Die informatie heb ik gelezen in het Damspel Hans. Financien is niet mijn sterkste kant. De exploitatierekening, is mede gezien de eisen van NOC/NSF best ingewikkeld, maar telkens aangenomen. De KNDB speelt volgens mij steeds in op de veranderende subsidiemogelijkheden van het NOC/NSF.hans andriessen wrote: Vraagje.
De Bondsraad is toch zeker wel op de hoogte van het bestaan van dit Talenten plan en heeft toch zeker wel ingestemd met de besteding van de NOC*NSF gelden hiervoor?
Ik mag aannemen dat het geoormerkte subsidies zijn, dus men kan niet anders dan instemmen (of ervoor bedanken).
Even wat overzicht:hans andriessen wrote: En de Bondsraad is toch zeker wel op de hoogte van het feit, dat nu al twee jaar bij elke jeugdfinale één plaats gereserveerd is als keuzeplaats?
En, zoals al eerder betoogd, die keuzeplaats is uiteraard niet automatisch bedoeld voor nummer 3; want anders hoef je het geen keuzeplaats te noemen.
Nog even nadere uitleg over het niet-doorschuiven van een vrijkomende plaats.
Sinds jaar en dag (ik kan het niet laten, Piet) voert de KNDB het beleid, dat een vrijkomende plaats niet doorschuift. De motivering is, dat dan uiteindelijk nummer N naar het EK gaat. De KNDB wil graag de kwaliteit bewaken en daar zelf over beslissen.
Verslag bondsraadsvergadering 24-06-2006:
“Vermeulen verzoekt om aangaande het jeugdbeleid meer inzicht te geven. Er is een slechte indeling gemaakt bij halve finale pupillen, waardoor niet de sterkste spelers aan de finale deelnamen.
Er moeten duidelijker criteria komen aangaande het selectiebeleid, ook voor wat betreft de keuzeplaatsen.”
Verslag bondsraadsvergadering 04-11-2006:
"H. Vermeulen stelt zijn bij agendapunt 03 aangekondigde vraag met
betrekking tot jeugdbeleid aan de orde. Coördinator Trainingen en Opleidingen N. van Tiel vertelt over keuzeplaatsen voor de jeugd: De Commissie Trainingen en Opleidingen wil vanuit vaste lijnen werken, maar wel met ruimte voor de ideeën van KNDB trainers, scouts, en coördinator topsport. In het verleden had de KNDB een heel team met ondermeer S. Nikhilananda die heel goed op de hoogte was van de landelijke top 25. Met het vertrek van Nikhilananda is een belangrijke sparring partner voor coördinator J. Krajenbrink verdwenen.
Bij het aantreden van N. van Tiel was het beleid rond keuzeplaatsen nog niet helemaal duidelijk. Nu is er goed beleid met standaard keuzeplaats formulieren. CTO maakt graag gebruik van keuzeplaatsen. Want de KNDB heeft topsport doelstellingen en wil de ruimte hebben om deze te kunnen realiseren. En die heeft de KNDB momenteel ook. Keuzeplaatsen worden goed ingezet. Sinds enig tijd alweer werkt de CT met een standaard formulier en zijn meerdere mensen betrokken bij het keuzeproces waarvoor een aantal criteria zijn
geformuleerd. Bij de senioren ziet de KNDB grootmeesters als Sijbrands en Wiersma graag spelen. Gekeken wordt naar progressie op de ratinglijst, uitzonderlijke prestaties. Criteria zijn benoemd. Iedere situatie is anders. Er wordt gekeken naar de speler, wat er om hem heen is
gebeurd. Soms staat dit wat verder van CTO af vooral als het om jonge jeugd gaat en wordt gebruik gemaakt van trainers en scouts. Van meerdere mensen in ieder geval.
Eindverantwoordelijk is het bestuur. Het lastige met keuzeplaatsen is dat ze subjectief zijn. Keuzeplaatsen kunnen nooit helemaal strak in criteria worden gevat. De coördinator talentontwikkeling zit er niet voor niets en moet ruimte hebben om bepaalde beslissingen te nemen. Bijvoorbeeld de beslissing van speciale aandacht voor Roel Boomstra. Wat de KNDB
nog niet heeft: een talent volgsysteem. Dat is nu in ontwikkeling. Welke keuzen en methoden hebben welke effecten gehad? J. Krajenbrink en P. Visser zetten dit systeem op. Het bestuur wil bepaalde vrijheid houden. H. Vemeulen vindt het een helder verhaal en zegt dat hij behoefte had aan inzicht. Beleid en beslissingen moeten toetsbaar zijn. N. van Tiel: alles
wordt vastgelegd. H. Vermeulen ziet het verwoorde toewijzingsbeleid graag terug in de bondsraad en wel op papier. Het moet vastgelegd."
Dit heb ik nooit in tekst in de bondsraad teruggezien.
Wel is in maart 2008 betreffend de meisjeswedstrijden het volgende vastgelegd:
"Toelichting
De bondsraadsvergadering van 3 november 2007 vroeg om duidelijkheid over plaatsing voor internationale wedstrijden. Hieronder de tekst die het bestuur voornemens is in de programmaboekjes voor de NK finales te plaatsen.
Tekst
De afvaardiging voor het EK bij de categorieën meisjes is als volgt: de nummers 1 en 2 van elke categorie (meisjes) mogen inschrijven. De CT zal een derde plaats in elke categorie aanwijzen. Afhankelijk van het beschikbare budget bepaalt de CT per categorie hoeveel afgevaardigden op kosten van de KNDB kunnen deelnemen en hoeveel afgevaardigden op eigen kosten kunnen deelnemen. Indien er een WK meisjes wordt georganiseerd wordt de afvaardiging als volgt geregeld: de kampioen bij de junioren meisjes en de kampioen bij de aspiranten meisjes zullen worden afgevaardigd en een derde plaats wordt aangewezen door de CT."
Nooit heb ik iets gelezen over een vastgelegd beleid dat als nr 1 of 2 niet gebruik maakt van zijn/haar recht er een tweede keuzeplaats voor de CT ontstaat. Dus ik ga ervan uit dat de CT gewoon in deze lacune is gestapt, en vervolgens i.p.v. N het recht heeft genomen X aan te wijzen.
Concluderend. Ja, de bondsraad is op de hoogte gesteld van één keuzeplaats per categorie. Ondanks een verzoek daartoe in 2006 is het goede beleid van Nadine van Tiel niet op papier gezet.
Het zou dus een goed idee zijn dit "goede" beleid toch maar eens wat beter vast te leggen....
Ook ben ik wel benieuwd naar het standaardformulier. Zou een criterium zijn: lid zijn van CJT, CAT etc.? ..... [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img]