Bondsraad

Post Reply
Sterc
Posts: 38
Joined: Tue Jun 27, 2017 18:32
Real name: Ben Smeenk

Re: Bondsraad

Post by Sterc » Sun Nov 19, 2017 11:59

De Nationale Competitie bedruipt zich al jaren zelf. Alle kosten worden opgebracht door de clubs. Dat geldt bijvoorbeeld voor de (beperkte) kosten van de telefonische uitslagendienst en het verslag dat tot voor enige jaren werd gemaakt door Fred Ivens. Ook is er een bijdrage in de kosten van het bondsbureau (voor het werk van Paul Visser). De uitgedeelde boetes worden in de algemene pot gestopt, zodat de NC per saldo zelfs bijdraagt aan de begroting van de KNDB. Bezuinigen op de Nationale Competitie (door het efficienter maken van sommige onderdelen) levert de KNDB niets op. Overigens denk ik dat het automatiseren van de indeling nauwelijks iets oplevert. Hij bij elkaar sprokkelen van de input (wensen vereningingen) en het controleren van de output neemt toch ook al snel twee avonden in beslag.

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Bondsraad

Post by Fred van Amersfoort » Sun Nov 19, 2017 13:50

De geoefende lezer kan nu wel enkele aanvullende vragen bedenken.

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Bondsraad

Post by Frans de Jonge » Sun Nov 19, 2017 14:23

Sterc wrote:De Nationale Competitie bedruipt zich al jaren zelf. Alle kosten worden opgebracht door de clubs. Dat geldt bijvoorbeeld voor de (beperkte) kosten van de telefonische uitslagendienst en het verslag dat tot voor enige jaren werd gemaakt door Fred Ivens. Ook is er een bijdrage in de kosten van het bondsbureau (voor het werk van Paul Visser). De uitgedeelde boetes worden in de algemene pot gestopt, zodat de NC per saldo zelfs bijdraagt aan de begroting van de KNDB. Bezuinigen op de Nationale Competitie (door het efficienter maken van sommige onderdelen) levert de KNDB niets op. Overigens denk ik dat het automatiseren van de indeling nauwelijks iets oplevert. Hij bij elkaar sprokkelen van de input (wensen vereningingen) en het controleren van de output neemt toch ook al snel twee avonden in beslag.
Ik heb me door een lid van de FiCo (Financiële Commissie van de Bondsraad) laten vertellen dat er jaarlijks ruim wordt verdiend aan de NC. Klopt dat Ben?
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Sterc
Posts: 38
Joined: Tue Jun 27, 2017 18:32
Real name: Ben Smeenk

Re: Bondsraad

Post by Sterc » Sun Nov 19, 2017 14:39

Hallo Frans
Ligt er een beetje aan wat "ruim verdiend" precies betekent.
Het principe van de Nationale Competitie is dat alle gemaakte kosten worden doorberekend aan de clubs. In mijn eerste periode als wedstrijdleider ging het daarbij om een beperkt bedrag per club. Later is dat bedrag hoger geworden. Dat laatste vooral omdat de doorberekening van de kosten van het bondsbureau hoger uit is gevallen (als ik het goed begrepen heb, het gebeurde in een periode dat ik geen wedstrijdleider was). Of dat terecht is of niet kan ik niet beoordelen. Veel andere kosten zijn er overigens niet: de reiskosten worden omgeslagen, zodat elke club per klasse hetzelfde bedrag betaalt. De zaalkosten zijn voor de thuisclub, evenals de kosten van de arbiter.
Zoals gezegd worden de boetes in de algemene pot gestort. Zelf zou ik het logischer vinden deze in mindering te brengen op de kosten voor de clubs.
Kortom de KNDB verdient aan de boetes. Of er ook aan de doorberekening wordt verdiend kan ik niet beoordelen. Wel dat het bondsbureau, vooral voor, maar ook tijdens de competitie veel werk verzet om alles in goede banen te leiden. Ook moet vermeld worden dat de wedstrijdcommissie nauw betrokken is bij de indeling van de teams, het maken van het rooster (Guido) en nog andere zaken.
Net als Guido lijkt het mij (nagenoeg) de doodsteek van de competitie als er geen ondersteuning van een Bondsbureau zou zijn. Velen hebben geen idee hoeveel werk er in de NC gaat zitten dat niet door vrijwillgers kan worden gedaan.

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Bondsraad

Post by Frans de Jonge » Sun Nov 19, 2017 15:03

Sterc wrote: Net als Guido lijkt het mij (nagenoeg) de doodsteek van de competitie als er geen ondersteuning van een Bondsbureau zou zijn. Velen hebben geen idee hoeveel werk er in de NC gaat zitten dat niet door vrijwillgers kan worden gedaan.
Dank Ben, volgend jaar krijg ik 200 vrije dagen extra per jaar. Je maakt me wel nieuwsgierig. Welk werk kan er niet door vrijwilligers worden gedaan en hoeveel tijd gaat daar in zitten?
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Bondsraad

Post by Fred van Amersfoort » Sun Nov 19, 2017 15:25

Het lijkt me idd een rot klus maar laten we het nu ook weer niet overdrijven. Ik heb ook wel eens gehoord dat er voor die wedstrijdverslagjes van Ivens betaald werd. En vervolgens dat het stopte toen er geen vergoeding meer was? En net als Frans heb ik dezelfde vragen.

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Re: Bondsraad

Post by GuidoB » Sun Nov 19, 2017 15:42

Zoals wel vaker kan één gek meer vragen stellen dan tien wijzen kunnen beantwoorden. Ben en ik zeggen: je hebt geen idee. En je hebt dus inderdaad geen idee. Als je het echt wilt weten (Frans zie ik daar voor aan, Fred niet), ga dan eens met Paul Visser praten. Die voert dat werk uit.

Net zoals jullie ongetwijfeld ook kan ik van alles verzinnen. Van ledenadministratie, tot het beantwoorden van telefoontjes, tot het versturen van mailings. Een uitputtende lijst heb ik echter niet.

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Bondsraad

Post by Fred van Amersfoort » Sun Nov 19, 2017 16:11

Guido, ik stelde een normale vraag.

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Bondsraad

Post by Fred van Amersfoort » Sun Nov 19, 2017 17:37

Toch maar een wat uitgebreidere reactie. Waar ik op aansloeg was natuurlijk de 6x11 overuren op zaterdag. Die stelling werd nergens onderbouwd. Daar had Guido natuurlijk ook op kunnen reageren. Maar stel dat het klopt, wat ik niet verwacht, dan zou dat zeker een punt zijn waar het zuiniger kan. Daar heb ik Guido niet op zien reageren. Ook de tips die Wieger gaf, wederom geen reactie. Jammer, het zijn zinnige punten. Noodgedwongen gaan we richting een organisatie waar meer zal neerkomen op vrijwilligers. Logisch eigenlijk. Mijn vraag of Ivens stopte met de wedstrijdverslagen omdat er geen vergoeding meer kwam, ook een zeer normale vraag. De NC is zo ongeveer ons laatste visitekaartje dat goed georganiseerd is, van mij mag het wat kosten. Jammer dat Guido mij in verband brengt met 10 gekken die vragen stellen. Het leek wel bijna volstrekte paniek bij die goede jongen. Mij is altijd geleerd dat als de reactie op een vraag vreemd is, dat de vraag dan juist best goed is. Nu weet ik het goed gemaakt. Als mijn vragen niet in de smaak vallen, geef dan gewoon antwoord op de vraag van Frans. Met dat antwoord kan ik dan eens afwegen of er voor de nieuwe club in Apeldoorn veel belangstelling is om weer KNDB leden aan te melden, wat de kosten zijn en wat het hen oplevert. Voorlopig dammen wij op donderdag en bedraagt het lidmaatschap 1 euro per avond. Dit als min of meer vrijwillige bijdrage aan het denksportcentrum.

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Re: Bondsraad

Post by GuidoB » Sun Nov 19, 2017 17:47

Fred, je leest niet en stelt louter vragen die al zijn beantwoord:

- 66 betaalde uren voor de Uitslagendienst is niet zo.
- Wieger biedt geen hulp aan die iets betaalds vervangt. Het gaat om 2 avondjes vrijwilligerswerk van mij. Uit pure belangstelling vraagt hij of het rooster in een model te vangen is. Ik heb weinig behoefte om speciaal voor hem alle restricties op een rijtje te zetten.
- een uitputtende lijst van werkzaamheden van het Bondsbureau heb ik niet.
- over Fred Ivens stelde je geen vraag. Het vraagteken hoort een punt te zijn.

Nog duidelijker zo?

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Bondsraad

Post by Piet Bouma » Sun Nov 19, 2017 18:02

GuidoB wrote:Fred, je leest niet en stelt louter vragen die al zijn beantwoord:

- 66 betaalde uren voor de Uitslagendienst is niet zo.
- Wieger biedt geen hulp aan die iets betaalds vervangt. Het gaat om 2 avondjes vrijwilligerswerk van mij. Uit pure belangstelling vraagt hij of het rooster in een model te vangen is. Ik heb weinig behoefte om speciaal voor hem alle restricties op een rijtje te zetten.
- een uitputtende lijst van werkzaamheden van het Bondsbureau heb ik niet.
- over Fred Ivens stelde je geen vraag. Het vraagteken hoort een punt te zijn.

Nog duidelijker zo?
Zowel Maurits als Guido dachten dat de telefonische uitslagendienst vrijwilligerswerk is. Nergens de bevestiging.
Zowel ik als Frans denken dat er kosten aan verbonden zijn (eventueel zelfs loon).
Sterc geeft aan dat er (beperkte) kosten zijn voor de telefonische uitslagendienst.
En dat de doorberekende kosten voor het bondsburo hoger zijn geworden (voordat hij wedstrijdleider werd).

Laten we wel zijn. Paul Visser bemand momenteel de telefonische uitslagendienst.
De vraag is dan: Is dit Paul Visser de vrijwilliger, of Paul Visser de betaalde kracht van de KNDB?
En als er kosten voor de telefonische uitslagendienst zijn (door Sterc bevestigd), dan kunnen deze kosten (die dus doorberekend worden aan de clubs) omlaag gebracht worden, als clubs (verplicht, dat zou volgende jaar kunnen) geautomatiseerd de uitslagen van de Nationale Competitie op zaterdag invoeren. Niks meer en niks minder.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Bondsraad

Post by Fred van Amersfoort » Sun Nov 19, 2017 18:09

Fijn dat de 6x11 overuren onzin zijn. Die duidelijkheid vind ik belangrijk dus dank. Verder was het stukje over Ivens natuurlijk wel een vraag maar jij bent best creatief. Daar waar ik een vraagteken zet zeg jij dat het een punt moet zijn om vervolgens te zeggen dat ik geen vraag heb gesteld. Ik waardeer jouw humor. Het is toch bedoeld als humor hoop ik? Belangrijker dan dit alles is dat de NC prima loopt, mede dankzij jou en Ben en dat is best een positief woord waard.Toernooibase is ook een hele mooie service. PS Ik wist helemaal niet dat jij humor hebt Guido, heb ik iets gemist ergens?

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Re: Bondsraad

Post by GuidoB » Sun Nov 19, 2017 18:16

Piet Bouma wrote:Zowel Maurits als Guido dachten dat de telefonische uitslagendienst vrijwilligerswerk is. Nergens de bevestiging.
Zowel ik als Frans denken dat er kosten aan verbonden zijn (eventueel zelfs loon).
Sterc geeft aan dat er (beperkte) kosten zijn voor de telefonische uitslagendienst.
En dat de doorberekende kosten voor het bondsburo hoger zijn geworden (voordat hij wedstrijdleider werd).

Laten we wel zijn. Paul Visser bemand momenteel de telefonische uitslagendienst.
De vraag is dan: Is dit Paul Visser de vrijwilliger, of Paul Visser de betaalde kracht van de KNDB?
En als er kosten voor de telefonische uitslagendienst zijn (door Sterc bevestigd), dan kunnen deze kosten (die dus doorberekend worden aan de clubs) omlaag gebracht worden, als clubs (verplicht, dat zou volgende jaar kunnen) geautomatiseerd de uitslagen van de Nationale Competitie op zaterdag invoeren. Niks meer en niks minder.
Ook nergens een bevestiging van eventuele kosten van de Uitslagendienst. Ik schreef dat ik dacht dat het vrijwilligerswerk was, heb de post van Ben gelezen en geloof nog steeds dat er nooit 66 uren betaald werk in kunnen zitten voor een paar telefoontjes.

Dat Paul Visser de Uitslagendienst bemant, wist ik niet. Ik bel ze nooit. Vroeger was het in elk geval iemand anders, maar geen idee of die ervoor werd betaald.

Sterc
Posts: 38
Joined: Tue Jun 27, 2017 18:32
Real name: Ben Smeenk

Re: Bondsraad

Post by Sterc » Sun Nov 19, 2017 18:17

Hallo Piet
De opmerking over de betaalde telefonische uitslagendienst dateert van de tijd dat ik nog op de hoogte was van de exacte stand van zaken. We hebben destijds wel eens eens offerte aangevraagd bij diverse personen. Er was zelfs iemand die in Argentinië zat en dat wel wilde doen. Volgens mij heeft Henk Boers de telefonische uitslagendienst destijds een aantal jaren gedaan. Op dit moment zitten we denk ik in een overgangsproces van telefonische uitslagendienst naar digitaal invoeren via toernooibase. Het heeft dan niet veel zin hiervoor een vaste persoon te zoeken. Ik weet niet of Paul hiervoor betaald wordt. Eerlijk gezegd denk ik het niet. Maar dat weet hij zelf het beste.
Sorry voor de verwarring maar als ex-KNDB lid ben ik niet meer van alles op de hoogte.

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Bondsraad

Post by Fred van Amersfoort » Sun Nov 19, 2017 18:23

Sterc, ex-KNDB lid? Tot de diamanten revolutie zat je nog in het bestuur toch? Ik dacht altijd dat een lidmaatschap geldig was tot 31-12. Ik moet me er maar weer eens in verdiepen.

Post Reply