KRANTENARTIKELEN - 2003

Post Reply
Hanco Elenbaas

Provinciale Zeeuwse Courant, 19 november 2003

Post by Hanco Elenbaas » Thu Nov 20, 2003 05:18

Zwangere damster doet in Zoutelande gooi naar wereldtitel
Nina Hoekman wil een goede stoel
door Koen de Vries

ZUTPHEN - Of het een unicum in de sportwereld is, is niet zeker. Wat wel zeker is, is dat de deelname van Nina Hoekman-Jankovskaja aan het WK dammen in Zoutelande bijzonder is. Als de drievoudig Nederlands kampioene uit Zutphen maandag voor het eerst achter het bord verschijnt, is ze ruim zeven maanden zwanger.

Op papier behoort Nina Hoekman tot één van de favorieten voor de wereldtitel. De speelster met de voor dammers en schakers intrigerende geboortedatum van 8-8-'64 eindigde in het verleden al vier keer als tweede en staat momenteel ook als tweede op de wereldranglijst genoteerd. Maar die zwangerschap, zal die haar niet lelijk in de weg zitten tijdens het titeltoernooi?
Hoekman beseft dat ze met een zekere achterstand begint: ,,Ik voel me goed, maar het toernooi komt natuurlijk wel op een ongelukkig moment. Het was beter geweest als het WK een maand eerder gehouden zou zijn. Maar sommige dingen kun je nu eenmaal niet plannen. Dat betekent niet dat ik niet wil winnen. Een WK wordt maar één keer in de twee jaar gehouden. Dat laat je dus niet zomaar schieten. Ik zal me zo veel mogelijk aanpassen aan de situatie. Ik moet tijdens het toernooi goed uitrusten en mag me niet te veel inspannen. Een partij duurt gemiddeld een uur of vier. Ik hoop dat ze in Zoutelande een goede stoel voor me hebben."
Het verdelen van haar krachten zal in figuurlijke zin van levensbelang zijn tijdens het veertien dagen durende WK. ,,Dit wordt een van de sterkst bezette toernooien ooit. Er zijn veertien deelneemsters en tien ervan kunnen volgens mij wereldkampioen worden. In principe wordt het twee weken elke dag vechten. Omdat ik zwanger ben, zal ik er voor moeten zorgen dat ik mijn krachten goed doseer. Als ik me niet optimaal voel, moet ik verstandig zijn en op een remise aansturen. Ook op dat gebied zal ik dus iets slimmer moeten zijn dan mijn tegenstanders." Nina Hoekman, gesouffleerd door haar eveneens sterk dammende man Henk, denkt desondanks dat het moet kunnen. De Oekraïnse die in 1995 met Henk Hoekman trouwde, heeft een uitmuntende 'damconditie'. Het bewijs: ,,Toen ik in 1991 voor het laatst kampioen van de Sovjet-Unie werd, stond ik halverwege het toernooi in de middenmoot. Omdat ik de laatste zeven partijen won, werd ik toch nog kampioen." Daarbij komt dat Hoekman zich in Zoutelande goed op haar gemak voelt. Twee keer speelde ze er een NK, twee keer greep ze de titel. ,,Het is een fijne locatie, het is een fijn hotel, het toernooi wordt georganiseerd door fijne mensen die altijd voor je klaar staan. Eigenlijk kan ik ze nu niet in de steek laten." Veel deelnemers aan het WK worden bijgestaan door secondanten en dat geldt ook voor Nina Hoekman. Haar man zal haar van de eerste tot en met de laatste dag bijstaan. Voor haar eigen gemak verwisselt ze zijn rol zo af en toe. ,,Hij is soms mijn man en soms mijn trainer. Hij blijft bij mij, omdat het ook zijn kind wordt. Maar hij blijft ook bij mij omdat hij mijn trainer is. Tegen een trainer kun je soms precies zeggen wat je denkt. Dat kun je tegen je man niet doen. Met hem moet je namelijk verder leven." Al met al hoopt Nina Hoekman op een wondertje. ,,Op de WK's was ik steeds goed, maar steeds net niet goed genoeg. Ik hoop dat ooit de dag komt dat ik wel goed genoeg ben en ik wereldkampioen word." Wanneer ze op 7 december de wisselbeker in ontvangst mag nemen, is er een klein wonder gebeurd. Een bijna acht maanden zwangere vrouw die wereldkampioen wordt, is nog niet vaak vertoond. Iets voor het Guiness book of records?

Hanco Elenbaas

De Stentor, 20 november 2003

Post by Hanco Elenbaas » Fri Nov 21, 2003 06:20

Dammertjes jagen verbeten op titel
door Martijn Ubels

20 NOVEMBER 2003 - LAREN(G) - Het fanatisme was gistermiddag zo mogelijk nog groter dan de Schotse voetballers in het tweeluik met het Nederlands elftal aan de dag legden. 72 jonge dammertjes van elf basisscholen uit de gemeente Lochem namen het in restaurant ‘t Langenbaergh in Laren tegen elkaar op. In teamverband, verbeten op jacht naar de Lochemse titel.

(Foto Ab Hakeboom)

‘t Langenbaergh, rond twee uur ‘s middags. Gefronste blikken, ingespannen gezichtjes, leunend op twee elleboogjes. Hier wordt stevig, maar vooral snel nagedacht. Waar heen met welke van de damschijven?

‘Gewonnen‘, klinkt het al na een minuut of vijf van een tafel. Gaandeweg worden steeds meer handen gedrukt. ‘Gefeliciteerd.‘ Daarna zetten de meesten koers naar een tafel waar een vriendje of vriendinnetje nog verwikkeld is in een eindspel. Naarmate de tijd van twintig minuten per potje verstrijkt, drommen steeds meer basisscholieren samen rond de meest gelijkopgaande en dus spannendste partijen. Ook klinkt er meer geroezemoes dan kort na het beginsignaal van een nieuwe ronde.

Ze zouden hun teamgenootjes het liefst van aanwijzingen voorzien, maar helaas, dat mag niet volgens de reglementen die ook in Laren gehanteerd worden. ‘De scholieren die zich vandaag plaatsen voor de districts- of regiofinales moeten het dán óók zelf doen‘, verklaart Herman Beuzel, van de organiserende damvereniging Denk en Zet uit Laren. ‘Natuurlijk, iemand zal heus weleens een aanwijzing geven, dat kun je in zo‘n zaal niet voorkomen.‘

Roel Wesseldijk van De Branink uit Laren is één van die dammertjes die in een boeiend eindspel verwikkeld is geraakt. Hij damt graag, vooral het denkwerk dat erbij komt kijken spreekt hem aan. ‘Ik voetbal ook in de E-2 van Witkampers in Laren‘, zegt Wesseldijk (9). ‘Voetbal is een hele andere sport, ja. Daar moet je ook bij denken, maar op een hele andere manier dan hier. Maar beide sporten zijn leuk.‘

Beuzel beaamt dat dammen nog steeds ‘in‘ is bij de jeugd. ‘Ik denk dat we dit toernooi nu al voor de twintigste keer organiseren‘, aldus Beuzel. ‘Zelf damde ik ook al tijdens mijn schooltijd. Veel scholen stimuleren de sport. En vaak is er in elk gezin wel een dambord te vinden.‘

Wesseldijk laat even verderop zien hoe je het eindspel moet spelen. In een flits zet hij zijn tegenstander buitenspel. ‘Dat ging goed, ja‘, zegt Wesseldijk.

Hij is fanatiek, maar fair, net als iedereen. Een groepje van de Prins Hendrikschool uit Lochem zou zich ook graag opmaken voor hun volgende prooi. Er is echter een probleem: hun vierde teamgenoot loopt boos buiten, balend van een verloren potje. ‘En nu wil-ie niet meer‘, klinkt het teleurgesteld uit de monden van twee teamgenootjes. ‘Ik ga er achteraan, hem overhalen, we staan er nog zo goed voor.‘

Hun fanatisme is te verklaren. Niet alleen de eer van Lochem, óók kwalificatie voor de volgende regio- dan wel districtskampioenschappen staat op het spel. De beste teams van gisteren plaatsen zich voor die vervolgrondes. Vandaar uit kunnen de scholieren zich uiteindelijk zelfs plaatsen voor krachtmetingen op landelijk niveau. ‘Dat is een jaar of twee geleden nog gebeurd‘, aldus Beuzel. ‘Toch leuk.‘ Denk en Zet gaat met de betere dammertjes die zich op een dag als gisteren manifesteren aan de slag. ‘We gaan ze dinsdags begeleiden. Dan leren we ze spelen met een echte tijdklok en proberen we ze wat tactiek bij te brengen. Openingen die je kunt spelen, het eindspel, noem maar op. Maar ze hebben al best een aardig niveau, dat heb ik vandaag al gezien.‘

Eindstand Lochems damkampioenschap voor basisscholen en geplaatst voor districts- dan wel regiofinales. Welpen: 1. Prins Willem Alexanderschool 1 (Laren); 2. De Rank 1 (Lochem); 3. De Branink 1 (Laren); 4. Prins Willem Alexanderschool 2 (Laren); 5. De Barchschole 2 (Barchem). Pupillen [groep 7 en 8]. 1. Prins Willem Alexanderschool 1 (Laren); 2. De Rank 1 (Lochem); 3. Prins Hendrikschool 2 (Lochem); 4. Prins Hendrikschool 1 (Lochem).

Hanco Elenbaas

Utrechts Nieuwsblad, 18 november 2003

Post by Hanco Elenbaas » Fri Nov 21, 2003 06:27

Veel clubs verlaten wijkcentra
Door Bas Kuit

AMERSFOORT - Veel sportclubs en culturele verenigingen zijn in de afgelopen maanden vertrokken uit de elf wijkcentra in Amersfoort. Ze kunnen de plotseling sterk verhoogde huur niet opbrengen.

Andere instellingen zoeken nog naar een nieuw onderkomen.

Dat blijkt uit een peiling onder organisaties die in de afgelopen jaren ruimte hebben gehuurd van de Stichting Welzijn Amersfoort (SWA). De prijs werd in de zomer in één keer flink verhoogd, nadat die dertien jaar lang vrijwel gelijk was gebleven. Ondanks protesten uit de plaatselijke politiek hield de SWA vast aan de verhoging van de tarieven.

Het zangkoor Tourdion en damvereniging ADG protesteerden hevig tegen de huurverhoging. Deze organisaties zochten tevergeefs steun bij politieke partijen. Zij huren inmiddels geen ruimte meer bij de SWA. Onder anderen yogadocenten hebben eveneens elders een goedkoper onderdak gevonden. Andere instellingen, zoals de Alliance Française, hebben activiteiten geschrapt om de kosten te beheersen.

Onder meer de Volksuniversiteit Amersfoort werd te laat geconfronteerd met de huurverhoging om nog te kunnen verkassen. Gezocht wordt wel naar een goedkoper alternatief. ,,We zijn in de zomer geheel verrast door de prijsverhoging,’’ zegt penningmeester F. Balk. ,,Ik vind dat er onfatsoenlijk is gehandeld, want in maart hadden we nog te horen gekregen dat alles bij het oude zou blijven.’’

Niet alleen werd in de zomer de prijs per vierkante meter verhoogd, de SWA besloot zalen in de wijkcentra alleen nog per dagdeel te verhuren. Dat betekende een extra nadeel voor clubs die slechts voor enkele uren ruimte nodig hadden. De SWA brengt een geheel dagdeel in rekening, omdat voor de zalen in de resterende uren geen gebruiker meer te vinden is. Het streven is met de opbrengst in elk geval de kosten te dekken. De welzijnskoepel heeft een financiële crisis dit jaar maar net overleefd.

De SWA erkent dat huurders zijn opgestapt, maar de instelling wil niet meedelen hoeveel het er zijn. Dat wordt beschouwd als gevoelige informatie. Er zouden wel nieuwe belangstellenden zijn gevonden. Ook hun aantal is geheim. De instelling mag de prijzen voor het gebruik van de wijkcentra zelf bepalen. De gemeente heeft daarop geen invloed meer na de privatisering van het welzijnswerk.

Hanco Elenbaas

De Stentor, 21 november 2003

Post by Hanco Elenbaas » Sat Nov 22, 2003 05:36

Donderdag in Brummen sinds jaar en dag damdag
door Arjen Schimmel

21 NOVEMBER 2003 - BRUMMEN - ‘De combinatie van concentratie, strategisch inzicht en kennis van het spel vormt het mooie van de damsport‘, zegt de voorzitter van de dit jaar vijftig jaar bestaande Brummense damvereniging, Marten Bruinsma.

BDV werd opgericht op 11-11-1953 in Concordia in Brummen. Bij die oprichting waren zeker aanwezig G. Lammers van de damvereniging uit Zutphen en G.J. Kruissing van de Almense damclub, weet verenigingsonderzoeker Danny Dix: ‘De heer Lammers was erbij om de aanstaande vereniging wegwijs te maken en de heer Kruissink werkte bij de toenmalige metaalwarenfabriek Beckerssons, waar een aantal werknemers wilde gaan dammen in verenigingsverband.‘

Uit de vroege annalen van de club heeft Danny Dix opgeduikeld dat ook H. van Beemt en W van Beusekom achter de bestuurstafel van de jonge damvereniging plaatsnamen: ‘Elf mensen waren tijdens die oprichtingsvergadering aanwezig en het was op een donderdagavond. De donderdagavond daarop kwamen ze opnieuw bijeen en tot op de dag van vandaag is de donderdagavond de vast clubavond waarop ook onze thuiswedstrijden worden gespeeld.‘

Frits Geerken werd in 1956 lid van de BDV: ‘In die dagen speelden we competitie tegen ploegen uit bijvoorbeeld Aalten. Daar gingen we dan heen met openbaar vervoer. Soms op de brommer naar Lochem en later hadden we de beschikking over een busje. Van Beusekom had een rijbewijs en een busje hadden we toen van garagebedrijf Wahl. Zaten we dan met tien man in. Dat mocht niet maar een team bestond toen uit tien spelers dus konden we niet anders.‘

De tijden zijn veranderd en het eerste team van BDV telt acht spelers, het tweede zes en het derde team kent vier spelers. ‘In de competitie doen we het goed,‘ vertelt Bruinsma. ‘We hebben nu 25 seniorenleden en vijf juniorleden.‘

‘Het eerste team is te vergelijken met de voetbalvereniging Volendam, die ook steeds pendelt tussen eerste en eredivisie. Dan spelen we weer in de eerste klasse Oost van de Gelderse dambond en dan weer in de Gelderse Hoofdklasse.‘

In het kader van het promoten van hun sport organiseert de BDV ieder jaar een schooldamkampioenschap en een toernooi voor huisdammers. Het individueel schooldamkampioenschap is op dit moment nog bezig.

‘Ik merk dat kinderen die eens aan het schooldamtoernooi hebben deelgenomen op latere leeftijd lid worden van onze club. Hun actieve sportcarrière op een ander vlak, zoals bijvoorbeeld voetbal, zit erop en dan komen ze bij ons dammen,‘ vertelt Bruinsma.

Om het vijftigjarig bestaan van de club te vieren werden onlangs de Nederlandse kampioenschappen voor dames in Concordia gehouden en was er een sneldamkampioenschap met 65 deelnemers. Van de hand van Danny Dix verschijnt er een jubileumuitgave van het clubblad.

Morgen wordt er een receptie gehouden in thuisdambasis Concordia. Die receptie begint om half vier en duurt tot ongeveer half zes. ‘s Avonds houdt de club een feestavond voor leden en aanhang.

Hanco Elenbaas

Haagsche Courant, 21 november 2003

Post by Hanco Elenbaas » Sat Nov 22, 2003 05:41

Spelletjes smeden culturen samen
door Fleur van Schaik

ZOETERMEER | "Zo moet je dat doen." Met een klap slaat de 46-jarige Antilliaanse Kennedy Filé de grote ivoren dominostenen op tafel. "Dit moet luidruchtig worden gespeeld, anders leeft dit spel niet. Dat doen we op de Antillen ook zo." Het is één van de spelletjes die de Stuurgroep Geloven in Vrede vrijdagavond tijdens de spelletjesavond in de bedrijfskantine van het stadhuis presenteerde.

Zo'n tachtig mensen uit verschillende culturen maakten gisteravond kennis met tal van spelletjes.
(foto Peter Varkevisser)

Het praten over cultuur en geloof heeft nu plaats gemaakt voor het doen. "Maar wat doe je met mensen die de Nederlandse taal niet goed beheersen en die je toch wilt laten kennis maken met andere culturen?", zegt voorzitter van de stuurgroep Tineke Vlijm. "Door het spelen van spelletjes die voor iedereen toegankelijk zijn leer je veel van andere culturen.".
Zo'n tachtig mensen uit verschillende culturen wisten de weg naar het stadhuis te vinden om kennis te maken met de meest uiteenlopende spelletjes. Naast het welbekende sjoelen, ganzenborden en Mens-erger-je niet, namen de onbekende spelletjes als wari, Chinese checker en bon cune een belangrijkere plaats in. Het Antilliaanse bon cune, een eeuwenoud spel gespeeld met tarotkaarten, blijkt erg populair. Hoe lang dit spel bestaat weet niemand. Maar dat het een leuk spel is, wordt al snel duidelijk als blijkt dat de tafel in no-time vol zit met spelers. Het spel heeft veel weg van het oer-Hollandse bingo. Het spel wari is populair deze avond. Het houten bordspel bestaat uit twaalf bakjes met kleine schelpjes, waarbij je de schelpjes steeds opnieuw over de bakjes moet verdelen. "Je moet ervoor zorgen dat deze bij de tegenstander in het bakje terechtkomen", vertelt een van de spelers. Daarna kun je de schelpjes weghalen. Degene wiens schelpjes als eerste op zijn, heeft gewonnen."
Zo op het eerste gezicht lijkt dit spel op triktrak, dat een onderdeel is van het backgammon. Uit de informatie op tafel blijkt dat dit bordspel een van de vele varianten is op de manncala-spellen die duizenden jaren lang werdem beoefend door de Egyptenaren. Speelborden werden uitgehakt in de piramide van Cheops en in de tempels van Luxor en Karnak. Veel later breidde het spel zich uit naar Azië en Afrika. Vervolgens kwam het spel in de negentiende eeuw via handelsreizigers weer naar Europa. Bij Chinese checker wordt luidruchtig gediscussieerd over de stappen van de tegenstander. "De aanval is de beste verdediging", roept Ben Bertling (57) uit als een van zijn tegenspelers het heeft over repressief en defensief spelgedrag. "Een prachtspel", meent Mineke van Reeuwijk (63) die het Chinese checker voor de eerste keer speelt. "Het is net zo iets als dammen, maar nog veel leuker."

Hanco Elenbaas

De Stentor, 21 november 2003

Post by Hanco Elenbaas » Sat Nov 22, 2003 05:48

‘Je kunt ook van een paard vallen‘
door Mariëlle Verstegen

21 NOVEMBER 2003 - ZWOLLE - Hij (kick)bokst meer dan twintig jaar. Zijn zoon is drie keer Nederlands kampioen boksen bij de junioren geworden. Of er al een steekje los zit bij Loek en Ricardo van den Bos? Ben je gek. Als je het goed doet, zorgt boksen echt niet voor hersenletsel, vindt de eigenaar van Loekie‘s Gym.

Boksers lopen grote kans op blijvend hersenletsel, meent de Gezondheidsraad. Demente boksers vormen ook geen uitzondering. Daarom moet het profboksen verboden worden, vindt de raad.

Onzin, zegt de Nederlandse Boksbond. Onzin, zegt ook Loek van den Bos. ‘Laat ze eerst maar eens gedegen onderzoek doen en bewijzen dat het echt zo is‘, vindt de sportschoolhouder annex trainer annex uitsmijter. Bij Loekie‘s Gym wordt meer gekickbokst, maar ‘dat is voor zestig procent boksen.‘

‘Als je goed leert boksen, is er niks aan de hand. Je moet ervoor zorgen dat je niet constant op je donder krijgt. Wij boksen ook altijd met caps op, alleen profs hebben dat niet.‘

Van den Bos geeft toe dat ook hij wel eens oud-boksers tegenkomt waaraan hij merkt dat ze schade hebben opgelopen door het boksen. ‘Aan sommige mensen kun je het wel zien of horen als ze praten. Die hebben een paar klappen teveel gehad. Maar dat doen ze zelf. Als je als bokser telkens op je donder krijgt en toch de ring instapt, dan doe je het niet slim‘, zegt de kickbokstrainer. ‘Dat is je eigen verantwoordelijkheid. In Nederland zijn we daar best nog wel streng in. In Amerika gaan ze daar veel verder in.‘

‘Maar als je ook ziet wat een bokser daar krijgt voor een partij. Voor dat geld laat je je wel even in elkaar slaan door Mike Tyson‘, zegt Francien, vrouw van Loek.

De zoon van Loek en Francien kan heel goed kickboksen. Werd niet voor niks drie keer bokskampioen bij de junioren. Net 19 is-ie geworden deze week, maar Ricardo vierde zijn verjaardag alleen in Thailand. In Pattaya traint hij twee maanden met de beste kickbokstrainer van Thailand.

Hem onmiddellijk terughalen na het nieuws van de Gezondheidsraad over hersenletsel deden pa en ma niet. ‘Ach, hoe vaak hoor je dit wel niet,‘ haalt Francien haar schouders op.

Een paar weken terug zagen ze de top van boksend Nederland nog live aan het werk. De nationale selectie kwam een paar dagen trainen bij Loekie‘s Gym, waar een hele bovenverdieping is bijgebouwd. Een gigantische zaal, achterin prijkt een heuse boksring. ‘Papendal in het klein‘, zei Hennie van Bemmel, de bondscoach. ‘Ze vonden het prachtig hier.‘ Van den Bos is van plan er echte wedstrijden te houden. De zaal is er groot en mooi genoeg voor. Bang voor ongelukken is hij niet. ‘Iedereen kiest er ook zelf voor. Dat is hetzelfde als met paardensport. Daar kun je ook hard vallen. Zoals Superman die toen van zijn paard viel en in een rolstoel belandde. Met turnen kun je ook een flinke smakkerd maken. Maar dat weet je. Als je daar niet tegen kan, moet je maar gaan dammen of schaken.‘

Dolly's brother

Re: De Stentor, 21 november 2003

Post by Dolly's brother » Sat Nov 22, 2003 11:33

Hanco Elenbaas wrote:[Als je daar niet tegen kan, moet je maar gaan dammen of schaken.‘
(Kick)boksen is dus wel degelijk schadelijk voor de hersenen [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Hanco Elenbaas

Koop de DAMCLUB HOOLIGAN!!

Post by Hanco Elenbaas » Sat Nov 22, 2003 19:19

http://www.heideroosjes.com/nederlands/ ... nieuws.asp

STEUN HEIDEROOSJES-SINGLE EN WIN VRIJKAARTJES VOOR CONCERT BIJ JOU IN DE BUURT!
Word je ook zo moe van al die bagger op de radio? Dan is hier je kans om er wat aan te doen! Op vrijdag 05 december ligt de nieuwe Heideroosjes-single 'DAMCLUB HOOLIGAN' in de winkel. De rozen willen zoveel mogelijk supporters mobiliseren om die single te gaan halen. Hierdoor dwingen we een plek in de hitlijsten af. En dat heeft weer als gevolg dat er meer Heideroosjes-geweld te horen is op radio en TV! In ruil voor jouw steun verloten we 50 vrijkaarten. Wat moet je doen? Stuur ons VOOR 25 DECEMBER de kassabon van jouw gekochte single. Je maakt dan automatisch kans op 2 vrijkaartjes voor een Heideroosjes-concert bij jou in de buurt! Prijswinnaars krijgen begin januari bericht.
Stuur je kassabon naar HR, postbus 6002, 5960 AA HORST. Vermeld je naam, adres, telefoonnummer en e-mail-adres. Stuur dit bericht door!
Image

Dolly's brother

Re: Koop de DAMCLUB HOOLIGAN!!

Post by Dolly's brother » Sat Nov 22, 2003 23:39

Hanco Elenbaas wrote:http://www.heideroosjes.com/nederlands/ ... nieuws.asp

STEUN HEIDEROOSJES-SINGLE EN WIN VRIJKAARTJES VOOR CONCERT BIJ JOU IN DE BUURT!
Word je ook zo moe van al die bagger op de radio? Dan is hier je kans om er wat aan te doen! Op vrijdag 05 december ligt de nieuwe Heideroosjes-single 'DAMCLUB HOOLIGAN' in de winkel. De rozen willen zoveel mogelijk supporters mobiliseren om die single te gaan halen. Hierdoor dwingen we een plek in de hitlijsten af. En dat heeft weer als gevolg dat er meer Heideroosjes-geweld te horen is op radio en TV! In ruil voor jouw steun verloten we 50 vrijkaarten. Wat moet je doen? Stuur ons VOOR 25 DECEMBER de kassabon van jouw gekochte single. Je maakt dan automatisch kans op 2 vrijkaartjes voor een Heideroosjes-concert bij jou in de buurt! Prijswinnaars krijgen begin januari bericht.
Stuur je kassabon naar HR, postbus 6002, 5960 AA HORST. Vermeld je naam, adres, telefoonnummer en e-mail-adres. Stuur dit bericht door!
Image
Het beeld van De Heideroosjes verschilt trouwens niet echt met dat van de gemiddelde plaatselijke damclub . Ik ben benieuwd naar de clip!

Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 22 november 2003

Post by Hanco Elenbaas » Sun Nov 23, 2003 02:54

Tot pensioen zeker van 'n sponsor
Door ERIC MONDEEL

Ton Sijbrands heeft voor de zoveelste maal in zijn imposante loopbaan een unieke prestatie neergezet. De voormalig wereldkampioen dammen heeft een sponsor gevonden die hem tot aan zijn pensioen financieel steunt.

Als rechtgeaarde connaisseur ontsteekt dammer Ton Sijbrands zijn sigaar het liefst in de vlam van een lucifer, maar voortaan zal hij tijdens simultaanseances toch een aanstekertje moeten trekken. Ook heeft hij zich contractueel verplicht om zijn notities met een speciale ballpoint te maken. Op deze attributen prijkt het logo van zijn privésponsor: Wildkamp BV uit het onder de rook van Hardenberg gelegen Lutten.

De groothandel in technische artikelen heeft zich verplicht om Sijbrands (53) tot diens 65ste levensjaar financieel te ondersteunen. De verbintenis die beide partijen met elkaar zijn aangegaan, mag uniek worden genoemd in de damwereld. Sterker nog, welke andere sportman kan zich bemoedigen met de geruststellende zekerheid dat de schoorsteen tot zijn pensioen zal blijven roken? Volgens Ebbo de Jong, voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Dambond die tevens een bevriend is met Sijbrands, gaat het al met al om 'een substantieel bedrag'. Sijbrands toont zich uiteraard ingenomen met de vele appeltjes voor de dorst.

"Het geeft toch een stuk zekerheid", zegt hij. Zijn wenkbrauwen fronsen wel even als hij het persbericht van zijn sponsor onder ogen krijgt. "Er staat dat het bedrijf mij levenslang financieel ondersteunt. Kennelijk gaan ze ervan uit dat ik op mijn 65ste levensjaar de geest zal geven. Ik hoop iets langer uit te zingen."

Het blijkt een onschuldige vergissing, want Jan de Wilde (81), stichter van het bedrijf Wildkamp, koestert gevoelens van vriendschap voor de ex-wereldkampioen. Sijbrands frequenteert al zo'n twintig jaar als simultaanspeler het clubhuis van de Hardenbergse damclub, waarvan De Wilde de oprichter is. En op 21 december 2002 verbrak Sijbrands in de bedrijfskantine te Lutten het wereldrecord blindsimultaan. "Voetballers en tennissers worden miljonair, dammers krijgen maar een zakcentje", verklaart De Wilde. En dan te bedenken dat die andere sporters niet in de schaduw kunnen staan van de grootmeester.

Ook het hart van mevrouw De Wilde breekt bij het aanzien van zoveel onrecht. Nu moet gezegd worden dat zij in de verstrooide intellectueel het alterego meent te herkennen van haar eigen echtgenoot. Ook zijn kin gaat schuil achter een baard en op hem rust diezelfde zweem van nonchalante chaos.

Welnu, daar de familie De Wilde er zelf warmpjes bij zit, kan iets van die warmte best afstralen op de excentrieke grootmeester. Dat heeft uiteindelijk geleid tot een bijzonder contract. Sijbrands ontvangt financiële bijdragen tot zijn pensionering. Als tegenprestatie dient hij in Lutten drie keer te proberen om zijn wereldrecord blindsimultaan aan te scherpen.

Daarbij komt dat Sijbrands de naam van het bedrijf verder zal uitdragen. Hij moet niet alleen aansteker en ballpoint gebruiken bij simultaans, maar dient zich tevens tijdens tenminste twintig sportevenementen per jaar te hullen in een speciaal blauw overhemd, waarvan op het kraagje de sponsornaam prijkt. Zelfs zijn twee hondjes zijn in de deal betrokken. "Hij heeft van die mormels aan een touwtje", grapt De Wilde. "Daar heb ik een paar dekkleedjes voor gekocht."

De eerste wereldrecordpoging staat volgend jaar op de rol. Sijbrands verwacht in december de degens met 24 tegenstanders te kruisen.

"Ik vind 23 niet zo'n prettig getal", verklaart Sijbrands de moedige verhoging van het aantal tegenstanders met twee. "In het dammen kennen we negen openingen, waarvan ik er acht gebruik. Daardoor komt 24 mij getalsmatig veel beter uit. Ik denk dat ik dat nog wel aan kan. Ik schat dat de limiet bij ongeveer dertig zal liggen. De tijdsduur die ik voor mijn wereldrecords nodig heb, neemt wel schrikbarend toe. Voor twintig tegenstanders had ik vijftien uur nodig, voor 22 negentieneneenhalf. Misschien vergt een volgende poging wel een etmaal. De vraag is of de organisatie dat kan behappen."

Hanco Elenbaas

BN/De Stem, 22 november 2003

Post by Hanco Elenbaas » Sun Nov 23, 2003 02:58

Sijbrands damt nog even door
Door Eric Mondeel

Zaterdag 22 november 2003 - LUTTEN/MUIDEN - Als rechtgeaarde connaisseur ontsteekt dammer Ton Sijbrands zijn sigaar het liefst in de vlam van een lucifer, maar voortaan zal hij tijdens simultaanseances een aanstekertje moeten trekken.

Ook heeft hij zich contractueel verplicht om zijn notities met een speciale ballpoint te maken. Op deze attributen prijkt het logo van zijn privésponsor: Wildkamp BV uit het onder de rook van Hardenberg gelegen Lutten.

De groothandel heeft zich verplicht om Sijbrands (53) tot diens 65e levensjaar financieel te ondersteunen. De verbintenis die beide partijen met elkaar zijn aangegaan, mag uniek worden genoemd in de damwereld. Sterker nog, welke andere sportman kan zich bemoedigen met de geruststellende zekerheid dat de schoorsteen tot zijn pensioen zal blijven roken? Volgens Ebbo de Jong, voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Dam Bond en tevens bevriend met Sijbrands, gaat het al met al om een ‘substantieel bedrag’.

Sijbrands toont zich uiteraard ingenomen met de vele appeltjes voor de dorst. „Het geeft toch een stuk zekerheid“, zegt hij. Zijn wenkbrauwen fronsen wel even als hij het persbericht van zijn sponsor onder ogen krijgt. „Er staat dat het bedrijf mij levenslang financieel ondersteunt. Kennelijk gaan ze ervan uit dat ik op mijn 65e levensjaar de geest zal geven. Ik hoop het iets langer uit te zingen.“

Het blijkt een onschuldige vergissing, want Jan de Wilde (81), stichter van het bedrijf Wildkamp, koestert gevoelens van vriendschap voor de ex-wereldkampioen. Sijbrands frequenteert al zo’n twintig jaar als simultaanspeler het clubhuis van de Hardenbergse Damclub, waarvan De Wilde de oprichter is. En op 21 december 2002 verbrak Sijbrands in de bedrijfskantine te Lutten het wereldrecord blindsimultaan. „Voetballers en tennissers worden miljonair, dammers krijgen maar een zakcentje“, verklaart De Wilde. Welnu, daar de familie De Wilde er zelf warmpjes bij zit, kan daarvan best iets afstralen op de grootmeester. Dat heeft uiteindelijk geleid tot het bijzondere contract. Als tegenprestatie dient Sijbrands wel in Lutten drie keer te proberen om zijn wereldrecord blindsimultaan aan te scherpen en moet hij bij diverse gelegenheden de naam van het bedrijf verder uitdragen. Zelfs zijn twee hondjes zijn in de deal betrokken. „Hij heeft van die mormels aan een touwtje“, grapt De Wilde. „Daar heb ik een paar dekkleedjes voor gekocht.“

De eerste wereldrecordpoging staat volgend jaar op de rol. Sijbrands verwacht in december de degens met 24 tegenstanders te kruisen.

Hanco Elenbaas

Algemeen Dagblad, 22 november 2003

Post by Hanco Elenbaas » Sun Nov 23, 2003 08:02

Uitkering topsporters is gered
Van een onzer verslaggevers

De maandelijkse uitkering voor de Nederlandse topsporters is in elk geval voor komend jaar veiliggesteld. Staatssecretaris Ross-Van Dorp zegde gisteren toe een bedrag van 900.000 euro beschikbaar te stellen.

Met die aanvulling kan aan alle ruim 200 A-sporters maandelijks het volledige bedrag worden uitbetaald, wat neerkomt op 70 procent van het wettelijke minimumloon. Sinds begin 2001 krijgen topsporters een inkomen van de staat.

Bij sportkoepel NOC*NSF was grote bezorgdheid over de uitkering ontstaan. Er is wegens de grote hoeveelheid A-sporters een tekort ontstaan en gevreesd werd dat de toegezegde aanvulling van het stipendiumfonds ook binnen de grote bezuiniging van het ministerie van VWS zou vallen. Daardoor ontstond de dreiging dat het aantal A-sporters met ingang van 2004 sterk moest worden verminderd. De kans was groot dat de gehandicapte topsporters daar als eerste de dupe van zouden worden.

Hanco Elenbaas

De Telegraaf, 24 november 2003

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 24, 2003 12:53

Kamyshleeva outsider voor wereldtitel

ZOUTELANDE - Honderd velden heeft Olga Kamyshleeva tot haar beschikking om zich uit te leven. Honderd velden en twintig schijven. Dammen is haar passie. "Ik kan niet zonder dammen", zegt ze in alle eenvoud. "Het is een verslaving. Een aangename verslaving, geen obsessie."

Kamyshleeva begon maandag in Zoutelande aan haar vijfde wereldtitelstrijd. Tien jaar geleden debuteerde ze op het WK in Brunssum. Ze was twintig en Wit-Russin, afkomstig uit Minsk. In Brunssum werd ze tweede achter de Russin Lewina. Ze verdiende er een staatsinkomen mee. "Ik verdiende meer dan mijn beide ouders samen", lacht ze. Haar moeder is boekhouder, haar vader hoofd van een afdeling grondonderzoek.

In Zoutelande zit ze als Nederlands kampioene achter het bord. Haar wortels, en die van de dertien andere deelneemsters, liggen evenwel in het Oostblok. Russisch is de voertaal in de speelzaal, ook voor de vier grootmeesters die Nederland vertegenwoordigen. De zwangere Nina Hoekman, geboren Janskovskaja, woont in Zutphen maar komt uit Oekraïne, Vitalia Doumesh (Alkmaar) uit Letland, Tanja Chub (Hoorn) uit Oekraïne en Kamyshleeva (Heerlen) uit Wit-Rusland.

Het kwartet debuteerde in 1997 in de nationale titelstrijd, maakte een einde aan de ongeslagen reeks van Karen van Lith die elf jaar duurde en verdeelde sindsdien de titels onder elkaar. Doumesh werd één keer nationaal kampioene, Hoekman drie keer, Chub twee keer (en Europees kampioene in 2002) en Kamyshleeva werd twee weken geleden voor de eerste keer titelhoudster met de monsterscore van acht overwinningen en één remise, een record bij de vrouwen.

"Alles klikte, geest en lichaam waren perfect in balans", kijkt Kamyshleeva terug. "Ik vond de juiste combinaties. Was mentaal heel sterk en had geluk als ik dat nodig had."

Door de titel verdiende ze het veertiende en laatste startbewijs voor Zoutelande. In de Zeeuwse badplaats is ze een outsider voor de wereldtitel. " Op Van Lith na is de complete toptien van de wereld aanwezig", weet ze. " Dit is het sterkst bezette WK ooit. De verschillen zijn marginaal. Een echte kanshebber springt er niet uit. Er kunnen er wel zeven of acht wereldkampioen worden."

De import-Limburgse heeft zich voorgenomen voluit op de aanval te spelen. " Ik kan niet op safe spelen", bekent ze. "Als ik bewust wil aansturen op remise, loop ik grote kans tegen een nederlaag op te lopen. Ik moet ondernemend spelen, complicaties in de stelling weven. Dan voel ik me in mijn element. Dat was vroeger als kind al zo."

Kamyshleeva leerde dammen van grootmeester Watoetin in Minsk. "Vanaf mijn achtste zat ik zes dagen per week drie uur per dag, van 's avonds zes tot negen, op zijn damschool." Ze combineerde dammen met de lagere school, de middelbare school en haar studie aan de technische hogeschool. In '92 leerde ze de Limburger Brion Koullen kennen tijdens een damtoernooi in Minsk.

De liefde dreef haar naar Heerlen, maar niet voordat ze haar studie afrondde. Als ingenieur vestigde ze zich in de zomer van '96 in Limburg. Binnen een jaar vond ze voor drie dagen in de week werk bij het automatiseringsbedrijf Pro Future in Brunssum. Dammen was niet langer haar beroep. "Dat was wel even wennen", geeft ze toe. "Van twintig trainingsuren in de week ging ik terug naar hooguit tien."

Toch ging ze absoluut niet minder spelen, wel prestatiegerichter. "Ik speel tegenwoordig op zijn Nederlands: het resultaat staat voorop", lacht ze. Stress kent ze niet achter het bord. "Ik voel nooit druk" , zegt ze. "De spanning grijpt me nooit bij de strot, ben zelden bloednerveus. Ik ben niet van dammen afhankelijk, kan het relativeren. Thuis heb ik een vriend en een dochter (Darja) van bijna twee. Die zijn veel belangrijker voor mij dan het dammen."

Toch kan ze zich een leven zonder dammen echt niet voorstellen. " Veertien dagen zonder dambord is een kwelling, een straf. Dan word ik knap chagrijnig. Als ik daarna de schijven weer in mijn handen voel, ben ik zielsgelukkig. In dammen kan ik mijn emoties kwijt."

Hanco Elenbaas

De Telegraaf, 24 november 2003

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 24, 2003 12:55

WK dammen vrouwen sterker bezet dan ooit

ZOUTELANDE - Nationaal kampioene Olga Kamyshleeva opent de wereldtitelstrijd dammen voor vrouwen met wit tegen Vitalia Doumesh uit Alkmaar. Dat was het resultaat van de loting zondag in Zoutelande. Nina Hoekman heeft wit tegen de Litouwse Valjoekevic en Tanja Chub wit tegen de Oekraïnse Baltatsji. De Russin Tansykkoetsjina verdedigt haar titel.

Het 29e WK voor vrouwen is het sterkst bezette ooit. Van de toptien van de wereld ontbreekt alleen Karen van Lith (vijfde). De huisvrouw uit Rosmalen damt alleen nog voor haar club in de nationale competitie. Het veld werd zondag nog sterker door de toevoeging van jeugdwereldkampioene Irina Platonova. De 20-jarige Russin vervangt de vrijwel onbekende Moenkhtoeja Nasanbajar uit Mongolië, die nimmer op haar uitnodiging reageerde en zondag niet in Zoutelande verscheen.

Platonova arriveert evenwel pas maandagavond in de badplaats op Walcheren. Daardoor wordt haar partij uit de eerste ronde, tegen haar landgenote Milsjina, noodgedwongen verschoven naar de rustdag op zaterdag.

Loting eerste ronde: Kamyshleeva (Ned) - Doumesh (Ned), Hoekman (Ned) - Valjoekevic (Lit), Chub (Ned) - Baltatsji (Oek), Paskevtisj (WRu) - Pakoetskiene (Lit), Tansykkoetsjina (Rus) - Seppa (Est), Teterina (Rus) - Goloebjeva (Let), Platonova (Rus) - Milsjina (Rus).

Hanco Elenbaas

De Telegraaf, 26 november 2003

Post by Hanco Elenbaas » Wed Nov 26, 2003 01:30

Kamyshleeva wint opnieuw

ZOUTELANDE - Olga Kamyshleeva heeft bij het WK dammen in Zoutelande ook haar tweede partij gewonnen. De Nederlandse kampioene uit Heerlen won dinsdag met zwart knap van de Oekraïnse Olga Baltazhy, die bij het WK van 2001 in Velp nog als tweede eindigde.

Titelverdedigster Tamara Tanzykkoetsjina bleef eveneens zonder puntverlies. De Russin was te sterk voor de Alkmaarse Vitalia Doumesh, die met wit speelde. Nina Hoekman bracht haar totaal op drie punten. Ze kwam remise overeen met Tanja Chub.

Zoutelande. WK vrouwen. Tweede ronde: Milsjina (Rus) - Seppa (Est) 1-1, Doumesh (Ned) - Tanzykkoetsjina (Rus) 0-2, Chub (Ned) - Hoekman (Ned) 1-1, Baltazhy (Oek) - Kamyshleeva (Ned) 0-2, Pasjkevitsj (WRu) - Platonova (Rus) 1-1, Valioekevitsj (Lit) - Goloebeva (Lit) 0-2, Pakuckiene (Lit) - Teterina (Rus) 0-2.

Stand: 1. Kamyshleeva en Tanzykkoetsjina 4 punten, 3. Goloebeva, Hoekman en Teterina 3, 6. Baltazhy en Pakuckiene 2, 8. Milsjina en Platonova 1 (uit 1), 10. Chub, Pasjekevitsj en Seppa 1, 13. Doemesh en Valioekevitsj 0.

Post Reply