Kwalificatietoernooi NK 2011

Post Reply
Hanco Elenbaas

Re: Kwalificatietoernooi NK 2011

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 28, 2011 12:37

pieter wrote:Er is maar één goede oplossing: Zo snel mogelijk terug naar het oude systeem.
In Volendam is een nóg betere oplossing bedacht (bondsraad kun je gelijk ook afschaffen):

Eén open NK , met iedereen die maar wil inschrijven en dan 15 ronden.
Lekker goedkoop en de sterkste wordt kampioen.

De hele KNDB mag inschrijven; rating telt niet.
Dan heb je één toernooi en geen onzinnige provinciale kampioenschappen meer, of halve finales. Je houdt gewoon 15 rondes, 1 keer per jaar, en de nummers 1 t/m x gaan naar het WK. Daar doe je hetzelfde, maar dan mondiaal.

Bespaart veel geld en we houden dat vol totdat er geen 15 KNDB-leden meer zijn. Dan passen we het aantal ronden aan, aan het aantal leden.

Ludwig-scripties over hoe eerlijk een Zwitsers systeem wel of niet is, zijn niet meer aan de orde. Systemen bedenken omdat we geen geld hebben is nl. per definitie al niet eerlijk.
Dat we dan de hele KNDB nog laten dammen maakt DAT minpuntje in ieder geval weer goed.

We kunnen, dat is NOG goedkoper, ook een Open NK correspondentie-dammen organiseren.
De winnaar wordt degene met de beste computer.

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Mon Feb 28, 2011 12:40

Hanco Elenbaas wrote:In Volendam is een nóg betere oplossing bedacht (bondsraad kun je gelijk ook afschaffen):

Eén open NK , met iedereen die maar wil inschrijven en dan 15 ronden.
Lekker goedkoop en de sterkste wordt kampioen.

De hele KNDB mag inschrijven; rating telt niet.
Dan heb je één toernooi en geen onzinnige provinciale kampioenschappen meer, of halve finales. Je houdt gewoon 15 rondes, 1 keer per jaar, en de nummers 1 t/m x gaan naar het WK. Daar doe je hetzelfde, maar dan mondiaal.

Bespaart veel geld en we houden dat vol totdat er geen 15 KNDB-leden meer zijn. Dan passen we het aantal ronden aan, aan het aantal leden.

Ludwig-scripties over hoe eerlijk een Zwitsers systeem wel of niet is, zijn niet meer aan de orde. Systemen bedenken omdat we geen geld hebben is nl. per definitie al niet eerlijk.
Dat we dan de hele KNDB nog laten dammen maakt DAT minpuntje in ieder geval weer goed.

We kunnen, dat is NOG goedkoper , ook een Open NK correspondentie-dammen organiseren.
De winnaar wordt degene met de beste computer.
Ik heb een nog betere manier. Deelnemers kunnen zich inschrijven. Na de sluitingsdatum wordt gekeken wie de hoogste rating heeft. Die is kampioen. Degene daaronder 2e etc. etc.

Gewoon even aanmaken in Toernooibase en bij de deelnemerslijst kan je zo zien wie de hoogste rating heeft. Hoeft niet eens een mens naar te kijken.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 28, 2011 12:46

groenteboer wrote: Ik heb een nog betere manier. Deelnemers kunnen zich inschrijven. Na de sluitingsdatum wordt gekeken wie de hoogste rating heeft. Die is kampioen. Degene daaronder 2e etc. etc.

Gewoon even aanmaken in Toernooibase en bij de deelnemerslijst kan je zo zien wie de hoogste rating heeft. Hoeft niet eens een mens naar te kijken.
:D Nee, dat lijkt niet echt beter, groenteboer. Maar leg het aan de bondsraad voor. Daar heeft men vast nog wel een zaterdagmiddagje vrij om over jouw idee te vergaderen.

groenteboer

Post by groenteboer » Mon Feb 28, 2011 12:47

Hanco Elenbaas wrote:
groenteboer wrote: Ik heb een nog betere manier. Deelnemers kunnen zich inschrijven. Na de sluitingsdatum wordt gekeken wie de hoogste rating heeft. Die is kampioen. Degene daaronder 2e etc. etc.

:D Nee, dat lijkt niet echt beter, groenteboer. Maar leg het aan de bondsraad voor. Daar heeft men vast nog wel een zaterdagmiddagje vrij om over jouw idee te vergaderen.
Toch wel ;-) De doelstelling van Volendam wordt sneller bereikt: toewerken naar nul leden.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 28, 2011 12:53

groenteboer wrote:
Hanco Elenbaas wrote:

Toch wel ;-) De doelstelling van Volendam wordt sneller bereikt: toewerken naar nul leden.
Nul leden is niet de doelstelling van het Volendamse plan, groenteboer, dat heb je verkeerd begrepen. In Volendam gelooft men dat de damsport sowieso ten dode is opgeschreven. Het Volendamse NK-idee zal het onvermijdelijke sterven juist wat langer uitstellen.

groenteboer

Post by groenteboer » Mon Feb 28, 2011 13:13

Hanco Elenbaas wrote:Nul leden is niet de doelstelling van het Volendamse plan, groenteboer, dat heb je verkeerd begrepen. In Volendam gelooft men dat de damsport sowieso ten dode is opgeschreven. Het Volendamse NK-idee zal het onvermijdelijke sterven juist wat langer uitstellen.
Waarom al dat pessimisme? Bij de welpen zie je juist een ledenstijging. Als we met z'n allen hard werken om ze in de pupillen- en asprantenleeftijd te behouden gaat het echt wel lukken.

Zoals je het nu omschrijft heeft Volendam helemaal geen doelstelling dus.. hoezo sponsort Molenaar & Zwarthoed nog dan?? Als de club al geen geloof heeft in een toekomst, hoe kan een adviseur in financiële zaken dat dan wel hebben? Kan dit geld niet beter besteed worden aan het organiseren van activiteiten voor de jeugd dan?? (trainingen op basisscholen, schooldamtoernooien etc. etc.) Dan doe je nog iets met de lange termijn en gaat de damsport niet kapot.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Feb 28, 2011 14:33

De nieuwe opzet van de halve finale is best aardig gelukt denk ik. Prima dat het klakkeloos remise schuiven tegen vriendjes niets meer oplevert. Jong talent of avonturiers zijn kansrijker en dat is winst. Goed ook dat een hogere rating het risico in zich draagt dat de toppers die ook moeten waarmaken. Adel verplicht. Zelf zou ik het toejuichen dat een behaalde rating nog ruiger kan fluctueren. De schakers laten ook de resultaten van onderlinge kompetities meewegen. Dat nodigt uit tot het bezoeken van de clubavond. Uberhaupt is de discipline bij schakers hoger. Je kunt geen lid worden van een schaakclub zonder bondslid te zijn. In ruil daarvoor zitten er in Apeldoorn 70 mensen in de onderlinge. Afbellen kan tot 17 uur, als je een vrije ronde hebt krijg je keurig een mailtje of sms. Je komt nooit voor niets. Niets is erger dan voor jan joker naar een club te rijden en dan in een lege zaal te zitten.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 28, 2011 14:34

groenteboer wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Nul leden is niet de doelstelling van het Volendamse plan, groenteboer, dat heb je verkeerd begrepen. In Volendam gelooft men dat de damsport sowieso ten dode is opgeschreven. Het Volendamse NK-idee zal het onvermijdelijke sterven juist wat langer uitstellen.
Waarom al dat pessimisme? Bij de welpen zie je juist een ledenstijging. Als we met z'n allen hard werken om ze in de pupillen- en asprantenleeftijd te behouden gaat het echt wel lukken.

Zoals je het nu omschrijft heeft Volendam helemaal geen doelstelling dus.. hoezo sponsort Molenaar & Zwarthoed nog dan?? Als de club al geen geloof heeft in een toekomst, hoe kan een adviseur in financiële zaken dat dan wel hebben? Kan dit geld niet beter besteed worden aan het organiseren van activiteiten voor de jeugd dan?? (trainingen op basisscholen, schooldamtoernooien etc. etc.) Dan doe je nog iets met de lange termijn en gaat de damsport niet kapot.
Als je goed leest zul je verschillende doelstellingen kunnen ontdekken in het Volendamse plan. Er is nog genoeg geloof in de nabije toekomst, vandaar de belangstelling van sponsors voor het dammen in Volendam.

Het pessimisme over de toekomst van de damsport komt niet uit de lucht vallen. Nog nooit hebben we zo weinig leden gehad en zo weinig sponsors en toernooien, en zo weinig aandacht in de media. En het ziet er naar uit dat we de bodem nog lang niet bereikt hebben, kijk naar het droevige beleid van de dambond, waar om plaatsen voor het WK niet eens meer achter het bord hoeft te worden gestreden omdat zichzelf deskundig achtende bestuurders een van die plaatsen zomaar wegschenkt. :evil: We zijn tegenwoordig al gratis vakanties naar Berlijn aan het uitdelen om jeugdspelers geïnteresseerd te houden, terwijl de meeste jeugdspelers stoppen met dammen zodra hun studie of carriere serieuzere vormen begint aan te nemen.

Uit Rusland, sinds 1958 dé toonaangevende damnatie, komt helemaal geen echt talent meer, mede omdat dammen daar totaal geen aanzien meer heeft nu iedereen Rusland uit mag wanneer hij dat wil. Internationale toernooien worden daar niet meer georganiseerd, ook vanwege gebrek aan middelen. Binnenkort is het over en sluiten voor het dammen. Kijk bijvoorbeeld maar naar de steeds lagere bedragjes waarvoor oude meesterwerken over het damspel weggaan op de veiling van l'Esprit...

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Mon Feb 28, 2011 14:49

Fred van Amersfoort wrote:De nieuwe opzet van de halve finale is best aardig gelukt denk ik. Prima dat het klakkeloos remise schuiven tegen vriendjes niets meer oplevert. Jong talent of avonturiers zijn kansrijker en dat is winst. Goed ook dat een hogere rating het risico in zich draagt dat de toppers die ook moeten waarmaken. Adel verplicht. Zelf zou ik het toejuichen dat een behaalde rating nog ruiger kan fluctueren. De schakers laten ook de resultaten van onderlinge kompetities meewegen. Dat nodigt uit tot het bezoeken van de clubavond. Uberhaupt is de discipline bij schakers hoger. Je kunt geen lid worden van een schaakclub zonder bondslid te zijn. In ruil daarvoor zitten er in Apeldoorn 70 mensen in de onderlinge. Afbellen kan tot 17 uur, als je een vrije ronde hebt krijg je keurig een mailtje of sms. Je komt nooit voor niets. Niets is erger dan voor jan joker naar een club te rijden en dan in een lege zaal te zitten.
Een hele troost voor Aisha, wier neus werd afgesneden door de Taliban: Voor niks naar de damavond komen is veel eger...
Heaven is no location, but a state of mind

pieter

Post by pieter » Mon Feb 28, 2011 15:03

pieter wrote:
Er is maar één goede oplossing: Zo snel mogelijk terug naar het oude systeem.

Het oude systeem was vooral leuk voor mensen uit Gelderland, waar de eerste vijf uit het provinciaal kampioenschap zich voor de Halve Finales (HF) kwalificeerden. Minder leuk is het als je toevallig in een provincie zit waarbij alleen de provinciaal kampioen zich voor de HF plaatst. Als er toevallig 1 speler in jouw provincie zit die beter is dan jij bent, dan kun je het dus wel vergeten dat je ooit HF zal kunnen spelen :( Voor die personen is dit nieuwe systeem dus een verademing, al zou je op detailniveau nog e.e.a. kunnen bijschaven.
Er zijn ook minder radicale oplossingen. Geef bijvoorbeeld elke provinciaal kampioen recht op deelname aan de HF en verdeel de andere plaatsen door middel van keuze-plaatsen.
Ik blijf erbij dat een rond toernooi hoe dan ook eerlijker is dan een toernooi dat gaat volgens het zwitsers systeem. Het lijkt mij dat kwalificatie voor een NK zo eerlijk mogelijk dient te gaan.

Maar goed, ik merk dat ik op dit forum nogal in de minderheid ben.

Naar mijn idee is het komende NK, mede door dit systeem, qua rating ook nog eens de zwakste in tijden (weet iemand dat?), ik kan me in ieder geval niet herinneren dat er 5 spelers met een rating van tussen de 1300-1400 aan het NK hebben mee gedaan.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Feb 28, 2011 15:07

Ach Kosmos, een neusje meer of minder, dat is toch geen probleem? Maar Kosmos, hoe vaak bezoek jij de onderlinge?

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Mon Feb 28, 2011 15:28

Nog iets nauwkeuriger is om het bestuur te laten beslissen wie het NK wint en wie er naar het WK mag. Dat past beter bij het moderne beleid :wink: .

groenteboer

Post by groenteboer » Mon Feb 28, 2011 15:29

Hanco Elenbaas wrote: Als je goed leest zul je verschillende doelstellingen kunnen ontdekken in het Volendamse plan. Er is nog genoeg geloof in de nabije toekomst, vandaar de belangstelling van sponsors voor het dammen in Volendam.

Het pessimisme over de toekomst van de damsport komt niet uit de lucht vallen. Nog nooit hebben we zo weinig leden gehad en zo weinig sponsors en toernooien, en zo weinig aandacht in de media. En het ziet er naar uit dat we de bodem nog lang niet bereikt hebben, kijk naar het droevige beleid van de dambond, waar om plaatsen voor het WK niet eens meer achter het bord hoeft te worden gestreden omdat zichzelf deskundig achtende bestuurders een van die plaatsen zomaar wegschenkt. :evil: We zijn tegenwoordig al gratis vakanties naar Berlijn aan het uitdelen om jeugdspelers geïnteresseerd te houden, terwijl de meeste jeugdspelers stoppen met dammen zodra hun studie of carriere serieuzere vormen begint aan te nemen.

Uit Rusland, sinds 1958 dé toonaangevende damnatie, komt helemaal geen echt talent meer, mede omdat dammen daar totaal geen aanzien meer heeft nu iedereen Rusland uit mag wanneer hij dat wil. Internationale toernooien worden daar niet meer georganiseerd, ook vanwege gebrek aan middelen. Binnenkort is het over en sluiten voor het dammen. Kijk bijvoorbeeld maar naar de steeds lagere bedragjes waarvoor oude meesterwerken over het damspel weggaan op de veiling van l'Esprit...
Gratis waren de vakanties niet. Sport is niet alleen topsport.. ook breedtesport. Volendam zet zich (voor zover ik weet en als dit niet zo is word ik graag tegengesproken door iemand) alleen maar in voor de topsport. En inderdaad.. dat is een bodemloze put als niks wordt gedaan aan de ledenwerving. Kijk eens naar Wageningen.. door heel erg hard in te zetten op jeugd komen er nu ook grote beloften naar voren die later topsport kunnen gaan bedrijven qua niveau. Maar ook de spelers die dit niveau niet zullen halen blijven!!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Feb 28, 2011 15:33

pieter wrote:
pieter wrote:
Er is maar één goede oplossing: Zo snel mogelijk terug naar het oude systeem.

Het oude systeem was vooral leuk voor mensen uit Gelderland, waar de eerste vijf uit het provinciaal kampioenschap zich voor de Halve Finales (HF) kwalificeerden. Minder leuk is het als je toevallig in een provincie zit waarbij alleen de provinciaal kampioen zich voor de HF plaatst. Als er toevallig 1 speler in jouw provincie zit die beter is dan jij bent, dan kun je het dus wel vergeten dat je ooit HF zal kunnen spelen :( Voor die personen is dit nieuwe systeem dus een verademing, al zou je op detailniveau nog e.e.a. kunnen bijschaven.
Er zijn ook minder radicale oplossingen. Geef bijvoorbeeld elke provinciaal kampioen recht op deelname aan de HF en verdeel de andere plaatsen door middel van keuze-plaatsen.
Ik blijf erbij dat een rond toernooi hoe dan ook eerlijker is dan een toernooi dat gaat volgens het zwitsers systeem. Het lijkt mij dat kwalificatie voor een NK zo eerlijk mogelijk dient te gaan.

Maar goed, ik merk dat ik op dit forum nogal in de minderheid ben.

Naar mijn idee is het komende NK, mede door dit systeem, qua rating ook nog eens de zwakste in tijden (weet iemand dat?), ik kan me in ieder geval niet herinneren dat er 5 spelers met een rating van tussen de 1300-1400 aan het NK hebben mee gedaan.
In 2006 en 2007 (weliswaar veertien deelnemers) deden er ook vijf spelers mee met een rating tussen de 1300-1400. Dat is nog niet zo lang geleden. En het zou me niks verbazen dat die spelers na de NK-finale misschien snel in de veertienhonderd zitten. Want nu lijkt het meespelen in exclusieve toptoernooien (zoals finale NK) soms wel op een soort zelfbevruchting en - middels remises onderling - op een instandhouding van eigen rating.
Een rond toernooi zal eerlijker blijven. Maar het geven van allerlei keuzeplaatsen …….Laten we dat nou gewoon eens afschaffen..
En Jan Pieter heeft een aantal voordelen benoemd (zoals kortere plaatsingsroute).
Ik snap overigens niet waarom Eric v. D. liever vijf zaterdagen wil met bijv. 1- 2-2-2-1. Speelomstandigheden met 2-2-2-2 zijn nu elke keer gelijk.
Wel zou ik bijv. een speeltempo van 50 in 1 ½ uur en daarna 30 minuten rest partij beter vinden dan het huidige 80 min + 1 min per zet.
Er blijft dan een echte spectaculaire tijdnoodfase, plus daarna tijd om effe bakkie koffie te nemen (dus niet langdurig langs allerlei ander borden) en dan eindspel wat cleaner uit te spelen. Nu heb ik het idee (ben benieuwd of de deelnemers dat ook vinden) dat je bij het eindspel vaak in een soort halfzachte tijdnood beland.

Volgens mij komt er een evaluatie en dan kunnen deelnemers/topspelers hun zegje doen over de voor- en nadelen en over aanpassingen. Ook via de topsportcommissie dacht ik zo.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Feb 28, 2011 15:44

pieter wrote:Naar mijn idee is het komende NK, mede door dit systeem, qua rating ook nog eens de zwakste in tijden (weet iemand dat?), ik kan me in ieder geval niet herinneren dat er 5 spelers met een rating van tussen de 1300-1400 aan het NK hebben mee gedaan.
Je zou eens even in het onvolprezen toernooibase kunnen bladeren. Dan zie je dat er in 2007 ook 5 spelers waren met een rating tussen 1300 en 1400. En in tegenstelling tot 2011, waar het gaat om spelers die tegen de 1400 aanschurken (gemiddeld 1376, waarbij ik er nog aan voorbijga dat de virtuele rating van Frerik al aanzienlijk hoger is dan zijn werkelijke), waren het toen echte 1300-spelers, met een gemiddelde rating van 1358.
pieter wrote:Ik blijf erbij dat een rond toernooi hoe dan ook eerlijker is dan een toernooi dat gaat volgens het zwitsers systeem.
Maar waarop baseer je dat, anders dan op je gevoel?
In een rond toernooi heeft iedereen wel dezelfde tegenstanders, maar vaak niet dezelfde tegenstand. Hoe vaak gebeurt het niet dat een mindere speler in de eerste rondes zijn hakken in het zand zet, terwijl hij in de laatste rondes, als hij zelf kansloos is, tegen nederlagen aanloopt? Het zwitsers heeft het voordeel dat alle kanshebbers in de slotronde nog een gemotiveerde tegenstander treffen. Ook de uitslagen van de net voltooide kwalificatie wijzen niet in de richting van een loterij. In alle vier groepen hebben de spelers met de hoogste TPR zich geplaatst voor de finale.

Ik ben zeker niet blind voor de tekortkomingen van de nieuwe opzet, maar het lijkt erop dat jij en een aantal anderen wel blind zijn voor de tekortkomingen van de oude opzet.
Last edited by Jan Pieter on Mon Feb 28, 2011 16:00, edited 1 time in total.

Post Reply