Walter wrote:
Fraude bij online dammen is inderdaad heel erg eenvoudig. Toch is online dammen desondanks ontwikkeld en in gebruik. Waarom online dammen niet tegenhouden tot dat er een waterdichte oplossing voor fraude is maar e-notatie wel. Met een tablet open en bloot op tafel is fraude toch wat ingewikkelder dan bij (anomien) online spelen vanachter je eigen computer zoals meerdere malen is aangegeven in deze thread.
Ik zag recent een erg leuk voorbeeld van een online gespeelde wedstrijd tussen scholen duizenden kilometers van elkaar. Stel dat de KNDB of FMJD iets over zo'n initiatief te zeggen hadden. Hadden ze dit dan moeten verbieden omdat er talloze fraudemogelijkheden waren? Natuurlijk niet. Maar voordat er zo een officiele interland gespeeld kan worden zouden er wel meer regelementen en technische middelen moeten zijn om fraude tegen te gaan.
Net als online wedstrijden tussen scholen vind ik dat e-notatie op eigen tablets toegestaan moet worden bij minder belangrijke wedstrijden. Dan kan er ervaring worden opgedaan en wordt het duidelijker of de eigen tablet inderdaad zulke ernstige consequentie heeft dat het verboden moet worden.
Over fraude met de e-notatie en e-doping in het algemeen wordt volgens mij in deze thread weldegelijk gesproken. Iedereen lijkt het er over eens dat er een eisenpakket voor erkende e-notatie software moet komen en dat er een reglement betreffende het gebruik moet komen en dat het gebruik van de e-borden beter is (want minder fraude, live ipv semi-live en geintegreerd met de digitale klok).
Ik denk niet dat fraude zomaar van tafel geweegd wordt. Er zijn gewoon verschillende meningen over hoe de balans van de voordelen en nadelen (fraude) van e-notatie op eigen tablets uitslaat. Daar kunnen we heel lang over discusieren of we kunnen het testen.
Dat fraude/valsspelen/zeer onsportief gedrag (lees iedere sport onwaardig gedrag) makkelijk is, wil niet zeggen dat je dit dan ook maar moet doen. helaas is het tegenovergestelde waar, op de poolse warcaby site is flits te downloaden, keurig met handleiding hoe vals te spelen, en opmerkingen als "Ja maar iedereen doet dat" vliegen mij om de oren.
Dat je mede sporters en in sommige gevallen letterlijk eigen vrienden benadeeld is totaal niet relevant, tot mijn allergrootste verbazing. online is de drempel tot vals spelen dermate laag dat het geen drempel meer is.
Wij, hebben een online treffen georganiseerd tussen jeugd uit Ijmuiden, en jeugd uit China, meer in het kader internationaal ontwikkelen, en een didactisch plaatje IVM basisonderwijs, Zie Damz-totaal.
Hier waren geen prijzen aan verbonden verder, aan beiden kanten waren mensen aanwezig, en het enthousiasme en de spanning bij de kinderen was om te snijden. er was met vals spelen totaal niets te winnen.
Dit hebben we afgelopen maandag (17-06-2013) nog een keer herhaald, met viertallen, team HDC-Haarlem, en Team zimbabwe, wederom prijsloos. en 8 super gemotiveerde en sportieve mensen! de revanche staat al in de pijplijn.
We hebben dit ook geprobeerd met SportAccord en als prijs verzorgt per vliegende pvc-pijp naar china. Het was bijna letterlijk flits speelt tegen kingsrow, met truus als arbiter, want er hing een prijs aan vast!
Ik ben er ook behoorlijk huiverig voor om dit nogmaals te doen, in ieder geval niet meer anoniem, en ik ben erg voorstander van een "Online toernooi-permaban for life" bij betrappen op vals spelen, is niet iedereen het met mij over eens, gaat nog wel een discussie her en der opleveren.
Wat dat betreft zit ik nog in Piets schuitje ook.
Maar even terug naar E-notation, Je kunt eigen tablets met geen mogelijkheid beheersen, je legt op dat moment letterlijk de hele wereld naast het bord, net zomin kan ik een laptop naast damserver beheersen, harde vooraf duidelijke sancties zouden heel misschien uitsluitsel kunnen bieden, voorstander ben ik er niet van, ervaring leert dat je iets ermee moet.
Ik praat met iedereen. Elk moment. De vraag is niet tegen wie ik praat, maar wie luistert!!