NK Dammen 2018

Post Reply
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Re: NK Dammen 2018

Post by Michel Stempher » Fri May 04, 2018 19:14

Piet Bouma wrote: En wat bij mij het meeste tegenstaat. Er zal geen enkel lid meer of minder gaan dammen, als hier (bij het NK) de regels veranderd gaan worden.
Inzet van bestuur en bondsraad zou m.i. moeten zijn: projecten, initiatieven etc. bedenken en ondersteunen om ledenwinst te genereren. Niks meer en niks minder. Ga daar alle energie in steken.
Hier ben ik het voor 90% mee eens. Ik formuleer als hoofddoel echter niet meer 'ledenwinst'. Ik vind het veel belangrijker dat de schooldamtoernooien heel goed gaan en blijven draaien. We moeten uitstralen dat onze sport een leuke sport is om te beoefenen. Dat vind ik veel waardevoller dan uitleggen waarom iemand per se naar een vereniging moet komen.

Overigens zal vooralsnog niet alle energie naar dit soort initiatieven kunnen gaan: we zitten nog vast aan een NOC*NSF contract en daarna contracten voor onbepaalde tijd... We moeten ruim van tevoren dit soort krachten de deur uitdoen zodat we geen problemen krijgen met oprotpremies. Daar is vast wel iets billijks voor alle partijen op te verzinnen.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sat May 05, 2018 13:54

Michel Stempher wrote:Ik formuleer als hoofddoel echter niet meer 'ledenwinst'. Ik vind het veel belangrijker dat de schooldamtoernooien heel goed gaan en blijven draaien. We moeten uitstralen dat onze sport een leuke sport is om te beoefenen. Dat vind ik veel waardevoller dan uitleggen waarom iemand per se naar een vereniging moet komen.
Zeer mee eens, met een aanvulling. Ik zou ook volwassenen weer met het dammen in contact brengen. Dat kan bijvoorbeeld via buurttoernooien en cafétoernooien.

Je hebt hier wel dammers voor nodig die het leuk vinden om contacten te leggen en die makkelijk met mensen omgaan. Helaas zijn dit eigenschappen die niet bepaald dik gezaaid zijn onder dammers. En, zeker in het begin, is het erg arbeidsintensief. Maar zoals de oude Chinezen al wisten, als je werk doet wat je leuk vindt hoef je geen dag in je leven te werken.
In Delft ging ik vroeger veel op pad met Eef Horsten, ook al enkele jaren niet meer onder ons. Eef was zo'n dammer die je niet veel aantreft. Extravert, veel humor en brutaal als de beul, maar op een prettige manier. Op de nieuwjaarsreceptie van de gemeente stelde ik hem een keer voor aan een PvdA-wethouder die ik goed kende. 'Aangenaam, zei Eef, en nou zal ik je meteen eens precies vertellen wat de PvdA allemaal verkeerd doet!' Later zei die wethouder tegen me 'Die Horsten, wat een leuke kerel is dat.'

We stapten een keer bij een zaak binnen voor sponsoring van een vrouwentoernooi. Eef hield een verhaal dat zo was opgebouwd dat de eigenaar wel een dief van zijn eigen portemonnaie zou zijn als hij deze gouden kans liet lopen. De goede man barstte in lachen uit en zei 'Ik geloof er niets van maar u weet het prachtig te brengen.' Hij trok zijn portemonnaie en gaf ons 600 gulden. Eef en ik vonden dat we genoeg hadden gewerkt die dag en doken het café in. We betaalden het bier wel uit eigen zak, je moet sommige dingen wel beetje gescheiden houden.

Maar zoals gezegd, types als Eef zijn dun gezaaid. Daar zie ik niet zo snel een oplossing voor.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Sat May 05, 2018 15:20

Henk de Witt wrote:[(...) Ik zou ook volwassenen weer met het dammen in contact brengen. Dat kan bijvoorbeeld via buurttoernooien en cafétoernooien (...)
. Een gezonde gedachte. Enkele aanvullende overwegingen, bedoeld voor clubs die met jeugddammen bezig zijn of aan de gang gaan:

- Kinderen zijn het makkelijkst te interesseren (boeien) en binden voor willekeurig welke nieuwe sport of activiteit. Zij hebben immers een open geest.
- Kinderen dragen hun enthousiasme over op de volwassenen om hen heen.
- Kortom: heb oog voor het dam potentieel van de papa's en mama's die iedere week hand in hand met hun kinderen de club komen binnen wandelen. De interesse in het spel hebben de kinderen meestal niet van een vreemde. In Haarlem zien we momenteel vier (structureel of incidenteel) dammende vaders en een incidenteel dammende grootvader van jeugdleden op de clubavond. Tegelijkertijd hebben we 'slechts' drie nieuwe volwassenen mogen begroeten die zonder kinderen de club kwamen binnen wandelen. Langzaam begint dit ons aan het denken te zetten, temeer omdat twee van de dammende vaders zich desgevraagd al bereid hebben getoond om lid te worden van de club. En het lidmaatschap van de andere vaders lijkt een kwestie van tijd.

Overal in de damwereld liepen en lopen dammers rond die via hun kinderen bij het dammen betrokken zijn geraakt. En dat geldt in iedere sport. Er zijn sporten, die hier actief op in spelen. Bij een vergelijkend onderzoek naar contributie afdrachten vorig jaar kwam ik een bond of club tegen, die met familie lidmaatschappen werkte. Komt broer een kijkje op de club nemen en komt zus mee omdat zij gaat waar broer gaat? Waarom niet (de ouders van) zus over de streep trekken door een korting aan te bieden op een tweede lidmaatschap. En waarom niet de ouders - die vaak gedurende de gehele clubavond toch aanwezig zijn en gedurende die tijd - als zij dat willen natuurlijk! - prima ook training kunnen volgen en tegen kinderen en senioren spelen - na verloop van tijd ook niet een lidmaatschap tegen gereduceerd (familie) tarief aanbieden?

Ouders van jonge kinderen horen bovendien precies tot de demografische groep die de KNDB zo graag wat ruimer vertegenwoordigd zou willen zien in haar ledenbestand. Dit in aanvulling op uitstekende ambitie van uitsluitend op volwassenen gerichte initiatieven.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Post Reply