KRANTENARTIKELEN - 2006

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 06, 2006 14:21

TC Tubantia, 6 februari 2006

Denk en Zet krijgt geen loon naar werken tegen Schiedam

Door Nikhila

De droom van damclub Denk en Zet/Witte van Moort werd zaterdag aan flarden geschoten door koploper VST Schiedam: 9-11. Het uitzicht op de derde landstitel is daarmee definitief van de baan. Sven Winkel leed - na negen remises op rij - de beslissende nederlaag in een marathonpartij. Thuisclub Westerhaar blaakte vooraf nog van zelfvertrouwen. ‘We hebben vrijdagavond een intensieve training gehouden’, vertelde aanvoerder Peter Hoopman. ‘We hebben ons mentaal op het duel voorbereid. Met daarnaast een specifieke training gericht op de Franse grootmeester Cordier, de minst bekende speler van VST.’
Sven Winkel was niet fit en had zich afgemeld voor het samenzijn. ‘Achteraf bezien pijnlijk’, aldus Hoopman. ‘Want Cordier was uitgerekend de tegenstander van Sven. Bovendien kwam, zonder dat hij het wist, het favoriete speltype van de Fransman op het bord.’

<center>Image
Matchwinner Arnaud Cordier</center>

De bijeenkomst op vrijdag diende nog een tweede doel. ‘Onze spelers komen van heinde en ver en we wilden geen risico’s nemen met laatkomers.’
Alleszins begrijpelijk, want Denk en Zet heeft zijn lesje op dat punt geleerd. Gerlof Kolk woont in Friesland en versliep zich al een paar keer. ‘Nadat we hem een wekker cadeau hebben gegeven, gaat het al een stuk beter’, lachte Hoopman.
Het slechte weer in november kostte tegen Huissen (10-10) zelfs een vol wedstrijdpunt. Mark Podolski, de sterspeler van de ploeg, was in Duitsland in de sneeuw blijven steken en de ijlings opgeroepen invaller ging kansloos onderuit.
Ook de tactiek van Denk en Zet was zorgvuldig uitgestippeld. ‘De ploeg uit Schiedam telt liefst vijf deelnemers van het WK van vorig jaar. Tegen hen zijn riskante plannen natuurlijk uit den boze. We hoopten op een paar kansjes op de andere vijf borden.’
De opzet van het jeugdige team, gemiddeld zeker tien jaar jonger dan de tegenstanders uit Schiedam, slaagde wonderwel. Zo speelde Danny Slotboom een slim spelletje tegen grootmeester Clerc en hield Hoopman de deur op slot voor oud-wereldkampioen Gantwarg.
Bij 8-8 rekende de thuisploeg zich evenwel veel te vroeg rijk. Gerlof Kolk had een gewonnen stand in handen en het eindspel van Sven Winkel was lastig, maar houdbaar. ‘Ook VST, dat al drie jaar op rij net naast de titel greep, had zich al verzoend met een nederlaag’, aldus Hoopman.
Tot afgrijzen van de talrijke fans van Denk en Zet ging het in het vijfde speeluur nog helemaal mis. Kolk was veel te gretig en koos de verkeerde route naar dam. ‘Hij gebruikte te weinig bedenktijd na de klokcontrole en zag een verraderlijke remisefinesse over het hoofd.’
Tot overmaat van ramp raakte ook Winkel de draad kwijt. De dammeester uit Enschede knokte nog lang door, bleef vechten voor een punt maar zat na zesenhalf uur helemaal kapot en moest zich na ruim tachtig zetten gewonnen geven. Een hard gelag voor de thuisspelende vereniging.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Feb 06, 2006 23:06

Brabants Dagblad, 6 februari 2006

Spil binnen Heijmans in Rosmalen

door Henk Mees

Maandag 6 februari 2006 - Rosmalen - Vijftig jaar geleden bouwde bouwbedrijf Heijmans al twee vliegvelden in Turkije. Ton van den Elzen, pas afgestudeerd econoom, hield daar vijf jaar lang toezicht op de financiële en administratieve gang van zaken. Zijn ervaringen ’op de bouw’ wendde de econoom aan voor het moderniseren van de interne organisatie van Heijmans.
Drs. A. van den Elzen, die gisteren op 77-jarige leeftijd na een ziekbed thuis in Rosmalen overleed, maakte twintig jaar deel uit van de driekoppige Raad van Bestuur van Heijmans. Ruim vier jaar, van 1985 tot 1989, was hij voorzitter daarvan. „Ton van den Elzen was de man van de organisatie“, schetst diens opvolger Lambert Heijmans zijn voormalig collega. „Vanaf de herstructurering per 1 januari 1970 vormden mijn broer Theo, Ton en ik de Raad van Bestuur. Eerst wisselden we van voorzitter, tot we vonden dat het beter was dat Ton dat deed. Hij was de spil in Rosmalen, Theo en ik waren onderweg voor het werk buiten.“ Van den Elzen was ook voorzitter van de Kamer van Koophandel en bestuurslid van de Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW), de Nederlandse Vereniging van de Wegenbouwers en het Innovatiecentrum Eindhoven. In zijn geboorteplaats Rosmalen was hij de oprichter en 42 jaar lang voorzitter van damvereniging HDR, later Heijmans Excelsior, waarvan hij ook erevoorzitter was. Daarnaast was hij twintig jaar voorzitter van de provinciale dambond. In Rosmalen zette Van den Elzen zich in voor de Gedachteniskapel en was hij jarenlang bestuurslid van muziekvereniging Sint-Cecilia. Van den Elzen was Officier in de Orde van Oranje-Nassau en ontving de pauselijke onderscheiding H. Silvester. De uitvaartmis is donderdag om 11.00 uur in de Laurentius-kerk in Rosmalen.

<center>Image
Ton van den Elzen, augustus 2005
</center>
Brabants Dagblad, 24 augustus 2005

MINI-INTERVIEW
Voorzitter stopt na 42 jaar

door Piet Lauwen

Woensdag 24 augustus 2005 - Naam: Ton van den Elzen.

Leeftijd: 76 jaar
Sport: dammen
Voorzitter Ton van den Elzen van Heijmans Excelsior Damvereniging draagt morgen na bijna 42 jaar de voorzittershamer over aan Mari van Ballegooijen.
Hoe is het allemaal begonnen?
"Als fanatiek dammer vond ik het in 1963 nodig om binnen de NV Heijmans een damclub op te richten".

<center> Image
Ton van den Elzen
Foto Sandra Peerenboom
</center>

"Op de oproep meldden zich vijf leden aan. Het was vanzelfsprekend dat ik voorzitter werd. Elke donderdagavond hadden en hebben we onze clubavond. In het begin bestond dat voornamelijk uit lesgeven, het spelen van oefenpartijen en het geven van simultaanseances. In 1965 sloten we ons aan bij de KNDB en vanaf toen zijn we langzaam uitgegroeid tot een hechte en grote vereniging."
U heeft zich niet alleen onderscheiden als voorzitter, maar misschien nog meer door uw jeugdclub.
"Mijn motto is altijd geweest: eerst de kwantiteit, dan komt de kwaliteit vanzelf. Onder dat motto heb ik me ook hard gemaakt voor het jeugddammen in Rosmalen. Elke zondagmorgen was ik met een groepje bezig. Daaruit zijn topdammers als Karen van Lith, Ton van de Meerendonk, Mathijs Robbens en Kees Thijssen naar voren gekomen. Maar er zijn in al die jaren ook vele honderden geweest, die weer snel afhaakten. Meestal omdat ze de voorkeur gaven aan een fysieke sport, terwijl dammen juist zo goed is voor onder meer je concentratievermogen."
Heeft de fusie, in 1992 met Excelsior uit Den Bosch aan de verwachtingen voldaan?
"Zowel bij Excelsior als bij HDR was het een kwestie van net niet. Excelsior speelde al jaren in de landelijke eerste klasse en slaagde er steeds net niet in te promoveren. HDR kwam niet verder dan de tweede klasse.
Belangrijk was ook dat er aan onze jeugdige talenten getrokken werd. Direct na de fusie promoveerden we, maar jammer was dat toch jeugspelers naar andere clubs verdwenen of stopten. We degradeerden ook meteen weer."
Komend seizoen speelt de club weer in de hoogste klasse. Een mooi moment om afscheid te nemen?
"Ja natuurlijk, maar met Mari van Ballegooijen hebben we ook een vakkundige voorzitter. En met het team dat we nu hebben, moeten we ons zeker in die ereklasse kunnen handhaven. Ton Sijbrands blijft in ieder geval nog een jaar bij ons spelen en met Ndiaga Samb hebben we een andere grootmeester. Met onder meer Wim van der Kooij, Frank Teer, Mari van Ballegooijen en de Franse kampioen Delmotte hebben we een team, dat in de breedte sterk genoeg moet zijn. Ik zie de toekomst van de vereniging vol vertrouwen tegemoet."
Artikel uit Brabants Dagblad van 23-01-2004

Onderscheiding
T. van den Elzen krijgt de 'Hannus d'n Heiboer'

door onze correspondente Marianne Nuijten

Vrijdag 23 januari 2004 - Ton van den Elzen (75) uit Rosmalen krijgt de Hannus d'n Heiboertrofee van Zandhazendurp. De Stichting Vrienden van het Rosmalens Carnaval heeft hem gekozen uit de drie genomineerden die de Hannusclub had voorgedragen.

De jaarlijkse trofee is bedoeld voor mensen die zich bijzonder inzetten voor de Rosmalense gemeenschap. Prins Harry de Eerste reikt de trofee uit tijdens de Intocht-Plus op zaterdag 21 februari.
Van den Elzen, tot zijn pensionering in 1988 voorzitter van de Raad van Bestuur van Heijmans, was of is actief voor tal van organisaties en verenigingen in Rosmalen en de regio. Hij is oud-voorzitter van de Kamer van Koophandel regio Den Bosch en oud-voorzitter van het Innovatiecentrum Oost-Brabant in Eindhoven en oud-penningmeester van de Katholieke Bijbelstichting. Ook de destijds nieuwe parochie Laurentius had in hem een goede penningmeester. Hij was bestuurslid van de pas opgerichte streekmavo Sparrenburg, die vijftien jaar geleden met het Hoogveldcollege fuseerde tot Rodenborch College.
Ook op sociaal-cultureel en sportief gebied heeft hij grote verdiensten voor Rosmalen. Hij was heel lang bestuurslid van Muziekvereniging Sint-Cecilia en is nog steeds actief als adviseur. Op verzoek van de Stichting Gedachteniskapel Rosmalen schreef hij het herinneringsboek 'Wel gestorven, niet vergeten' over de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog in Rosmalen. In dit boek zijn ook de Rosmalense jongens genoemd die als Indië-ganger tijdens de politionele acties in Nederlands-Indië zijn gesneuveld. Zelf was Van den Elzen ook een Indië-ganger.
Als oprichter-voorzitter stond hij in 1963 aan de wieg van de Heijmans Damclub Rosmalen. Deze club fuseerde later met Damclub Excelsior Den Bosch tot Damvereniging Heijmans Excelsior. Daarvan is hij nog steeds voorzitter en tevens erevoorzitter. Ook was hij ruim 25 jaar voorzitter van de Brabantse dambond van 1974 tot 2001. Bij zijn afscheid werd hij benoemd tot erelid van de KNDB, de Koninklijke Nederlandse Dam Bond.
Van den Elzen stelt de Zandhazendurpse carnavalstrofee erg op prijs. "Voor mij een echte verrassing. En wat carnaval betreft: vroeger vierde ik wel carnaval, maar dat is in de loop van de jaren steeds minder geworden. Maar ik hoop dat de Zandhazendurpers de komende carnaval veel plezier zullen hebben, in een goede harmonie."

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Feb 07, 2006 14:27

Brabants Dagblad, 7 februari 2006

Ereklasser Angarde kan verlies lijden

door Chris Korsten

Dinsdag 7 februari 2006 - Tilburg
- Met slechts één competitieronde voor de boeg ziet het ernaar uit dat Angarde het verblijf in de ereklasse gaat verlengen. De Tilburgse dammers verloren zaterdag met 11-9 bij Meurs Denk en Zet. Maar omdat concurrent Heijmans Excelsior in Geleen met dezelfde cijfers het onderspit moest delven, wijst het bordgemiddelde nog altijd in het voordeel van Angarde.
In Culemborg kwam de thuisclub op voorsprong nadat Auke Scholma een vernietigende aanval had ingezet tegen Ad de Hoon. Jeroen van den Akker versloeg niet lang daarna Bryon Wollaert. De derde beslissing was ronduit een verrassing. Toine Brouwers, duellerend met de piepjonge Pim Meurs, beschikte een hele poos over de beste papieren. In het gevorderde middenspel sloeg het spelbeeld ineens om, mede doordat de teamcaptain van Angarde te grote risico’s nam.
In de slotfase deden de gasten uit Tilburg iets terug. Toby ’The Bananaman’ Hage won het Zeeuwse onderonsje met Bennie Provoost. Marc de Meulenaere verbaasde vriend en vijand door Dik de Voogd het zwijgen op te leggen.

TDV

Het zat Frans Bax niet bepaald mee. De TDV-voorzitter was tijdens de uitwedstrijd tegen Den Haag gekoppeld aan een zekere Jaap van Galen. Hoewel hij de opening op redelijke wijze had doorstaan, kwam Bax langzaam maar zeker in troebel vaarwater terecht. Tot overmaat van ramp kende ook zijn partij een droevig einde.
Liefst zeven andere Tilburgers ondergingen hetzelfde lot. Zelfs clubtopscorer Wil van den Braak moest opgeven tegen Gerard de Groot, op papier een beduidend mindere dammer. Cor Kuijstermans, die het kort voor de wedstrijd nog aan de stok kreeg met de Haagse verkeerspolitie, redde op het laatst de eer voor de Tilburgers. Arbiter Richard van Diggele noteerde uiteindelijk een ontluisterende 17-3 op het uitslagenformulier.
Een uitslag die TDV achteraf wel eens zou kunnen opbreken in de strijd om degradatie. Over twee weken tijdens de slotronde van de damcompetitie ontvangt TDV het sterke Damlust, terwijl concurrent Dordrecht het op moet nemen tegen Troesoe.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Feb 07, 2006 14:31

De Gelderlander, 7 februari 2006

Eric van de Weerdhof is gelukkig bij de tijd
Door onze verslaggever

Dammer Eric van de Weerdhof beleeft mooie tijden. Hij hield zijn club Troesoe zaterdag met een even cruciale als curieuze zege in de hoofdklasse. Daarnaast gloort voor de Veenendaler nog eens deelname aan het NK. Hij ging in gedachten terug naar zijn competitiepartij van zaterdag. Erik van de Weerdhof stond tegen Sallie de Jong, speler van Charlois, totaal verloren. En opeens, als bij toverslag, was alles anders.

„Je bent door je vlag gegaan“, schreeuwde de 26-jarige Veenendaler in de namiddag naar zijn tegenstander. Op het scherm van de tijdklok knipperde een minnetje. Daar deed een in paniek door De Jong verplaatste steen niets meer aan af.

Troesoe won met 11-9, in plaats van een nederlaag met dezelfde cijfers. Het betekende dat Van de Weerdhof met zijn jubilerende ploeg, die 25 jaar bestaat, op de voorlaatste speeldag verzekerd was van nog een jaar in de hoofdklasse.

Van de Weerdhof won niet eerder een partij op deze curieuze manier. „De Jong stond glad gewonnen, maar ik besloot door te spelen. In de slotfase had ik acht seconden voor de laatste zet. Hij had meer tijd.“

„Ik liep weg en zag uit een ooghoek dat hij bleef denken“, vervolgde Van de Weerdhof zijn verhaal. „Plotseling viel zijn vlag, hij vergat de tijd. De zet die hij toen deed, zou overigens al naar remise hebben geleid.“

Van de Weerdhof is alweer op weg naar de volgende krachtproef. De assistent-accountant doet het goed in poule 1 van de halve finales van het NK. Hij neemt na vier partijen (met vijf punten) achter Auke Scholma de tweede plaats in. Die positie levert aan het einde van de rit een plek op in de NK-finale.

„Waarom ik zo hoog sta? Ik kan goed op remise spelen en heb een minder sterke poule geloot. Nee hoor, ik ga nog niet uit van een plek in de finale.“

Voor Van de Weerdhof wachten komend weekeinde op Papendal twee belangrijke confrontaties. Hij speelt tegen Edenaar Peter Hoogteijling en Marc Bremer, twee directe concurrenten voor de felbegeerde tweede plek.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Feb 09, 2006 12:24

De Gelderlander, 9 februari 2006

Bart Leijser zweert bij ‘Huissens kerkhof’

Door onze verslaggever

HUISSEN
- ‘Ongekend’ noemde de 74 - jarige dammer Bart Leijser zijn rentree na vijftig jaar in de hoofdmacht van DV Huissen. Zijn zelfbedachte strategie, het ‘Huissens Kerkhof’, bracht hem de winst. „Ik werd platgeknuffeld.“
Bart Leijser was een talentvol dammer in de jaren vijftig. Maar zijn tuindersbedrijf vergde zoveel van zijn tijd, dat zijn favoriete hobby op een lager pitje kwam te staan. Na vijftig jaar voornamelijk in het derde en vierde team van DV Huissen te hebben gespeeld, werd Leijser zaterdag op 74-jarige leeftijd gevraagd in te vallen in de hoofdmacht.

Het werd een succes. Leijser won zijn partij met een zelfbedachte variant: het ‘Huissens Kerkhof’. „Dit was ongekend, in die zin dat een rentree na vijftig jaar iets heel zeldzaams is. Die variant heb ik jaren geleden al bedacht. Hij is levensgevaarlijk, maar heel effectief. Weinig mensen durven hem maar te gebruiken, maar ik ben blij te zien dat de jeugd hem steeds meer inzet.“

Leijsers rentree was mogelijk niet eenmalig. „Ik was heel blij met de reactie van mijn teamgenoten. Ik werd bedolven onder de schouderklopjes. Als ze me nog een keer vragen, moet ik de uitdaging aanvaarden. Maar je zit wel zo’n vier uur achter dat bord. Dan gaat je leeftijd parten spelen.’

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Feb 09, 2006 12:29

De Gelderlander, 7 februari 2006

Ons Genoegen wint derby; Dubbelslag DJZ

Door onze sportredactie

HAALDEREN - De dammers van Ons Genoegen hebben de derby in de eerste klasse van de Zuid - Gelderse competitie tegen DC Heteren gewonnen.
De ploeg uit Haalderen zegevierde op vreemde bodem met 7-9.

Ons Genoegen bleef in Heteren overeind dankzij drie partijzeges. Daarvoor zorgden Jan Janssen (tegen Gerrit Vonk), Henk Janssen (Co van Hazendonk) en Henk Ebben (Jan Teunissen van Manen). Voor de thuisploeg scoorden Jasper Lemmen (tegen Willem van Oosterwijk) en Henk Gerritsen (Jan Engelen) tegen. De overige drie partijen eindigden in remise.

De dammers van DJZ behaalden in een week tijd twee overwinningen. In de duels met DOG 2 in Elden en met DC Lent 2 bleef de ploeg uit Slijk-Ewijk met 9-7 aan de positieve kant van de score.

Door deze resultaten klom DJZ naar de vierde plaats van de ranglijst, twee punten voor Ons Genoegen en zes voor op DC Heteren.

Bij hekkensluiter DOG 2 had DJZ in de ingehaalde wedstrijd succes dankzij de winst van Henk Bötzel op Jan Aalderink en van Sander Spaans op Dik Smids. Piet Gebbing (tegen Henk Mahboeb) was de enige verliezer bij DJZ, dat in de vijf overige partijen de punten deelde.

In de thuiswedstrijd tegen DC Lent 2 kwamen Bötzel (tegen Gerald Willemsen) en Spaans (tegen Marco van Bronswijk) opnieuw tot winst. Ook was er succes voor Henk Veens op Marjoleine Geurts. Elings en Gebbing moesten hun meerdere erkennen in hun Lentse tegenstanders. Drie partijen kenden geen winnaar.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Feb 09, 2006 12:37

Friesch Dagblad, woensdag 8 februari 2006

Damclub Franeker wint Bondsavond

Drachten - Damclub Franeker met het sterke vijftal Bastiaan Hollander, Watze Winsemius, Willem Leijenaar, Douwe Edelenbos en Durk de Vries heeft maandagavond in Drachten de 35ste Bondsavond van de Friese Dambond gewonnen.
Met een score van negen punten bleven Heerenveen (tweede) en titelverdediger Huizum (derde) met respectievelijk zes en vijf punten ver achter. In groep 2 was het team van Huizum 2 het sterkst. Winnaar van de groepen 3 en 4 werden Oudega Sm. en OG Drachten 2.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Feb 09, 2006 12:49

BN/De Stem, 8 februari 2006

Variant wint laatste duel

Van onze sportmedewerker

Woensdag 8 februari 2006 - OUDENBOSCH – Damvereniging De Variant uit Oudenbosch is er in geslaagd de laatste wedstrijd van het seizoen 2005/2006 te winnen.

Tegen het laaggeplaatste DC Dordrecht 2 behaalden de Oudenbosschenaren een verrassend zwaarbevochten zege. Door dit resultaat eindigde De Variant op de vierde of vijfde plaats in de tweede klasse E van de KNDB.

Topscorer van De Variant is Jan Kerkhofs geworden, die een magnifiek seizoen afsloot met 14 punten uit 8 wedstrijden.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Feb 09, 2006 12:51

BN/De Stem, 4 februari 2006

West-Brabants kampioenschap dammen
Van onze sportmedewerker

Zaterdag 4 februari 2006 - ROOSENDAAL
– Damvereniging De Schijf houdt dit jaar het damtoernooi om het kampioenschap van West-Brabant.- Het toernooi wordt vanaf dinsdag gehouden in het clublokaal van De Schijf, in buurthuis Kalsdonk te Roosendaal. De aanvang is dinsdag om 19.30 uur, de verdere ronden worden gehouden op iedere volgende dinsdag tot 4 april, op dezelfde plaats en hetzelfde tijdstip. De wedstrijden worden onderverdeeld in hoofdklasse en eerste klasse. Het inschrijfgeld bedraagt vijf euro. Inschrijving is mogelijk dinsdag a.s. in buurthuis Kalsdonk of bij de wedstrijdleider F. Vanderfeesten, tel. 0165-5543060.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Feb 09, 2006 14:10

TC Tubantia, 6 februari 2006

Valse start nekt EDC

DAMMEN.
EDC liep tegen degradatiekandidaat Warffum een nederlaag op, 12-8. De dammers uit Enschede keken al na tien minuten tegen een achterstand aan. Bram van der Horn, dit seizoen een waardevolle kracht voor EDC, was de boosdoener. ‘Hij maakte een kinderlijke fout in de opening’, vertelde voorzitter Paul van de Veen. ‘Hij rende meteen de zaal uit en we hebben hem de hele middag niet meer terug gezien.’. De achterstand verleidde de ploeg tot riskante avonturen. Zo ook Juri Geisenblass, die voor EDC nog geen enkele partij had verloren. Van de Veen had zelf meer geluk en ontsnapte met remise. ‘Het wordt bijna een gewoonte’, lachte hij. ‘Ik pakte voor de derde keer op rij een punt uit een verloren stelling.’ De tegentreffers van Jan Hoven en Rafail Zdoroviak konden het tij niet meer keren.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Feb 10, 2006 12:37

De Gelderlander, 10 februari 2006

Dammers Uit Oost strijden om klassebehoud
Door onze verslaggever

De Achterhoekse damclub DUO moet de komende weken twee keer proberen degradatie af te wenden. Eerst op de slotdag, en dan in de nacompetitie. DUO (Dammers Uit Oost) promoveerde afgelopen zomer naar de ereklasse. De Doetinchems-Vordense damcombinatie wist dat het een moeilijk seizoen zou worden op het hoogste niveau. Handhaving - al dan niet via de nacompetitie - was de doelstelling. „We wisten dat we in het rechterrijtje zouden belanden, en we hoopten er op eigen kracht in te blijven“, vertelt Henk Grotenhuis ten Harkel, speler van DUO.

Rechtstreeks klassebehoud zit er echter niet meer in. DUO staat nu op de voorlaatste plaats, één punt boven de Westlandse Dam Combinatie. Die ploeg uit De Lier komt volgende week zaterdag naar Doetinchem. „Een mooie finale“, aldus Grotenhuis ten Harkel. „We mogen die wedstrijd niet verliezen, een gelijkspel is voldoende om promotie-degradatiewedstrijden te spelen tegen een ploeg uit de hoofdklasse.“

Voor de Achterhoekse dammers had er dit seizoen meer in gezeten. DUO was enkele keren dicht bij een overwinning die er niet kwam. Zelfs koploper Schiedam ontsnapte in Doetinchem en wist in de allerlaatste partij nog een 9-11 zege uit het vuur te slepen. Maar de damclub kon niet altijd de beste spelers opstellen. Nina Hoekman moest wegens ziekte wedstrijden missen, en ook Gerhard van Kampen miste duels. Grotenhuis ten Harkel: „We hadden op zich een selectie van twaalf man, breed genoeg om in de ereklasse mee te draaien. Maar het is erg lastig op dit niveau, zeker omdat de ereklasse in de breedte steeds sterker wordt.“

Financiën spelen ook een rol. DUO is samen met Westland de enige club zonder sponsor. „Het is niet voor niets dat wij tweeën onderaan staan. Maar als club hebben we ervoor gekozen om het zonder sponsor te doen. Dan ben je minder afhankelijk.“ Zie Westland; vorig jaar nog derde en nu na het opstappen van de hoofdsponsor hekkensluiter.

De Achterhoekse dammers herbergen enkele jonge talenten. „Voor hen is het ook belangrijk dat we dit jaar erin blijven en volgend seizoen weer ereklasse spelen“, stelt Grotenhuis ten Harkel. „De toekomst ziet er goed uit. We hebben een goede mix van jeugd en routine. Handhaving is heel belangrijk. Wanneer we in de ereklasse blijven, kan dit team verder groeien. Voor jonge spelers is het ook mooi om tegen dammers als Sijbrands en Baljakin te spelen.“

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Feb 10, 2006 12:50

De Telegraaf, 10 februari 2006

SPORTSPONSORING GROEIT ALS KOOL

Van onze speciale verslaggevers

TURIJN, vrijdag

Ondanks alle doemscenario’s omtrent een economische recessie blijft sportsponsoring in de ruimste zin van het woord groeien. Het toonaangevende marketinginstituut IEG uit Chicago heeft berekend, dat het bedrag dat omgaat in sportsponsoring wereldwijd in drie jaar tijd met 25 procent is gestegen. In 2002 werd door het bedrijfsleven nog 24 miljard dollar besteed; drie jaar later was dat gestegen naar ruim 30 miljard (24 miljard euro). Wanneer de vergelijking, kenbaar gemaakt door sportmarketingbureau Van den Wall Bake, wordt gemaakt met de totale reclamebestedingen van het internationale bedrijfsleven dan is sportsponsoring de laatste drie jaar twee keer zo hard gegroeid. 81 procent van de gelden komt daadwerkelijk aan de sport ten goede. De verwachting voor dit jaar is een groei van 10,8 procent wereldwijd en in Europa zelfs met 13 procent.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Feb 11, 2006 11:42

De Telegraaf, 11 februari 2006
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Feb 11, 2006 17:33

de Volkskrant, 11 februari 2006

Gérard Jansen werpt nieuw licht op Woldouby

Ton Sijbrands

Volgende week zaterdag, wanneer de elfde en laatste ronde van de clubcompetitie wordt afgewerkt, zal duidelijk worden welke vereniging zich landskampioen mag noemen. De kans is evenwel groot dat de titel voor de eerste maal in de geschiedenis naar Van Stigt Thans gaat. Tenslotte hebben de Schiedammers een vol punt meer dan het Amsterdamse Hiltex.

Mocht Hiltex inderdaad achter het net vissen, dan is het niet moeilijk het moment aan te wijzen dat de competitie feitelijk besliste. Dat deed zich namelijk in de negende ronde voor, toen Hiltex in de wedstrijd tegen Heijting Huissen een schijnbaar zekere overwinning alsnog in een 10-10 gelijkspel zag omgebogen.

Spelbreker was Huissen-speler Gérard Jansen, die vriend en vijand verraste door in zijn duel met collega-grootmeester Hein Meijer de roemruchte Woldouby-stelling, die theoretisch als remise te boek staat, wel degelijk tot winst te voeren! Waarbij de omstandigheid dat hij daar 9½ uur en 115 zetten voor nodig had, de door Jansen geleverde topprestatie wat mij betreft alleen maar meer cachet verleent.

Hieronder de beslissende fase van deze partij die, als zij ons al niet dwingt ons oordeel over ‘de Woldouby’ drastisch bij te stellen, op z’n minst een aantal intrigerende vragen opwerpt.

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11396751911.png[/img]

Zo stond het na Jansen 44ste zet 42-38. Omdat zwart na 44...12-17?! 45.38-33! 17-21?? (veel meer verdediging biedt 45...26-31) 46.39-34 kansloos ten onder gaat, moet Meijer iets bijzonders ondernemen:

44...24-29 45.39-33 12-17 46.33x24 17-21! 47.38-33! 23-29 48.28-23! 19x39 49.24x44 18-23! 50.27-22 13-18! 51.22x13 14-19!! (conform de theoretische aanbevelingen) 52.13x24 21-27 53.32x21 16x27 54.24-20(!) 23-28 55.20-14 27-31 56.14-10! 31x42 57.10-5! 28-33 58.25-20!

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11396753532.png[/img]

De aanzet tot een stoutmoedig plan: wit gaat - uiteraard met het nodige beleid - ’gewoon’ vijf dammen halen!

58...42-47 59.20-15! 33-38 60.44-39! 38-42 61.30-25! 47-36 62.39-34! 36-18 63.34-30 42-48 64.5-28 18-45 65.28-46 48-39 66.30-24 39-50 67.24-20 26-31 68.20-14 31-36 69.14-10 50-6 70.10-5 6-22 71.5-32 22-50 72.15-10 50-6 73.10-4 6-50 74.4-15 50-6 75.15-47 6-50 76.25-20 50-6 77.20-15 45-34 78.15-10 34-45 79.10-4 6-50 80.35-30 45-1 81.30-25 50-6 82.25-20 6-50 83.20-15 50-6 84.15-10 6-50 85.10-5

Dat het eindspel van vijf dammen tegen twee altijd wint, is inmiddels genoegzaam bekend. Maar naar een ‘5x2’ met een extra schijf voor de minderheidspartij - een type eindspel dat zich tot dusver uitsluitend in Scholma-Bies, Westerhaar 1985, heeft voorgedaan – is bij mijn weten nog nimmer onderzoek verricht.

85...50-6 86.32-38! 6-50 87.5-37 50-6 88.4-27! 6-50 89.37-26! 50-6 90.46-5

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11396755139.png[/img]

Omdat wit nu zowel na 90...6-50 als na 90...1-45 de beide zwarte dammen zou uitvangen (in het eerste geval doet hij 91.5-23!, 92.47x33! en 93.26x37 +, in het tweede 91.5-28! en 92.47x29! enz.), had Meijer niet beter dan met 90...36-41 in de overgang naar een zuivere 5x2 te berusten.

Dat eindspel zou Jansen (die de partij overigens fors had kunnen bekorten door niet 90.46-5 maar 90.46-41! te spelen...) zo’n 25 zetten later in winst omzetten. Vanuit de stelling D2,D3 versus D6,D29,D36,D37,D49

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11396766342.png[/img]

volgde namelijk 112.37-48!! (zonder vrees voor 112...2-19 113.29-20! + of 112...3-14 113.6-11! +) 112...3-26 113.6-11! 2x16 114.29-38! 16x43 115.49x32, waarna zwart het opgaf zonder 115...26-3 116.32-21 + af te wachten.

De fase tussen de 55ste en 90ste zet laat evenwel diverse vragen onbeantwoord. Zoals: a) had zwart nog kunnen ontsnappen door tijdig de ‘tric-trac’ te verlaten?; b) zou wit óók hebben gewonnen wanneer zwart schijf 26 níet naar veld 36 had overgebracht?; c) had zwart kunnen voorkomen dat wit al zijn schijven tot dam kroont?; d) was het na 55...27-32 (in plaats van het gespeelde 55...27-31) wél remise geworden? En de veruit belangrijkste vraag luidt natuurlijk: e) betekent dit heel misschien dat de Woldouby – of anders op z’n minst de vertakking die met 44...24-29 van start gaat - tóch gewonnen is?

Op al deze vragen hoop ik over enkele weken terug te komen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Feb 12, 2006 12:50

De Telegraaf, 12 februari 2006

Auke Scholma toont vorm

Image

PAPENDAL, zondag
De Groningse damgrootmeester Auke Scholma heeft gisteren in de vijfde ronde van de halve finales van het NK dammen zijn score nog meer opgevoerd. Door winst op meervoudig finalist Marino Barkel staat hij nu op eenzame hoogte en kan hem de finale nog nauwelijks ontgaan.

In zijn groep was daarnaast het opmerkelijke herstel van de Afrikaan Leopold Sekongo, die na winst op de Limburger Brian Koullen gedeeld tweede staat met debutant Erik van de Weerdhof. Nog nooit brak een in Nederland woonachtige Afrikaan tot de finales door.
In de tweede groep excelleerde de Brabander Anton van Berkel, die op termijn het wereldrecord simultaandammen hoopt te kunnen vestigen. Hij won van de Groningse student Danny Slotboom. Cor van Dusseldorp hoort na winst op de Brabander Jasper Daems bij de concurrenten. In de derde groep speelde de jonge Johan Sterrenburg zich in de kijker door van de Brabantse topper Wim van der Kooij te winnen. Jos Stokkel kreeg concurrentie van Jeroen van de Akker en de Zeeuw Ben Provoost, die beiden winst aantekenden.
In de vierde groep bleef Sven Winkel koploper en voegde Dik de Voogd zich naast Toby Hage en Michiel Kloosterziel op één punt achterstand.

<center>Image
• Auke Scholma
</center>

Bij de vrouwen gaan Astrid van der Stelt en Leonie de Graag in de eerste groep en Irene Stegeman en Laura Andriessen in groep twee aan de leiding.

Belangrijkste uitslagen: BarkelScholma 0-2, Koullen-Sekongo 0-2, Slotboom-v. Berkel 0-2, Daems-van Dusseldorp 0-2, v.d.Akker-Kleinrensink 2-0, Sterrenburg-v.d.Kooij 2-0, Provoost-Kalis 2-0, Schotanus-Voogd 0-2.

Stand aan kop: groep 1: Scholma 8 punten. Groep 2: Van Berkel 7.
Groep 3: Sterrenburg 7. Groep 8: Winkel 7

Post Reply