Jan Pieter wrote:
Vanwaar toch die behoefte aan lange partijen? Voetballers hebben aan 1,5 uur genoeg voor een wedstrijd, dan moet een dammer toch tevreden kunnen zijn met zo'n 4,5 uur?
Bij 80+1 gevolgd door 20+1 komen de uitspelers weer klem te zitten met hun avondprogramma. Daarnaast is dat tempo amper toepasbaar bij dubbele speelrondes, dus dan moet je daar weer wat anders voor verzinnen. Op zich ben ik een groot voorstander van een rustmoment na 50 zetten, maar dan graag, zoals ik eerder voorstelde, 60+1 gevolgd door 20+1.
De vergelijking tussen voetballen en dammen gaat mank. Voetballers worden juist minder goed als de wedstrijd langer duurt, aangezien voetbal veel vergt van iemands conditie. Sterke dammers zijn juist sterker als de bedenktijd toeneemt. Er valt op damgebied qua conditie veel meer te trainen dan bij iedere fysieke sport.
Maar ook met 60+1, gevolgd door 20+1 heb ik vrede. 80+1, gevolgd door 10+1 zou ook kunnen. Dit is trouwens allemaal mierenneuken om de details. De volgende hoofdlijnen zijn voor mij het belangrijkst, gesorteerd op de waarde die ik eraan hecht:
1. Fischer wordt in alle systemen gehanteerd. Klokrammen in lange partijen is iets wat we mijns inziens niet moeten willen. In mijn vorige post noemde ik slechts de mogelijkheid.
2. Er is ergens rond de 50e zet (deze 50 zetten zijn voor mij niet een breekpunt) een moment waarop beide spelers er een bepaalde tijd bij krijgen. Deze tijd kan dan iets tussen de 10 en 20 minuten zijn. Het is belangrijk dat de periode niet te lang is (waardoor de spanning van de wedstrijd verdwijnt en het publiek afhaakt), maar ook niet te kort is (waardoor spelers niet meer een consumptie kunnen bestellen, naar het toilet kunnen gaan, een peukie kunnen doen).
3. De laatste partij is, naar verwachting, ergens afgerond tussen 16:30 en 17:30 uur.
Laat een commissie maar uitzoeken wat de details moeten worden. Dit kan prima door in een enquête gerichte vragen te stellen, zoals: hoe laat wil je klaar zijn? wil je gedurende de partij een moment hebben waarop je tot rust kunt komen en zo ja, hoelang moet deze periode dan zijn? wil je überhaupt wel met Fischer spelen of vind je de oude bedenktijd beter zonder Fischer. Als je kiest voor het laatste, zou je dan wel Fischer in het eindspel willen om de partij korter te maken of ook dan weer zoals het was?
Ik ben best bereid om in deze commissie zitting te nemen om vragen te bedenken/gegevens te verzamelen en documenteren in een fatsoenlijk bestand. Wat er maar nodig is.