Problematiek rond e-Doping

Post Reply
Samen Sterker
Real name: Martin van der Sluis

Re: Problematiek rond e-Doping

Post by Samen Sterker » Fri Aug 09, 2013 16:35

Misschien is niks doen wel de beste oplossing.
Waarom iets bij naam noemen en als juf en meester gaan vertellen dat het echt niet mag, terwijl het niet tegen te houden is?
Het is onbegonnen werk alle apparatuur in te nemen. Wie is verantwoordelijk als iets kwijt raakt of gestolen wordt? Wat als personen weigeren i.v.m privacy? Wie weet of mensen niet 2 apparaten bij zich heeft?
Buiten dat. Als iemand kwaad wil, en zelf geen telefoon bij zich heeft, kan ook een supporter nog de helpende hand uitsteken door even de telefoon uit te lenen of voor te zeggen?

Ik denk dat mensen in de 2de en 1ste klasse er sowieso geen last van hebben. Daar spelen immers de 'liefhebbers', die gewoon een leuk potje willen spelen zonder al te veel ambitie. Begrijp me niet verkeerd, iedereen heeft zo zijn eigen ambities natuurlijk, maar zijn wellicht niet zo resultaatgericht als de toppers onder ons.

In de hogere klasses kan het wellicht voorkomen, maar dan nog? Wat wint iemand er mee? Een paar ratingpunten, misschien de overwinning voor het team? Rijk wordt niemand van dammen. ( uitzonderingen daargelaten )
Kan zo iemand echt gelukkig zijn met een overwinning behaald door een computerprogramma? Wil iemand het risico lopen tegen de lamp te lopen? Persoonlijk, en ik denk vele met mij, hoop ik dat zo iemand heel hard tegen de lamp loopt.

En wat kan de KNDB doen?
1 Simpele regel aanhouden, indien bewezen misbruik van hulpmiddelen tijdens officieële wedstrijden levenslange schorsing.

Ik zie/ lees veel negatieve berichten over de bond, clubs, bestuurders hier op het Forum. Het lijkt een trend van dammers om alleen actief te worden wanneer er geschopt kan worden, maar niemand geeft de beslissende pass.
Stop het negatieve geneuzel, hou vooral het gezellige spelletje dammen hoog en centraal.
Lekker dammen met je team, gezellig een hapje en drankje doen na afloop en als iemand denkt dat ze een leukere dag hebben door vals te spelen..? Geluk ermee!

Martin

kneeltje

Post by kneeltje » Fri Aug 09, 2013 18:30

Ik zie/ lees veel negatieve berichten over de bond, clubs, bestuurders hier op het Forum. Het lijkt een trend van dammers om alleen actief te worden wanneer er geschopt kan worden, maar niemand geeft de beslissende pass.
Stop het negatieve geneuzel, hou vooral het gezellige spelletje dammen hoog en centraal.
Lekker dammen met je team, gezellig een hapje en drankje doen na afloop en als iemand denkt dat ze een leukere dag hebben door vals te spelen..? Geluk ermee!
bis!

Koen
Real name: KOEN POPPE

Post by Koen » Fri Aug 09, 2013 22:13

Bij bridgen is het op iedere niveau - behalve clubavonden - volstrekt normaal dat mobieltjes vooraf worden ingeleverd bij de wedstrijdleider. Risico van kwijtraken? Je hoeft er geen mee te nemen. Blijkt dat je er toch nog een bij je hebt (hij gaat bijvoorbeeld af in je broekzak) dan volgt er standaard een flinke straf.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Aug 09, 2013 22:30

Niks doen is geen oplossing. Allereerst zal er een goed e-doping reglement moeten komen. Klein voorzetje heb ik al gegeven. Maar de bondsraderen draaien natuurlijk langzaam. Waarschijnlijk zullen we voor zo’n reglement vast nog een jaartje moeten wachten.

So wie so in de Ereklasse, waar wordt betaald, moet je m.i. vervolgens nog aanvullende maatregelen nemen. Inderdaad mobiele apparaten inleveren.
En als je het echt handig wilt doen, ga je die Ereklasse dan anders organiseren. Drie wedstrijden in een weekend, eventueel centraal telkens bij een andere club (wat rouleren). Scheelt aanmerkelijk in reiskosten voor al die buitenlandse grootmeesters, terwijl je dan publiek (andere dammers) kunt krijgen. Ook elektronische borden of Ipad-invoer.
En je gaat detectieapparatuur gebruiken op de speellocatie: http://gsmdetector.com/nl/product.html Vervolgens iedereen verbieden gsm apparatuur te gebruiken (bezoekers, personeel, arbiters en spelers natuurlijk).

Wifi-verkeer kun je vervolgens monitoren.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman » Fri Aug 09, 2013 23:31

Piet Bouma wrote: En je gaat detectieapparatuur gebruiken op de speellocatie: http://gsmdetector.com/nl/product.html Vervolgens iedereen verbieden gsm apparatuur te gebruiken (bezoekers, personeel, arbiters en spelers natuurlijk).
Wat kost dat apparatje? Kan op de site niet vinden.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Aug 09, 2013 23:53

A.Presman wrote:
Piet Bouma wrote: En je gaat detectieapparatuur gebruiken op de speellocatie: http://gsmdetector.com/nl/product.html Vervolgens iedereen verbieden gsm apparatuur te gebruiken (bezoekers, personeel, arbiters en spelers natuurlijk).
Wat kost dat apparatje? Kan op de site niet vinden.
Even verder gegoogled: http://www.marktplaats.nl/a/telecommuni ... ousPage=lr

Nieuwprijs wordt aangegeven: € 1299,00.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sat Aug 10, 2013 06:26

Piet Bouma wrote: So wie so in de Ereklasse, waar wordt betaald, moet je m.i. vervolgens nog aanvullende maatregelen nemen. Inderdaad mobiele apparaten inleveren.
En als je het echt handig wilt doen, ga je die Ereklasse dan anders organiseren. Drie wedstrijden in een weekend, eventueel centraal telkens bij een andere club (wat rouleren). Scheelt aanmerkelijk in reiskosten voor al die buitenlandse grootmeesters, terwijl je dan publiek (andere dammers) kunt krijgen. Ook elektronische borden of Ipad-invoer.
Even een zijspoor op deze draad. Ik ben groot voorstander van vergroting zichtbaarheid damsport door gebruik te maken van de Nationale Competitie. Daar passen voorstellen als die van jou in. Regionale of landelijke concentratie van wedstrijden (beginnen met wat pilots). De eindronde van de competitie van ereklasse (ook hoofdklassen) centraal. Hier om heen nevenactiviteiten gericht op publiciteit en ledenwerving (oudere leden, of ook jeugddamwedstrijden).
En als het gaat om inleveren van apparatuur, dan is het alleen bij de ereklasse interessant. Als je kijkt waar nog arbiters aanwezig zijn, zijn het alleen de ere- en beide hoofdklassen. In de hoofdklassen zijn overigens ook al te weinig arbiters beschikbaar.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Aug 10, 2013 15:59

Frans de Jonge wrote:
Piet Bouma wrote: So wie so in de Ereklasse, waar wordt betaald, moet je m.i. vervolgens nog aanvullende maatregelen nemen. Inderdaad mobiele apparaten inleveren.
Even een zijspoor op deze draad. Ik ben groot voorstander van vergroting zichtbaarheid damsport door gebruik te maken van de Nationale Competitie. Daar passen voorstellen als die van jou in. Regionale of landelijke concentratie van wedstrijden (beginnen met wat pilots). De eindronde van de competitie van ereklasse (ook hoofdklassen) centraal. Hier om heen nevenactiviteiten gericht op publiciteit en ledenwerving (oudere leden, of ook jeugddamwedstrijden).
En als het gaat om inleveren van apparatuur, dan is het alleen bij de ereklasse interessant. Als je kijkt waar nog arbiters aanwezig zijn, zijn het alleen de ere- en beide hoofdklassen. In de hoofdklassen zijn overigens ook al te weinig arbiters beschikbaar.
Frans,

Ik zie vaak dat je het met ideeën van mensen hier op het forum eens bent. Je zit dicht bij het vuur en kunt zelf voorstellen inbrengen in de bondsraad. Wat let je om op de volgende bondsraadsvergadering voor te stellen dat de laatste ronde van de Ereklasse op zondag 23 februari centraal op 1 plaats gespeeld wordt in bijv. Huissen, Utrecht, Emmeloord, Heerhugowaard (om maar wat plaatsen te noemen). Of ben je bang dat de wedstrijdcommissie je gaat affluiten met: “Wat is het nut om die tientalwedstrijden centraal te spelen en eventueel live met elektronische borden/Ipads uit te zenden. Alleen omdat Frans de Jonge dan alle wedstrijden ter plekke live of overal elders ter wereld live kan zien?”
Let’s move on Frans en wel met een rotvaart!
Hetzelfde geldt voor een e-doping reglement. Als arbiter kun je daarvoor in die bondsraad toch ook wel een voorstel voor inbrengen?

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Aug 10, 2013 16:45

Piet Bouma wrote:Niks doen is geen oplossing. Allereerst zal er een goed e-doping reglement moeten komen. Klein voorzetje heb ik al gegeven. Maar de bondsraderen draaien natuurlijk langzaam. Waarschijnlijk zullen we voor zo’n reglement vast nog een jaartje moeten wachten.

So wie so in de Ereklasse, waar wordt betaald, moet je m.i. vervolgens nog aanvullende maatregelen nemen. Inderdaad mobiele apparaten inleveren.
En je gaat detectieapparatuur gebruiken op de speellocatie: http://gsmdetector.com/nl/product.html Vervolgens iedereen verbieden gsm apparatuur te gebruiken (bezoekers, personeel, arbiters en spelers natuurlijk).

Wifi-verkeer kun je vervolgens monitoren.
Drie wedstrijden in een weekend om het voor de betaalde buitenlanders (en hun clubs!) makkelijker te maken? Ik ben daar absoluut geen voorstander van.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sat Aug 10, 2013 18:27

Piet Bouma wrote:
Frans de Jonge wrote:
Frans,

Ik zie vaak dat je het met ideeën van mensen hier op het forum eens bent. Je zit dicht bij het vuur en kunt zelf voorstellen inbrengen in de bondsraad. Wat let je om op de volgende bondsraadsvergadering voor te stellen dat de laatste ronde van de Ereklasse op zondag 23 februari centraal op 1 plaats gespeeld wordt in bijv. Huissen, Utrecht, Emmeloord, Heerhugowaard (om maar wat plaatsen te noemen). Of ben je bang dat de wedstrijdcommissie je gaat affluiten met: “Wat is het nut om die tientalwedstrijden centraal te spelen en eventueel live met elektronische borden/Ipads uit te zenden. Alleen omdat Frans de Jonge dan alle wedstrijden ter plekke live of overal elders ter wereld live kan zien?”
Let’s move on Frans en wel met een rotvaart!
Hetzelfde geldt voor een e-doping reglement. Als arbiter kun je daarvoor in die bondsraad toch ook wel een voorstel voor inbrengen?
Beste Piet,
Los van het Deltaplan wat nog zeker ontvouwd wordt, ben ik met je eens dat afwachten, stilzitten of niets doen tot niets leidt. Ik vrees dat het te laat is voor de komende kompetitie, maar zeker voor de volgende en dan niet alleen de laatste ronde, maar nog meer en met een goed plan kan je zelfs met de andere klassen nog regionaal gaan. Je hoort nog en dank voor je aansporing!

GuidoB

Post by GuidoB » Sat Aug 10, 2013 20:05

Piet Bouma wrote:Wat let je om op de volgende bondsraadsvergadering voor te stellen dat de laatste ronde van de Ereklasse op zondag 23 februari centraal op 1 plaats gespeeld wordt in bijv. Huissen, Utrecht, Emmeloord, Heerhugowaard (om maar wat plaatsen te noemen).
Je kunt wel naar de KNDB of naar de bondsraadsleden wijzen, maar veel belangrijker is natuurlijk wat de clubs willen. Zij bepalen immers zelf waar ze hun wedstrijden spelen, even los van de dag. Als je het centraal spelen werkelijk zo'n goed idee vindt, waarom richt je je dan niet tot de clubs zelf? Ik heb het idee dat de clubs hier helemaal niet op zitten te wachten (speel zelf bij een ereklasse club), dus ben ik op voorhand niet bijster enthousiast. Toch ben ik benieuwd of ik het mis heb.

Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sat Aug 10, 2013 20:14

GuidoB wrote:
Piet Bouma wrote:Wat let je om op de volgende bondsraadsvergadering voor te stellen dat de laatste ronde van de Ereklasse op zondag 23 februari centraal op 1 plaats gespeeld wordt in bijv. Huissen, Utrecht, Emmeloord, Heerhugowaard (om maar wat plaatsen te noemen).
Je kunt wel naar de KNDB of naar de bondsraadsleden wijzen, maar veel belangrijker is natuurlijk wat de clubs willen. Zij bepalen immers zelf waar ze hun wedstrijden spelen, even los van de dag. Als je het centraal spelen werkelijk zo'n goed idee vindt, waarom richt je je dan niet tot de clubs zelf? Ik heb het idee dat de clubs hier helemaal niet op zitten te wachten (speel zelf bij een ereklasse club), dus ben ik op voorhand niet bijster enthousiast. Toch ben ik benieuwd of ik het mis heb.
Guido, is het lang lang geleden wel eens voorgekomen dat de slotronde in de ereklasse gemeenschappelijk werd gespeeld? Ben het met je eens dat dit niet van de ene op de andere dag kan gebeuren. Er moet een plan onder zitten, anders heeft het geen zin. Maar als je het weet aan te kleden tot een publicitair maar ook voor dammers interessante beëindiging van de competitie dan zie ik zeker kansen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Aug 10, 2013 20:55

GuidoB wrote:
Sinds wanneer zijn de clubs ooit benaderd voor wijzigingen in de Nationale Competitie. Bij de loskoppeling van Nationaal/Provinciaal? Bij de uitbreiding naar 12 clubs ipv 10. Bij de wijziging van het speeltempo van de Nationale Competitie, waardoor men allemaal digitale klokken moest aanschaffen?
Maar we dwalen af van het topic onderwerp. Misschien dat Alexander een nieuw plekje voor deze discussie kan vinden.

GuidoB

Post by GuidoB » Sat Aug 10, 2013 20:56

Frans de Jonge wrote:Guido, is het lang lang geleden wel eens voorgekomen dat de slotronde in de ereklasse gemeenschappelijk werd gespeeld? Ben het met je eens dat dit niet van de ene op de andere dag kan gebeuren. Er moet een plan onder zitten, anders heeft het geen zin. Maar als je het weet aan te kleden tot een publicitair maar ook voor dammers interessante beëindiging van de competitie dan zie ik zeker kansen.
Ik loop sinds begin jaren 90 mee en sindsdien is dit nooit gedaan. Daarvoor weet ik het niet.

Ik vind het als dammer interessant om het seizoen met alle teams van mijn vereniging gezamenlijk af te sluiten. Daar wil ik niet het eerste team uit wegtrekken. Dus als je iets gezamenlijk wilt organiseren, dan met veel meer dan alleen de ereklasse. Ook de tegenstander van het 2e team wil graag met alle teams van hun club gezamenlijk spelen, et cetera. Als je een beetje doordenkt, komt dit uiteindelijk neer op de hele nationale competitie. Kun je ergens 1220 dammers huisvesten? En zijn alle teams eigenlijk wel bereid naar een centrale plek in het land te reizen?

Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sat Aug 10, 2013 22:12

GuidoB wrote:
Frans de Jonge wrote:Guido, is het lang lang geleden wel eens voorgekomen dat de slotronde in de ereklasse gemeenschappelijk werd gespeeld? Ben het met je eens dat dit niet van de ene op de andere dag kan gebeuren. Er moet een plan onder zitten, anders heeft het geen zin. Maar als je het weet aan te kleden tot een publicitair maar ook voor dammers interessante beëindiging van de competitie dan zie ik zeker kansen.
Ik loop sinds begin jaren 90 mee en sindsdien is dit nooit gedaan. Daarvoor weet ik het niet.

Ik vind het als dammer interessant om het seizoen met alle teams van mijn vereniging gezamenlijk af te sluiten. Daar wil ik niet het eerste team uit wegtrekken. Dus als je iets gezamenlijk wilt organiseren, dan met veel meer dan alleen de ereklasse. Ook de tegenstander van het 2e team wil graag met alle teams van hun club gezamenlijk spelen, et cetera. Als je een beetje doordenkt, komt dit uiteindelijk neer op de hele nationale competitie. Kun je ergens 1220 dammers huisvesten? En zijn alle teams eigenlijk wel bereid naar een centrale plek in het land te reizen?
Wat mij betreft wel. Een groot damfeest. Maar dan wel goed voorbereid en met draagvlak[/color]

Post Reply