41

Met dank aan Jeroen: een interview met Anish Giri uit de Volkskrant van vandaag. Zie de bijlage.
Attachments
Anish Giri, de Volkskrant 19 okt 2009.pdf
(488.25 KiB) Downloaded 312 times

Schaakmeester

Anish Giri tussendoor actief in Macedonie

Post by Schaakmeester » Tue Oct 20, 2009 14:42

De 15 jarige Nederlands schaakkampioen Anish Giri is momenteel actief in de elitevierkamp bij het toernooi in Hoogeveen. Daarin neemt hij het op tegen topspelers Judith Polgar, Vassily Ivanchuk en Sergey Tiviakov.
Tussen het NK en dit toernooi is Anish echter van 4 t/m 10 oktober ook nog actief geweest in voor zijn vereniging HMC Calder uit den Bosch bij het Europees kampioenschap voor clubteams. Dat werd dit jaar georganiseerd in Ohrid, Macedonie. En hij komt ook nog aan zijn schoolwerkzaamheden toe ...
HMC Calder was 21e geplaatst maar eindigde als 30e in de grauwe middenmoot. [img]images/smilies/icon_cry.gif[/img]
Dat lag niet aan Anish die met 5 uit 7 op het tweede bord wederom een goede prestatie boekte. Op het plaatje het team van de Bossche schaakvereniging aan de kust van het meer van Ohrid. Anish is 2e van rechts, uw verslaggever "Schaakmeester" figureert uiterst links.
Attachments
hmccalder.jpg
hmccalder.jpg (142.77 KiB) Viewed 5927 times

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Oct 24, 2009 10:36

De Telegraaf, 24 oktober 2009
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Oct 31, 2009 09:02

De Telegraaf, 31 oktober 2009
Image

Hanco Elenbaas