Belangrijkste kandidaten waren Samb en Clerc.
Knoop over sponsorplaats zou doorgehakt worden als duidelijkheid was omtrent Ton Sijbrands deelname.
Sijbrands is het niet eens met opzet van WK, waar eerst in 4 groepen van 10 kwalificatie voor de finale van 12 man moet worden afgedwongen.
Sijbrands wil direct in de finale en daarnaast wil Sijbrands ook nog eens 10.000 euro startgeld, zie fragment uit interview met BN/De Stem.
BN/De Stem, 04-04-2005
‘Ach nee, schat, ik kan aardig dammen’
Door Henri van der Steen
Maandag 4 april 2005 - Hij heeft geen auto, niet eens een rijbewijs en de telefoon neemt hij nooit op: geen talent voor gezwatel. Heren die hem willen arrangeren voor een simultaan of anderszins, moeten trouwens toch bij zijn vrouw zijn. „Als Hetty zo’n gesprek voert, scheelt dat toch gauw een paar honderd euro.“ Grapje.
(Foto Sandra Peerenboom)
...
Dit jaar is het volgende WK. Doet-ie mee? „Nee, als de klassieke vorm wordt losgelaten niet.“ Hetty: „Je moet nog een sponsor zoeken.“ Ton: „Nee schat, daar gaat het niet om. Ik heb me al gekwalificeerd, maar moet toch voorrondes spelen. Dat vind ik onjuist. Ik heb recht mee te doen aan de eindstrijd.“
Wat zou die sponsor trouwens moeten schuiven om Sijbrands te prikkelen. Het blijkt om iets van 10.000 euro te gaan.
Hetty: „Veel te weinig.“ Ton: „Nou, voor de damwereld...“ Hetty: „Ach jij met je damwereld.“