Bondsraad

Post Reply
Maurits Meijer

Re: Bondsraad

Post by Maurits Meijer » Sun Nov 05, 2017 20:35

Maurits Meijer wrote: Al jarenlang wordt er ook door bondsraadsleden geklaagd over het functioneren van de bondsraad.(Op dit forum laatst nog door Thijs) Verder hebben we een bondsraad die verre van gevuld is. Liefst 4 vacatures!(of 5 of zoiets). Ik zie dat als het grootste probleem. Blijkbaar zijn de KNDB-leden veel te weinig geïnteresseerd om zitting te nemen in ons hoogste orgaan.(of mogen ze dat niet door nocnsf-regels). Ik heb het idee dat voor het bestuur iets soortgelijks geldt. Thijs noemde het eerder in deze draad: Wat gebeurt er als het bestuur opstapt? Hoe gaan we die functies invullen? De bondsraad durft dat niet aan? Als we dan een nieuwe commissie in het leven gaan roepen, dan denk ik dat die naar dat soort problemen moet kijken.
Bedoel je soms dat we een commissie in het leven moeten roepen om voor deze problemen oplossingen aan te dragen?
http://slagzet.com

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Zandsculptuur

Post by Klaas van der Laan » Sun Nov 05, 2017 21:14

Zandkasteel strooit zand in de ogen.
dam zandsculptuur.jpg
dam zandsculptuur.jpg (107.84 KiB) Viewed 10584 times
Flow with the Go

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Tue Nov 07, 2017 06:09

Ton van Namen wrote:Ik ben wel benieuwd wat er vandaag besproken/besloten is.
Kan een van de aanwezigen wat meer vertellen ?
Zaterdag was ik als toehoorder bij de eerste helft van de bondsraadsvergadering. Ter vergadering motiveerde het bestuur de kandidaten voor bestuur en commissies.

De behandeling van agendapunt 8 (jaarplan, begroting en de brief van bondsraadslid Thijs) en verder heb ik gemist. Maar uit de hierboven genoemde motiveringen van het bestuur ter vergadering en de berichten van bondsraadsleden hier op dit forum maak ik op dat de grondhouding van het bestuur gezond is. En dat het bestuur de ernst van de financiële situatie van de KNDB onderkent. Daarmee voldoet de KNDB aan de eerste en belangrijkste voorwaarde voor verbetering van haar situatie!

Het bestuur hintte eraan al bezig te zijn met maatregelen die gericht zijn op het inperken van de negatieve resultaten. Waarschijnlijk dat daar in de notulen bij punt 8 of in de volgende bondsraadsvergadering meer over te vernemen is.

Naar de maart vergadering toe lijken voor de bondsraad – voor zover deze antwoorden al niet bij behandeling van punt 8 zijn gegeven – de belangrijkste openstaande punten te zijn:

1. A) Hoeveel KNDB-contributie zit in welke KNDB-kostenposten? B) Welke financieringsvoorwaarden zijn er voor de subsidies behorend bij KNDB-kostenposten? Dit inzicht hebben zowel bestuur als bondsraad nodig om in samenhang geïnformeerde en overwogen keuzes naar de toekomst te maken. Duidelijk is dat de KNDB moet bezuinigen. Maar waarop en met welke gevolgen is nog onduidelijk.
2. Een tijd terug legde ik hier uit waarom de financiële situatie van de KNDB onhoudbaar is. Een van die redenen is, dat de KNDB het dieptepunt qua inkomsten nog niet heeft bereikt. Zo stipte ik naast de bij ledendaling horende dalende contributie inkomsten aan, dat NOC*NSF al jaren roept, de aan ledentallen gebonden bijdrage 'Algemeen Functioneren' (in 2017 35.000 euro) af te bouwen en daarna geheel te zullen stoppen. De tekst bij de begroting 2018 suggereert dat dit moment van stoppen al in 2018 ligt.

35.000 euro die de KNDB in 2017 gebruikt voor kosten van bureau en cluster kan niet van de ene op de andere dag 'gesneden' worden. Dat geeft bij een sowieso al groeiend financieel gat een groot extra probleem.

Maar dat is mijn interpretatie van de summiere tekst van de begroting. Misschien dat een bondsraadslid er hier meer over kan vertellen of dat de notulen van de vergadering straks meer en anders zeggen.

Terugkomend op de vergadering verbaasde me hoe sterk nog sentimenten de ruimte kregen waarin het kritische geluid van bondsraadslid Thijs wordt afgekeurd. Nu kun je zo'n gevoel natuurlijk koesteren als je inhoudelijk gelijk hebt. Maar inmiddels onderkent ook het bestuur dat Thijs' punten hout snijden. Bestuur en bond hebben daar lange tijd de ogen voor gesloten. En onderweg nog eens wat aanstellingen verlengd. Ik zou willen voorstellen kritisch na te denken over die afkeurende reflex en – om met de voorzitter te spreken – daarmee te doen wat je wil.

Zelf zou ik zeggen: doe er niet ingewikkeld over. Laten we inderdaad alsjeblieft niet vrijwilligers die zijn opgestapt natrappen. Dat laatste wordt dan ook nadrukkelijk niet gedaan. Heel goed. Maar, als het te veel moeite kost om dankjewel te zeggen tegen Thijs (ik zie hem daar ook niet om vragen), dan zou tenminste de andere zijde van de vergelijking moeten zijn dat pogingen om Thijs in een hoekje te duwen stoppen. Thijs heeft de vinger op de zere plek gelegd en dat doet pijn. Maar Thijs is niet verantwoordelijk voor de zere plek. Defensieve en terugwijzende reacties zijn in eerste instantie begrijpelijk. Maar die moet je vervolgens wel zelf weer corrigeren. Dat lijkt me in het belang van de KNDB waarin kritisch nadenken aangemoedigd en niet bestraft zou moeten worden.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Tue Nov 07, 2017 08:31

Tijd weer voor een positivo-geluid: Ik had voor de BR twijfels bij Jeanine, niet als bestuurslid, maar als nieuwe penningmeester. Gezien de houding in de BR-vergadering (transparantie, fouten in het verleden toegeven, insteek voor de toekomst) zijn die twijfels voor het overgrote deel weg.

Wat kunnen we doen (in mijn geval van afstand) om te helpen de KNDB weer financieel op koers te krijgen? En wat op andere gebieden? Als het bestuur deze vragen oppakt, dan denk ik dat we er een nieuw topic van kunnen maken.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Fri Nov 10, 2017 18:44

Ik overzie het niet helemaal meer. Om het overzicht te houden:
De bondsraad heeft het bestuur weggestuurd.
Daarbij hebben ze diverse punten ingebracht.
Graag vanuit de bondsraad op elk van deze punten een reactie in hoeverre nu een voor de bondsraad bevredigend resultaat is/wordt bereikt.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Fri Nov 10, 2017 18:54

Jaap van Galen wrote:Ik overzie het niet helemaal meer. Om het overzicht te houden:
De bondsraad heef het bestuur weggestuurd.
Graag vanuit de bondsraad op elk van deze punten een reactie in hoeverre nu een bevredigend resultaat is/wordt bereikt.
Ha Jaap,
Nu is bevestigd dat het vorige bestuur een 4 jarig overeenkomst met NOC*NSF heeft afgesloten zonder te beseffen dat hiermee ook 2 afgesloten arbeidsovereenkomsten voor 4 jaar vast kwamen te liggen. Dus bij dalende inkomsten (contributies) wordt het probleem om een begroting sluitend te krijgen elk jaar groter. Vreemd dat degenen die als werkgever zo'n overeenkomst tekenen hun eigen CAO niet kennen. Dus die motie was toch wel terecht. Dit zijn natuurlijk niet de kleine foutjes. En bovendien de Bondsraad niet informeren dat er iets fout is gegaan. In de politiek waren bewindslieden al lang naar huis gestuurd. Het nieuwe bestuur ziet het financiële probleem en gaat proberen om de financiën weer in control te krijgen.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Fri Nov 10, 2017 19:22

Jaap van Galen wrote:Ik overzie het niet helemaal meer. Om het overzicht te houden:
Graag vanuit de bondsraad op elk van deze punten een reactie in hoeverre nu een voor de bondsraad bevredigend resultaat is/wordt bereikt.
Belangrijke positieve ontwikkelingen:
Meer transparantie.
Conservatieve principes bij het opstellen van de begroting.
Realisatie dat er een structureel financieel probleem is dat opgelost moet worden.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sat Nov 11, 2017 16:11

Frans de Jonge wrote:
Graag vanuit de bondsraad op elk van deze punten een reactie in hoeverre nu een bevredigend resultaat is/wordt bereikt.
Ha Jaap,
Nu is bevestigd dat het vorige bestuur een 4 jarig overeenkomst met NOC*NSF heeft afgesloten zonder te beseffen dat hiermee ook 2 afgesloten arbeidsovereenkomsten voor 4 jaar vast kwamen te liggen. Dus bij dalende inkomsten (contributies) wordt het probleem om een begroting sluitend te krijgen elk jaar groter. Vreemd dat degenen die als werkgever zo'n overeenkomst tekenen hun eigen CAO niet kennen. Dus die motie was toch wel terecht. Dit zijn natuurlijk niet de kleine foutjes. En bovendien de Bondsraad niet informeren dat er iets fout is gegaan. In de politiek waren bewindslieden al lang naar huis gestuurd. Het nieuwe bestuur ziet het financiële probleem en gaat proberen om de financiën weer in control te krijgen.
Frans, die twee contracten, betreft dat technisch directeur en bondscoach? Is bekend welk bedrag de KNDB daar zelf insteekt?

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Sat Nov 11, 2017 23:22

Henk de Witt wrote:
Frans de Jonge wrote:
Ha Jaap,
Frans, die twee contracten, betreft dat technisch directeur en bondscoach? Is bekend welk bedrag de KNDB daar zelf insteekt?
Zie die vraag svp in samenhang hiermee:
Tue Nov 07, 2017 06:09
Marcel Kosters wrote:1. A) Hoeveel KNDB-contributie zit in welke KNDB-kostenposten? B) Welke financieringsvoorwaarden zijn er voor de subsidies behorend bij KNDB-kostenposten? Dit inzicht hebben zowel bestuur als bondsraad nodig om in samenhang geïnformeerde en overwogen keuzes naar de toekomst te maken. Duidelijk is dat de KNDB moet bezuinigen. Maar waarop en met welke gevolgen is nog onduidelijk.
2. Een tijd terug legde ik hier uit waarom de financiële situatie van de KNDB onhoudbaar is. Een van die redenen is, dat de KNDB het dieptepunt qua inkomsten nog niet heeft bereikt. Zo stipte ik naast de bij ledendaling horende dalende contributie inkomsten aan, dat NOC*NSF al jaren roept, de aan ledentallen gebonden bijdrage 'Algemeen Functioneren' (in 2017 35.000 euro) af te bouwen en daarna geheel te zullen stoppen. De tekst bij de begroting 2018 suggereert dat dit moment van stoppen al in 2018 ligt.
Het uitblijven van antwoord op dit forum suggereert dat hier nog geen informatie over is. Het lijkt handig als dit inzicht er met de vergadering van maart 2018 wel is. Het is daarbij belangrijk te beseffen, dat leden en bondsraad sinds 2016 om dit inzicht vragen... In het kader van positiviteit en dienstbaarheid ligt er dacht ik nog steeds een tot nu onbenut aanbod van Casper van der Tak en Ton van Namen om de KNDB (penningmeester en FiCo) hiermee van dienst te zijn. Het is natuurlijk ook helemaal prima als penningmeester en onlangs uitgebreide FiCo dit alleen voor hun rekening nemen. Als dat inzicht er maar komt, want zowel bestuur als bondsraad hebben dit hard nodig.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sat Nov 11, 2017 23:51

Marcel Kosters wrote:
Henk de Witt wrote:
Frans de Jonge wrote: Ha Jaap,
Zie die vraag svp in samenhang hiermee:
Tue Nov 07, 2017 06:09
Marcel Kosters wrote:1. A) Hoeveel KNDB-contributie zit in welke KNDB-kostenposten? B) Welke financieringsvoorwaarden zijn er voor de subsidies behorend bij KNDB-kostenposten? Dit inzicht hebben zowel bestuur als bondsraad nodig om in samenhang geïnformeerde en overwogen keuzes naar de toekomst te maken. Duidelijk is dat de KNDB moet bezuinigen. Maar waarop en met welke gevolgen is nog onduidelijk.
Het uitblijven van antwoord op dit forum suggereert dat hier nog geen informatie over is. Het lijkt handig als dit inzicht er met de vergadering van maart 2018 wel is. Het is daarbij belangrijk te beseffen, dat leden en bondsraad sinds 2016 om dit inzicht vragen... In het kader van positiviteit en dienstbaarheid ligt er dacht ik nog steeds een tot nu onbenut aanbod van Casper van der Tak en Ton van Namen om de KNDB (penningmeester en FiCo) hiermee van dienst te zijn. Het is natuurlijk ook helemaal prima als penningmeester en onlangs uitgebreide FiCo dit alleen voor hun rekening nemen. Als dat inzicht er maar komt, want zowel bestuur als bondsraad hebben dit hard nodig.
Het dieptepunt is zeker nog niet in zicht. Ieder jaar 250 minder leden is toch circa € 8.000 minder aan contributie-inkomsten. Daarnaast is de verwachting dat de subsidie voor Algemeen functioneren wordt afgebouwd en verdwijnt. Alleen snijden in de kosten levert geen nieuwe leden op en daarmee meer inkomsten op. En eerdere besturen van de KNDB hebben veel grote posten langdurig vastgezet. Het huidige bestuur verdient dan ook alle steun om de damsport overeind te houden! Tijd voor de aanvalsplannen, niet om de begroting rond te krijgen maar om een nieuwe generatie plezier te kunnen laten beleven aan onze damsport.

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Sun Nov 12, 2017 12:39

Het vorige bestuur als antwoord op een vraag van Frans
Vraag 5: Welke consequenties kent het stoppen van het topsportprogramma met NOC*NSF
(ook voor andere subsidiëring door NOC*NSF, maar ook financiële gevolgen door beëindigen
contracten van de technische staf).
Het beëindigen van het topsportprogramma leidt tot verlies van alle subsidie‐inkomsten (zie
financieel bestuursverslag 2016), de KNDB zal dan uitsluitend op contributies moeten draaien.
In de CAO is geregeld dat topsport gerelateerde functies onbeperkt tijdelijk mogen zijn maar altijd
gekoppeld aan de subsidieperiode (4 jaar). Het ministerie van SoZaWe is hiermee akkoord gegaan
maar heeft daar een verbod van tussentijdse beëindiging van de functies tegenover gesteld. Voor de
KNDB betekent dat dat bij beëindiging topsportsubsidieprogramma per 1 januari 2018 de talent‐ en
bondscoach ongeacht ontslag nog recht hebben op een transitievergoeding plus 36 maanden salaris
voor beiden. Boven die 72 maandsalarissen zal op dat moment voor het beëindigen van alle functies
voor 5 personen een transitievergoeding moeten worden betaald die in totaal wordt begroot op €
75.000,=. (bron: arbeidsrechtjurist van Werkgevers Organisaties in de Sport WOS).
het nieuwe bestuur als antwoord op een vraag van Frans
Vraag 5: Welke consequenties kent het stoppen van het topsportprogramma met NOC*NSF
(ook voor andere subsidiëring door NOC*NSF, maar ook financiële gevolgen door beëindigen
Het beëindigen van het topsportprogramma leidt tot verlies van alle subsidie‐inkomsten (zie
financieel bestuursverslag 2016), de KNDB zal dan uitsluitend op contributies moeten draaien.
In de CAO is geregeld dat topsport gerelateerde functies onbeperkt tijdelijk mogen zijn maar altijd
gekoppeld aan de subsidieperiode (4 jaar). Het ministerie van SoZaWe is hiermee akkoord gegaan
maar heeft daar een verbod van tussentijdse beëindiging van de functies tegenover gesteld. Voor de
KNDB betekent dat dat bij beëindiging topsportsubsidieprogramma per 1 januari 2018 de talent‐ en
bondscoach ongeacht ontslag nog recht hebben op een transitievergoeding plus 36 maanden salaris
voor beiden. Boven die 72 maandsalarissen zal op dat moment voor het beëindigen van alle functies
voor 5 personen een transitievergoeding moeten worden betaald die in totaal wordt begroot op €
75.000,=. (bron: arbeidsrechtjurist van Werkgevers Organisaties in de Sport WOS).
In Katwijk en Beijing wordt de toegenomen transparantie uitgebreid gevierd.
Frans de Jonge wrote:Het dieptepunt is zeker nog niet in zicht.

Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sun Nov 12, 2017 21:44

Maurits Meijer wrote: In Katwijk en Beijing wordt de toegenomen transparantie uitgebreid gevierd.
Hoezo Katwijk, Maurits? Ik woon in Den Bosch.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Mon Nov 13, 2017 11:40

Maurits Meijer wrote:In Katwijk en Beijing wordt de toegenomen transparantie uitgebreid gevierd.
Je tekst suggereert aan de ene kant dat de bondsraad zonder reden een motie van wantrouwen heeft ingediend. En aan de andere kant suggereert je tekst een 'gelijk om het gelijk krijgen' mentaliteit. Daar neem ik afstand van. Het gaat erom dat de KNDB overleeft. En als het even kan tot groei en bloei komt. Er valt dan ook niets te vieren en de toegezegde transparantie moet op de volgende kernpunten nog worden gerealiseerd.

1.
A) Hoeveel KNDB-contributie zit in welke KNDB-kostenposten?
B) Welke financieringsvoorwaarden zijn er voor de subsidies behorend bij KNDB-kostenposten?

2. NOC*NSF roept al jaren, dat het de aan ledentallen gebonden bijdrage 'Algemeen Functioneren' (in 2017 35.000 euro) afbouwt en daarna geheel zal stoppen. De tekst bij de begroting 2018 suggereert dat dit moment van stoppen al in 2018 ligt.

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Mon Nov 13, 2017 19:14

Marcel Kosters wrote:
Maurits Meijer wrote:In Katwijk en Beijing wordt de toegenomen transparantie uitgebreid gevierd.
Je tekst suggereert aan de ene kant dat de bondsraad zonder reden een motie van wantrouwen heeft ingediend. En aan de andere kant suggereert je tekst een 'gelijk om het gelijk krijgen' mentaliteit. Daar neem ik afstand van. Het gaat erom dat de KNDB overleeft. En als het even kan tot groei en bloei komt. Er valt dan ook niets te vieren en de toegezegde transparantie moet op de volgende kernpunten nog worden gerealiseerd.
Ik denk dat ik zelf het beste kan uitleggen wat ik bedoel. Het stukje wat ik citeer van voor de bondsraadsvergadering 17 juni, laat zien dat het vorige bestuur wel degelijk heeft aangegeven dat de topsport contracten voor 4 jaar vast liggen. Het woord voor woord gelijke antwoord van het huidige bestuur aanmerken als een toename in transparantie is gewoon onzin. En de discussie die op die onzin voortborduurt, en dat bedoel ik met mijn laatste zin, slaat dus nergens op. Meer niet.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Mon Nov 13, 2017 20:11

Maurits Meijer wrote:
Het vorige bestuur als antwoord op een vraag van Frans
het nieuwe bestuur als antwoord op een vraag van Frans
In Katwijk en Beijing wordt de toegenomen transparantie uitgebreid gevierd.
Ik neem aan dat ik Beijing ben, alhoewel ik inmiddels in Laveno-Mombello woon. Waar vind ik die twee vraag 5 quotes terug?

Post Reply