KRANTENARTIKELEN - 2005

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Dec 13, 2005 18:39

Noordhollands Dagblad, 29 november 2005

Dammen bij kaarslicht

Image

van onze verslaggever Co Buysman

Alkmaar-Vitalia Doumesh heeft een drukke novembermaand achter de rug. Vrijwel alle dagen was de Alkmaarse bezig met de damsport. Direct na het Nederlands kampioenschap, waarop zij als tweede eindigde, vertrok ze naar Valpollino in Italië om mee te doen aan het WK. Zaterdag was de slotceremonie en kreeg Doumesh, achtste in de eindstand, een beker voor het mooiste eindspel van de mondiale titelstrijd.

En daar is ze wel blij mee. ,,Die beker heb ik gewonnen dankzij het eindspel in mijn partij tegen Nina Hoekman. Ik heb vaak tegen haar gespeeld en ook vaak verloren. Nu is die ban doorbroken en dat is goed voor mijn zelfvertrouwen.''

Voor de Alkmaarse internationaal meester was de strijd tegen Hoekman een belangrijke. ,,Op het WK verloor ik mijn eerste twee partijen, in de derde ronde moest ik tegen Nina. Ik ben snel gaan spelen om niet in tijdnood te raken. Op een bepaald moment had zij voor remise moeten gaan, omdat er ook een remisestelling op het bord stond. Maar zij bleef voor de winst dammen. In een vijf-tegen-vijf-stand kwam er een winstvariant die ik goed had berekend en bood zij remise aan.''

Doumesh is al ruim een kwart eeuw actief op de honderd velden en heeft veel kampioenschappen en toernooien gespeeld. Toch leverde het WK in het Italiaanse dorp, gelegen tussen Napels en Bari, haar nieuwe ervaringen op. Het evenement had plaats in een afgelegen gebied. De Alkmaarse was 24 uur onderweg om er te komen.

,,In het begin was het in de speelzaal heel warm. Later viel er in die omgeving sneeuw, ging de temperatuur flink omlaag, viel de stroom uit en hadden we geen warm water. Ik heb mijn partij tegen Mijgee Khishigbayar uit Mongolië bij kaarslicht gespeeld. De laatste ronden zijn daarom verplaatst van de middag naar de ochtend, omdat het er vroeg donker was en dammen met kaarsen toch te gek werd.''

Zo'n organisatie past wel bij de huidige plaats die het vrouwendammen inneemt. Het is raar dat de data van het NK en het WK pal op elkaar volgden. Normaal gesproken zitten tussen grote denksportevenementen enkele maanden.

,,Tanja Chub (regerend Nederlands kampioene, red.) had zich voor het WK afgemeld, Nina Hoekman had het NK afgezegd. Ik ben de enige die aan beide toernooien heb meegedaan. Het was zwaar ja. Mensen hadden me aangeraden om in het begin van het Nederlands kampioenschap niet te veel energie te gebruiken. Ik ben begonnen met drie remises, Tanja met twee winstpartijen en één remise. Die twee punten achterstand bleef ik behouden. Het was een interessante ervaring om een maand lang alleen maar toppartijen spelen. Ik heb er geen spijt van.''

Wel vindt de Alkmaarse het jammer dat het vrouwendammen niet meer aandacht krijgt. ,,Een achtste plaats op het WK, vroeger kreeg je dan de A-status en behoorde je tot de elite van de Nederlandse topsport. Nu krijgen wij geen ondersteuning van het NOCNSF meer, terwijl de bond weinig op heeft met het vrouwendammen. Voor het WK hebben we alles zelf moeten doen. We hadden bijvoorbeeld geen trainer.''

Ze had in Valpollino op een paar punten meer gerekend. ,,Enkele remisepartijen had ik kunnen winnen. In de slotronde verloor ik van de nieuwe wereldkampioene, Darya Tkatchenko. Was ook niet nodig. Maar er waren televisiecamera's om haar heen en die lampen schenen in mijn gezicht. Toen zag ik niet zo veel meer.''

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Dec 13, 2005 18:49

Noordhollands Dagblad, 18 oktober 2005

Sudoku-kampioene: 'Gewoon vakjes vullen'

Image

van onze verslaggever Coen van de Luytgaarden

Heerhugowaard-'Vakjes vullen'. Meer stelt het Japanse puzzelspel Sudoku echt niet voor. Zegt Delia Keetman uit Heerhugowaard en zij kan het weten. Ze is de allereerste Nederlandse kampioen.

Op tafel prijken de blinkende bokaal met inscriptie en het bijbehorende boeket bloemen. Ernaast een kartonnen doos, half geopend, waar het kerstpakkettenstro uitpuilt. De inhoud, twee chique champagneglazen en de fles victorievocht, heeft ze nog niet uitgepakt. De gewonnen reischeque van vijftienhonderd euro ligt bij haar broer in Amsterdam. ,,Met dat grote ding wilde ik niet in de trein stappen.'' Bescheidenheid en nuchterheid sieren de kersverse titelhoudster.

De nieuwste spelletjesrage, uitgesproken als su-do-koe, speelt zich af op een vierkant diagram van negen blokken. Elk blok telt negen kleine vakjes. Daarin moeten meermalen de cijfers één tot en met negen worden ingevuld. Horizontaal en verticaal mag het getal slechts een keer voorkomen. Diezelfde regel geldt ook per blokje. Wie het spelletje als eerste foutloos heeft ingevuld, mag zich winnaar noemen. En dat gebeurde dus afgelopen weekend in het Amsterdamse Scheepvaartmuseum. Delia (31) had het zelf amper door toen ze met nog vier finalisten was overgebleven. ,,Ik riep op een gegeven moment dat ik klaar was. Toen ik zag dat die anderen nog bezig waren, drong het langzaam tot me door. Mijn broer stond achter me en riep meteen; Yes!''

Sudoku is een kwestie van logisch redeneren, legt de succesvolle Delia uit. ,,Je hoeft er niets voor te weten en je hebt er helemaal geen algemene kennis voor nodig. Alles wat je nodig hebt, is een potlood en een gummetje. Behalve logisch nadenken, moet je voortdurend verbanden leggen. Daarnaast is het belangrijk dat je rustig blijft. Voor zenuwpezen is dit helemaal niet weggelegd. Natuurlijk moet je wel competitief ingesteld zijn. Per se willen winnen, daar gaat het om. Meedoen voor de lol, is er wat mij betreft echt niet bij. Anders is het zonde van de tijd.''

Denksport zit er van jongs af aan in bij de geboren en getogen Zuid-Limburgse. Als kind ontpopte ze zich als een bovenmatig succesvol damster die grossierde in medailles, bekers en vaantjes. ,,Op een gegeven moment heb ik een volle vuilniszak medailles en bekers weggegooid'', aldus 's Lands beste sudoka die een blauwe maandag Oost-Europa en Ruslandkunde studeerde aan de Universiteit van Utrecht. In '86 werd ze Nederlands damkampioene bij de meisjes en in '95 veroverde ze de nationale titel sneldammen.

Op een damclubavond in Maastricht ontmoette Delia haar echtgenoot Stef Keetman. Deze computerprogrammeur uit Schagen, bepaald geen onverdienstelijk dammer, ontwikkelde zelf een damcomputer.

Niet verwonderlijk dat ook hun kinderen Dennis (9), Sandra (8) en Maaike (6) de ouderlijke prijzenparade moeiteloos overnemen, getuige de vele trofeeën die in de boekenkast prijken. Niet met dammen overigens maar met schaken. Pardon? ,,Ja met dammen konden ze het niet van ons winnen. Toen zijn ze maar gaan schaken en ze willen natuurlijk altijd winnen.''

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Dec 13, 2005 18:55

Noordhollands Dagblad, 3 september 2005

WK Rummikub: 'Kwestie van de juiste stenen trekken'

Image

van onze verslaggeefster Annemiek Jansen

Wijk aan Zee-Echte spelletjesmensen. Zo omschrijven de zussen Rietje Dobber (73) en Hanny Durge (70) zichzelf: ,,We zijn thuis opgegroeid met spelletjes; kaarten, ganzenborden en dammen.'' Het is dan ook niet verwonderlijk dat de zussen uit Wijk aan Zee al jaren meedoen aan het NK Rummikub in hun eigen dorp.

Voor de twintigste keer wordt dit weekeinde het Nederlands Kampioenschap Rummikub gehouden. Of organisator Horst Heydenreich nog iemand weet die voor de twintigste keer meedoet? ,,Nee, ik ben de enige die er al zolang bij zit'', zegt hij.

Toch komen de zussen dicht in de buurt. Rietje Dobber heeft misschien twee keer gemist, maar was er wel vanaf het begin bij. ,,Ik wist niets van het spel af. Rixt van Perlo die ook vaak heeft meegedaan, stond toen bij de VVV en zei tegen me: 'Doe ook mee.' Ik had het net een maand daarvoor geleerd van mijn schoonzus. Maar ze zei: 'Je hebt niks te verliezen, doe het.' Dat heb ik gedaan. Rixt van Perlo heeft daarna de rummikubclub opgericht en sindsdien ben ik daar ook lid van.''

Die eerste keer deed ze het niet onaardig. Ze kwam in de meestergroep terecht. ,,Ik zit nu meestal bij de grootmeesters. Maar'', bagatelliseert ze meteen die prestaties, ,,het is een kwestie van de juiste stenen trekken. Het inzicht komt later wel. Als je niet op tafel kan met je stenen, dan ben je meteen al verkocht.''

Ze stak haar zussen ermee aan. Niet alleen Hanny Durge die eerst lid werd van de club en daarna ook steeds meeging naar het NK, maar ook haar andere zussen. ,,Op dinsdagmorgen spelen we met vier zussen altijd eerst badminton en daarna rummikub. En onze zus uit Helmond komt ook hierheen om mee te doen. En op zondagmorgen speel ik altijd met Hanny en mijn man. Op een ochtendje spelen we zo vijftien potjes in een paar uur tijd.''

Kampioene
Hoewel de zussen erop blijven hameren dat pakken het halve werk is, doen ze het niet slecht op de NK's. Dobber is zelfs een keer Nederlands kampioene geworden. Dat was in 1992. ,,Mijn man vroeg toen ik thuiskwam hoe ik gespeeld had. Ik zei: 'Nou, reken niet op mij.' Een van mijn zussen belde me toen en zei: 'Je moet nu hierheen komen, want je wordt Nederlands kampioene. Nee, dat had ik niet verwacht.''

Tegenwoordig gaat de winnaar naar het WK, maar in die tijd kreeg de kampioen een vakantie cadeau. Tien dagen naar de bakermat van het spelletje, Israël. Maar een WK spelen lijkt haar ook leuk. ,,Je maakt er gewoon een uitje van. Ze spelen ook anders op het WK. Je krijgt bijvoorbeeld maar een minuut bedenktijd, alle stenen worden aan elkaar gelegd en je mag de joker niet weghalen. Dat kan best moeilijk zijn.''

Winnen is eigenlijk niet eens belangrijk, zeggen de zussen. ,,Het gaat vooral om de gezelligheid'', legt Hanny Durge uit. ,,Een paar jaar geleden was het ook gezelliger tijdens het NK. Toen was het in De Moriaan. Het publiek komt niet naar de sporthal van Heliomare toe. Het is te ver weg. Bij De Moriaan zagen ze mensen in- en uitlopen en dachten ze: Even kijken wat daar aan de hand is.'' Het aantal deelnemers was vroeger ook groter, maar dat doet aan de gezelligheid niets af. Velen doen al jaren mee en zien elkaar elk jaar weer in Wijk aan Zee. Net een reünie.

Maar de gezelligheid mag dan voorop staan, de Wijk aan Zeesen willen eenmaal aan de tafel ook wel winnen. ,,Ik zit er niet bovenop. Als een ander wint, vind ik het ook best. En ik leef ook mee als iemand niet op tafel kan'', zegt Dobber. Speciaal ervoor trainen doen ze ook niet. ,,Wat valt er te trainen? Je kunt niet van tevoren zien welke stenen je hebt. Het is ook gokken. Als je de joker vasthoudt, dan kan je de boot ingaan. Een joker is toch 25 punten. Ik heb ook echt zo'n gevoel dat ik dit jaar bij de nieuwelingen kom.''

Tips
Toch hebben deze door de wol geverfde speelsters wel enkele tips voor de echte nieuwelingen. ,,Je moet goed blijven opletten'', zegt Durge. ,,Ook als andere spelers aan de beurt zijn, want er verandert zo wat op tafel. Als je pas gaat nadenken als jij aan de beurt bent, dan ben je eigenlijk te laat. Je mag er twee minuten over denken.''

,,Soms kan je er niet omheen'', vervolgt haar zus. ,,Maar eigenlijk moet je vlot spelen, dan gaat alles makkelijk. Als jij twee minuten denkt, een ander denkt twee minuten en de volgende ook, dan ben je zo zes minuten verder en dat maakt het spelletje er niet leuker op.''

Dammertje

Post by Dammertje » Tue Dec 13, 2005 19:59

Eric Sanders wrote:
Dammertje wrote:
Hanco Elenbaas wrote:De Gelderlander, 12 december 2005

UITGERANGEERD
Denk en Zet kansloos tegen Amsterdam

De dammers van Denk en Zet haakten in hun duel met het grootmeesterskorps van Amsterdam niet aan bij de vette plusscore die de Culemborgers de afgelopen duels opbouwden. Deze keer waren de rollen omgedraaid: 12- 8.

Door onze medewerker

AMSTERDAM

■De dammers van Denk en Zet staan na hun verlies bij Amsterdam’ 80 in de middenmoot. De Culemborgers waren voor aanvang niet ongelukkig met de paring achter de borden. Het pakte deze keer heel anders uit. De hoofdstedelijke ploeg blijft koploper Schiedam volgen. Bas Messemaker: „ Het zat er vandaag voor ons niet in. We konden de partijen geen voordelige wending geven. Het verlies van Jan Peter Patist en Kees van den Bosch werd ons fataal. De nederlaag was terecht. We spelen dit seizoen geen rol van betekenis.” Bennie Provoost speelde een vlotte remise met Jasper Lemmen. Patist verslikte zich tegen de Afrikaan Jean- Marc Ndjofang en moest na een simpele slagzet meteen opgeven. Pim Meurs stopte de altijd gevaarlijke Hein Meijer keurig af. Auke Scholma trof Nederlands kampioen Kees Thijssen en sloot dat treffen na een bewust rustige opzet ook onbeslist af.
Halverwege het treffen leidde een grote ruil van Boudewijn Derkx niet tot stellingvoordeel.
Tegenstander Johan Wiering stuurde de partij linea recta naar de remisehaven. Wereldkampioen Alexei Tsjizjov was een ideale opponent voor Jeroen van den Akker. Optisch leek de Rus voordelig te staan. Analytisch was het evenwicht nooit verbroken: remise.
Evgueni Vatoetin stuitte op Paul Oudshoorn. Deze geroutineerde Amsterdammer haalde met zijn rug tegen de muur een punt en consolideerde de Amsterdamse voorsprong. Ook bij Dik de Voogd werd het evenwicht niet verstoord. De spanningen liepen op. Ze waren niet voldoende om Johan Bastiaannet te verontrusten.
Verlies van Kees van den Bosch werd de genadeklap voor Denk en Zet. De teamcaptain ontwikkelde tegen Michiel Kloosterziel een voordelige stand. In tijdnood keerden de kansen. Van den Bosch haalde de zetten maar de overgebleven stand was reddeloos.
Verwoede pogingen van Messemaker om de eer te redden bleken vergeefs. Zijn overbuurman Peter Hoogteijling bleef, ook na een doorbraak naar dam van de Culemborgse speler, overeind.
Denk en Zet, Amsterdam '80, wat is er met de sponsornamen gebeurd? Amsterdam '80 komt bij mijn weten niet eens voor in de nieuwe clubnaam.
http://fmjd.org/bb/viewtopic.php?p=20470#20470
Aha... gracias. Dat moet zeker voor grote sportclubs met grote sponsoren heel vervelend zijn...

Ratingrunner

Post by Ratingrunner » Tue Dec 13, 2005 20:24

Hanco Elenbaas wrote:Noordhollands Dagblad, 3 september 2005

Image

Wijk aan Zee-Echte spelletjesmensen. Zo omschrijven de zussen Rietje Dobber (73) en Hanny Durge (70) zichzelf: ,,We zijn thuis opgegroeid met spelletjes; kaarten, ganzenborden en dammen.'' Het is dan ook niet verwonderlijk dat de zussen uit Wijk aan Zee al jaren meedoen aan het NK Rummikub in hun eigen dorp.

...

Die eerste keer deed ze het niet onaardig. Ze kwam in de meestergroep terecht. ,,Ik zit nu meestal bij de grootmeesters. Maar'', bagatelliseert ze meteen die prestaties, ,,het is een kwestie van de juiste stenen trekken. Het inzicht komt later wel. Als je niet op tafel kan met je stenen, dan ben je meteen al verkocht.''

...
Rietje Dobber (73), grootmeester Rummikub, gaat naar het WK.

E. van Dusseldorp

Post by E. van Dusseldorp » Tue Dec 13, 2005 21:05

Ratingrunner wrote:

Image

...

...
Wat is daar mis mee?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Dec 14, 2005 16:32

Tubantia, 14 december 2005

Reis met hindernissen

DAMMEN. Hans Vermin zal zich de reis van afgelopen zaterdag naar Doetinchem lang blijven herinneren. Lange tijd leek het er namelijk op dat de Zwitserse grootmeester helemaal voor niets voor een dagje dammen naar Nederland was gekomen. Uiteindelijk hield hij toch nog een half puntje aan zijn partij over.

Het was wel een reis met geweldige hindernissen. Teamleider Peter Hoopman van Witte van Moort (Westerhaar) kreeg het er benauwd van. Vlak voor de wedstrijd kreeg hij een sms’je van Vermin. ‘Zijn vlucht naar Schiphol had vertraging, maar de treinreis zou hem weinig bedenktijd kosten. Nou mooi niet dus.’ De bewuste trein bleek vlak voor het station in Doetinchem bijna een half uur stil te staan. ‘De taxi, die hem naar de speelzaal zou brengen, moest vervolgens wachten voor de spoorbomen die niet meer omhoog gingen, waardoor Hans uiteindelijk maar enkele minuten speling had.’ Vermin ging er helemaal voor. Het leverde hem nog een remise op ook. Maar dat mocht ook wel, alleen al voor de moeite.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Dec 14, 2005 16:34

De Gelderlander, 14 december 2005

VERLIEZER

Wat is er toch met Troesoe aan de hand? Het rammelt de lopende damcompetitie bij de Arnhemse dammers. Het duel bij ‘s - Gravenpolder afgelopen zaterdag ging met 11 - 9 verloren.

Twee jaar geleden leefde Troesoe koortsachtig naar het treffen in het verre Zeeland toe. Dammer Rik Twilhaar reisde destijds een week vantevoren naar Zeeland af en kalkte een angstaanjagende tekst op het clubgebouw van ‘s-Gravenpolder: ‘Fawaka, Fawaka, Troesoe komt er aan’. ‘Fawaka’ is het Surinaams voor ‘goeiedag’. Prima staaltje psychologische oorlogsvoering.

Ditmaal echter arriveerde Troesoe met slechts negen spelers in ‘s-Gravenpolder. Voor de weggestuurde tieners Cardozo en Verplak beschikt Troesoe niet over serieuze vervangers. Mocht dit allemaal uit gaan lopen op degradatie dan rest er één troost: wij roepen de club uit tot verliezer van het jaar. (LH)

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Wed Dec 14, 2005 17:46

FROM FFJD FORUM

L'assemblée générale de la FMJD a eu lieu les 22 et 23 octobre 2005 a
Amsterdam.L'assemblée a accepté la démission de Mr Shovkoplyas ,
président de la FMJD.Mr Ptitsyn(Russie) a été élu président de la FMJD.
Mr Pieter Hildering(Pays-Bas) a été confirmé au poste de vice-pésident
exécutif.Quelques modifications statutaires ont eu lieu.Elles devraient
permettre au vice-président exécutif d'assurer la direction de la
fédération au quotidien.Le président devrait avoir un rôle honorifique
et devrait aussi contribuer à la recherche des sponsors.
Il a été suggéré de remplacer le français par l'anglais comme langue
officielle de la FMJD.Cette proposition a été repoussée grâce à l'action
des délégations française,italienne,sénégalaise,camerounaise,guinéenne
et malienne.
Les recettes de la FMJD se décomposent de la manière suivante:
subvention du gouvernement néerlandais : 56%
cotisations des fédérations nationales : 18%
frais d'inscription aux compétitions : 23%
Le comité directeur de la FMJD a accepté le 18 janvier 2005 les
propositions du conseil technique de la FMJD relatives aux cadences
normales.
Les cinq cadences retenues sont:
- 50 coups en 2h puis 25 coups par heure
- 50 coups en 2h puis 1h par joueur pour finir la partie
- 50 coups en 2h puis 30mn par joueur pour finir la partie
- 40 coups en 1h30 puis 1h par joueur pour finir la partie
- 1h 20 par joueur puis 1mn par coup
On peut donc utiliser n'importe laquelle de ces cadences pour les
championnats de clubs,de ligues ou le championnat de France

JEAN D'ALMEIDA
Président de la FFJD
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!

MenO

Post by MenO » Wed Dec 14, 2005 17:51

Jacques PERMAL wrote:FROM FFJD FORUM

L'assemblée générale de la FMJD a eu lieu les 22 et 23 octobre 2005 a
Amsterdam.L'assemblée a accepté la démission de Mr Shovkoplyas ,
président de la FMJD.Mr Ptitsyn(Russie) a été élu président de la FMJD.
Mr Pieter Hildering(Pays-Bas) a été confirmé au poste de vice-pésident
exécutif.Quelques modifications statutaires ont eu lieu.Elles devraient
permettre au vice-président exécutif d'assurer la direction de la
fédération au quotidien.Le président devrait avoir un rôle honorifique
et devrait aussi contribuer à la recherche des sponsors.
Il a été suggéré de remplacer le français par l'anglais comme langue
officielle de la FMJD.Cette proposition a été repoussée grâce à l'action
des délégations française,italienne,sénégalaise,camerounaise,guinéenne
et malienne.
Les recettes de la FMJD se décomposent de la manière suivante:
subvention du gouvernement néerlandais : 56%
cotisations des fédérations nationales : 18%
frais d'inscription aux compétitions : 23%
Le comité directeur de la FMJD a accepté le 18 janvier 2005 les
propositions du conseil technique de la FMJD relatives aux cadences
normales.
Les cinq cadences retenues sont:
- 50 coups en 2h puis 25 coups par heure
- 50 coups en 2h puis 1h par joueur pour finir la partie
- 50 coups en 2h puis 30mn par joueur pour finir la partie
- 40 coups en 1h30 puis 1h par joueur pour finir la partie
- 1h 20 par joueur puis 1mn par coup
On peut donc utiliser n'importe laquelle de ces cadences pour les
championnats de clubs,de ligues ou le championnat de France

JEAN D'ALMEIDA
Président de la FFJD
Betaalt de Nederlandse regering meer dan de helft van de begroting van de FMJD?!?!

Tsjong!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Dec 14, 2005 23:14

De Limburger, 12 december 2005

Raes ver verwijderd van promotie

Michel Franssen

Maastricht -
Raes Damclub Maastricht heeft voor het eerst in drie seizoenen een nederlaag geleden. Het tiental ging in Berg en Terblijt met 8-12 onderuit tegen Den Haag. Door dit resultaat is het nog lang niet zeker dat Limburg volgend seizoen twee teams in de ereklasse heeft. Het Geleense CEMA/De Vaste Zet is na een monsterzege van 3-17 bij de Westlandse Damclub in De Lier zo goed als veilig in de hoogste divisie van de KNDB.

Maastricht heeft promotie nog steeds in eigen hand, maar zal in januari en februari nog flink aan de bak moeten. Maastricht miste tegen Den Haag maar liefst vier basisspelers, waaronder de Italiaanse kampioen Michele Borghetti. De topspelers Eddy Budé, Ingo Greveraers, en Olga Kamychleeva zorgden voor extra tegenvallers, door betere stellingen niet te verzilveren. Brion Koullen beet tegen de oude rot Fred Ivens zelfs in het zand na te ambitieus positiespel. Peter Schellekens verloor na een blunder in een vrij onschuldige stelling.
maandag 12 december 2005
<center>Image
Peter Schellekens, Eddy Budé en Cees Krottje, december 2005
foto: Dré Verheggen</center>

Wellicht hebben we afgelopen zaterdag de oudste debutant in de nationale klasse gehad. Cees Krottje debuteerde in Raes DC Maastricht op 85 jarige leeftijd en zat naast zijn idool Eddy Bude. Hij had nog nooit nationaal gespeeld. Na 5 en een half uur spelen, zijn partij was inmiddels de laatste van 20 partijen, had Cees nog remise op het bord. Misschien wel iets voor de rubriek bondscompetitie van het Forum.

Groeten, Dre Verheggen
<center>Image
Jan Kok haalt voor Den Haag de winnende punten
binnen tegen Cees Krottje, de oudste debutant.

foto: Dré Verheggen
</center>

Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Post by Tijn » Thu Dec 15, 2005 00:30

Cees Krottje - Jan Kok 0-2

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11346027639.png[/img]
58. 32-27?
Remise is: 43-38, 45-40, 38-33

Ik mag dan geen Raes-supporter zijn [img]images/smilies/icon_mrgreen.gif[/img] maar had het wel leuk gevonden als Cees een punt had behaald! Er zijn zo van die échte clubmensen, die het verdienen!

Cees, [img]images/smilies/welcome.gif[/img] in de Nationale competitie...

Ratingrunner

Post by Ratingrunner » Thu Dec 15, 2005 16:32

E. van Dusseldorp wrote:
Ratingrunner wrote:

Image

...

...
Wat is daar mis mee?
Zou het bevorderlijk zijn voor het imago van damgrootmeesters, dat nu ook 73 jarige omaatjes als grootmeester actief zijn op een WK, het WK Rummikub?
Of 8 jarige kindertjes als grootmeesters op het WK Mens erger je niet, wat later gevolgd door de eerste grootmeesters op het WK klaverjassen, annex hartenjagen?
Volgens mij geen goede zaak voor onze damsport. Het was al moeilijk genoeg om sponsors te vinden.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Dec 15, 2005 17:33

De Stentor, 15 december 2005

Internetencyclopedie Wikipedia doorstaat test

15 DECEMBER 2005 - LONDEN (ANP) - De gratis online encyclopedie Wikipedia is bij wetenschappelijke onderwerpen bijna even betrouwbaar als het gerenommeerde naslagwerk Britannica. Een inventarisatie van het wetenschappelijk tijdschrift Nature heeft dat aangetoond.

De studie is gepubliceerd op een moment dat Wikipedia onder vuur ligt wegens de mogelijkheid voor iedereen om ongecontroleerd bijdragen te veranderen. Vorige week kondigde oprichter Jimmy Wales daarom aan dat schrijvers zich voortaan moeten registreren.

Zie ook
Internetencyclopedie Wikipedia
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdpagina

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Dec 15, 2005 17:36

Provinciale Zeeuwse Courant, 15 december 2005

Hulster dammer Dominique de Rooij emigreert naar Australië
De Rooij zegt sport vaarwel

door Job van den Enk

HULST - Veel wedstrijden speelde hij al niet meer, maar afgelopen weekeinde was het echt zijn laatste dampartij voor PWG ’s-Gravenpolder. Dominique de Rooij vertrekt in februari met zijn gezin naar Australië. Van dammen zal ’down under’ de komende jaren niet veel terecht komen. Hij wil zich daar eerst helemaal settelen.

Hij was acht jaar oud toen hij leerde dammen van zijn moeder. De Rooij bleek een snelle leerling en belandde al snel in het schoolteam en werd lid van PWG ’s-Gravenpolder. ,,Als jongetje vind je spelletjes leuk en het is nog leuker als je ook wat wint“, legt de dertigjarige Hulstenaar uit. ,,Als je het dan ook steeds beter begint te begrijpen, word je vanzelf gegrepen.“

Dat was bij de jonge De Rooij al vrij vroeg het geval. Maar goed ook, anders had hij het dammen misschien wel vaarwel gezegd. ,,Je ziet veel uitstroom bij zestienjarigen“, vertelt De Rooij. ,,Dammen hoef je natuurlijk niet voor je imago te doen. Als je dan nog niet gegrepen bent door het spel, dan is dat wel te bergijpen. “

Middelburg

De Rooij was al op vroege leeftijd uitgeleerd bij de junioren. ,,Ik was een jaar of veertien toen ik bij de senioren begon. Het eerste team van PWG was echter nog te hoog gegrepen. Daarom ben ik in goed overleg een jaartje gaan dammen voor Middelburg.“ Na een jaar ervaring op te hebben gedaan, maakte hij zijn debuut in ’s-Gravenpolder. Tot zijn 26e bleef hij dammen bij de Bevelandse hoofdklasser. Twee jaar eerder stopte hij met het Zeeuwse kampioenschap.

,,Ik moest zes jaar geleden een keuze maken. Persoonlijk vond ik het Zeeuwse kampioenschap leuker, maar ik heb toen gekozen voor het team. Deze keuze zegt veel over het team en de club. ,,Dammen is een individuele sport, maar PWG 1 is een echt team. Het speelt ook echt als een team.“

Het teamspel is volgens hem de belangrijkste reden achter het succes van het Zeeuwse team. ,,Het team was qua spelers middelmaat, maar door een goede tactiek kwamen we goed mee. Het kwam geregeld voor dat iemand bij een moeilijke partij voor remise koos. Dan hadden we bij de volgende partij, die makkelijker was, genoeg aan winst. We wonnen onze wedstrijden dan ook nooit met ruime cijfers.“

Studie

Vijf jaar geleden kwam zijn Australische vrouw Liz naar Nederland. Ze ontmoetten elkaar tijdens hun studie in Amerika. Vier jaar geleden kregen ze hun eerste dochter, Ella.

De Rooij stopte met dammen. Hij fungeerde hierna alleen nog als pinchhitter van PWG. Bij ziekte, maar ook bij lastige wedstrijden, viel hij nog wel eens in. ,,Het kwam inderdaad wel eens voor dat iemand een stapje terug deed, zodat ik mee kon doen“, erkent de Hulstenaar. ,,Ik durf wel te zeggen dat ik bij de betere spelers hoorde van het team. Als ik nog zou trainen, was dat waarschijnlijk nog steeds het geval.“

Van dammen zal het de komende tijd echter niet veel komen. Nog een kleine twee maanden en dan vertrekt De Rooij met zijn vrouw, de inmiddels vierjarige Ella en zijn vijf maanden oude zoontje Aidan naar Melbourne. ,,Toen Liz hier heen kwam, wisten we al dat we op een gegeven moment naar Australië zouden emigreren.“

Nu is het dan zover. Zijn vrouw wil weer gaan werken, maar dan zouden ze moeten verhuizen richting Randstad, aangezien ze in de museumwereld een baan wil vinden. ,,De kinderen zijn nu nog jong en het is hier toch erg druk voor mijn vrouw. We hebben uiteindelijk besloten te emigreren.“

,,Australië is een prachtig land met enorm veel ruimte. Zie zoiets hier in de buurt maar eens te vinden“, zegt hij al wijzend naar een foto aan de wand. Het laat een prachtig panorama van een waterval in Australië zien.

Huurhuis

Het gezin vertrekt op 7 februari, voor de eerste drie weken hebben ze een huurhuis. Daarna moeten ze iets anders vinden. Werk heeft De Rooij ook nog niet. ,,Er zijn wat contacten met recruiters, maar die willen me eerst persoonlijk ontmoeten. Het lijkt in ieder geval goed te komen, mijn cv zag er goed uit.“ Tot 1 februari is hij manager debiteuren bij de Pabo.

,,Veel dammers zijn er niet in Australië“, lacht Dominique Rooij. ,,Ik ken er welgeteld twee: een Belg en een Nederlander.“ Missionariswerk hoeft men voorlopig ook niet van hem te verwachten. ,,Nee, eerst maar eens werk en een huis vinden. Misschien over een aantal jaren, als we daar een beetje gesetteld zijn.“

Post Reply