KRANTENARTIKELEN - 2005

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Dec 29, 2005 09:11

De Stentor, 29 december 2005

Michel Holterman wint Huisman Cup

door LOES HARTHOLT

29 DECEMBER 2005 - HEINO - Damclub DOS uit Heino hield dinsdagavond in ‘t Kerkhuus de traditionele sneldamkampioenschappen. In deze 19e editie van het kampioenschap streden maar liefst 78 deelnemers om de Huisman Cup. In de hoofdklasse eiste Michel Holterman de eerste prijs voor zich op.

Het leverde hem zijn eerste Huisman cup op. Eerder dit jaar toonde Holterman zich ook de sterkste sneldammer in het kampioenschap van de gemeente Raalte.

Bij het sneldammen moeten de spelers snel kunnen beslissen, ze krijgen slechts tien minuten bedenktijd per partij. Dit levert altijd veel tijdsdruk, fouten, gemiste kansen, spektakel en spannende momenten op.

Rinus Huisman, van Huisman hypotheken en de CVB bank, stelde maar liefst 27 mooie bekers beschikbaar voor de beste spelers van elke poule. Door het grote aantal deelnemers werd gespeeld in negen groepen. Elke speler werd ingedeeld in een klasse die bij zijn speelsterkte paste. Door de vele ‘huisdammers’ die meedoen, is het sneldamtoernooi uitgegroeid tot een mooi dorpsevenement.

Volgend jaar, als de damclub haar zestigjarig bestaan viert, zal de twintigste editie van het sneldamtoernooi zeker op het programma staan.

De prijswinnaars zijn: hoofdklasse: Michel Holterman; eerste klasse: Judith van Beek; tweede klasse: Rebecca van Beek; derde klasse: Klaas Compagner; vierde klasse: Erik van Rossem; vijfde klasse: Bas van Lenthe; zesde klasse: Sander Mensink; zevende klasse: Ton van Eerbeek; achtste klasse: Gerwin Kappert.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Dec 29, 2005 09:13

Tubantia, 28 december 2005

DAMNACHT

Voor de vierde keer in successie houdt Witte van Moort in het clublokaal de Damnacht van Westerhaar. Het toernooi wordt in drie verschillende klassen gehouden. Titelverdediger is Njofang uit Kameroen. De damnacht begint vanavond om 21.00 uur en duurt tot donderdagmorgen om 8.00 uur.

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Thu Dec 29, 2005 10:47

http://viktors.balticom.lv/t-lat100v-2003.htm

Le championnat de LETTONIE qui s'est tenu du 9 au 11/12 à RIGA a vu la victoire de R. VIPOULIS devant R. MISANS et L. ZALITIS.

Plus d'infos sur le lien indiqué.
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Dec 29, 2005 19:56

Tubantia, 29 december 2005

Wachten op de man met de hamer

WESTERHAAR - In het clubhuis van damclub Witte van Moort werd afgelopen nacht elf uur onafgebroken gedamd. 57 moedigen namen het op tegen de tegenstanders en hun eigen slaap. ‘Ineens staan de schijven allemaal stil in je hoofd.’

Leopold Sekongo neemt om kwart voor negen nog een bekertje koffie. Het is druk in de kantine van het clublokaal van damclub Witte van Moort, zo kort voor het begin van de jaarlijkse damnacht. Er heerst een opgewonden sfeer, maar Sekongo - de zwarte muts diep over z’n oren - is onverstoorbaar.

De uit Ivoorkust afkomstige dammer weet wat het is om een nachttoernooi te spelen. In Westerhaar zal vanmorgen om acht uur de laatste partij eindigen, maar dat is voor Sekongo een makkie. ‘In mijn land spelen we toernooien die twee dagen duren. Nonstop en om geld’, zegt hij met een lach. Dan blijf je wel wakker. ‘Een kwestie van je geest er op instellen’, zegt hij.

Misschien is de hardheid die ze in hun eigen continent hebben opgedaan de verklaring van het succes van de Afrikanen, die nu al drie keer achtereen het nachttoernooi in Westerhaar hebben gewonnen. Organisator Freddy Pierik weet maar één ding: ‘Die Afrikanen kunnen gewoon beter tegen de slaap dan wij Nederlanders.’

Het neemt niet weg dat diverse Nederlandse topspelers zich woensdagavond in het clubgebouw aan de Asterstraat verzamelen om het gevecht met de tegenstander en de slaap aan te gaan. Hoofdklassespeler Danny Slotboom uit Enschede ziet het als een uitdaging: ‘Het is heel raar. Tot een uur of drie, vier gaat het goed en dan ineens komt de man met de hamer. Dan zie je niks meer en staan de schijven allemaal stil in je hoofd.’

Slotboom is nog maar negentien jaar, maar was alle drie voorgaande keren van de partij. Hij komt ook voor de clubsfeer, zegt hij. ‘Zo’n hele nacht met z’n allen dammen, dat is toch een leuke ervaring. En in Westerhaar is het altijd gezellig. Hier heerst een goede sfeer.’

De plaatselijke damclub, waarvan de besten meedraaien in de top van Nederland, weet dat veel dammers er zo over denken. Daarom is het ook nauwelijks een probleem deelnemers te vinden, zegt Pierik. Zevenenvijftig zijn het er deze keer en dat is toch een aanzienlijk aantal.

Heel veel hoeft de club er overigens niet voor te doen, want overnachten hoeven de spelers niet. Iedereen vertrekt ‘s morgens weer, sommigen reizen direct door na het volgende toernooi. Dat heeft plaats in Dedemsvaart en begint om tien uur vanmorgen. Pierik lacht: ‘Tja, sommigen zijn er helemaal gek van.’

Leopold Sekongo gaat niet door naar Dedemsvaart. Hij heeft vanmorgen nog een lange reis met het openbaar vervoer voor de boeg. De Afrikaan woont in Roozendaal en dat is bijna drie uur met de bus en de trein. ‘Ik doe het niet voor het geld hoor’, bezweert hij. ‘Ik vind dammen fun’.

Dat geldt zeker voor de vier tieners die bij elkaar zitten aan een tafeltje. Kevin de Bruyn uit Oud-Alblas is nog maar vijftien jaar. Hij is wel eens vaker laat naar bed gegaan, maar een hele nacht dammen, dat heeft hij nog nooit gedaan. Zijn evenoude vriend Vincent voorspelt dat Kevin het eerst in slaap valt. ‘Dat was laatst op een kamp ook zo.’

Topspeler Marino Barkel uit Vriezenveen zal zeker wakker blijven. Hij wil bij de eerste drie eindigen, dat is hij wel aan zijn stand verplicht. Barkel heeft zich goed voorbereid, hij heeft ‘s middags tot twee uur in bed gelegen. Maar of hij ook tot de laatste zet helder kan blijven? ‘Ik doe m’n best. De vorige keer kreeg ik de klap om zes uur, maar toen had ik daarvoor veel te kort geslapen. Dit keer wil ik het tot het eind volhouden.’

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Dec 31, 2005 08:58

De Telegraaf, 31 december 2005
Image

Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Dec 31, 2005 13:20

PZC, 31 december 2005

Rentmeester is beste dammer

<center>Image
Martijn Rentmeester
</center>

’s-GRAVENPOLDER - Niet favoriet Bennie Provoost, maar de jonge Martijn Rentmeester werd winnaar van het PWG- damtoernooi in ’s-Gravenpolder.
De coming man van het Zeeuwse dammen maakt snel progressie en dat ondervond Provoost aan den lijve.

Nadat beide spelers in de eerste twee ronden drie punten vergaarden, moest de slotronde de beslissing brengen. Zeeuws kampioen Bennie Provoost kwam in een lastige klassieke stand terecht.

In het eindspel profiteerde Rentmeester van een fout van Provoost, die de tweede plek moest delen met Peter Schunselaar. Piet Allaart won in de tweede groep voor Aart Walraven en Jaap Veerhoek. In de derde groep was Rianka Rentmeester de beste. De Belg Rik Devroe, Han van de Velde, Leonie de Graag, Danny Wattel, Kees Osté en Paulan van Nes werden de winnaars van de overige groepen.

A.Presman
Real name: Alexander Presman

KRANTENARTIKELEN - 2005

Post by A.Presman » Sat Oct 21, 2006 23:22

...

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 17, 2007 18:48

De Gelderlander, 6 december 2005

Wel een rode kop, niet echt moe

Door MIRJAM VAN HUET

Vanuit je luie stoel nadenken over hoe je de stukken op je bord moet verzetten. Dammen en schaken vereisen minimale fysieke actie. Toch is het een sport. Waarom? Drie beoefenaars van denksporten vertellen het.
'Schaken is een sport.' Zo, dat staat vast voor schaker Tom Freriks (15) van Schaakvereniging BAT Zevenaar.

"Sporten doe je om jezelf in vorm te houden. Door te schaken hou ik mijn geest in vorm. Ik word er fit van."

Wim van Dongen (60) van damclub DOG Elden zoekt het sportelement in het competatieve karakter van het dammen. "Er zit competitie in, dus het is sport. Een zweetsport is het niet, maar je strijdt wel tegen een persoon. Dát is de sport. Trouwens, wat dat zweten betreft, (lachend) het klamme zweet breekt mij wel eens uit hoor, bij een slechte zet."

Voor de duidelijkheid: volgens het Wolters' woordenboek kan sport zowel lichamelijk als geestelijk zijn. In dat laatste geval gaat het om sport als het 'ontspanning met een wedstrijdkarakter' is.

Om fit te blijven, doen veel denksporters ook nog aan een sport die meer fysieke inspanning vereist dan het verplaatsen van stukken op een bord.

Freriks doet aan atletiek. "Dat vormt een goede combinatie met schaken. Zo blijft mijn geest fit, maar mijn lichaam ook in vorm. Bovendien leef ik me met atletiek uit. Daardoor ben ik rustiger met het schaken."

Op de dag van de wedstrijd bewegen, doet denksporters ook goed, weet Gérard Jansen (41) van Damvereniging Huissen, die in oktober dit jaar vierde werd bij het WK dammen. "Er zijn profdammers die hardlopen op de dag van de wedstrijden. Ik doe dat niet. Dat komt waarschijnlijk doordat ik dammen als hobby zie. Ik heb gewoon een baan, dammen doe ik daarnaast. Zelf ga ik wel graag even wandelen. Het WK werd bijvoorbeeld vlak bij een park gehouden. Daar ging ik toen wel even heen."

Uitgeput zijn denksporters niet na een wedstrijd. Moe in hun hoofd wel. "Soms heb ik na de wedstrijd een rood hoofd en als ik na afloop thuis op de bank zit, voel ik wel dat ik bezig ben geweest, maar moe is niet het goede woord", vindt Freriks. "Eigenlijk voel ik me net als na een hele dag in de stad rondlopen."

Jansen, dammer, voetbalt voor de lol en merkt dat hij daarvan sneller herstelt dan van een damwedstrijd. "Na een WK heb ik een dag nodig om bij te komen."

Om fit te zijn, rust Freriks in de aanloop naar een schaakwedstrijd extra. "Ik ga dan vroeger slapen dan normaal. Meestal ga ik door de week om tien uur naar bed. In het weekend later, maar als ik een wedstrijd heb, lig ik er dan ook om tien uur in."

Net als voor fysieke sporten als tennis, judo en zwemmen, moet er ook voor denksporten worden getraind. "Ik pak wel eens een damboek", zegt Van Dongen. "Ik heb een hele plank vol met boeken waar theorieën in staan. Na een wedstrijd neem ik de partijen nog een keer door. Verder analyseer ik wedstrijden met damprogramma's op de computer. Ook daar leer ik van."

Ook Jansen zit geregeld achter zijn computer om partijen te bekijken. "Ik heb een database met daarin partijen van allerlei tegenstanders die ik kan treffen. Vaak weet ik ook al uit ervaring hoe een tegenstander speelt."

Je zo goed voorbereiden op een wedstrijd dat het juist niet goed gaat, bestaat ook, volgens Jansen. "Als je te veel nadenkt over hoe je tegenstander speelt, ga je dingen verwachten. Doet hij dan ineens iets heel anders, dan ben je van slag."
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

Post Reply