NK 2013 in Steenwijk van 5 t/m 13 april

Post Reply
henk stoop

Re: NK 2013 in Steenwijk van 5 t/m 13 april

Post by henk stoop » Sun Apr 14, 2013 15:47

Ganesha wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Gefeliciteerd met de verdiende toernooizege, Alexander!

Kees gaat winnen en wordt 4de. Is hij dan direct geplaatst voor de Finale van 2014 in Huissen? Dat zou een mooie opsteker zijn, ook voor de therapeut uit Utrecht die een manier lijkt te hebben gevonden om Kees definitief af te helpen van de gezondheidsproblemen die hem veel te lang geplaagd hebben. Kees is ruim 14 jaar jonger dan Baljakin, dus in goede gezondheid moet er energie genoeg zijn voor nog een aantal titels, totdat de nieuwe Sijbrands of Wiersma zich heeft aangediend. :wink:
Inderdaad een zeer verdiende toernooizege voor Baljakin. Hij heeft maar liefs 7 maal gewonnen. Zal een tijd terug zijn dat er zoveel gewonnen werd tijdens NK.
Het is wel het toernooi voor de "old School"geworden. Ook de nr. 3 Scholma en nr. 5 Ron Heusdens kun je daar toe rekenen.
Roel is 5e, Ron 6e.

Ganesha

Post by Ganesha » Sun Apr 14, 2013 16:13

henk stoop wrote:
Ganesha wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Gefeliciteerd met de verdiende toernooizege, Alexander!

Kees gaat winnen en wordt 4de. Is hij dan direct geplaatst voor de Finale van 2014 in Huissen? Dat zou een mooie opsteker zijn, ook voor de therapeut uit Utrecht die een manier lijkt te hebben gevonden om Kees definitief af te helpen van de gezondheidsproblemen die hem veel te lang geplaagd hebben. Kees is ruim 14 jaar jonger dan Baljakin, dus in goede gezondheid moet er energie genoeg zijn voor nog een aantal titels, totdat de nieuwe Sijbrands of Wiersma zich heeft aangediend. :wink:
Inderdaad een zeer verdiende toernooizege voor Baljakin. Hij heeft maar liefs 7 maal gewonnen. Zal een tijd terug zijn dat er zoveel gewonnen werd tijdens NK.
Het is wel het toernooi voor de "old School"geworden. Ook de nr. 3 Scholma en nr. 5 Ron Heusdens kun je daar toe rekenen.
Roel is 5e, Ron 6e.
Je hebt gelijk Henk

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Apr 15, 2013 15:01

Fred van Amersfoort wrote:Kijk eens aan, dammen kan dus wel degelijk beslissingen opleveren als de heren er echt voor gaan of daartoe gedwongen worden. De oudere garde heeft gaande weg de privileges verloren en dreigde met lege handen te komen. Pas toen de beschermde status wegviel werd er weer geknokt. Een mooie les. En dat allemaal in het oude tempo.
prima gezegd Fred. Je kunt je afvragen of Krajenbrink en Clerc op de door hun gekozen manier wel hun doel bereiken. [Al is het me niet duidelijk wat hun doel is.]

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Apr 15, 2013 19:12

Dank je Bert. Ik denk dat ik het doel van Clerc en Krajenbrink kan begrijpen. Doel is groei van de dambond en het middel is exposure door opvallende prestaties. Twee zaken worden wellicht over het hoofd gezien. Ten eerste denk ik dat het te vaak remise overeen komen op het beslissende moment kan leiden tot een gebrek aan scherpte. Ten tweede is het nog helemaal niet aangetoond dat sublieme resultaten van toppers ook groei van de KNDB gaat betekenen. De intenties zijn prima, het einddoel ook maar de weg er naar toe lijkt me mooi punt voor discussie.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 16, 2013 12:55

De Telegraaf, 15 april 2013
Image

Steenwijker Courant wrote: Steenwijker Courant, zaterdag 13 april 2013 19:50

Alexander Baliakin wint NK dammen

Image
Winnaars van het NK dammen in Steenwijk - Sieb van der Laan

Image
Winnaars van het NK dammen in Steenwijk - Sieb van der Laan

Steenwijk - Grootmeester Alexander Baliakin (51) uit Arnhem is in De Meenthe in Steenwijk vanmiddag Nederlands kampioen dammen geworden.

Baliakin begon het toernooi overigens moeizaam, in de eerste ronde verloor hij van Pim Meurs. De 25-jarige Meurs uit Culemborg moest zich uiteindelijk echter met het zilver tevreden stellen. Het brons ging naar Auke Scholma (56) uit Baflo.

De vierde plaats voor Kees Thijssen (37) uit Amsterdam was ook nog van belang, want de eerste vier van het NK in Steenwijk zijn automatisch geplaatst voor het NK in 2014.

Titelverdediger Roel Boomstra uit Emmen moest zich tevreden stellen met de vijfde plaats in de einduitslag.

Vertegenwoordigers van de nationale dambond KNDB staken de loftrompet over de organiserende Stichting Aanzet en Damclub Steenwijk'36. Burgemeester Marja van der Tas reikte de prijzen uit.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Apr 17, 2013 22:26

Even een observatie/overdenking.

Auke Scholma gaf tijdens zijn slottoespraak namens de spelers in Steenwijk aan, dat er maar liefst vier 50+ ers (old school desgewenst :D ) bij de eerste zeven waren geëindigd.
Aan de voorwedstrijden van het NK Algemeen (2 Zwitserse halve finalegroepen) namen in totaal 56 spelers deel. Samen met vier geplaatsten, komt dit op 60 deelnemers aan het NK Algemeen 2013.
Aan het Open NK Veteranen in Wageningen (boven de 50+) doen maar liefst 84 spelers mee, en als de speelzaal meer capaciteit zou hebben, waren dat nog meer geweest.
Natuurlijk, er zijn wat overlappingen, maar toch.

In Friesland zien we een soortgelijke situatie. 33 deelnemers bij het 55+ plus toernooi. Voor het FK Algemeen in drie klassen hadden zich maar 9 deelnemers aangemeld en is ter elfder ure het toernooi afgeblazen. Naar verluidt wordt nu de zomercompetitie (moyenne-systeem, hoe is het mogelijk) het strijdtoneel voor het FK Algemeen, al zal er vanavond tijdens de PFDB-vergadering misschien nog een voorstel van De Oldehove worden besproken om het FK Algemeen in het najaar in Leeuwarden te verspelen met waarschijnlijk/in ieder geval De Oldehove als organisator.

Maar de tendens is duidelijk. Een groot aantal 50+ ers vindt de “eigen” toernooien leuker/beter dan de “algemene” toernooien, terwijl ook daar 50+ ers een hoofdrol (kunnen) vervullen.

Misschien moet je voorwedstrijden van deze categorieën (Algemeen en Veteranen) wel in één of meerdere Zwitserse toernooien gaan combineren, waarna je ook de eindtoernooien van de “veteranen (3 klassen)” in ronde toernooien van bijv. 10/12 spelers als finale gaat spelen….
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu Apr 18, 2013 02:05

Piet Bouma wrote:Auke Scholma gaf tijdens zijn slottoespraak namens de spelers in Steenwijk aan, dat er maar liefst vier 50+ ers (old school desgewenst :D ) bij de eerste zeven waren geëindigd.
Het is nog erger. Thijssen en Van Berkel zijn jonger dan 50, maar een jaar of twintig geleden deden ze al mee aan het NK, dus die kunnen we rustig bij de old school tellen. Dat betekent zes keer old-school bij de eerste acht. Van de zes new school-spelers hebben alleen Meurs en Boomstra het linkerrijtje gehaald. De andere vier staan stijf onderaan. In elke serieuze sport zou de chef opleidingen ontslagen worden na zo'n resultaat.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Apr 18, 2013 11:16

Ik begrijp het zo nu en dan even niet meer. Enerzijds hoor ik Piet vaak zeggen dat het allemaal geen zin meer heeft, dat het te laat is om nog iets van het dammen te maken. ( vrije interpretatitie maar wel de kern). Anderzijds komt Piet iedere keer wel met boeiende ideeen en zet hij zich ook in praktische zin hardwerkend in. Wat is het nou Piet? Is er van het dammen nu wel of juist niet iets te redden? Aan het Deltaplan wilde je niet meewerken, natuurlijk jouw goed recht. Toch zeg je regelmatig zinnige dingen. Zou het toch niet beter zijn jouw standpunten en visie, jouw back to basics nogmaals bij de KNDB naar voren te brengen? Volgens mij is dit het moment dat heel Veenendaal open staat voor verbetering.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu Apr 18, 2013 13:41

Fred van Amersfoort wrote:Ik begrijp het zo nu en dan even niet meer. Enerzijds hoor ik Piet vaak zeggen dat het allemaal geen zin meer heeft, dat het te laat is om nog iets van het dammen te maken. ( vrije interpretatitie maar wel de kern). Anderzijds komt Piet iedere keer wel met boeiende ideeen en zet hij zich ook in praktische zin hardwerkend in. Wat is het nou Piet? Is er van het dammen nu wel of juist niet iets te redden? Aan het Deltaplan wilde je niet meewerken, natuurlijk jouw goed recht. Toch zeg je regelmatig zinnige dingen. Zou het toch niet beter zijn jouw standpunten en visie, jouw back to basics nogmaals bij de KNDB naar voren te brengen? Volgens mij is dit het moment dat heel Veenendaal open staat voor verbetering.
Fred, ik dacht dat ik aan jullie duidelijk gemaakt heb, waarom ik niet in jullie groepje mee wil doen.
Het is mooi dat jij de indruk hebt dat Veenendaal open staat voor jullie ideeën. Ik heb denk ik zo’n vijf jaar in de bondsraad gezeten en van dichtbij gezien hoe een en ander werkt.
Wat dat betreft heb ik een haat/liefde verhouding met “onze” KNDB. In Back to basics staat verder genoeg waar jullie je voordeel mee kunnen doen.
Echter ik heb weinig vertrouwen in de koninklijke weg via bestuur en bondsraad.

Mijn aandachtsgebied is ICT, internet en Toernooibase (zo nu en dan zet ik op het forum wat andere ideeën en meningen). Daar steek ik mijn energie in. En dat leidt soms ook tot behoorlijke conflicten met “onze” KNDB.
Geb Kos is daardoor als vrijwilliger voor de KNDB afgehaakt. Gelukkig wil hij soms op verzoek van toernooiorganisaties zoals Stichting Aanzet wel zijn medewerking geven met betrekking tot website. En niet zonder resultaat.

NK 2008 Emmeloord: 5124 unieke bezoekers website.
NK 2013 Steenwijk: 7490 unieke bezoekers website.

Natuurlijk sinds 2008 hebben meer mensen mobile devices, waarmee ze ook een uniek ip-adres genereren. Maar ik kan me niet voorstellen dat bijna 50% meer bezoek allemaal mobiele apparaten zijn. Hier is sprake van groei. De kunst is om die bezoekers/geïnteresseerden in een georganiseerde vorm bij de KNDB te krijgen.

Om weer wat dichter bij Steenwijk te blijven. Van iemand die heel dicht bij het vuur zit, zeg maar in het vuur, kreeg ik te horen dat de topspelers bij de finale NK Algemeen het liefst met het speeltempo 50 zetten in 2 uur en 25 zetten in een uur etc. spelen. Dezelfde persoon gaf aan dat dit niet doorgaat en dat in 2014 met 80 + 1 gespeeld gaat worden. Veenendaal heeft de macht en bepaalt…….
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Ganesha

Post by Ganesha » Thu Apr 18, 2013 17:00

Piet Bouma: Om weer wat dichter bij Steenwijk te blijven. Van iemand die heel dicht bij het vuur zit, zeg maar in het vuur, kreeg ik te horen dat de topspelers bij de finale NK Algemeen het liefst met het speeltempo 50 zetten in 2 uur en 25 zetten in een uur etc. spelen. Dezelfde persoon gaf aan dat dit niet doorgaat en dat in 2014 met 80 + 1 gespeeld gaat worden. Veenendaal heeft de macht en bepaalt…….

Toch zeer vreemd. Dit speeltempo staat zowel in de het mannen als vrouwenconvenant. Vreemd dat de KNDB hier 'gewoon' van kan afwijken. Wat is nog het nut van convenanten als de KNDB er zich niet aan houdt. Staat toch echt de handtekening van de KNDB onder.
Vermoeiend maar moeten weer vragen overgesteld worden (mocht ik weer in de bondsraad komen).

Luteijn
Real name: Frits Luteijn

Post by Luteijn » Thu Apr 18, 2013 22:19

Ganesha wrote:Piet Bouma: Om weer wat dichter bij Steenwijk te blijven. Van iemand die heel dicht bij het vuur zit, zeg maar in het vuur, kreeg ik te horen dat de topspelers bij de finale NK Algemeen het liefst met het speeltempo 50 zetten in 2 uur en 25 zetten in een uur etc. spelen. Dezelfde persoon gaf aan dat dit niet doorgaat en dat in 2014 met 80 + 1 gespeeld gaat worden. Veenendaal heeft de macht en bepaalt…….

Toch zeer vreemd. Dit speeltempo staat zowel in de het mannen als vrouwenconvenant. Vreemd dat de KNDB hier 'gewoon' van kan afwijken. Wat is nog het nut van convenanten als de KNDB er zich niet aan houdt. Staat toch echt de handtekening van de KNDB onder.
Vermoeiend maar moeten weer vragen overgesteld worden (mocht ik weer in de bondsraad komen).
In het convenant van de heren staat, dat er niet geëxperimenteerd zou worden in het Nederlands kampioenschap. Er stond niet in, dat iets wat algemeen aanvaard wordt elders, niet gebruikt zou kunnen worden in het Nederlands kampioenschap.

Het gebruik van Fischerklokken is inmiddels algemeen aanvaard. Tijdnood, waar zo romantisch over wordt gedaan, wordt door het gros van de dammers hardgrondig gehaat. De enige reden waarom een enkel zomertoernooi nog met 50/2 speelt is het ontbreken van voldoende Fischerklokken. Het gebruik van Fischerklokken wordt dringend geadviseerd door de werelddambond. Waarom zou Nederland dan nog met afwijkende spelregels willen spelen. De Nederlandse heren raken door ouderwetse spelregels achter op de rest van de wereld. Spelen met de Fischerklok moet je oefenen. Anders mis je punten, die anderen wel oprapen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu Apr 18, 2013 22:43

Luteijn wrote:
Ganesha wrote:Piet Bouma: Om weer wat dichter bij Steenwijk te blijven. Van iemand die heel dicht bij het vuur zit, zeg maar in het vuur, kreeg ik te horen dat de topspelers bij de finale NK Algemeen het liefst met het speeltempo 50 zetten in 2 uur en 25 zetten in een uur etc. spelen. Dezelfde persoon gaf aan dat dit niet doorgaat en dat in 2014 met 80 + 1 gespeeld gaat worden. Veenendaal heeft de macht en bepaalt…….

In het convenant van de heren staat, dat er niet geëxperimenteerd zou worden in het Nederlands kampioenschap. Er stond niet in, dat iets wat algemeen aanvaard wordt elders, niet gebruikt zou kunnen worden in het Nederlands kampioenschap.

Het gebruik van Fischerklokken is inmiddels algemeen aanvaard. Tijdnood, waar zo romantisch over wordt gedaan, wordt door het gros van de dammers hardgrondig gehaat. De enige reden waarom een enkel zomertoernooi nog met 50/2 speelt is het ontbreken van voldoende Fischerklokken. Het gebruik van Fischerklokken wordt dringend geadviseerd door de werelddambond. Waarom zou Nederland dan nog met afwijkende spelregels willen spelen. De Nederlandse heren raken door ouderwetse spelregels achter op de rest van de wereld. Spelen met de Fischerklok moet je oefenen. Anders mis je punten, die anderen wel oprapen.
Ik heb de werelddambond nog nooit betrapt op een groot democratisch gehalte. Heeft de werelddambond de internationale topspelers ooit gevraagd wat voor hen het ideale speeltempo is?
Bestuurders bepalen en spelers volgen lijdzaam (met de nadruk op lijden).
Ik begreep dat de heer Luteijn in de toekomst een WK op Zwitsers systeem propageert (met ongetwijfeld de Beijing-telling en Georgiev-barrage daarbij).
Is dat ooit al bij de internationale spelers gepeild?

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Fri Apr 19, 2013 09:50

Luteijn wrote:De enige reden waarom een enkel zomertoernooi nog met 50/2 speelt is het ontbreken van voldoende Fischerklokken.
In Nijmegen hebben we al vele jaren voldoende Fischerklokken. Toch spelen we ook dit jaar weer met 50/2, omdat we weten dat Fischer voor sommige mensen een reden zou zijn om niet mee te doen. We weten niet of het overstappen op Fischer extra mensen zou aantrekken. Dus blijven we (vooralsnog) bij het gebruikelijke tempo.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Alex

Post by Alex » Fri Apr 19, 2013 09:55

Eric Sanders wrote:
Luteijn wrote:De enige reden waarom een enkel zomertoernooi nog met 50/2 speelt is het ontbreken van voldoende Fischerklokken.
In Nijmegen hebben we al vele jaren voldoende Fischerklokken. Toch spelen we ook dit jaar weer met 50/2, omdat we weten dat Fischer voor sommige mensen een reden zou zijn om niet mee te doen. We weten niet of het overstappen op Fischer extra mensen zou aantrekken. Dus blijven we (vooralsnog) bij het gebruikelijke tempo.
Lijkt me een dom standpunt. Als in de landelijke en provinciale wedstrijden de Fischer-klok wordt gebruikt, waarom moet een toernooi dan gaan afwijken? Te meer omdat de FMJD deze klokken dringend adviseert en de FMJD ook een belangrijke speler is in de zomertoernooien (mits de fee betaalt wordt, maar dat doet Nijmegen, zie ik in de kalender).

Post Reply