Schaken

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Sep 05, 2009 05:32

De Telegraaf, 5 september 2009
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Sep 12, 2009 13:21

De Telegraaf, 12 september 2009
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Sep 12, 2009 13:22

De Telegraaf, 12 september 2009
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Sep 12, 2009 13:34

Telegraaf, 12 september 2009

Robin van Kampen: 14 jaar en klaar voor tweekamp tegen Jan Timman

HANG NAAR STEEDS BETER WORDEN

door Hans Böhm

AMSTERDAM, zaterdag
De 14-jarige Robin van Kampen is onlangs tweede geworden op het EK tot zestien jaar in Italië. Hij is een van de grootste talenten die de schaaksport in Nederland heeft. Zijn prestaties en talent zijn voorlopig alleen te vergelijken met die van Jan Timman. Hij speelde al toernooien in onder andere Vietnam, Georgië en Turkije. Met de juiste begeleiding kan hij heel ver komen, „maar ik wil er graag een studie bij doen.”

De progressie van schaker Robin van Kampen komt goed tot uiting in de diverse NK leeftijdcategorieën: hij werd kampioen tot twaalf jaar op z’n elfde, tot veertien op z’n twaalfde, tot zestien op z’n dertiende en tot twintig op z’n veertiende. Vooral die laatste titel geeft zijn talent aan. Alleen Jan Timman was in 1966 net nog een maandje jonger.

Zijn Jong Oranje status brengt enkele voordelen mee. Robin werkt met twee trainers. „Met Jop Delemarre bekijk ik veel midden- en eindspelposities, hij is erg goed georganiseerd. Met Chuchelov, die ook werkt met veel internationale topspelers, bestudeer ik de openingen. Als ik een partij van me laat zien, weet hij gelijk welke partij van de wereldtop daar een goed praktijkvoorbeeld van is.”

Robin houdt van rekenen, heel concreet dus, hij voelt zich thuis in tactische stellingen. Wat stijl betreft, voelt hij zich aangetrokken tot Anand, Topalov en Kasparov. Maar omdat de zwakte vaak in het verlengde van de kracht ligt, ontwijkt hij wellicht te snel de positionele aanpak. „Mijn openingenrepertoire is er inderdaad op gericht dat soort stellingen te vermijden, maar ik probeer toch naar de stelling te spelen, niet naar mijn voorkeur.”

En welke psychologische aspecten worden al ingezet? „Ik bekijk mijn tegenstander voortdurend tijdens de partij, lichaamstaal is een informatiebron. Als ik iets voel van een zwakte, spanning door tijdnood of onbekendheid met de stelling, dan pas ik me wel iets aan. Niet te veel, maar toch wel iets.”

Image
• Robin van Kampen: „Misschien kan Jan Timman me straks de opperste vorm van concentratie uitleggen.”
FOTO: ALDO ALLESSIE

Verder krijgt hij de opdracht van Chuchelov om meer kwaadheid te genereren voor de partij, dat triggert, dat geeft extra motivatie en concentratie. „Daar ben ik nog niet uit, want ik wil die kwaadheid niet op m’n tegenstander richten, dat moet ook sociaal kunnen.”

In december komt een belangrijke ontmoeting met Jan Timman. Tijdens het grote open toernooi te Groningen zal een tweekamp Timman-Van Kampen komen, over vier partijen. Robin kijkt uit naar die ontmoeting. „Ik hoop dat we elke partij na afloop goed analyseren, ik kan veel leren van Timman. Hij heeft zo veel matches gespeeld, met de allerbesten, hij was ooit tweede van de wereld! Misschien kan hij me die opperste vorm van concentratie uitleggen. En misschien gaan we na afloop samen eten, ik heb nog veel vragen over het schakersleven. De voorbereiding, de spanning, het omgaan met teleurstellingen en natuurlijk ook veel technische dingen.”

Dat kunnen dan lange avonden worden, want Timman heeft inderdaad, als een van de weinigen, de top bereikt in harmonie met zijn tegenstanders. En hij kent veel verhalen over ’s lands wijs, ’s lands eer. Robin van Kampen: „Dat je apenhersenen of geitenogen krijgt voorgeschoteld, stieren- of hanengevechten van dichtbij meemaakt, dat zijn toch ervaringen die ik best een keer wil meemaken.”

Schaakmeester

Opschudding bij Nederlands schaakkampioenschap

Post by Schaakmeester » Wed Sep 16, 2009 12:41

Het volgende bericht siert sinds twee dagen de site van de KNSB, de schaakbond dus :

Tiviakov trekt zich terug uit NK Schaken
Sergei Tiviakov heeft zich per direct teruggetrokken uit het NK Schaken in Haaksbergen. De Groningse grootmeester sprak na de loting van afgelopen vrijdag remise af met zijn tegenstander in de laatste ronde, zijn stadgenoot Sipke Ernst. Dat, omdat hij anders niet in kon gaan op een lucratieve aanbieding om in de Kroatische clubcompetitie te spelen.
Hoofdarbiter Cor Roet ging niet akkoord met die afspraak. Volgens hem zou dat onvermijdelijk tot competitievervalsing leiden. Bovendien zou hij niet aan zijn contractuele verplichting ten opzichte van de KNSB voldoen door niet op de prijsuitreiking te verschijnen.
Bij niet verschijnen tijdens de laatste ronde zou Tiviakov daarom een reglementaire nul krijgen. In reactie daarop besloot Tiviakov zich per direct terug te trekken. Hierdoor moet het toernooi het zonder de speler met de hoogste rating stellen.
De organisatie en het KNSB-bestuur keuren de handelwijze van Tiviakov sterk af. Het bestuur beraadt zich op mogelijke sancties tegen Tiviakov.

Sergey Tiviakov's reactie op Utrechtschaak
......
Ik heb mijn deelname in de Kroatische clubcompetitie bevestigd op 24 maart 2009, veel eerder dan iets werd gehoord over de NK. De 1ste competitieronde was gepland voor 19 september, op mijn verzoek is de datum van de 1ste ronde werd verschoven naar 21/09 waardoor ik 9 partijen zou kunnen spelen.
Op 28 mei in Utrecht had ik een gesprek met dhr. Stomphorst. Jeroen Bosch was daar ook aanwezig. Er werd over veel verschillende dingen gesproken, maar ook over mijn deelname in het NK 2009.
Ik heb hen toen geïnformeerd over mijn deelname in de Kroatische club competitie. Ook de datum was doorgeven aan de KNSB.
Ik heb het heel duidelijk gemaakt aan dhr. Stomphorst dat indien NK valt samen met de Kroatische club competitie zou ik kiezen voor de Kroatische clubcompetitie. Omdat de KNSB mijn deelname aan het NK zeer op prijs stelde werd mij beloofd dat het NK niet zou samenvallen met de Croatische clubcompetitie! Daardoor zou ik in beide toernooien kunnen spelen, dus zowel het NK als de Kroatische clubcompetitie.Op 28 mei was al bekend dat het prijzengeld minder was maar de KNSB wilde toch graag dat ik zou komen spelen.
De KNSB heeft de belofte niet nagekomen want men heeft een einddatum gekozen die samen viel samen met mijn vertrekdatum naar Kroatische clubcompetitie. Al op 28/05/2009 was het bij de KNSB bekend dat ik zou deelnemen aan de Kroatische clubcompetitie. Men had beloofd dat NK zal niet samen vallen!
.......

Sancties van de KNSB ( bron is Tiviakov op Utrechtschaak )

.......
Namens de KNSB heb ik u eraan herinnerd dat u een overeenkomst met de KNSB bent aangegaan waarin expliciet vermeld wordt dat u verplicht bij de prijsuitreiking aanwezig dient te zijn. U hebt zich daarop, na een aantal gesprekken met ondergetekende, teruggetrokken uit het Nederlands Kampioenschap 2009.
U heeft daarmee de belangen van de deelnemers, de toernooiorganisatie en de KNSB ernstig geschaad. Daarnaast verwijten wij u dat u niet voorafgaand aan het NK contact hebt gezocht met ons, en dat u er bewust voor heeft gekozen om ons voor een voldongen feit te plaatsen. Ook nemen wij het zeer ernstig op dat u contractbreuk pleegt door het NK voortijdig te verlaten.
Het bestuur van de KNSB keurt uw handelswijze dan ook ten zeerste af en zal zich in haar vergadering van 21 september beraden op verdere disciplinaire maatregelen. Na consultatie met de andere bestuursleden kan ik u nu alvast melden dat tot deze disciplinaire maatregelen
minimaal zullen behoren:
- dat u geen deel meer uitmaakt van het nationale team dat Nederland vertegenwoordigt op het Europees Landenkampioenschap in Novi Sad. Wij beschouwen het contract met u als ontbonden.
- geen financiële bijdrage van de KNSB voor u en uw eventuele begeleider voor deelname aan de
World Cup 2009.
......

Toch wel een trieste ontwikkeling. Ongetwijfeld is er ergens in het voortraject van dit kampioenschap een misverstand gerezen, en nu op een dusdanige wijze volkomen geëscaleerd. Misschien heeft Tiviakov niet op de meest handige wijze gemanoeuvreerd maar het is zeker de "hoogwaardigheidsbekleders" aan te rekenen dat een dergelijk incident dusdanig is opgeblazen. Ondertussen overweegt Sergey Tiviakov, op dit moment de hoogst geklasseerde Nederlandse speler, de KNSB de rug toe te keren.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Sep 17, 2009 11:42

Telegraaf, 17 september 2009

Puber aan kop op NK

Van onze schaakmedewerker

HAAKSBERGEN, donderdag
In de vijfde ronde van het NK schaken heeft de vijftienjarige jongste grootmeester ter wereld Anish Giri de koppositie ingenomen die hem door velen vooraf was toegedacht. Door een attractieve winst op Frans Cuijpers, met een grappig dameoffer als slotzet, leidt Giri het veld met 3,5 punt. Voorlopig is grootste concurrent Friso Nijboer die op 3 punten volgt maar met een ronde minder. Nijboer had tegen Tiviakov moeten spelen maar die is lijfelijk niet meer aanwezig. Zijn verdwijning houdt nog steeds de gemoederen bezig en de algehele verwachting is dat de KNSB dit niet over zijn kant kan laten gaan.

Uitslagen 5e ronde algemeen kampioenschap: Giri-Cuijpers 1-0, Van der Weide-Miedema 0-1, ReindermanSwinkels 1-0, Ernst- Bitalzadeh 1-0. Stand na 5 ronden: 1. Giri 3.5 punten, 2. Nijboer 3 pt. 3. Ernst, Reinderman 3.

Vrouwen kampioenschap: Van Weersel-Peng 0-1, Munnik-Middelveld 05-05, Bertholee-Bensdorp 0-1.

Stand na 5 ronden: Bensdorp, Peng 4 3. Bertholee 3.5.

Hanco Elenbaas

Re: Opschudding bij Nederlands schaakkampioenschap

Post by Hanco Elenbaas » Fri Sep 18, 2009 21:20

Schaakmeester wrote:Toch wel een trieste ontwikkeling. Ongetwijfeld is er ergens in het voortraject van dit kampioenschap een misverstand gerezen, en nu op een dusdanige wijze volkomen geëscaleerd. Misschien heeft Tiviakov niet op de meest handige wijze gemanoeuvreerd maar het is zeker de "hoogwaardigheidsbekleders" aan te rekenen dat een dergelijk incident dusdanig is opgeblazen. Ondertussen overweegt Sergey Tiviakov, op dit moment de hoogst geklasseerde Nederlandse speler, de KNSB de rug toe te keren.
Hij had, om het erger te maken, ook nog verloren in de tweede ronde, na een remise met Ali Bitalzadeh in de eerste. Zal het heel erg zijn als deze man de KNSB de rug toekeert?
Telegraaf, 14 september 2009

Swinkels leest Tiviakov de les

HAAKSBERGEN, maandag
Zelden is een NK schaken zo vreemd van start gegaan: coryfeeën verliezen en outsiders stelen de show. In de tweede ronde kreeg wereldtopspeler Sergei Tiviakov een gevoelige positionele les van jeugdspeler Robin Swinkels.

Image
• Sergei Tiviakov

Nergens wist Tiviakov te voorkomen dat de stellingdruk werd opgevoerd, totdat in het eindspel beslissend materiaal verloren ging. Ook wonderkind Anish Giri imponeerde niet, hij kon de schade beperken met een remise tegen Ali Bitalzadeh en staat nu in de middenmoot. De enige kanshebber die aan de verwachtingen voldoet, is Friso Nijboer. Hij won ondanks grote tijdnood een goede partij van Dimitri Reinderman.

Bij de vrouwen blijft Mariska Bertholee verrassen. Na haar verdiende overwinning op Peng in de eerste ronde volgde nog een indrukwekkende winst. Thalita Munnik kwam de openingsproblemen niet te boven en werd in de aanval matgezet.

Swinkels-Tiviakov. 1.d4 Pf6 2.c4 e6 3.g3 d5 4.Pf3 Le7 5.Lg2 O-O 6.O-O c6 7.Dc2 b6 8.Pbd2 Lb7 9.e4 Pbd7 10.e5 Pe8 11.cxd5 cxd5 12.Te1 Dc7 13.Db3 a5 14.Pf1 Tc8 15.Pe3 La6 16.Ld2 Dc6 17.Tac1 Db7 18.Txc8 Dxc8 19.Tc1 Pc7 20.h4 Dd8 21.Dc2 Pa8 22.Pg5 Lxg5 23.hxg5 Db8 24.Db1 Pc7 25.a4 Tc8 26.b4 axb4 27.Dxb4 Pa8 28.Txc8+ Dxc8 29.De7 Pf8 30.Lb4 Pg6 31.Dd6 Ld3 32.Kh2 De8 33.f4 Pf8 34.f5 Lxf5 35.Pxf5 exf5 36.Lxd5 Pe6 37.Dc6 Dxc6 38.Lxc6 Pac7 39.d5 Pxg5 40.d6 Pce6 41.d7 Pd8 42.Ld5 Pge6 43.Le7 1-0

Mannen, tweede ronde: Nijboer-Reinderman 1-0, Ernst-Van der Weide 1-0, Bitalzadeh-Giri 1/2-1/2, Swinkels-Tiviakov 1-0, MiedemaCuijpers 0-1. Stand: 1. Nijboer 2, 2. Ernst, Swinkels, Cuijpers 1 1/2, 5. Giri, Bitalzadeh 1, 7. Tiviakov, Van der Weide, Reinderman 1/2, 10. Miedema 0.

Vrouwen: Van Weersel-Middelveld 1-0, Peng-Bensdorp 1-0, Munnik-Bertholee-De Mie 0-1. Stand: 1. Bertholee-De Mie 2, 2. Van Weersel 1 1/2, 3. Bensdorp, Peng 1, 5. Munnik 1/2, 6. Middelveld 0.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Sep 18, 2009 21:42

Telegraaf, vr 18 sep 2009, 19:59

Giri alleen op kop

Grootmeester (15) blijft verrassen

HAAKSBERGEN - Anish Giri is vrijdag alleen op kop gekomen in het Nederlands kampioenschap schaken. De net 15-jarige grootmeester uit Rijswijk verraste in de zevende ronde medekoploper Friso Nijboer.

Image

Schaaktalent Giri leidt het NK met 4 1/2 punt uit zes wedstrijden. Sipke Ernst en Dimitri Reinderman staan in punten gelijk met Giri. Ze hebben echter een wedstrijd meer gespeeld. Nijboer zakte naar de vierde plaats op de ranglijst. Hij deelt die positie met Robin Swinkels. „Ik heb de partij in de beginfase verloren”, stelde de teleurgestelde Nijboer na zijn nederlaag. „Daarna kon hij het simpel afmaken.”

In het vrouwentoernooi stevent Zhoaqin Peng af op haar tiende Nederlands titel op rij. Ze was vrijdag met de witte stukken veel te sterk voor Martine Middelveld. Peng heeft een voorsprong van 1 1/2 punt op Marlies Bensdorp, die met de zwarte stukken verloor van Talitha Munnik

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Sep 19, 2009 07:24

Telegraaf, 19 september 2009

ANISH GIRI OP WEG NAAR HISTORISCH RECORD

HAAKSBERGEN, zaterdag
De zevende ronde in het NK schaken bracht de cruciale ontmoeting tussen de koplopers Anish Giri en Friso Nijboer. Beide grootmeesters zijn in vorm en hebben een agressieve speelstijl. Het werd een harde confrontatie.

In een Konings-Indische partij, ook de lievelingsopening van ex-wereldkampioen Kasparov, bracht Giri met wit al snel een stukoffer, waarvoor hij een ver opgerukte vrijpion op de zevende rij kreeg. Toen was al duidelijk dat hier niemand meer weg kwam met remise, maar dat de spelers net zolang met de koppen tegen elkaar zouden beuken totdat één het op moest geven. Terwijl Giri zich op de damevleugel en het centrum concentreerde, dirigeerde Nijboer zijn stukken naar de koningsvleugel. In de uiterst gecompliceerde middenspelfase gaf Nijboer pardoes zijn dame weg. Natuurlijk rommelde hij nog enige zetten door, maar de uitslag stond vast. Met deze verdiende winst maakt de vijftienjarige Giri grote kans de eerste Nederlandse tienerkampioen te worden.

Uitslagen 7e ronde. Giri-Nijboer 1-0, Reinderman-Cuijpers 1-0, Ernst-Miedema 1-0, Bitalzadeh-Swinkels 0-1.

Stand na 7 ronden. 1.Giri 4½ uit 6, 2-3.Ernst, Reinderman 4½, 4-5.Nijboer, Swinkels 3½ uit 6

Stand Vrouwen: 1.Peng 6½, 2.Bensdorp 5, 3.Bertholee-De Mie 4½.

Giri-Nijboer
1.d4 Pf6 2.c4 g6 3.Pc3 Lg7 4.e4 d6 5.Pf3 O-O 6.Le2 e5 7.O-O Pc6 8.d5 Pe7 9.Pe1 Pd7 10.Pd3 f5 11.Ld2 Pf6 12.f3 f4 13.c5 g5 14.Tc1 Pg6 15.Pb5 a6 16.cxd6 axb5 17.dxc7 Dd7 18.Lb4 g4 19.Pc5 Dxc7 20.Pe6 Df7 21.Lxb5 gxf3 22.Pg5 fxg2 23.Tf2 Lg4 24.Db3 Tfc8 25.Tfc2 Txc2 26.Txc2 Ph4 27.Pxf7 Kxf7 28.Tc7+ Kg6 29.h3 f3 30.Le1 Lh6 31.Lxh4 Txa2 32.Dxa2 Le3+ 33.Lf2 Lxf2+ 34.Kxf2 Pxe4+ 35.Kg1 Pg5 36.Ld3+ Kf6 37.Txh7 1-0

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Sep 19, 2009 07:26

Telegraaf, 19 september 2009
Image

Schaakmeester

Re: Opschudding bij Nederlands schaakkampioenschap

Post by Schaakmeester » Sat Sep 19, 2009 09:08

Hanco Elenbaas wrote:
Schaakmeester wrote:Toch wel een trieste ontwikkeling. Ongetwijfeld is er ergens in het voortraject van dit kampioenschap een misverstand gerezen, en nu op een dusdanige wijze volkomen geëscaleerd. Misschien heeft Tiviakov niet op de meest handige wijze gemanoeuvreerd maar het is zeker de "hoogwaardigheidsbekleders" aan te rekenen dat een dergelijk incident dusdanig is opgeblazen. Ondertussen overweegt Sergey Tiviakov, op dit moment de hoogst geklasseerde Nederlandse speler, de KNSB de rug toe te keren.
Hij had, om het erger te maken, ook nog verloren in de tweede ronde, na een remise met Ali Bitalzadeh in de eerste. Zal het heel erg zijn als deze man de KNSB de rug toekeert?

De publieke opinie valt over Tiviakov heen, zeker nu Gert Ligterink (op de Corus website) en Hans Böhm (in de Telegraaf) hem als schuldige van dit incident bestempelen. Zijn slechte start - hij won overigens in de 3e ronde - maakt het beeld voor de buitenwereld er niet beter op.
Maar het is mijn inziens te makkelijk om Sergey Tiviakov, een top-grootmeester die zich juist wel altijd loyaal heeft opgesteld aan de KNSB in zijn eentje verantwoordelijk te maken voor deze catastrofe. Er zijn mondelinge afspraken gemaakt, waar de toernooi directeur in persoon bij aanwezig was ; de "schnabbel" waarover Böhm spreekt lag al in maart vast, twee maanden voordat er sprake was van een NK in Haaksbergen ! Nu blijkt men toch niet helemaal aan de belofte te kunnen voldoen...
Tiviakov is in meerdere opzichten dom bezig geweest :
- hij had zijn contract beter moeten lezen
- hij had er niet van uit moeten gaan dat dit "akkefietje" zich vanzelf zou oplossen
- hij had niet moeten rommelen met de laatste ronde partij, eigenlijk alleen bedoeld om een eerdere vlucht naar Split te kunnen halen, zonder overnachting
De KNSB staat formeel in zijn recht wat betreft het contract, de toernooi directeur moet zich echter afvragen of hij zich de volgende keer eens aan zijn mondelinge afspraken houdt (hoofd topsport Jeroen Bosch heeft bevestigd dat die afspraken er inderdaad zijn).
Ik wil Sergey Tiviakov niet goedpraten, maar meen dat de bond bij dit conflict ook zeker de hand in eigen boezem moet steken.

Overigens, ik volg dit weekend het NK op het puntje van mijn stoel, mijn jonge teamgenoot Anish Giri kan op zijn 15e kampioen van Nederland worden. Heel de vereniging HMC den Bosch leeft met hem mee !

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Sat Sep 19, 2009 12:03

Och, ook bij damtoernooien is wel eens een topspeler weggelopen (Sijbrands na het timmer-incident, ik meen in Amersfoort).
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

wim martin

Post by wim martin » Sat Sep 19, 2009 19:43

Sijbrands speelt -op dinsdag- nog steeds in Amersfoort onderlinge. Het timmer-incident was volgens mij in Apeldoorn, partij tegen Peter Hoopman.

Schaakmeester

15-jarige Nederlands schaakkampioen

Post by Schaakmeester » Sun Sep 20, 2009 14:55

Giri kampioen na remise tegen Reinderman
Anish Giri is in Haaksbergen kampioen van Nederland geworden. De 15-jarige grootmeester speelde in de laatste ronde met zwart een korte remise tegen Dimitri Reinderman en werd daardoor onbereikbaar voor de concurrentie. Giri scoorde 6 punten uit 8 partijen. Reinderman deelt voorlopig de tweede plaats met Sipke Ernst met 5 punten.

Giri begon met drie remises maar dat was niet omdat hij in het begin van het toernooi stroef zou hebben gedraaid: 'Nee. Ik speelde wel goed maar mijn tegenstanders ook en dan kan een partij nu eenmaal wel eens remise worden', aldus de Rijswijker.

Had hij zich gestoord aan het vertrek van Tiviakov? 'Welnee, daar had ik helemaal geen last van. Ik had toch zwart tegen hem!'
Dimitri Reinderman die ook even op het podium stond bij explicateur Hans Bohm was iets negeatiever in zijn oordeel. 'Je terugtrekken uit een gesloten toernooi, dat doe je gewoon niet. Er waren hier mensen met drie keer wit en vijf keer zwart en dat is heel vervelend. Bovendien vond ik dat hij het om de verkeerde reden deed. Daarom vind ik ook dat ie in ieder geval volgend jaar niet meer aan het NK zou mogen meedoen.'
Giri was volgens Reinderman terecht kampioen geworden. 'Hij heeft heel sterk gespeeld.' Niet iedereen was helemaal tevreden. Volkskrant-verslaggever Gert Ligterink bromde: 'Hm. Ik had vandaag toch liever wat meer spanning gezien.'
[ www.schaakbond.nl ]

Mogen we komende zaterdag met een kersvers Nederlands kampioen in de gelederen aantreden !

Hanco Elenbaas

Re: 15-jarige Nederlands schaakkampioen

Post by Hanco Elenbaas » Sun Sep 20, 2009 15:39

Schaakmeester wrote: Mogen we komende zaterdag met een kersvers Nederlands kampioen in de gelederen aantreden ! [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Gefeliciteerd! [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] Op naar het Wereldkampioenschap!

Post Reply