Schaken

Post Reply
Schaakmeester

Remisemarge

Post by Schaakmeester » Tue Jul 28, 2009 15:23

Beste Kosmos,

Zo’n grote remisemarge op het hoogste niveau is inderdaad extreem. En ik vind het op de damclub nog wel zo leuk dat er van de 9 door mij gespeelde partijen geen enkele remise geworden is ( nee, ik heb ze niet allemaal verloren maar zelfs een kleine plus). Zalig zijn de onwetenden geldt in zo'n geval...
Ik heb geen statistieken bij de hand over de remisemarge bij het schaken, die ook onder topspelers erg hoog is geweest. Er er waren wel degelijk topspelers die “afbraakschaak” pleegden ( ruilen om de remise dichterbij te brengen) . De laatste jaren is dat veranderd, wordt er scherper gespeeld en vallen er meer beslissingen. De invloed van de opening is navenant groter geworden en dat verdriet me wel, omdat ik vind dat schaken eigenlijk geen product van transpiratie, maar van inspiratie moet zijn. Op het hoogste niveau is dat echter niet meer mogelijk.

In het verleden zijn vele voorstellen gedaan om het schaken als kijkspel interessanter te maken voor een groot publiek, onder meer door David Bronstein, voormalig uitdager voor het wereldkampioenschap. Eén van de leukste vond ik het spelen van een match in plaats van een partij, tegen éen tegenstander op een aantal borden simultaan. Er worden meer fouten gemaakt en de kans op een beslissing wordt groter. Overigens heb ik met de plezier de tiebreak van het recente wereldkampioenschap dammen meebeleefd. Jammer dat het niet explicieter in het nieuws is geweest, want dat was ook echt leuk voor een breder publiek dan alleen die “anderhalve man en een paardenkop”. Misschien ligt in dat soort evenementen een grotere toekomst voor denksporten ?

Is dat nu Ray Robson ? Komende week zal ik hem zien spelen in een open toernooi in Noorwegen waar ik als eenvoudig vakantieschaker en hij als publiekstrekker zal spelen. Je moet ze verslaan als ze heel jong zijn, maar ik ben bang dat Robson daar al véel te sterk voor is ...

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Re: Remisemarge

Post by Kosmos » Tue Jul 28, 2009 16:04

Schaakmeester wrote:Beste Kosmos,

Zo’n grote remisemarge op het hoogste niveau is inderdaad extreem. En ik vind het op de damclub nog wel zo leuk dat er van de 9 door mij gespeelde partijen geen enkele remise geworden is ( nee, ik heb ze niet allemaal verloren maar zelfs een kleine plus). Zalig zijn de onwetenden geldt in zo'n geval...
Ik heb geen statistieken bij de hand over de remisemarge bij het schaken, die ook onder topspelers erg hoog is geweest. Er er waren wel degelijk topspelers die “afbraakschaak” pleegden ( ruilen om de remise dichterbij te brengen) . De laatste jaren is dat veranderd, wordt er scherper gespeeld en vallen er meer beslissingen. De invloed van de opening is navenant groter geworden en dat verdriet me wel, omdat ik vind dat schaken eigenlijk geen product van transpiratie, maar van inspiratie moet zijn. Op het hoogste niveau is dat echter niet meer mogelijk.

In het verleden zijn vele voorstellen gedaan om het schaken als kijkspel interessanter te maken voor een groot publiek, onder meer door David Bronstein, voormalig uitdager voor het wereldkampioenschap. Eén van de leukste vond ik het spelen van een match in plaats van een partij, tegen éen tegenstander op een aantal borden simultaan. Er worden meer fouten gemaakt en de kans op een beslissing wordt groter. Overigens heb ik met de plezier de tiebreak van het recente wereldkampioenschap dammen meebeleefd. Jammer dat het niet explicieter in het nieuws is geweest, want dat was ook echt leuk voor een breder publiek dan alleen die “anderhalve man en een paardenkop”. Misschien ligt in dat soort evenementen een grotere toekomst voor denksporten ?

Is dat nu Ray Robson ? Komende week zal ik hem zien spelen in een open toernooi in Noorwegen waar ik als eenvoudig vakantieschaker en hij als publiekstrekker zal spelen. Je moet ze verslaan als ze heel jong zijn, maar ik ben bang dat Robson daar al véel te sterk voor is ...
Ja, dat is hem, prachtige uitstraling ook, net als Anish. Ik ben eigenlijk wel fan van Anish, ik hoop dat-ie wereldkampioen wordt (en heel gelukkig!). Wat fijn dat zijn familie in Nederland is komen wonen!

Die WK-barrage trok op Internet aardig wat toeschouwers, maar in de speelzaal waren toch echt de spreekwoordelijke anderhalve man en de paardenkop aanwezig. Mooie uitdrukking trouwens, vooral die paardenkop.
Het voordeel van de barrage was het verhoogde speeltempo (en de live-registratie). Men speelde razendsnel, een zeldzaamheid. Ik heb het zelf ook met veel plezier gevolgd.
De eerste 12 reguliere partijen eindigden echter alle in remise. Ik kan je wel verzekeren dat de pers na 3 remises geen belangstelling meer had. Dit zijn FEITEN.
Er zijn echter horden dammers die boos worden als je de feiten voor het voetlicht haalt. (Ze twijfelen zelfs aan je eigenliefde dan.) Ze zijn bang dat ze hun hakspelletje niet meer kunnen spelen om trots met een punt huiswaarts te keren. Het algemeen belang van de damsport lappen ze aan hun laars. Het eigen hachje is het object dat vele dammers scherp in het oog houden. Vandaar dat de damwereld geeuwend zijn dood tegemoet treeedt.
Heaven is no location, but a state of mind

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Aug 01, 2009 08:25

Telegraaf, 1 augustus 2009
Image

Kosmos

Post by Kosmos » Tue Aug 04, 2009 13:52

Image

Het voordeel aan schaken is dat ze met van die mooie stukken spelen.

Kosmos

Post by Kosmos » Thu Aug 06, 2009 23:26

Image

Op dit moment zitten Schaakmeester en Ray Robson 9foto) in Tromsø te schaken (Noorwegen).

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Aug 08, 2009 10:39

De Telegraaf, 8 augustus 2009
Image

Kosmos

Post by Kosmos » Sat Aug 08, 2009 13:41

Kosmos wrote:Image

Op dit moment zitten Schaakmeester en Ray Robson (foto) in Tromsø te schaken (Noorwegen).

Schaakmeester

Robson fenomeen

Post by Schaakmeester » Wed Aug 12, 2009 11:31

De publiciteit die rondom de deelname van de 14-jarige Ray Robson aan het schaaktoernooi in het noorse Tromso werd gegenereerd was volkomen terecht zoals ik afgelopen week van dichtbij mocht meemaken. Een klein jongetje, maar als hij achter het bord de zetten uitvoert zit er iemand..
Hij haalde soepel een grootmeester-resultaat en werd en passant gedeeld 1e in het toernooi. Dat soort uitstraling en de juiste PR activiteiten zouden toch ook met het dammen mogelijk moeten zijn ! Bij het laatste NK genereerde Roel Boomstra toch de nodige publiciteit. Ook onder schakers en andere niet ingewijden hoorde ik de naam vallen. Na enkele dagen droogde de interesse van de pers helaas op ...
Attachments
robson07.jpg
Een 14-jarige kandidaat schaakgrootmeester
robson07.jpg (28.43 KiB) Viewed 5691 times

Kosmos

Re: Robson fenomeen

Post by Kosmos » Wed Aug 12, 2009 13:06

Schaakmeester wrote:De publiciteit die rondom de deelname van de 14-jarige Ray Robson aan het schaaktoernooi in het noorse Tromso werd gegenereerd was volkomen terecht zoals ik afgelopen week van dichtbij mocht meemaken. Een klein jongetje, maar als hij achter het bord de zetten uitvoert zit er iemand..
Hij haalde soepel een grootmeester-resultaat en werd en passant gedeeld 1e in het toernooi. Dat soort uitstraling en de juiste PR activiteiten zouden toch ook met het dammen mogelijk moeten zijn ! Bij het laatste NK genereerde Roel Boomstra toch de nodige publiciteit. Ook onder schakers en andere niet ingewijden hoorde ik de naam vallen. Na enkele dagen droogde de interesse van de pers helaas op ...
Roel begon met 2 keer winst: Publiciteit!
Na 2 overwinningen in het NK speelde Roel louter nog remises, dan zakt de aandacht van de pers snel weg, dat is domweg een feit.

Kosmos

Post by Kosmos » Wed Aug 12, 2009 23:46

Als je nog damtips nodig hebt, dan mail je me maar, Schaakmeester. In welke damclub speel je eigenlijk?

Image

Ray Robson

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Aug 19, 2009 19:46

De Telegraaf, 15 augustus 2009
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Aug 22, 2009 17:59

De Telegraaf, 22 augustus 2009
Image
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Aug 29, 2009 15:45

De Telegraaf, 29 augustus 2009
Image

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Fri Sep 04, 2009 11:29

Schaakgrootmeester met stuk in zijn kraag krijgt reprimande

CHENNAI - Een toonaangevende Franse grootmeester heeft tijdens een internationaal schaaktoernooi in India een reglementaire nederlaag geleden.

Hij had een stuk in zijn kraag. De dronkenlap mag na een stevige reprimande van de wedstrijdleiding het toernooi in Kolkata nog wel voortzetten.

Vladislav Tkachiev, de nummer 58 van de wereldranglijst, arriveerde in kennelijke staat in de hal voor zijn partij tegen de thuisspeler Praveen Kumar.

De Franse schaker kon amper op zijn stoel blijven zitten en viel na amper elf zetten in een diepe slaap. Verwoede pogingen van officials om hem wakker te schudden, haalden niets uit.

Tkachiev werd uiteindelijk gediskwalificeerd, omdat hij zijn zetten niet binnen de vastgestelde tijd van anderhalf uur had weten af te ronden.
Bij het lezen van de titel dacht ik eerst dat hij stiekem een pion in zijn kleding had verstopt [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img].
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Kosmos

Post by Kosmos » Fri Sep 04, 2009 16:07

ildjarn wrote:
Schaakgrootmeester met stuk in zijn kraag krijgt reprimande

CHENNAI - Een toonaangevende Franse grootmeester heeft tijdens een internationaal schaaktoernooi in India een reglementaire nederlaag geleden.

Hij had een stuk in zijn kraag. De dronkenlap mag na een stevige reprimande van de wedstrijdleiding het toernooi in Kolkata nog wel voortzetten.

Vladislav Tkachiev, de nummer 58 van de wereldranglijst, arriveerde in kennelijke staat in de hal voor zijn partij tegen de thuisspeler Praveen Kumar.

De Franse schaker kon amper op zijn stoel blijven zitten en viel na amper elf zetten in een diepe slaap. Verwoede pogingen van officials om hem wakker te schudden, haalden niets uit.

Tkachiev werd uiteindelijk gediskwalificeerd, omdat hij zijn zetten niet binnen de vastgestelde tijd van anderhalf uur had weten af te ronden.
Bij het lezen van de titel dacht ik eerst dat hij stiekem een pion in zijn kleding had verstopt .
Bedankt voor dit prachtige artikel, altijd mooi de zwakte van het vlees...
Mocht ik me ooit nog eens plaatsen voor het NK dammen dan zal ik ook eens zo'n stunt uithalen. Goed voor de publiciteit.
Rememba: There ain't such thing as bad publicity!

Post Reply