World Mind Games Lille 2012

Post Reply
MenO

Re: World Mind Games Lille 2012

Post by MenO » Wed Aug 22, 2012 18:44

Double_D wrote:kritiek op Wiersma's aanpak
Hanco Elenbaas wrote:Je laatste zin lijkt me wel waar.

Image

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Wed Aug 22, 2012 19:07

Kosmos wrote:
Casper van der Tak wrote:
Kosmos wrote:Er wordt ook nog gedamd ondertussen:

Image

Anikeev - Boomstra

Soms gaat Roel wat té snel: 8-12??
En even daarvoor kan gewoon 8-12x12 ipv 14-20, gevolgd door (31-27) 12-17 6-11-16 met winst.
Image

Hier geeft zwart inderdaad te vroeg de staart 14/19/23 op. Na 8-12x12 loopt wit vast.
Wegens het grote succes van mijn vorige analytische opmerking doen we er nog maar eentje. Roel tegen Getmanski in de 3e ronde: ipv 27) ... 29-34 lijkt 4-10! te winnen. Op 39-33 nemen, op 39-34 nemen of 15-20 mocht nemen niet werken, en op 40-35 29-34 44-40 (of?) 14-20! 25x14 34x25 (mogelijk bijoplosbaar) en Roel wint een blok.

Was een mooie partij van Roel die een beter lot verdiend had, want volgens mij speelde hij Getmanski helemaal zoek.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Wed Aug 22, 2012 19:14

Tegen zoveel flauwekul als dat van Hanco kan zelfs ik niet op. Ik gaf in eerdere posts zelfs aan dat het goed zo kan zijn dat Wiersma inhoudelijk gelijk heeft. Mijn vraag richt zich er dus meer op over hoe hij dat gelijk wil presenteren en wat hij denkt te veranderen. Helaas slaat Hanco iedere vorm van discussie vooraf dood. Iemand die te kritisch is krijgt dan diverse vormen van hoon en diskwalificaties over zich heen. Plots kun je niet lezen en weer een ander zou Wiersma geen geld gunnen. Wat een onzin. En Wiersma moet volgens Hanco juist geld hebben om de markt niet te verzieken. Wat een onzin. We hebben het over iemand van bijna 60 die ongeveer 10 partijen per jaar speelt. Welke markt heb je het dan over? Het is maar zeer de vraag of het tijdperk Wiersma en Sijbrands, met het dammen als professionele sport, positief is geweest voor de sport in het algemeen. Dat is geen stelling maar een open vraag, dit om te voorkomen dat Hanco gaat schuimbekken

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Aug 22, 2012 19:34

Fred van Amersfoort wrote:Tegen zoveel flauwekul als dat van Hanco kan zelfs ik niet op. Ik gaf in eerdere posts zelfs aan dat het goed zo kan zijn dat Wiersma inhoudelijk gelijk heeft. Mijn vraag richt zich er dus meer op over hoe hij dat gelijk wil presenteren en wat hij denkt te veranderen. Helaas slaat Hanco iedere vorm van discussie vooraf dood. Iemand die te kritisch is krijgt dan diverse vormen van hoon en diskwalificaties over zich heen. Plots kun je niet lezen en weer een ander zou Wiersma geen geld gunnen. Wat een onzin. En Wiersma moet volgens Hanco juist geld hebben om de markt niet te verzieken. Wat een onzin. We hebben het over iemand van bijna 60 die ongeveer 10 partijen per jaar speelt. Welke markt heb je het dan over? Het is maar zeer de vraag of het tijdperk Wiersma en Sijbrands, met het dammen als professionele sport, positief is geweest voor de sport in het algemeen. Dat is geen stelling maar een open vraag, dit om te voorkomen dat Hanco gaat schuimbekken
Schuimbekken? Omdat jij niet kunt lezen en daardoor niet begrijpt wat er wordt gezegd, nadat je Harm Wiersma's woorden hebt verdraaid tot iets heel anders dan wat hij schreef? Denk diep na, Fred, concentreer je, laat je hersens kraken en vraag je vervolgens af waarmee Harm zijn geld in het dammen verdient, buiten die 10 partijen. Nee Fred, schuimbekken zou te veel eer zijn om die zotte boerenkoolverhaaltjes vol halve waarheden van jou. Met jouw vragen moet je niet bij mij zijn. Misschien bij Harm, maar die moet jij dan wel betalen.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Wed Aug 22, 2012 20:22

Casper van der Tak wrote: Wegens het grote succes van mijn vorige analytische opmerking doen we er nog maar eentje. Roel tegen Getmanski in de 3e ronde: ipv 27) ... 29-34 lijkt 4-10! te winnen. Op 39-33 nemen, op 39-34 nemen of 15-20 mocht nemen niet werken, en op 40-35 29-34 44-40 (of?) 14-20! 25x14 34x25 (mogelijk bijoplosbaar) en Roel wint een blok.

Was een mooie partij van Roel die een beter lot verdiend had, want volgens mij speelde hij Getmanski helemaal zoek.
Misschien de leukste variant: 27) ... 4-10 28) 40-35 29-34 29) 30-24 19x30 30) 35x24 14-19 31) 39x30 23-29 32) 24x33 15-20 33) 25x12 8x28 zesklapper. En dan was Roel weer kampioen geworden.

Ganesha

Post by Ganesha » Wed Aug 22, 2012 21:15

Mikkeltje wrote:"Inderdaad Daan, Tchub hoort er zeker bij. Beide dames hebben een gezonde basis en speelstijl en zouden bij een rentree meedoen met de wereldtop.

Kamyshleewa speelt af en toe nog voor haar team. Hoe zit dat met Tchub?

Jammer overigens dat de vrouwen minder prijzengeld krijgen dan de mannen.

Ik meen me te herinneren dat er op het topdammen bij de vrouwen ooit bezuinigd is door de KNDB door het wegvallen van subsidies. Afgelopen jaar heeft de KNDB een flinke winst gedraaid door een financiele meevaller. Zijn er plannen dat weer terug te investeren in de bezuinigde posten?"

Michael, Tanja is gestopt na de besognes tijdens het 1e toernooi in Peking. Zij speelt dus op dit moment helemaal niet meer. Maar wie weet wat de toekomst brengt. Tot 2003 hadden de vrouwen een A-status. Na het behaalde WK van Kamysleeva en het EK kampioenschap van Tanja is dit geëindigd. Dat t moet wel slecht beleid van de KNDB zijn geweest. Ik dacht in 2008/2009 is deze A-status teruggekeerd maar afgelopen jaar weer verdwenen.
Als je de bondsraadsnotulen leest van juni, was het idee van de technisch directeur om maar helemaal geen geld aan vrouwen-meisjes dammen uit te geven. Daar is de bondsraad niet mee akkoord gegaan. Hoe het nu precies verder gaat weet ik niet. Ik krijg niet het idee dat het KNDB bestuur geneigd is de winst in het vrouwen-meisjes dammen te stoppen, maar ik laat mij graag verrassen :D

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Wed Aug 22, 2012 21:21

Casper van der Tak wrote: Wegens het grote succes van mijn vorige analytische opmerking doen we er nog maar eentje. Roel tegen Getmanski in de 3e ronde: ipv 27) ... 29-34 lijkt 4-10! te winnen. Op 39-33 nemen, op 39-34 nemen of 15-20 mocht nemen niet werken, en op 40-35 29-34 44-40 (of?) 14-20! 25x14 34x25 (mogelijk bijoplosbaar) en Roel wint een blok.

Misschien de leukste variant: 27) ... 4-10 28) 40-35 29-34 29) 30-24 19x30 30) 35x24 14-19 31) 39x30 23-29 32) 24x33 15-20 33) 25x12 8x28 zesklapper. En dan was Roel weer kampioen geworden.
Links bij het diagram kun je op een link drukken en een diagram maken. Dan weten we waar je het over hebt.
Of dacht je soms dat ik het wel even voor je zou doen?
Heaven is no location, but a state of mind

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Wed Aug 22, 2012 21:34

Kosmos wrote:

Links bij het diagram kun je op een link drukken en een diagram maken. Dan weten we waar je het over hebt.
Of dacht je soms dat ik het wel even voor je zou doen?
Nee, maar ik hoopte wel op een tip waar die diagrammen vandaan te toveren... hier is ie dan, hopelijk. Trouwens een partij die de moeite waard is om na te spelen!

Image

Ipv 29-34 met uiteindelijk rommelig afspel (misschien ook wel goed, kan ik niet overzien) 4-10! als hierboven.

Kosmos

Post by Kosmos » Wed Aug 22, 2012 22:40

Casper van der Tak wrote: Misschien de leukste variant: 27) ... 4-10 28) 40-35 29-34 29) 30-24 19x30 30) 35x24 14-19 31) 39x30 23-29 32) 24x33 15-20 33) 25x12 8x28 zesklapper. En dan was Roel weer kampioen geworden.

Nee, maar ik hoopte wel op een tip waar die diagrammen vandaan te toveren... hier is ie dan, hopelijk. Trouwens een partij die de moeite waard is om na te spelen!

Image

Ipv 29-34 met uiteindelijk rommelig afspel (misschien ook wel goed, kan ik niet overzien) 4-10! als hierboven.
Een scherpe vondst, Casper, dat 4-10!!
Ook 15-20 wint positioneel, zegt Truus, doch dat terzijde.
Roel had makkelijk zijn tweede gouden plak kunnen scoren dus ...

Kosmos

Post by Kosmos » Wed Aug 22, 2012 22:44

Ganesha wrote:Mikkeltje wrote:"Inderdaad Daan, Tchub hoort er zeker bij. Beide dames hebben een gezonde basis en speelstijl en zouden bij een rentree meedoen met de wereldtop.

Kamyshleewa speelt af en toe nog voor haar team. Hoe zit dat met Tchub?

Jammer overigens dat de vrouwen minder prijzengeld krijgen dan de mannen.

Ik meen me te herinneren dat er op het topdammen bij de vrouwen ooit bezuinigd is door de KNDB door het wegvallen van subsidies. Afgelopen jaar heeft de KNDB een flinke winst gedraaid door een financiele meevaller. Zijn er plannen dat weer terug te investeren in de bezuinigde posten?"

Michael, Tanja is gestopt na de besognes tijdens het 1e toernooi in Peking. Zij speelt dus op dit moment helemaal niet meer. Maar wie weet wat de toekomst brengt. Tot 2003 hadden de vrouwen een A-status. Na het behaalde WK van Kamysleeva en het EK kampioenschap van Tanja is dit geëindigd. Dat t moet wel slecht beleid van de KNDB zijn geweest. Ik dacht in 2008/2009 is deze A-status teruggekeerd maar afgelopen jaar weer verdwenen.
Als je de bondsraadsnotulen leest van juni, was het idee van de technisch directeur om maar helemaal geen geld aan vrouwen-meisjes dammen uit te geven. Daar is de bondsraad niet mee akkoord gegaan. Hoe het nu precies verder gaat weet ik niet. Ik krijg niet het idee dat het KNDB bestuur geneigd is de winst in het vrouwen-meisjes dammen te stoppen, maar ik laat mij graag verrassen :D
Ik ben voorstander van gelijke behandeling en daarom moeten vrouwen minder verdienen dan mannen bij dammen. Mannen trainen harder en spelen beter. Dan mag je ook meer beloond worden. Bij tennis is de emancipatie doorgeschoten. Mannen spelen om 3 gewonnen sets en vrouwen om 2 setjes, toch hebbben ze er doorgedrukt dat ze evenveel verdienen.
In gewonen banen horen vrouwen en mannen gelijk betaald te worden.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Wed Aug 22, 2012 22:55

Kosmos wrote: Een scherpe vondst, Casper, dat 4-10!!
Ook 15-20 wint positioneel, zegt Truus, doch dat terzijde.
Roel had makkelijk zijn tweede gouden plak kunnen scoren dus ...
Klopt.

Roel heeft wel een enorme vooruitgang geboekt, nog een paar dingetjes om aan te werken (taktische scherpte) in de komende jaren en hij is er. Op basis van wat ik in Lille gezien heb verwacht ik dat Roel uiterlijk in 2016 wereldkampioen is, en die voorspelling had ik een half jaar of zo geleden zeker nog niet gedaan.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Wed Aug 22, 2012 23:13

Prima Hanco,jij schreeuwt harder dan ik en dan heb je al snel helemaal gelijk. Eindelijk een klokkenluider die niet de klepel zoekt maar gewoon de hele klok van 10 meter hoogte naar beneden gooit, tja dan hoor je de klok ook.

Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri » Wed Aug 22, 2012 23:26

Hanco Elenbaas wrote:
Fred van Amersfoort wrote:Wiersma schrijft bij vlagen ronduit op een vervelende toon. Dat ik inhoudelijk begrip heb voor sommige standpunten is iets anders. Hanco geeft geen antwoorden en presteert enig knip en plakwerk. Een paar punten: Wiersma vindt de puntentelling absurd. Nou en? En welk alternatief geeft hij? Hij wil betere beloningen voor topdammers, maar waarom eigenlijk? Want tegelijk geeft hij zelf aan dat "het wereldje" feitelijk niets voorstelt. Waarom dit dan beter belonen? Dan heeft hij het over een website waar van alles aan mankeert. Zou kunnen. Ik lees hier ook belevingen dat dat juist erg meevalt.Wat zijn de plannen voor de breedtesport? Hij noemt ze niet. Wiersma viert zijn 50 jarig jubileum. Als alles hem zo hoog zit, waarom schrijft hij geen inhoudelijk beleidsplan dan? Of waarom gaat hij geen discussie op het forum aan? Wiersma omschrijft de recordpoging als iets "dat kennelijk ook zo hoognodig moet". Om daarna direct te melden dat zijn evenement met paarden mogelijk nog meer tot de verbeelding spreekt. Bij mij niet, na dammende auto's, onderwater dammen en een koe die openingszetten doet is het wel een keer klaar. Wat wil Wiersma nu eigenlijk echt? Wil hij zo nu en dan wat bijbeunen of wil hij echt wat maken van de damsport? Organiseert hij toernooien in het belang van de sport of is het om spelers wat financieel aantrekkelijke normen te laten scoren? Laat ik het voorzichtig formuleren, ik proef af en toe wat opportunisme
Als jij het nodig hebt om zijn woorden in het negatieve te verdraaien, begrijp je misschien dat Harm Wiersma hele goede redenen heeft om niet met jou in discussie te gaan en zeker niet "op basis van vrijwilligheid". :wink:
Ben het met Fred eens. je gaat hier 0,0 in op de inhoud van Freds onderbouwing over het stukje over de World Mind Games.

Lees eigenlijk nooit deze stukjes, maar hij kwam in dit stukje redelijk depressief over zeg.. en idd bijna geen oplossingen. Wat wel leuk is/ kan zijn is dat het niet alleen maar over diagrammen gaat. Zo blijft het ook interessant voor niet dammers. Maar iets positiever mag ook wel vind ik ;).

Wishmaster
Real name: Pascal Stil

Post by Wishmaster » Thu Aug 23, 2012 01:29

Ik heb hier de discussie een beetje van de zijlijn gevolgd, en ben blij dat er af en toe wat mensen zijn die wat techniek er tussendoor geven. Mensen zoals Wiersma, die van mening zijn dat het topdammen alleen gepromoot kan worden wanneer je daar uitsluitend op niet-vrijwillige basis beschikbaar voor bent, zijn degenen die het dammen de vernieling in helpen.
Harm is al jaren niet meer geïnteresseerd in het belang van het dammen, maar enkel in het vullen van z'n eigen bankrekening, en alleen als dat lukt dan is het dammen interessant. Vandaar dat hij ook in de kamer kwam bij de VVD (ja ik weet dat het LPF was, maar dat was gewoon een afsplitsing van de VVD omdat pimkalepim er wat extreme ideeën op nahield die de VVD geen goed zouden doen, en zoals we gezien hebben de LPF ook niet.
everytime is a good time to take your time to have a good time

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Aug 23, 2012 02:11

Dan kun je misschien ook Johan Krajenbrink op je zwarte lijst plaatsen, Pascal. In het door Harm Wiersma opgerichte blad Hoofdlijn, nummer 161 van januari dit jaar, plaatst Johan grote vraagtekens bij het gratis weggeven van trainingsmateriaal, want "funest voor ander trainingsmateriaal en voor de verkoop van andere damboeken".

Er zijn maar weinig topdammers die iets voor niets doen, Pascal.

De zin "Harm is al jaren niet meer geïnteresseerd in het belang van het dammen, maar enkel in het vullen van z'n eigen bankrekening, en alleen als dat lukt dan is het dammen interessant" heeft me er waarschijnlijk wel van overtuigd dat er beter geen columns van Harm meer gratis moeten worden weggeven. :Fade-color

Post Reply