Bij Zwitsers is gelijk eindigen zo goed als onmogelijk. Al had wat mij betreft best Wlh eerst toegepast mogen worden bij Edwin en Auke.Casper van der Tak wrote:Gefeliciteerd Edwin! En idem voor de anderen.Edwin Twiest wrote:Vandaag kreeg ik tegen Wiebe wel opeens de punten toegeworpen (hij maakte een vreselijke denkfout)
Tegen Hein (Meijer) verliep het helemaal niet naar behoren [ik had gewoon een 2x2 terug moeten nemen met dooie stand].
Hein zette daarna (zoals altijd) sterk voort en ik bleef rustig en vond het juiste tegenspel.
Ik dacht dat Auke door zou gaan, maar dat blijkt niet zo te zijn; In dit systeem werkt een hoge rating eerder tegen je dan voor je (maar zoals mijn vriendin terecht opmerkte; dan speelde je dus gelijk tegen sterkere tegenstanders...is ook een gedachte natuurlijk)
Persoonlijk zou ik het liefste een herkamp zien bij gelijk eindigen, dat kan voor volgende jaren overwogen worden.
![](https://damforum.nl/bb3/images/ua.png)
Kwalificatietoernooi NK 2011
Re: Kwalificatietoernooi NK 2011
-
Ik bedoel, bij gelijk aantal punten een herkamp als het om een kwalificatieplaats gaat. Weerstand etc. kan gebruikt worden als tiebreaker als de herkamp niet tot een beslissing leidt.Alex wrote:Bij Zwitsers is gelijk eindigen zo goed als onmogelijk. Al had wat mij betreft best Wlh eerst toegepast mogen worden bij Edwin en Auke.Casper van der Tak wrote:Gefeliciteerd Edwin! En idem voor de anderen.Edwin Twiest wrote:Vandaag kreeg ik tegen Wiebe wel opeens de punten toegeworpen (hij maakte een vreselijke denkfout)
Tegen Hein (Meijer) verliep het helemaal niet naar behoren [ik had gewoon een 2x2 terug moeten nemen met dooie stand].
Hein zette daarna (zoals altijd) sterk voort en ik bleef rustig en vond het juiste tegenspel.
Ik dacht dat Auke door zou gaan, maar dat blijkt niet zo te zijn; In dit systeem werkt een hoge rating eerder tegen je dan voor je (maar zoals mijn vriendin terecht opmerkte; dan speelde je dus gelijk tegen sterkere tegenstanders...is ook een gedachte natuurlijk)
Persoonlijk zou ik het liefste een herkamp zien bij gelijk eindigen, dat kan voor volgende jaren overwogen worden.
Weerstand is een goede graadmeter, dus barrages zijn dan overbodig.Casper van der Tak wrote:Ik bedoel, bij gelijk aantal punten een herkamp als het om een kwalificatieplaats gaat. Weerstand etc. kan gebruikt worden als tiebreaker als de herkamp niet tot een beslissing leidt.
-
Ik zal er geen gewoonte van maken, maar ik ben het nu met Alex eens.Alex wrote:Weerstand is een goede graadmeter, dus barrages zijn dan overbodig.Casper van der Tak wrote:Ik bedoel, bij gelijk aantal punten een herkamp als het om een kwalificatieplaats gaat. Weerstand etc. kan gebruikt worden als tiebreaker als de herkamp niet tot een beslissing leidt.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
-
Ik ben het hier dubbel met Alex eens. Weerstand is een goede graadmeter en Whl is een nog betere graadmeter. Wanneer stapt de KNDB over op de FMJD-norm.Eric van Dusseldorp wrote:Ik zal er geen gewoonte van maken, maar ik ben het nu met Alex eens.Alex wrote:Weerstand is een goede graadmeter, dus barrages zijn dan overbodig.Casper van der Tak wrote:Ik bedoel, bij gelijk aantal punten een herkamp als het om een kwalificatieplaats gaat. Weerstand etc. kan gebruikt worden als tiebreaker als de herkamp niet tot een beslissing leidt.
Onze vrind KlareveldEric van Dusseldorp wrote:
Wit: Daaf Kasse - Zwart: Klareveld
25... 24-29!; Een goede voortzetting, maar analytisch bij lange na nog niet winnend. 26. 33x24, 20x29; 27. 48-42, 15-20; 28. 47-41?,... Dit verliest. 35-30 is ook niet je-dat, maar met het verrassende 34-30! had wit het nog gelijk kunnen houden.
28..., 9-14!; 29. 41-36, 8-12?;
Winnend is (21-26) met op 35-30 -wat anders?- de verrassende hielslag (26-31) 37x26 (17-22) 28x17 (18-22) 27x9 (8-13) 9x18 (23x21) 26x17 (20-25) 34x23 (19x48)
30. 37-31, 21-26; 31. 42-37, 3-9;
Natuurlijk geen (16-21, 18-22??)
32. 35-30,... Beter is 27-22 waarna Kingsrow de achtstukkendatabase al bereikt met remise als conclusie.
32..., 20-24; 33. 30-25, 2-8; 34. 27-21?,... Beter is 27-22.
34..., 16x27; 35. 31x11, 6x17; 36. 39-33, 18-22; 37. 37-31, 26x37; 38. 32x41, 23x32; 39. 38x7, 29x49; 40. 7-1, 24-30; 41. 25-20?,... Deze wanhoopscombinatie verliest. Het had aldus gemoeten: 44-39 (49x35) 45-40 (35x46) 25-20 (14x25) 1-12 (30x39) 12x44 (17-21) 36-31 en remise.
41..., 30x50; 42. 41-37, 49x35; 43. 1-6, 14x25; 44. 6x12, 50-39; 45. 12-3, 13-19; 46. 37-32, 39-43; 47. 32-28, 43-39; en 0-2.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
http://damwereld1.web-log.nl/blog/
Heaven is no location, but a state of mind
Er is maar één goede oplossing: Zo snel mogelijk terug naar het oude systeem.
- Andrew Tjon A Ong
Het oude systeem was vooral leuk voor mensen uit Gelderland, waar de eerste vijf uit het provinciaal kampioenschap zich voor de Halve Finales (HF) kwalificeerden. Minder leuk is het als je toevallig in een provincie zit waarbij alleen de provinciaal kampioen zich voor de HF plaatst. Als er toevallig 1 speler in jouw provincie zit die beter is dan jij bent, dan kun je het dus wel vergeten dat je ooit HF zal kunnen spelenpieter wrote:Er is maar één goede oplossing: Zo snel mogelijk terug naar het oude systeem.
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop
-
Mee eens.Andrew Tjon A Ong wrote:Het oude systeem was vooral leuk voor mensen uit Gelderland, waar de eerste vijf uit het provinciaal kampioenschap zich voor de Halve Finales (HF) kwalificeerden. Minder leuk is het als je toevallig in een provincie zit waarbij alleen de provinciaal kampioen zich voor de HF plaatst. Als er toevallig 1 speler in jouw provincie zit die beter is dan jij bent, dan kun je het dus wel vergeten dat je ooit HF zal kunnen spelenpieter wrote:Er is maar één goede oplossing: Zo snel mogelijk terug naar het oude systeem.Voor die personen is dit nieuwe systeem dus een verademing, al zou je op detailniveau nog e.e.a. kunnen bijschaven.
Bij een verbetering op detailniveau zou je kunnen denken aan het spreiden van de acht partijen over vijf dagen in plaats van vier. Bijvoorbeeld met de verdeling 2-2-2-1-1 of 1-2-2-2-1.
http://www.ericsdamsite.com
De oude garde zal moeten wennen aan een nieuw tijdperk. Enkele jaren geleden durfde Auke Scholma nog in Hoofdlijn te schrijven dat hij elk jaar een vrijkaart voor de finale verwachtte. Het moest eens ophouden dat hij in de HF als sparringpartner voor jonge opkomende talentjes werd gevraagd... Dammen kon volgens hem vergeleken worden met autorijden. Eenmaal het rijbewijs in bezit, moet dat eeuwig zo blijven. Hoe erg kun je de Kosmos tarten? Sport werkt natuurlijk heel anders!
Oude gardisten als Hein Meijer en Auke Scholma zijn evenwel niet scherp genoeg meer om de finale te halen. Jongemannen als Lemmen en Kroesbergen, jeugdspelers als Martijn Rentmeester en Frerik Andriessen nemen de posities van uitgerangeerde oude lullen over om het eens eerbiedig te zeggen... Een volkomen natuurlijke ontwikkeling in elke sport...
Wel is opmerkelijk dat onze Kneus er wel weer heel makkelijk doorheen is gekneusd!
Oude gardisten als Hein Meijer en Auke Scholma zijn evenwel niet scherp genoeg meer om de finale te halen. Jongemannen als Lemmen en Kroesbergen, jeugdspelers als Martijn Rentmeester en Frerik Andriessen nemen de posities van uitgerangeerde oude lullen over om het eens eerbiedig te zeggen... Een volkomen natuurlijke ontwikkeling in elke sport...
Wel is opmerkelijk dat onze Kneus er wel weer heel makkelijk doorheen is gekneusd!
Heaven is no location, but a state of mind
- Hanco Elenbaas
Hoeveel ouder is Hein dan jij Tjalling? Tien jaar? Hein zal echt nog wel terugkomen in de NK finale, net als Auke. Het pleit natuurlijk niet voor het nu gevolgde systeem dat dergelijke grootmeesters op "weerstandspunten" buiten de finale worden gehouden.Kosmos wrote:De oude garde zal moeten wennen aan een nieuw tijdperk. Enkele jaren geleden durfde Auke Scholma nog in Hoofdlijn te schrijven dat hij elk jaar een vrijkaart voor de finale verwachtte. Het moest eens ophouden dat hij in de HF als sparringpartner voor jonge opkomende talentjes werd gevraagd... Dammen kon volgens hem vergeleken worden met autorijden. Eenmaal het rijbewijs in bezit, moet dat eeuwig zo blijven. Hoe erg kun je de Kosmos tarten? Sport werkt natuurlijk heel anders!
- Hanco Elenbaas
Eva Houtjes wrote: NK Kwalificatie: De finalisten zijn bekend
Zaterdag 26 februari werden de laatste twee ronden van de NK Kwalificatietoernooien gespeeld. In Huissen wisten GMI Ron Heusdens en MI Jasper Lemmen zich overtuigend te plaatsen. In IJmuiden eindigden GMI Kees Thijssen en MF Richard Mooser op de eerste twee plaatsen, waarbij Richard Kromhout net buiten de boot viel. MF Michiel Kroesbergen werd winnaar in Emmeloord. En Edwin Twiest kaapte daar GMI Auke Scholma een deelnameticket voor de neus weg met een zeer gering verschil in tegenstandersrating. In Tilburg werden GMI Jeroen van den Akker en MI Anton van Berkel buiten spel gezet. Heel verrassend wisten MF Martijn Rentmeester en MF Frerik Andriessen zich daar te plaatsen.
Door op het NK2010 in Emmen op de eerste tot en met de vierde plaats te eindigen wisten Alexander Baljakin, Roel Boomstra, Pim Meurs en Martin Dolfing zich al eerder te plaatsen. Op 6 april a.s. zal het NK in Wapenveld van start gaan. Op http://www.nkdammen2011.nl zullen de partijen via de live borden te volgen zijn. Via deze site wordt ook het programma gepresenteerd van de te spelen partijen en de keur aan nevenactiviteiten waaraan kan worden deelgenomen door de liefhebbers.
Eva Houtjes wrote:Huissen
Ron Heusdens en Jasper Lemmen hebben zich via het kwalificatietoernooi in Huissen geplaatst voor het NK 2011. Beide spelers scoorden op de slotdag drie uit twee en bleven daardoor onbereikbaar voor de concurrentie.
Ron Heusdens rekende in de ochtendronde gedecideerd af met Maarten Linssen. De Huissenaar werd naar eigen zeggen gewoon overspeeld. Door zijn overwinning wist de Schiedamse grootmeester zich al geplaatst voor het NK voor het ingaan van de laatste ronde. Van de achtervolgers kwam alleen Jochem Zweerink tot winst.
Voor de tweede NK-plaats waren voor aanvang van de slotronde nog drie kandidaten: Jasper Lemmen, Wim Kalis en Jochem Zweerink. De laatste twee verkregen wel spel tegen respectievelijk Wouter Ludwig en Ron Heusdens, maar hun pogingen werden nutteloos toen Jasper Lemmen de winst in de schoot geworpen kreeg tegen Marcel Knipper. De Bemmelnaar werd hiermee ongedeeld tweede en plaatste zich voor de tweede keer in zijn carrière voor de finale. Wim Kalis troostte zich met de gedachte dat hij zich met zijn derde plaats binnenkort mag tooien met de titel Nationaal Meester.
IJmuiden
In IJmuiden was het superspannend. Kees Thijssen was wel duidelijk, maar iedereen dacht dat Richard Kromhout de tweede man werd, maar die wist niet te winnen van Ramdien en uiteindelijk ging Richard Mooser er met de buit vandoor na winst op Messemaker.
Emmeloord
Een onvoorspelbaar onvoorstelbare partij uit de 7e ronde was die tussen Jan van Dijk en Peter Schuitema. Na 45 zetten leek de stelling meer op een gordiaanse knoop, waar ook de hoofdrolspelers niet meer uitkwamen. Immers, op een onverklaarbare wijze kantelde de partij in het voordeel van Jan van Dijk. De vraag is nu: “waar heeft Schuitema de winst laten liggen en waar heeft hij de remisekans verspeeld”.
Alfons Ottink sloeg in zijn partij tegen Gerrit Wassink iets teveel achteruit en kwam behoorlijk in de verdrukking. Wassink koos de verkeerde variant en gaf op de 57e zet de mogelijkheid aan Ottink om remise af te dwingen. Ottink benutte deze geboden kans echter niet en verloor kort daarna kansloos.
Aan de Houdini-achtige ontsnappingen van Alex van Prinsenbeek kwam een abrupt einde, door zijn verliespartij tegen Hein Meijer. Even leek het erop dat Van Prinsenbeek voor de zoveelste keer met remise kon ontsnappen, nadat Meijer op de 37e zet een éénvoudige doorbraak miste. Kort daarna kreeg Hein Meijer een tweede winstkans aangeboden, die hij uiteindelijk wel wist te verzilveren.
Geheel onverwacht was de verliespartij van Wiebe van der Wijk tegen Edwin Twiest. Wat was het plan wat er schuil ging achter 36. 19-23?? Door de nederlaag in de zevende ronde degradeerde Van der Wijk zichzelf van grote kanshebber tot kansloze deelnemer.
Na de zevende ronde stond Michiel Kroesbergen soeverein aan de leiding met 10 punten, op één punt gevolgd door Hein Meijer en Edwin Twiest. Van het vijftal achtervolgers met acht punten, had eigenlijk alleen Auke Scholma nog een klein kansje om zich te plaatsen voor het NK2011 in Wapenveld. Zelf moest hij winnen van Wouter Sipma, was afhankelijk van het resultaat van de partij tussen Hein Meijer en Edwin Twiest en was tot overmaat van ramp ook nog afhankelijk van het resultaat van de overige partijen. Dat laatste in verband met de weerstandpunten en/of het vermaledijde en verafschuwde Sonnenborg-Berger systeem.
Tilburg
Vanuit de Tilburgse groep bereikten twee jonge debutanten de NK-finale: Martijn Rentmeester en Frerik Andriessen. Op de zinderend spannende slotdag wist Rentmeester zijn punt voorsprong vast te houden door een remise tegen Peter van der Stap, gevolgd door winst tegen Jan van den Hooff. De achtervolgers Frerik Andriessen en Jeroen van den Akker hielden elkaar ’s morgens in evenwicht, maar die remise bleek voor Andriessen ’s middags goud waard: beide rivalen wonnen (Andriessen van De Jager, en Van den Akker van Haagh), maar toen de balans werd opgemaakt had Andriessen net iets meer weerstandspunten dan zijn concurrent.
Naast de verrassende uitschakeling van Jeroen van den Akker zal ook de lokale favoriet Anton van Berkel met gemengde gevoelens op het toernooi terugkijken. Een eindsprint op de slotdag (twee overwinningen) bracht hem niet verder dan de vierde plaats op de ranglijst.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Ik ben onder de indruk van dit genuanceerde en goed beargumenteerde standpunt. Naar mijn mening was het oude systeem echter zeer oneerlijk:pieter wrote:Er is maar één goede oplossing: Zo snel mogelijk terug naar het oude systeem.
1) zoals Andrew al aangeeft, werkte het in het voordeel van spelers uit provincies met veel recreatieve dammers, met name Gelderland.
2) de halve finales werden steeds op een onbereikbare plek in Gelderland gehouden. Dit werkte wederom in het voordeel van de Gelderse dammers. Spelers uit Zeeland etc. zagen al bij voorbaat van deelname af, of verschenen na een korte nacht en een lange reis uitgewoond achter het bord.
3) om de finale van Nederland te halen, moest je je door een rijstebrijberg van voorwedstrijden ploegen. Spelers die niet al hun weekends wilden/konden besteden aan dammen, werden daardoor buitengesloten.
In de nieuwe opzet hebben alle sterke spelers een kans. Kennelijk is dat even slikken voor de dammers die het KvN als hun exclusieve speeltuin beschouwen. Dat het zwitsers oneerlijk zou zijn, is bepaald niet aangetoond. Spelers die zich altijd fluitend plaatsten (Thijssen, Heusdens) deden dat nu ook, spelers die anders geen kans hadden, kwamen er ook nu niet aan te pas. Natuurlijk speelde het toeval een rol, maar dat was altijd al het geval. Als Wiebe van der Wijk in het oude systeem geblunderd had tegen Twiest, zou Twiest ook gelanceerd zijn naar de top van zijn poule.
-
Zoals jullie weten hou ik van lijstjes. In de schaakwereld is het vrij gebruikelijk om ook de Toernooiprestatierating van spelers te publiceren bij een toernooi.
Dat is iets anders dan de gemiddelde tegenstandersrating. Op basis van de gemiddelde tegenstandersrating en het behaalde percentage (behaalde score) wordt vanuit de ELO-tabel de TPR berekend.
Ik heb van de top 4 van elk kwalificatietoernooi een lijstje samengesteld (dus in totaal 16 spelers):
Meest opvallend. De prestatie van Richard Kromhout (plek 3 in IJmuiden) wordt statistisch beter beoordeeld dan die van groepswinnaar Michiel Kroesbergen (Emmeloord).
Dat is iets anders dan de gemiddelde tegenstandersrating. Op basis van de gemiddelde tegenstandersrating en het behaalde percentage (behaalde score) wordt vanuit de ELO-tabel de TPR berekend.
Ik heb van de top 4 van elk kwalificatietoernooi een lijstje samengesteld (dus in totaal 16 spelers):
Code: Select all
Pl Naam TPR
1 Ron Heusdens 1614
2 Kees Thijssen 1524
3 Martijn Rentmeester 1503
4 Richard Mooser 1501
5 Jasper Lemmen 1497
6 Richard Kromhout 1487
7 Michiel Kroesbergen 1458
8 Frerik Andriessen 1452
9 Edwin Twiest 1450
10 Jochem Zweerink 1436
11 Wim Kalis 1433
12 Auke Scholma 1432
13 Jeroen van den Akker 1428
14 Hein Meijer 1421
15 Cor van Dusseldorp 1417
16 Anton van Berkel 1379
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Waarom vind je Whl zo goed? Dat je de tegenstander met de laagste weerstand schrapt, is logisch, maar waarom zou ook de tegenstander met de hoogste weerstand uit de berekening moeten verdwijnen? Dan heb je al het nadeel dat je een toptegenstander treft, krijg je daar ook niet eens de weerstandspunten van.henk stoop wrote:Ik ben het hier dubbel met Alex eens. Weerstand is een goede graadmeter en Whl is een nog betere graadmeter. Wanneer stapt de KNDB over op de FMJD-norm.