Het lijkt me allemaal niet zo ingewikkeld om dit te omzeilen. In het ergste geval kan ik een screenshot maken van het browserwindow, en daar de stand uit lezen. Toen ik nog analyses maakte met Truus deed ik hetzelfde om de hoofdvariant uit te lezen. Bert Tuyt heeft later een 'Truus DXP server' en een 'Flits DXP server' geschreven waarmee de informatie rechtstreeks wordt gelezen uit het geheugen van de computer.Piet Bouma wrote:Ik denk dat het misschien wel handig is, om aan te geven dat de semilive-invoer via tablets niet via een app gaat.
Het is een gewone webbased applicatie. Een en ander gaat via html/php/mysql en javascript.
Dat wil zeggen dat men via een webbrowser zoals Safari, Chrome, IE, Firefox naar Toernooibase moet gaan en daar moet inloggen.
Inmiddels kan dit via een toernooi-inlog,
Vervolgens moet men de wedstrijd selecteren, welke men live wil invoeren.
Daarna moet men START live doen. Pas als de eerste zet is ingevoerd vindt display plaats.
De speler zit dus al achter het bord en zal dan (om fraude te plegen) moeten gaan opzoeken waar de display is (er zijn verschillende mogelijkheden gepland) en dit vervolgens gaan koppelen aan zijn fraudesoftware.
Ik denk eerlijk gezegd dat zoiets niet zonder hulp van buitenaf kan, of met toiletbezoek waarbij je dit met een ander apparaat moet gaan regelen (maar dan zou ik liever op dat toilet gewoon maar de software raadplegen, wat nu ook bij elektronische borden zou kunnen). Vervolgens kan via pushberichten op een bepaalde app natuurlijk de juiste zet voorgezegd worden op de tablet. Dan als laatste moet je dat pushbericht in het browserscherm/invoerscherm van Toernooibase gaan integreren. Ook nog wel een aparte handeling.
Enfin, nu jullie weten hoe het werkt, verwacht ik natuurlijk wel snel een fraudepoging.
Het lijkt mij overigens geen goed idee om de werking van een notatie-programma afhankelijk te maken van een internetverbinding met een server. Zo'n verbinding kan gemakkelijk haperen of uitvallen, en daar wil je als speler geen last van hebben.