Eric van Dusseldorp wrote:Piet Bouma wrote:
Ik snap overigens niet waarom Eric v. D. liever vijf zaterdagen wil met bijv. 1- 2-2-2-1. Speelomstandigheden met 2-2-2-2 zijn nu elke keer gelijk.
Ik begrijp deze redenering niet.
Bij 1-2-2-2-1 zijn de speelomstandigheden voor iedereen ook gelijk.
Eric bedoelde denk ik, dat er dan ook twee dagen zijn waarbij er 1 ronde gespeeld wordt.
In Tilburg was de klacht van oudere spelers als Kosior en Luteijn, dat de jongeren in het voordeel zijn bij twee ronden op een dag. Het zou voor de oudjes, waar ikzelf inmiddels ook toe behoor, te zwaar zijn. Dat verschilt natuurlijk per persoon, want ik zou er zelfs geen bezwaar tegen hebben als het drie ronden op een dag zou zijn, mits de kwaliteit van de omstandigheden ( inz. accommodatie, geluidsoverlast etc) erg goed zou zijn. De luchtcirculatie laat in de meeste dam accommodaties te wensen over, waardoor het na 5 uur spelen, met zoveel man en publiek, in dezelfde ruimte erg bedompt begint te worden, waardoor de tweede partij op die dag zwaarder valt, dan als de lucht lekker fris zou zijn.
Dus Eric en Piet, bij 1-2-2-2-1 zijn de omstandigheden net als bij 2-2-2-2 voor alle spelers gelijk, maar de oudere spelers zouden bij 2 partijen op 1 dag in het nadeel zijn.
Persoonlijk zou ik zelfs eerder voor 9 of misschien zelfs 10 ronden Zwitsers kiezen, omdat ik de indruk krijg, dat 8 ronden Zwitsers net iets te kort was voor de gevestigde orde met spelers als Van de Akker, Van Berkel, Scholma, Meijer, Provoost etc., die nu net buiten de boot vielen. Als er maar genoeg ronden zijn dan zou de sterkste vanzelf wel boven moeten komen drijven en dan mag het een keertje nog tegenzitten ook. Overigens vind ik het helemaal niet erg dat ze finale nu iets minder sterk zal zijn dan de afgelopen jaren. Ik vind het prachtig voor al die debutanten voor wie dit kampioenschap een enorme boost voor hun carrière zou kunnen betekenen. Vooral voor iemand als Frerik Andriessen is het prachtig dat hij zich al bij zijn eerste optreden bij de senioren al meteen de finale in weet te spelen. Hij kan als voorbeeld dienen voor andere talentvolle jeugdspelers, dat je dus heel snel carrière kunt maken zonder dat je een buitencategorie talent à la Boomstra hoeft te zijn.
Het oude systeem vond ik zelf dus zwaar demotiverend, maar door een verbetering aanbrengen, bijvoorbeeld in de kwalificatie voor de HF, daar zou ik wel weer open voor staan. Maar bij de door pieter voorgestelde verbetering van het oude systeem: alleen de provinciaal kampioenen plaatsen zich en de rest van de plekken via
keuze plaatsen in te vullen word ik ook niet vrolijk van. Je kunt wel voorspellen wie het dan voor het zeggen zullen krijgen en als je toevallig goede vriendjes met de betreffende perso(o)nen bent, zal je eerder in aanmerking voor een keuze plaats komen. Er zijn altijd ontevreden gezichten en problemen bij het toekennen van de keuze plaatsen en daarom lijkt het mij niet de meest harmonieuze oplossing.
Wat het huidige systeem betreft: de krachtsverhouding van de spelers in de groepen zal beter gedaan moeten worden. Nu was de Gelderse groep veruit de zwakste poule. Dus zelfs in het nieuwe systeem werd Gelderland weer bevoordeeld