Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post Reply
Walter
Real name: Walter Thoen

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Walter » Sat Jun 22, 2013 15:01

Rein Halbersma wrote:
Walter wrote: Onderdeel van de tools van valsspeler lijkt het automatisch ophalen van de actuele stand uit de liveweergave en deze automatisch in Kingsrow in te voeren voor analyse. Ik wil de valsspelers vragen dit onderdeel zo spoedig mogelijk te ontwikkelen. Tijdens het WK heb ik namelijk vele malen handmatig een stand in Kingsrow zitten invoeren om mijn eigen analyse te kunnen doen!
Ik doe altijd: selecteer zettenreeks met de muis op de livedraughts-site, dan Ctr+C, en dan binnen Kingsrow Ctr+V. Heb je gelijk de laatste stand + notatie in Kingsrow zitten. Is dat wat met je met "handmatig" bedoelde?
IK startte meestal Kingsrow meerdere keren om meerdere partijen tegelijk te volgen. ik gebruikte jouw methode om de standen in te voeren die actueel waren als ik wakker werd. Daarna hield ik de zetten handmatig bij. De Kingsrow analyse is meestal beter dan de ingebouwde analyse (die er bovendien bij mij vaak met foutmeldingen uitlag) omdat je zelf bepaald hoe lang je laat zoeken op een bepaalde stand. Het werkt best maar een valsspeler zal dit toch wel wat moeten verbeteren denk ik, dus hoop ik spoedig een betere optie te hebben :D

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sun Jun 23, 2013 16:59

Woodcutter wrote:
Jan Pieter wrote:noem me één reële fraude-mogelijkheid die het gevolg is van tablet-invoer. Ik heb hem nog steeds niet gezien.
Al vergeten.

http://www.grantland.com/story/_/id/836 ... ting-chess
Daar staan aardig wat mogelijkheden van fraude.

En er is een Fide document betreffende E-notation, die wil ik je ook niet onthouden.
Ik vroeg een enkel voorbeeldje en krijg twee lappen weinig relevante tekst.

Zoals Piet al schreef hoeven wij dammers onze schakende broeders niet te volgen, zeker niet wanneer de schakers het betreffende document zelf al hebben 'kaltgestellt'. Dat laatste is ook wel logisch, want er staan ronduit onzinnige eisen aan het invoerapparaat in, zoals de bepaling dat het mogelijk moet zijn om in tijdnood halve zetten te noteren of streepjes te zetten. Wie dat bedenkt, eist van een elektronische klok waarschijnlijk dat hij een tikkend geluid moet maken, dat hij niet al te nauwkeurig loopt, en dat de vlag moet kunnen vallen als je meent nog minstens een halve minuut te hebben. In de digitale prullenmand met dat document.

De andere link verwijst naar een verhaal over een matige schaker die opeens de sterren van de hemel speelt, terwijl hij tijdens alle partijen permanent met zijn PDA zit te spelen. Dan kun je net zo goed een briefje op je voorhoofd plakken met de tekst 'Ik speel vals'. Zeker anno 2013 zullen bij iedereen direct de alarmbellen rinkelen in zo'n situatie.

Dus Woodcutter (en Wieger), nog steeds wacht ik op een reële fraude-mogelijkheid die het gevolg is van tablet-invoer. En met reëel bedoel ik dat de mogelijkheid niet alleen technisch haalbaar is, maar dat het ook denkbaar is dat een fraudeur kiest voor deze mogelijkheid, wetende dat zijn tablet voor iedereen zichtbaar op tafel ligt, en dat die tablet op elk moment ingenomen kan worden voor nadere inspectie. Ik zie zo'n mogelijkheid niet. Wel kan ik vele valsspeel-scenario's bedenken die verlopen via een in de kleding verstopte smartphone, maar vreemd genoeg hoor ik daar niemand over.

Woodcutter
Real name: Roel Langendam

Post by Woodcutter » Sun Jun 23, 2013 17:28

Walter wrote: Ik zie het probleem van een uitzondering binnen de regels niet direct. Wat is er mis met een simpele regel als "het is een speler toegestaan om gebruik te maken van een erkende e-notatie applicatie op een eigen tablet, tenzij de wedstrijdorganisatie een ander electronisch hulpmiddel zoals een e-bord of toernooi-tablet aan de spelers voorschrijft"

Natuurlijk moet dit een veel completer regelement zijn, maar de keuze bij de wedstrijdorganisatie leggen lijkt me een goede mogelijkheid. Voor belangrijke toernooien met prijzengeld kan de organisatie kiezen voor e-borden of eigen tablets (of speciale hardware). Deze keuze kan ook door KNDB worden gemaakt door het in toernooivoorwaarden aan een organisatie op te leggen (ik hoop dat men nu ook al e-borden voorschrijft voor het NK)

Natuurlijk hebben eigen tablets een hoog frauderisico maar daar staat een groot kostenvoordeel en een snellere adoptie tegenover (speciale hardware zie ik niet zo snel iemand ontwikkelen). Eigen tablets uitsluiten voor alle wedstrijden lijkt me ook weinig zin te hebben. Zoals eerder aangeven mag er dan binnenkort ook niet meer met de eigen bril gespeeld worden of met de eigen pen genoteerd worden want daarmee is ook van alles technisch mogelijk.

Het valt me ook wel op dat er angst is voor vele mensen die kwaadaardige apps zullen gaan ontwikkelen terwijl er maar heel weinig mensen zoals Piet lijken te zijn die hun tijd aan de goedaardige app wil besteden. Opvallend!

Onderdeel van de tools van valsspeler lijkt het automatisch ophalen van de actuele stand uit de liveweergave en deze automatisch in Kingsrow in te voeren voor analyse. Ik wil de valsspelers vragen dit onderdeel zo spoedig mogelijk te ontwikkelen. Tijdens het WK heb ik namelijk vele malen handmatig een stand in Kingsrow zitten invoeren om mijn eigen analyse te kunnen doen!
Het Probleem van een uitzondering is dat als deze geheel terecht niet wordt gegeven, de KNDB klaarblijkelijk innovatie tegen houd, de woordkeus waarin dit kenbaar is gemaakt acht ik van minder belang.
Het is nu de omgedraaide volgorde.

Het kosten/baten plaatje bij het gebruik van "eigen" tablets is ook discutabel, er lijkt vanuit gegaan te worden dat iedereen een tablet heeft, deze meeneemt naar een club/toernooi, deze ook inzet, en last but not least, beheersbaar is.
Doe het dan op een Mobiel zou ik zeggen, die heeft nagenoeg iedereen wel bij zich.
Vreemde is wel dat ik het bestuur van het NK-Pupillen mobieltjes in zag nemen voor aanvang van de wedstrijden. blijkbaar zijn die dingen niet toegestaan, dat zijn immers ook mini computertjes, Maximus laat aardig de potentie ervan zien. en nou dreigen er gewoon complete eigen Tablets (Lees volwaardige computers) naast het bord te verschijnen, daar mag echt heel goed over nagedacht worden, dat gaat erg veel complicaties geven.
Ik zie niet een opmerking of reactie in de hele thread waaruit blijkt dat er ook maar is nagedacht over mogelijke fraude, het is tot ondergeschikt belang betitelt.

Het is overigens geen angst voor kwaadaardige applicaties of pogingen tot fraude, het is gewoon te voorzien.
Simpelweg kijken hoe er online gedamt wordt, en hoeveel mensen daar al hulpmiddelen inzetten zegt meer dan afdoende.
Tot heden heb ik letterlijk in ieder toernooi er op zijn minst een kunnen verwijderen op het moment dat er een prijs bij komt kijken, de ervaring is er namelijk al.
Ik heb bij twijfel de KNDB al verzocht mee te kijken bij partijen, waar de KNDB ook direct de helpende hand bood overigens.

Het Idee E-notation is subliem.
De Eigen tablet heeft ernstige consequenties, die kun je echt niet zomaar even van tafel vegen, hoe verleidelijk ook.
Ik praat met iedereen. Elk moment. De vraag is niet tegen wie ik praat, maar wie luistert!!

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Sun Jun 23, 2013 18:13

Jan Pieter wrote:Dus Woodcutter (en Wieger), nog steeds wacht ik op een reële fraude-mogelijkheid die het gevolg is van tablet-invoer. En met reëel bedoel ik dat de mogelijkheid niet alleen technisch haalbaar is, maar dat het ook denkbaar is dat een fraudeur kiest voor deze mogelijkheid, wetende dat zijn tablet voor iedereen zichtbaar op tafel ligt, en dat die tablet op elk moment ingenomen kan worden voor nadere inspectie. Ik zie zo'n mogelijkheid niet. Wel kan ik vele valsspeel-scenario's bedenken die verlopen via een in de kleding verstopte smartphone, maar vreemd genoeg hoor ik daar niemand over.
Ik had al aangegeven dat ik die mogelijkheid wel zie. Als je mensen toegang geeft tot hun eigen computer tijdens de partij vind ik het zeer reëel dat daar misbruik van gemaakt gaat worden. Ik ben er van overtuigd dat het mogelijk is om dat zodanig te doen dat jij dat als toeschouwer onmogelijk kunt waarnemen. Met wat extra moeite kan het zelfs zo dat je bij inspectie niets zult vinden. Dit lijkt me gemakkelijker te realiseren dan het hacken van een computer, dus er zullen heus wel mensen zijn die de moeite nemen om zoiets te maken. Let wel dat je met een notatie-programma de huidige stand in de partij al hapklaar doorgeeft aan de computer, dus je hoeft niet eens meer gekke fratsen uit te halen om die ergens vandaan te toveren. Mijn standpunt is dat je met het gebruik van de eigen tablet de mogelijkheid tot frauderen een orde gemakkelijker maakt dan het nu al is.

Walter

Post by Walter » Sun Jun 23, 2013 18:23

Woodcutter wrote:
Walter wrote: Ik zie het probleem van een uitzondering binnen de regels niet direct. Wat is er mis met een simpele regel als "het is een speler toegestaan om gebruik te maken van een erkende e-notatie applicatie op een eigen tablet, tenzij de wedstrijdorganisatie een ander electronisch hulpmiddel zoals een e-bord of toernooi-tablet aan de spelers voorschrijft"

Natuurlijk moet dit een veel completer regelement zijn, maar de keuze bij de wedstrijdorganisatie leggen lijkt me een goede mogelijkheid. Voor belangrijke toernooien met prijzengeld kan de organisatie kiezen voor e-borden of eigen tablets (of speciale hardware). Deze keuze kan ook door KNDB worden gemaakt door het in toernooivoorwaarden aan een organisatie op te leggen (ik hoop dat men nu ook al e-borden voorschrijft voor het NK)

Natuurlijk hebben eigen tablets een hoog frauderisico maar daar staat een groot kostenvoordeel en een snellere adoptie tegenover (speciale hardware zie ik niet zo snel iemand ontwikkelen). Eigen tablets uitsluiten voor alle wedstrijden lijkt me ook weinig zin te hebben. Zoals eerder aangeven mag er dan binnenkort ook niet meer met de eigen bril gespeeld worden of met de eigen pen genoteerd worden want daarmee is ook van alles technisch mogelijk.

Het valt me ook wel op dat er angst is voor vele mensen die kwaadaardige apps zullen gaan ontwikkelen terwijl er maar heel weinig mensen zoals Piet lijken te zijn die hun tijd aan de goedaardige app wil besteden. Opvallend!

Onderdeel van de tools van valsspeler lijkt het automatisch ophalen van de actuele stand uit de liveweergave en deze automatisch in Kingsrow in te voeren voor analyse. Ik wil de valsspelers vragen dit onderdeel zo spoedig mogelijk te ontwikkelen. Tijdens het WK heb ik namelijk vele malen handmatig een stand in Kingsrow zitten invoeren om mijn eigen analyse te kunnen doen!
Het Probleem van een uitzondering is dat als deze geheel terecht niet wordt gegeven, de KNDB klaarblijkelijk innovatie tegen houd, de woordkeus waarin dit kenbaar is gemaakt acht ik van minder belang.
Het is nu de omgedraaide volgorde.

Het kosten/baten plaatje bij het gebruik van "eigen" tablets is ook discutabel, er lijkt vanuit gegaan te worden dat iedereen een tablet heeft, deze meeneemt naar een club/toernooi, deze ook inzet, en last but not least, beheersbaar is.
Doe het dan op een Mobiel zou ik zeggen, die heeft nagenoeg iedereen wel bij zich.
Vreemde is wel dat ik het bestuur van het NK-Pupillen mobieltjes in zag nemen voor aanvang van de wedstrijden. blijkbaar zijn die dingen niet toegestaan, dat zijn immers ook mini computertjes, Maximus laat aardig de potentie ervan zien. en nou dreigen er gewoon complete eigen Tablets (Lees volwaardige computers) naast het bord te verschijnen, daar mag echt heel goed over nagedacht worden, dat gaat erg veel complicaties geven.
Ik zie niet een opmerking of reactie in de hele thread waaruit blijkt dat er ook maar is nagedacht over mogelijke fraude, het is tot ondergeschikt belang betitelt.

Het is overigens geen angst voor kwaadaardige applicaties of pogingen tot fraude, het is gewoon te voorzien.
Simpelweg kijken hoe er online gedamt wordt, en hoeveel mensen daar al hulpmiddelen inzetten zegt meer dan afdoende.
Tot heden heb ik letterlijk in ieder toernooi er op zijn minst een kunnen verwijderen op het moment dat er een prijs bij komt kijken, de ervaring is er namelijk al.
Ik heb bij twijfel de KNDB al verzocht mee te kijken bij partijen, waar de KNDB ook direct de helpende hand bood overigens.

Het Idee E-notation is subliem.
De Eigen tablet heeft ernstige consequenties, die kun je echt niet zomaar even van tafel vegen, hoe verleidelijk ook.
Fraude bij online dammen is inderdaad heel erg eenvoudig. Toch is online dammen desondanks ontwikkeld en in gebruik. Waarom online dammen niet tegenhouden tot dat er een waterdichte oplossing voor fraude is maar e-notatie wel. Met een tablet open en bloot op tafel is fraude toch wat ingewikkelder dan bij (anomien) online spelen vanachter je eigen computer zoals meerdere malen is aangegeven in deze thread.

Ik zag recent een erg leuk voorbeeld van een online gespeelde wedstrijd tussen scholen duizenden kilometers van elkaar. Stel dat de KNDB of FMJD iets over zo'n initiatief te zeggen hadden. Hadden ze dit dan moeten verbieden omdat er talloze fraudemogelijkheden waren? Natuurlijk niet. Maar voordat er zo een officiele interland gespeeld kan worden zouden er wel meer regelementen en technische middelen moeten zijn om fraude tegen te gaan.

Net als online wedstrijden tussen scholen vind ik dat e-notatie op eigen tablets toegestaan moet worden bij minder belangrijke wedstrijden. Dan kan er ervaring worden opgedaan en wordt het duidelijker of de eigen tablet inderdaad zulke ernstige consequentie heeft dat het verboden moet worden.

Over fraude met de e-notatie en e-doping in het algemeen wordt volgens mij in deze thread weldegelijk gesproken. Iedereen lijkt het er over eens dat er een eisenpakket voor erkende e-notatie software moet komen en dat er een reglement betreffende het gebruik moet komen en dat het gebruik van de e-borden beter is (want minder fraude, live ipv semi-live en geintegreerd met de digitale klok).

Ik denk niet dat fraude zomaar van tafel geweegd wordt. Er zijn gewoon verschillende meningen over hoe de balans van de voordelen en nadelen (fraude) van e-notatie op eigen tablets uitslaat. Daar kunnen we heel lang over discusieren of we kunnen het testen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Jun 23, 2013 18:33

Wieger Wesselink wrote:
Jan Pieter wrote:Dus Woodcutter (en Wieger), nog steeds wacht ik op een reële fraude-mogelijkheid die het gevolg is van tablet-invoer. En met reëel bedoel ik dat de mogelijkheid niet alleen technisch haalbaar is, maar dat het ook denkbaar is dat een fraudeur kiest voor deze mogelijkheid, wetende dat zijn tablet voor iedereen zichtbaar op tafel ligt, en dat die tablet op elk moment ingenomen kan worden voor nadere inspectie. Ik zie zo'n mogelijkheid niet. Wel kan ik vele valsspeel-scenario's bedenken die verlopen via een in de kleding verstopte smartphone, maar vreemd genoeg hoor ik daar niemand over.
Ik had al aangegeven dat ik die mogelijkheid wel zie. Als je mensen toegang geeft tot hun eigen computer tijdens de partij vind ik het zeer reëel dat daar misbruik van gemaakt gaat worden. Ik ben er van overtuigd dat het mogelijk is om dat zodanig te doen dat jij dat als toeschouwer onmogelijk kunt waarnemen. Met wat extra moeite kan het zelfs zo dat je bij inspectie niets zult vinden. Dit lijkt me gemakkelijker te realiseren dan het hacken van een computer, dus er zullen heus wel mensen zijn die de moeite nemen om zoiets te maken. Let wel dat je met een notatie-programma de huidige stand in de partij al hapklaar doorgeeft aan de computer, dus je hoeft niet eens meer gekke fratsen uit te halen om die ergens vandaan te toveren. Mijn standpunt is dat je met het gebruik van de eigen tablet de mogelijkheid tot frauderen een orde gemakkelijker maakt dan het nu al is.
Even heel technisch Wieger.

Als bij het Event waarbij in de tablet het internetwindow (Safari bijvoorbeeld) wordt geminimaliseerd en er geswitcht wordt naar een andere applicatie of een ander openstaand internetwindow en vervolgens er opnieuw geswitchd wordt naar de oude applicatie/internetwindow (de invoerapplet) er een signaal wordt afgegeven wat in een “arbitermode” te zien zou zijn, hebben we dan niet een belangrijke fraudemogelijkheid getackeld?
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Sun Jun 23, 2013 19:11

Piet Bouma wrote:
Wieger Wesselink wrote:
Even heel technisch Wieger.

Als bij het Event waarbij in de tablet het internetwindow (Safari bijvoorbeeld) wordt geminimaliseerd en er geswitcht wordt naar een andere applicatie of een ander openstaand internetwindow en vervolgens er opnieuw geswitchd wordt naar de oude applicatie/internetwindow (de invoerapplet) er een signaal wordt afgegeven wat in een “arbitermode” te zien zou zijn, hebben we dan niet een belangrijke fraudemogelijkheid getackeld?
Er zullen vast manieren zijn om het ingewikkelder te maken, maar het lijkt me bij voorbaat een kansloze onderneming om alles dicht te timmeren. De manier waarop ik er tegenaan kijk is misschien het best te illustreren met een voorbeeld. Stel ik speel mee in een pokertoernooi waar veel geld op het spel staat. En stel dat een van mijn tegenstanders voorstelt dat er met zijn of haar eigen kaarten gespeeld gaat worden. Dan kunnen er nog zoveel controles worden uitgevoerd op die kaarten door de scheidsrechter om vast te stellen dat ze niet gemerkt zijn, ik zou er nog steeds niet mee willen spelen.

Woodcutter

Post by Woodcutter » Sun Jun 23, 2013 19:17

Walter wrote: Fraude bij online dammen is inderdaad heel erg eenvoudig. Toch is online dammen desondanks ontwikkeld en in gebruik. Waarom online dammen niet tegenhouden tot dat er een waterdichte oplossing voor fraude is maar e-notatie wel. Met een tablet open en bloot op tafel is fraude toch wat ingewikkelder dan bij (anomien) online spelen vanachter je eigen computer zoals meerdere malen is aangegeven in deze thread.

Ik zag recent een erg leuk voorbeeld van een online gespeelde wedstrijd tussen scholen duizenden kilometers van elkaar. Stel dat de KNDB of FMJD iets over zo'n initiatief te zeggen hadden. Hadden ze dit dan moeten verbieden omdat er talloze fraudemogelijkheden waren? Natuurlijk niet. Maar voordat er zo een officiele interland gespeeld kan worden zouden er wel meer regelementen en technische middelen moeten zijn om fraude tegen te gaan.

Net als online wedstrijden tussen scholen vind ik dat e-notatie op eigen tablets toegestaan moet worden bij minder belangrijke wedstrijden. Dan kan er ervaring worden opgedaan en wordt het duidelijker of de eigen tablet inderdaad zulke ernstige consequentie heeft dat het verboden moet worden.

Over fraude met de e-notatie en e-doping in het algemeen wordt volgens mij in deze thread weldegelijk gesproken. Iedereen lijkt het er over eens dat er een eisenpakket voor erkende e-notatie software moet komen en dat er een reglement betreffende het gebruik moet komen en dat het gebruik van de e-borden beter is (want minder fraude, live ipv semi-live en geintegreerd met de digitale klok).

Ik denk niet dat fraude zomaar van tafel geweegd wordt. Er zijn gewoon verschillende meningen over hoe de balans van de voordelen en nadelen (fraude) van e-notatie op eigen tablets uitslaat. Daar kunnen we heel lang over discusieren of we kunnen het testen.
Dat fraude/valsspelen/zeer onsportief gedrag (lees iedere sport onwaardig gedrag) makkelijk is, wil niet zeggen dat je dit dan ook maar moet doen. helaas is het tegenovergestelde waar, op de poolse warcaby site is flits te downloaden, keurig met handleiding hoe vals te spelen, en opmerkingen als "Ja maar iedereen doet dat" vliegen mij om de oren.
Dat je mede sporters en in sommige gevallen letterlijk eigen vrienden benadeeld is totaal niet relevant, tot mijn allergrootste verbazing. online is de drempel tot vals spelen dermate laag dat het geen drempel meer is.

Wij, hebben een online treffen georganiseerd tussen jeugd uit Ijmuiden, en jeugd uit China, meer in het kader internationaal ontwikkelen, en een didactisch plaatje IVM basisonderwijs, Zie Damz-totaal.
Hier waren geen prijzen aan verbonden verder, aan beiden kanten waren mensen aanwezig, en het enthousiasme en de spanning bij de kinderen was om te snijden. er was met vals spelen totaal niets te winnen.

Dit hebben we afgelopen maandag (17-06-2013) nog een keer herhaald, met viertallen, team HDC-Haarlem, en Team zimbabwe, wederom prijsloos. en 8 super gemotiveerde en sportieve mensen! de revanche staat al in de pijplijn.

We hebben dit ook geprobeerd met SportAccord en als prijs verzorgt per vliegende pvc-pijp naar china. Het was bijna letterlijk flits speelt tegen kingsrow, met truus als arbiter, want er hing een prijs aan vast!
Ik ben er ook behoorlijk huiverig voor om dit nogmaals te doen, in ieder geval niet meer anoniem, en ik ben erg voorstander van een "Online toernooi-permaban for life" bij betrappen op vals spelen, is niet iedereen het met mij over eens, gaat nog wel een discussie her en der opleveren.
Wat dat betreft zit ik nog in Piets schuitje ook.

Maar even terug naar E-notation, Je kunt eigen tablets met geen mogelijkheid beheersen, je legt op dat moment letterlijk de hele wereld naast het bord, net zomin kan ik een laptop naast damserver beheersen, harde vooraf duidelijke sancties zouden heel misschien uitsluitsel kunnen bieden, voorstander ben ik er niet van, ervaring leert dat je iets ermee moet.
Ik praat met iedereen. Elk moment. De vraag is niet tegen wie ik praat, maar wie luistert!!

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Sun Jun 23, 2013 19:34

Wieger Wesselink wrote:
Bij het NK computerdammen voeren de operators de zetten van hun eigen engines in. Een van de programmeurs (die verder boven alle twijfel verheven is, daar gaat het hier niet om) had een eigen tijdbestedingsalgoritme gemaakt dat een extra-muisklik vereiste om de interne engine-klok te synchroniseren met de bordklok. Hiermee zou door kwaadwillenden wel misbruik van gemaakt kunnen worden (en bij computerschaaktoernooien is dat ook wel gebeurd).

Datzelfde programma geeft aan dat het klaar is om te zetten via twee kleine oplichtende rondjes op de velden van het <van> en <naar> veld. Opnieuw, ik impliceer uitdrukkelijk niet dat dit programma vals speelt. Maar dat zou je ook met je invoer-tablet ook kunnen doen: 1 of 2 pixels van kleur laten veranderen om de beste zet door te geven in de stand. Knappe inspecteur die het opvalt als je niet weet waar je moet kijken. Toekomstige tablets met eye-tracking en iris-herkenning kunnen dit zelfs uitzetten als iemand anders dan de eigenaar ernaar kijkt :evil:

Woodcutter

Post by Woodcutter » Sun Jun 23, 2013 19:45

Rein Halbersma wrote:
Toekomstige tablets met eye-tracking en iris-herkenning kunnen dit zelfs uitzetten als iemand anders dan de eigenaar ernaar kijkt :evil:
Dat kan nu al, beeld herkenning, en de meeste zo niet alle tablets hebben een frontcam. :twisted:

Walter

Post by Walter » Sun Jun 23, 2013 20:55

Woodcutter wrote: Dat fraude/valsspelen/zeer onsportief gedrag (lees iedere sport onwaardig gedrag) makkelijk is, wil niet zeggen dat je dit dan ook maar moet doen. helaas is het tegenovergestelde waar, op de poolse warcaby site is flits te downloaden, keurig met handleiding hoe vals te spelen, en opmerkingen als "Ja maar iedereen doet dat" vliegen mij om de oren.
Dat je mede sporters en in sommige gevallen letterlijk eigen vrienden benadeeld is totaal niet relevant, tot mijn allergrootste verbazing. online is de drempel tot vals spelen dermate laag dat het geen drempel meer is.

Wij, hebben een online treffen georganiseerd tussen jeugd uit Ijmuiden, en jeugd uit China, meer in het kader internationaal ontwikkelen, en een didactisch plaatje IVM basisonderwijs, Zie Damz-totaal.
Hier waren geen prijzen aan verbonden verder, aan beiden kanten waren mensen aanwezig, en het enthousiasme en de spanning bij de kinderen was om te snijden. er was met vals spelen totaal niets te winnen.

Dit hebben we afgelopen maandag (17-06-2013) nog een keer herhaald, met viertallen, team HDC-Haarlem, en Team zimbabwe, wederom prijsloos. en 8 super gemotiveerde en sportieve mensen! de revanche staat al in de pijplijn.

We hebben dit ook geprobeerd met SportAccord en als prijs verzorgt per vliegende pvc-pijp naar china. Het was bijna letterlijk flits speelt tegen kingsrow, met truus als arbiter, want er hing een prijs aan vast!
Ik ben er ook behoorlijk huiverig voor om dit nogmaals te doen, in ieder geval niet meer anoniem, en ik ben erg voorstander van een "Online toernooi-permaban for life" bij betrappen op vals spelen, is niet iedereen het met mij over eens, gaat nog wel een discussie her en der opleveren.
Wat dat betreft zit ik nog in Piets schuitje ook.

Maar even terug naar E-notation, Je kunt eigen tablets met geen mogelijkheid beheersen, je legt op dat moment letterlijk de hele wereld naast het bord, net zomin kan ik een laptop naast damserver beheersen, harde vooraf duidelijke sancties zouden heel misschien uitsluitsel kunnen bieden, voorstander ben ik er niet van, ervaring leert dat je iets ermee moet.
De voorbeelden met schoolkinderen en clubteams die je geeft zijn toch geweldige initiatieven die het dammen enorm promoten! Fraude is enorm makkelijk, maar het gebeurd dus blijkbaar niet. Mijn vraag blijft dus waarom e-notatie dan niet toestaan op de clubavond, bij lokale toernooien waar alleen wat bekers op het spel staan of bij KNDB bekerwedstrijden waar toch ook niet zo gek veel op het spel staat. Maar waar semi-live weergave wel promotionele waarde kan hebben.

Laat de organisatie van een evenement bepalen of ze het frauderisico te groot vinden of niet. Mocht je als speler een andere mening hebben als de organisatie zoals in het pokervoorbeeld van Wieger dan kan dat misschien tot niet deelname leiden. Ik zou dat als speler wel graag zelf bepalen en het niet aan een bond overlaten die eenmalig in het algemeen bepaald dat het risico te groot is en het dus wordt verboden. Net zoals ik nu zelf bepaal dat ik op damserver speel ondanks dat er een hoog risico is dat ik tegen een computer speel.

De wens de eigen tablet te weren snap ik op zich volkomen, maar het lijkt me ook een moeizame weg want de eigen computer naast het bord komt er toch wel. Wearable devices duiken nu al overal op en ze allemaal verbieden en detecteren lijkt me onhaalbaar. Daarom denk ik dat je het uiteindelijk toch van e-doping regelementen en misschien partijanalyse (proberen aan te tonen dat iemand wel heel vaak dezelfde zetten als een bepaalde engine doet) moet hebben. Hoe problematisch en onbevredigend dat ook is.

Woodcutter

Post by Woodcutter » Sun Jun 23, 2013 21:33

Walter wrote: De voorbeelden met schoolkinderen en clubteams die je geeft zijn toch geweldige initiatieven die het dammen enorm promoten! Fraude is enorm makkelijk, maar het gebeurd dus blijkbaar niet. Mijn vraag blijft dus waarom e-notatie dan niet toestaan op de clubavond, bij lokale toernooien waar alleen wat bekers op het spel staan of bij KNDB bekerwedstrijden waar toch ook niet zo gek veel op het spel staat. Maar waar semi-live weergave wel promotionele waarde kan hebben.

Laat de organisatie van een evenement bepalen of ze het frauderisico te groot vinden of niet. Mocht je als speler een andere mening hebben als de organisatie zoals in het pokervoorbeeld van Wieger dan kan dat misschien tot niet deelname leiden. Ik zou dat als speler wel graag zelf bepalen en het niet aan een bond overlaten die eenmalig in het algemeen bepaald dat het risico te groot is en het dus wordt verboden. Net zoals ik nu zelf bepaal dat ik op damserver speel ondanks dat er een hoog risico is dat ik tegen een computer speel.

De wens de eigen tablet te weren snap ik op zich volkomen, maar het lijkt me ook een moeizame weg want de eigen computer naast het bord komt er toch wel. Wearable devices duiken nu al overal op en ze allemaal verbieden en detecteren lijkt me onhaalbaar. Daarom denk ik dat je het uiteindelijk toch van e-doping regelementen en misschien partijanalyse (proberen aan te tonen dat iemand wel heel vaak dezelfde zetten als een bepaalde engine doet) moet hebben. Hoe problematisch en onbevredigend dat ook is.

Op het moment, dat we een toernooi helemaal online deden, met een prijs was het vals speel percentage dermate hoog dat een loterij om de reis naar china nog de meest eerlijke uitkomst gaf, en zo geschieden.
Er werd bij een prijs direct vals gespeeld, Sportaccord is overigens slechts een voorbeeld, er zijn er meer inmiddels.

En het bepalen van het frauderisico hoort hier niet bij de organisatie van een evenement, maar bij de overkoepelende bonden, daar zijn ze voor, anders wordt het zo versnipperd en onduidelijk, zit ook niemand op te wachten. Wie weet krijgt iemand Samsung wel zover om 100 tablets te sponsoren, weet jij veel.
Vele wegen die naar Rome leiden, maar ik ben stellig van mening dat de Eigen tablet overal heen leidt, maar niet naar Rome.

Het vals-spelen helemaal uitbannen wordt vrij lastig zo niet onmogelijk, de vraag is hoe laag je de drempel wilt maken, en die kan en mag niet afhangen van een ontwikkeling.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Jun 23, 2013 21:38

Woodcutter wrote: Wie weet krijgt iemand Samsung wel zover om 100 tablets te sponsoren, weet jij veel.
Als de FMJD, KNDB of een toernooi-organisatie dat voor elkaar krijgt? Hebben we dan niet te maken met "dedicated tablets", waarbij duidelijk is dat er niet fraudesoftware c.q. apps op zijn geinstalleerd?
Zou dat bij belangrijke toernooien al niet een perfecte oplossing zijn?

Bij minder belangrijke toernooien, lijkt me overigens de oplossing mijn tablet aan mijn tegenstander te overhandigen de oplossing.....
Dat vond ik wel een erg sterke van Rein Halbersma.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Woodcutter

Post by Woodcutter » Sun Jun 23, 2013 22:00

Piet Bouma wrote:
Woodcutter wrote: Wie weet krijgt iemand Samsung wel zover om 100 tablets te sponsoren, weet jij veel.
Als de FMJD, KNDB of een toernooi-organisatie dat voor elkaar krijgt? Hebben we dan niet te maken met "dedicated tablets", waarbij duidelijk is dat er niet fraudesoftware c.q. apps op zijn geinstalleerd?
Zou dat bij belangrijke toernooien al niet een perfecte oplossing zijn?

Bij minder belangrijke toernooien, lijkt me overigens de oplossing mijn tablet aan mijn tegenstander te overhandigen de oplossing.....
Dat vond ik wel een erg sterke van Rein Halbersma.

Als iemand dat voor elkaar weet te krijgen zijn we er, mits de bond groen licht geeft.
Dedicated e-notation tablets wat het dan in wezen zijn kun je na/voor ieder evenement resetten naar default.
Met een beetje duidelijk beleid hoe te handelen kom je een heel eind. Je zou op die samsung dingen zelfs nog dedicated debian (linux variant) kunnen plaatsen, met je ontwikkeling piet.

Ik wil echt iets heel duidelijk stellen, het idee e-notation is super, de tijd die je erin steekt helemaal geweldig, het enige waar ik door ervaring over struikel is de eigen tablet.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Jun 23, 2013 22:41

Woodcutter wrote:
Ik wil echt iets heel duidelijk stellen, het idee e-notation is super, de tijd die je erin steekt helemaal geweldig, het enige waar ik door ervaring over struikel is de eigen tablet.
Okay Woodcutter.
We denken in mogelijkheden :D

Deze vind ik ook wel leuk:

http://www.stone-ware.com/lanschool/video

Een stukje software, waarbij je kunt zien wat er bij anderen op een pc, tablet op het beeldscherm staat.
Een gecontroleerd LAN, waarbij je volgens mij zelfs URL's kunt toewijzen....
Dan kun je die "eigen" tablet monitoren.
Weer een stukje verder in denken in mogelijkheden?

Post Reply