Kwalificatietoernooi NK 2011

Post Reply
Eric van Dusseldorp

Re: Kwalificatietoernooi NK 2011

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Feb 28, 2011 15:55

Piet Bouma wrote: Ik snap overigens niet waarom Eric v. D. liever vijf zaterdagen wil met bijv. 1- 2-2-2-1. Speelomstandigheden met 2-2-2-2 zijn nu elke keer gelijk.
Ik begrijp deze redenering niet.

Bij 1-2-2-2-1 zijn de speelomstandigheden voor iedereen ook gelijk.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Dieter

Post by Dieter » Mon Feb 28, 2011 16:06

pieter wrote:
pieter wrote:
Er is maar één goede oplossing: Zo snel mogelijk terug naar het oude systeem.

Het oude systeem was vooral leuk voor mensen uit Gelderland, waar de eerste vijf uit het provinciaal kampioenschap zich voor de Halve Finales (HF) kwalificeerden. Minder leuk is het als je toevallig in een provincie zit waarbij alleen de provinciaal kampioen zich voor de HF plaatst. Als er toevallig 1 speler in jouw provincie zit die beter is dan jij bent, dan kun je het dus wel vergeten dat je ooit HF zal kunnen spelen :( Voor die personen is dit nieuwe systeem dus een verademing, al zou je op detailniveau nog e.e.a. kunnen bijschaven.
Er zijn ook minder radicale oplossingen. Geef bijvoorbeeld elke provinciaal kampioen recht op deelname aan de HF en verdeel de andere plaatsen door middel van keuze-plaatsen.
Ik blijf erbij dat een rond toernooi hoe dan ook eerlijker is dan een toernooi dat gaat volgens het zwitsers systeem. Het lijkt mij dat kwalificatie voor een NK zo eerlijk mogelijk dient te gaan.

Maar goed, ik merk dat ik op dit forum nogal in de minderheid ben.

Naar mijn idee is het komende NK, mede door dit systeem, qua rating ook nog eens de zwakste in tijden (weet iemand dat?), ik kan me in ieder geval niet herinneren dat er 5 spelers met een rating van tussen de 1300-1400 aan het NK hebben mee gedaan.
Natuurlijk is een ronde toernooi eerlijker dan dit gedrocht van een kwalificatie toernooi met open inschrijving. De odoelstelling van veel meer deelnemers is er ook totaal niet uitgekomen en inderdaad krijgen we nu een relatief zwak NK waar de sponsor van de finale ook niet gelukkig mee zal zijn. Maar belangrijker nog dan dit alles is de declassering van de provinciale kampioenschappen. Je hoeft niet meer in de provincie te dammen om voor de vervolgwedstrijden in aanmerking te komen en dat is dodelijk voor de provincie. Helaas ziet de KNDB dan ook niets meer in de provincie en heeft ze er enkel last van. Al de loskoppelingen van de laatste jaren hebben het effect wat ervan verwacht kon worden. Er komt straks niets meer uit de provincie en de KNDB zal zeker niet bij machte zijn de rol van locale organisatie's over te nemen. Nu terug naar het oude systeem of het hoeft niet meer. Ik ben zeer benieuwd naar de evaluatie maar denk dat sommige aspecten niets eens aan de orde zullen komen.

p.s. Dat de oude Halve finale geoptimaliseerd zou moeten worden, ja daar ben ik het mee eens. Dat kan ook. De nu gekozen weg is een zeer slechte zet.

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Mon Feb 28, 2011 16:48

pieter wrote:Ik blijf erbij dat een rond toernooi hoe dan ook eerlijker is dan een toernooi dat gaat volgens het zwitsers systeem.
Een aantal jaren geleden zat Frits Luteijn in de finale. Mooi rondtoernooi, vooral de mensen die op een dubbele rondedag 's middags tegen Frits mochten spelen waren daar heel blij mee.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 28, 2011 18:07

groenteboer wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Als je goed leest zul je verschillende doelstellingen kunnen ontdekken in het Volendamse plan. Er is nog genoeg geloof in de nabije toekomst, vandaar de belangstelling van sponsors voor het dammen in Volendam.

Het pessimisme over de toekomst van de damsport komt niet uit de lucht vallen. Nog nooit hebben we zo weinig leden gehad en zo weinig sponsors en toernooien, en zo weinig aandacht in de media. En het ziet er naar uit dat we de bodem nog lang niet bereikt hebben, kijk naar het droevige beleid van de dambond, waar om plaatsen voor het WK niet eens meer achter het bord hoeft te worden gestreden omdat zichzelf deskundig achtende bestuurders een van die plaatsen zomaar wegschenkt. :evil: We zijn tegenwoordig al gratis vakanties naar Berlijn aan het uitdelen om jeugdspelers geïnteresseerd te houden, terwijl de meeste jeugdspelers stoppen met dammen zodra hun studie of carriere serieuzere vormen begint aan te nemen.

Uit Rusland, sinds 1958 dé toonaangevende damnatie, komt helemaal geen echt talent meer, mede omdat dammen daar totaal geen aanzien meer heeft nu iedereen Rusland uit mag wanneer hij dat wil. Internationale toernooien worden daar niet meer georganiseerd, ook vanwege gebrek aan middelen. Binnenkort is het over en sluiten voor het dammen. Kijk bijvoorbeeld maar naar de steeds lagere bedragjes waarvoor oude meesterwerken over het damspel weggaan op de veiling van l'Esprit...
Gratis waren de vakanties niet. Sport is niet alleen topsport.. ook breedtesport. Volendam zet zich (voor zover ik weet en als dit niet zo is word ik graag tegengesproken door iemand) alleen maar in voor de topsport. En inderdaad.. dat is een bodemloze put als niks wordt gedaan aan de ledenwerving. Kijk eens naar Wageningen.. door heel erg hard in te zetten op jeugd komen er nu ook grote beloften naar voren die later topsport kunnen gaan bedrijven qua niveau. Maar ook de spelers die dit niveau niet zullen halen blijven!!
De onvolprezen Theo van den Hoek heeft jaren geleden iedereen in Het Damspel al eens ingepeperd dat de toekomst van het Dammen in de provincie ligt. De goede man heeft gelijk gekregen. In de Randstad heeft het geen enkele zin om je nog bezig te houden met jeugdtraining. Zie wat Jaap van Galen overkomen is, of Kees Romijn, terwijl beiden zich op onnavolgbare wijze hebben ingezet. De enige uitzondering in Noord-Holland is IJmuiden waar de Amsterdammer Wim Winter van jeugdtraining een teamproject heeft gemaakt en waar de dorpse omstandigheden meewerken aan een vruchtbaarder klimaat. En ook Nico Konijn en Bertus Groot hebben succes in een ander dorp, Heerhugowaard.

Het is niet erg groenteboer, als de KNDB over pakweg 15, 20 jaar zal worden opgeheven. Zo zal er op natuurlijke wijze ruimte komen voor het Killerdamspel. Als ik jou was zou ik me daar vast op voorbereiden! :)

In Volendam richt men zich ondertussen liever op de wat oudere dammer en niet zonder positieve resultaten. Het was dit seizoen vermakelijk om de Volendamse oudjes al die door de KNDB in de watten gelegde jeugd in de pan te zien hakken. :wink:

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 28, 2011 19:18

Klaas van der Laan wrote:DvhN 28-02-2011
Image

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Mon Feb 28, 2011 19:19

Eric van Dusseldorp wrote:
Piet Bouma wrote: Ik snap overigens niet waarom Eric v. D. liever vijf zaterdagen wil met bijv. 1- 2-2-2-1. Speelomstandigheden met 2-2-2-2 zijn nu elke keer gelijk.
Ik begrijp deze redenering niet.

Bij 1-2-2-2-1 zijn de speelomstandigheden voor iedereen ook gelijk.
Eric bedoelde denk ik, dat er dan ook twee dagen zijn waarbij er 1 ronde gespeeld wordt.
In Tilburg was de klacht van oudere spelers als Kosior en Luteijn, dat de jongeren in het voordeel zijn bij twee ronden op een dag. Het zou voor de oudjes, waar ikzelf inmiddels ook toe behoor, te zwaar zijn. Dat verschilt natuurlijk per persoon, want ik zou er zelfs geen bezwaar tegen hebben als het drie ronden op een dag zou zijn, mits de kwaliteit van de omstandigheden ( inz. accommodatie, geluidsoverlast etc) erg goed zou zijn. De luchtcirculatie laat in de meeste dam accommodaties te wensen over, waardoor het na 5 uur spelen, met zoveel man en publiek, in dezelfde ruimte erg bedompt begint te worden, waardoor de tweede partij op die dag zwaarder valt, dan als de lucht lekker fris zou zijn.
Dus Eric en Piet, bij 1-2-2-2-1 zijn de omstandigheden net als bij 2-2-2-2 voor alle spelers gelijk, maar de oudere spelers zouden bij 2 partijen op 1 dag in het nadeel zijn.
Persoonlijk zou ik zelfs eerder voor 9 of misschien zelfs 10 ronden Zwitsers kiezen, omdat ik de indruk krijg, dat 8 ronden Zwitsers net iets te kort was voor de gevestigde orde met spelers als Van de Akker, Van Berkel, Scholma, Meijer, Provoost etc., die nu net buiten de boot vielen. Als er maar genoeg ronden zijn dan zou de sterkste vanzelf wel boven moeten komen drijven en dan mag het een keertje nog tegenzitten ook. Overigens vind ik het helemaal niet erg dat ze finale nu iets minder sterk zal zijn dan de afgelopen jaren. Ik vind het prachtig voor al die debutanten voor wie dit kampioenschap een enorme boost voor hun carrière zou kunnen betekenen. Vooral voor iemand als Frerik Andriessen is het prachtig dat hij zich al bij zijn eerste optreden bij de senioren al meteen de finale in weet te spelen. Hij kan als voorbeeld dienen voor andere talentvolle jeugdspelers, dat je dus heel snel carrière kunt maken zonder dat je een buitencategorie talent à la Boomstra hoeft te zijn.
Het oude systeem vond ik zelf dus zwaar demotiverend, maar door een verbetering aanbrengen, bijvoorbeeld in de kwalificatie voor de HF, daar zou ik wel weer open voor staan. Maar bij de door pieter voorgestelde verbetering van het oude systeem: alleen de provinciaal kampioenen plaatsen zich en de rest van de plekken via keuze plaatsen in te vullen word ik ook niet vrolijk van. Je kunt wel voorspellen wie het dan voor het zeggen zullen krijgen en als je toevallig goede vriendjes met de betreffende perso(o)nen bent, zal je eerder in aanmerking voor een keuze plaats komen. Er zijn altijd ontevreden gezichten en problemen bij het toekennen van de keuze plaatsen en daarom lijkt het mij niet de meest harmonieuze oplossing.
Wat het huidige systeem betreft: de krachtsverhouding van de spelers in de groepen zal beter gedaan moeten worden. Nu was de Gelderse groep veruit de zwakste poule. Dus zelfs in het nieuwe systeem werd Gelderland weer bevoordeeld :wink:
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Feb 28, 2011 19:42

Hanco Elenbaas wrote:
Image
Wie heeft dit verhaal toch in de wereld gebracht?
Scholma en Twiest hebben voor een groot deel dezelfde tegenstanders gehad. Het enige verschil zit in

Twiest: 1245 (Anton Jurg) + 1307 (Gerrit Wassink) = 2552
Scholma: 1272 (Jan van Dijk) + 1267 (Wouter Sipma) = 2539

Dus ook wanneer je het onderlinge duel niet meetelt (of wanneer je beide spelers hun eigen rating erbij geeft), heeft Twiest de hoogste tegenstander-rating. Bij de huidige regels had het inderdaad gekund dat Scholma door zijn eigen rating was genekt, maar het is niet gebeurd.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 28, 2011 20:03

Jan Pieter wrote: Wie heeft dit verhaal toch in de wereld gebracht?
Scholma en Twiest hebben voor een groot deel dezelfde tegenstanders gehad. Het enige verschil zit in

Dus ook wanneer je het onderlinge duel niet meetelt (of wanneer je beide spelers hun eigen rating erbij geeft), heeft Twiest de hoogste tegenstander-rating. Bij de huidige regels had het inderdaad gekund dat Scholma door zijn eigen rating was genekt, maar het is niet gebeurd.
Het lijkt erop dat je gelijk hebt. Maar dat het ook nog mogelijk was om door je eigen rating genekt te worden is voor mij een extra reden om het met Casper eens te zijn, dat bij gelijk eindigen in punten er zou moeten worden geherkampt, als men met dit systeem wil doorgaan.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Mon Feb 28, 2011 20:17

Bij de evaluatie van de halve finales (die is toegezegd), lijkt mij van belang dat er 3 finaleplaatsen beslist zijn op grond van een miniem verschil in weerstand. Het is de vraag of men dat acceptabel vindt. Aangezien men voor zover ik weet niet vooraf bekend heeft gemaakt wat de criteria voor deze evaluatie zijn, is het natuurlijk koffiedik kijken hoe men hier over denkt.

Ik ben ook wel benieuwd hoe de spelers over de dubbele ronden denken. Zonder rigoureuze speeltijdverkorting vind ik dat nog steeds het grootste bezwaar van het nieuwe systeem. Een 1-2-2-2-1 schema vind ik een een slap compromis. Daarmee geef je aan dat er iets niet deugt, maar wordt dat niet opgelost.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Mon Feb 28, 2011 20:23

Fred van Amersfoort wrote:Ach Kosmos, een neusje meer of minder, dat is toch geen probleem? Maar Kosmos, hoe vaak bezoek jij de onderlinge?
Ahaa, ik dien mij te melden in het beklaagdenbankje bij rechter Fred. Welnu, conformistisch als ik ben, schuif ik aan: ik zal maar eerlijk opbiechten: Drie maal heb ik mijn neus laten zien op de onderlinge competitie van De Oldehove dit seizoen en daarnaast diverse malen meegedaan aan provinciale competitie-wedstrijden. Als verzachtende omstandigheden wil ik graag aandienen dat ik jaar in jaar uit de onderlinge competitie trouw heb bezocht, niet zozeer voor mezelf, maar als stimulans voor anderen en omdat er jeugdspelers die ik begeleidde, meededen. In die tijd hadden we drie jeugdclubs in Leeuwarden, nu nog een. Op een geven moment echter kwam ik er alleen voor te staan.
Inmiddels kan ik de motivatie daarom niet meer zo opbrengen.
Maar er zijn alweer plannen om weer eens een jeugdclub te beginnen in de buurt samen met het enige jeugdlid dat ik/we ooit hebben overgehouden aan alle scholen die ik bezocht heb in Leeuwarden, om introductielessen dammen te geven.
Ik hoop op een mild vonnis. Mag ik mijn neus en beide oren alsjeblieft houden?
Heaven is no location, but a state of mind

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Mon Feb 28, 2011 20:37

Hanco Elenbaas wrote:
Het pessimisme over de toekomst van de damsport komt niet uit de lucht vallen. Nog nooit hebben we zo weinig leden gehad en zo weinig sponsors en toernooien, en zo weinig aandacht in de media. En het ziet er naar uit dat we de bodem nog lang niet bereikt hebben, kijk naar
Het is niet erg groenteboer, als de KNDB over pakweg 15, 20 jaar zal worden opgeheven. Zo zal er op natuurlijke wijze ruimte komen voor het Killerdamspel. Als ik jou was zou ik me daar vast op voorbereiden! :)
Precies, de oprichtingsdatum van de dambond in 2011 is erg symbolisch, Kosmisch haast: De 11 staat voor 1-1, remise.
Daarom lijkt me 2020 (2-0 2-0) een geschikte datum voor het oprichten van een killerbond, 2002 was wat aan de vroege kant nog.
Mits er nog denksport beoefenend leven op Aarde is natuurlijk na die aanstaande zonnevlamejaculaties... Nuja, de Ariërs zullen ook wel graag killerdammen lijkt me. Wat denk je, zouden ze zich op Mars tijdens koude nachten al niet verpozen met het nobele killerdamspel?
Heaven is no location, but a state of mind

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 28, 2011 21:02

Kosmos wrote: Precies, de oprichtingsdatum van de dambond in 2011 is erg symbolisch, Kosmisch haast: De 11 staat voor 1-1, remise.
Daarom lijkt me 2020 (2-0 2-0) een geschikte datum voor het oprichten van een killerbond, 2002 was wat aan de vroege kant nog.
Mits er nog denksport beoefenend leven op Aarde is natuurlijk na die aanstaande zonnevlamejaculaties... Nuja, de Ariërs zullen ook wel graag killerdammen lijkt me. Wat denk je, zouden ze zich op Mars tijdens koude nachten al niet verpozen met het nobele killerdamspel?
:D Daar zullen we 't in een ander deel van het forum nog wel eens over hebben, Tjalling. We kunnen nu beter niet on-topic reacties in de weg staan, zoals bijvoorbeeld antwoorden op de vragen van Wieger.
Wieger Wesselink wrote:Bij de evaluatie van de halve finales (die is toegezegd), lijkt mij van belang dat er 3 finaleplaatsen beslist zijn op grond van een miniem verschil in weerstand. Het is de vraag of men dat acceptabel vindt. Aangezien men voor zover ik weet niet vooraf bekend heeft gemaakt wat de criteria voor deze evaluatie zijn, is het natuurlijk koffiedik kijken hoe men hier over denkt.

Ik ben ook wel benieuwd hoe de spelers over de dubbele ronden denken. Zonder rigoureuze speeltijdverkorting vind ik dat nog steeds het grootste bezwaar van het nieuwe systeem. Een 1-2-2-2-1 schema vind ik een een slap compromis. Daarmee geef je aan dat er iets niet deugt, maar wordt dat niet opgelost.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Feb 28, 2011 21:17

Wieger Wesselink wrote:Bij de evaluatie van de halve finales (die is toegezegd), lijkt mij van belang dat er 3 finaleplaatsen beslist zijn op grond van een miniem verschil in weerstand. Het is de vraag of men dat acceptabel vindt. Aangezien men voor zover ik weet niet vooraf bekend heeft gemaakt wat de criteria voor deze evaluatie zijn, is het natuurlijk koffiedik kijken hoe men hier over denkt.

Wieger, jij bent een topspeler. Je stelt vragen, maar wat is jouw mening?
Rigoureuze speeltijdverkorting. Welk tempo?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest » Mon Feb 28, 2011 22:21

Jan Pieter wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Image
Wie heeft dit verhaal toch in de wereld gebracht?

Het enige wat ik me afvraag is waar Auke mij heeft laten ontsnappen; bij mijn weten ben ik degene geweest met de kansen in die partij.... dat ik het later op een mooie manier remise wil maken door een paar houtjes te geven noem ik dan niet echt een winstkans...

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Mon Feb 28, 2011 22:25

Het geeft toch niet dat de verschillen miniem waren en dat dat de doorslag heeft gegeven. Wel sneu voor diegenen die het net niet gehaald hebben, maar ik vind het alleen maar fascinerender. In een mooie sport als tennis zijn de verschillen vaak ook zeer miniem. Een balletje richting achterlijn dat net in of uit valt, of net in of uit wordt gegeven kan het verschil geven tussen winst of verlies met alle grote sportieve en financiële consequenties voor de betrokkenen. Het komt zelfs ook voor dat speler A meer games heeft gewonnen van speler B, maar dat speler B tot winnaar uitgeroepen wordt. Dat klinkt oneerlijk, maar niemand heeft daar problemen mee, omdat het nou eenmaal van te voren is afgesproken, dat degene die de meeste sets wint tot winnaar uitgeroepen zal worden.

Wel of geen dubbele rondes zal je altijd wel over kunnen blijven discussiëren. Beide hebben ze hun voor- en nadelen.

Voordelen van dubbele rondes:
-kost minder zaterdagen (vrije dagen) (de dam agenda is al overbelast op de zaterdagen)
-kost minder reiskosten, die de deelnemers zelf moeten betalen
-kost minder zaalhuur
- je bent niet meer het hele weekend door dam verplichtingen bezet (oude systeem)

Nadelen:
- Is fysiek zwaarder
- Nadelig voor oudere (fysiek mindere) spelers
- Zou ten koste gaan van de kwaliteit van de partijen

Persoonlijk vind ik de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen. Ik weet niet of ik nog zou meedoen als het over een periode van acht of negen zaterdagen gesmeerd zou worden. De kosten zouden veel hoger zijn en je moet steeds rekening houden met het plannen van bijvoorbeeld vakanties omdat je dan een langere periode niet weg kunt, omdat partijen vooruit spelen geen mogelijkheid is.
Het mooiste zou ik zelf vinden: In 1 week tijd een Nationaal Open Kampioenschap ergens midden in het land, 10 ronden Zwitsers en de eerste 8 door naar de finale. Toernooivorm zoals bijvoorbeeld het prachtige Nijmegen Open.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Post Reply