Nieuwe privacy wet

Leri
Real name: Maikel van den Esker

Re: Nieuwe privacy wet

Post by Leri » Tue May 15, 2018 14:53

De pret gaat bijna beginnen, 25 mei.

Mensen nog praktische tips?

Ik snap er weinig van, wat wel en niet mag.
Als ik mensen wil uitnodigen voor een toernooi en bijna geen mailadressen heb, vraag een bekende dammer of die er wat heeft en dan ontvang ik er 50.

Die 50 gebruik ik dan (wel bcc) voor de uitnodiging. Maar dit mag officieel niet meer?

Ik snap dit regeltjes zijn die vast niet worden nageleefd en waar niemand om geeft. Verwacht hier ook geen problemen mee.

Maar foto’s van jeugd lijkt me het meest praktische. Hoe lossen we dit op? Dit mag ook niet meer geplaatst worden zonder toestemming begrijp ik? Geldt dit alleen voor kinderen of ook 18+?

Moet je dan een zelfbedacht contract maken, en die laten ondertekenen ofzo?

Opzich niet heel moeilijk, maar moet wel gaan gebeuren.

Hoop op praktische reacties :).

GuidoB

Post by GuidoB » Tue May 15, 2018 15:16

Al eerder hier gepost wat handige tips voor damverenigingen:
http://www.schaken.nl/nieuws/algemene-v ... erming-avg

Verder maak ik me ook zorgen om wat de dambond doet met gegevens die verenigingen over hun leden moeten verstrekken. Je zou verwachten dat de bond verwerkingsovereenkomsten moet afsluiten met de clubs. Ik heb gehoord dat de dambond druk bezig is met de AVG, maar ik heb hiervan nog niets gezien...

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Fri Dec 07, 2018 12:06

In de uitnodiging voor het Oudejaarstoernooi van Damclub IJmuiden kwam ik een simpele en volgens mij uitstekende oplossing tegen. Die kan worden gebruikt voor alle (schooldam)toernooien:

(...)

AVG

Tijdens het toernooi zullen foto's gemaakt worden, die dienen ter promotie van het evenement. Deze kunnen gebruikt worden op de website en Facebookpagina van Damclub IJmuiden en in de plaatselijke krant De Jutter. Verder zullen na afloop van het toernooi alle eindstanden gepubliceerd worden op Toernooibase.

Mocht u bezwaar hebben tegen bovengenoemde publicaties, dan verzoek ik u om voorafgaand aan het toernooi contact op te nemen met het organisatiecomité.

(...)
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Dieter

Post by Dieter » Sun Dec 09, 2018 17:06

Marcel Kosters wrote:In de uitnodiging voor het Oudejaarstoernooi van Damclub IJmuiden kwam ik een simpele en volgens mij uitstekende oplossing tegen. Die kan worden gebruikt voor alle (schooldam)toernooien:

(...)

AVG

Tijdens het toernooi zullen foto's gemaakt worden, die dienen ter promotie van het evenement. Deze kunnen gebruikt worden op de website en Facebookpagina van Damclub IJmuiden en in de plaatselijke krant De Jutter. Verder zullen na afloop van het toernooi alle eindstanden gepubliceerd worden op Toernooibase.

Mocht u bezwaar hebben tegen bovengenoemde publicaties, dan verzoek ik u om voorafgaand aan het toernooi contact op te nemen met het organisatiecomité.

(...)
Voor mij is het heel simpel, doe je aan sportwedstrijden mee dan kun je rekenen op pers, foto's, verslaggevers, publicaties. Als je dat allemaal niet zou willen moet je vooral nergens aan meedoen. Er kan van alles over je geschreven worden ook, bij foto's komen ook vaak toeschouwers in beeld, wil je dat niet dan moet je wegblijven. Ik geloof niet dan veel mensen zich gaan opsluiten of onder een steen kruipen. Hele AVG stelt niets voor in sportverslaggeving of welk openbaar gebeuren dan ook. De onherkenbaar gemaakte foto's van de jeugd op dit forum vind ik dan ook uitermate jammer en onnodig.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Sun Dec 09, 2018 17:24

Dieter wrote:Voor mij is het heel simpel, doe je aan sportwedstrijden mee dan kun je rekenen op pers, foto's, verslaggevers, publicaties. Als je dat allemaal niet zou willen moet je vooral nergens aan meedoen. Er kan van alles over je geschreven worden ook, bij foto's komen ook vaak toeschouwers in beeld, wil je dat niet dan moet je wegblijven. Ik geloof niet dan veel mensen zich gaan opsluiten of onder een steen kruipen. Hele AVG stelt niets voor in sportverslaggeving of welk openbaar gebeuren dan ook. De onherkenbaar gemaakte foto's van de jeugd op dit forum vind ik dan ook uitermate jammer en onnodig.
:D Ik zie Limburgse DamZ! foto's met graagte tegemoet! :D Een keer die passage in je standaard uitnodigingen plakken en je bent voor de rest van deze eeuw klaar.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Tue Dec 11, 2018 10:08

Voor het gemak in 1 post alles bij elkaar.

Wie net als ik (nog) geen AVG clausule heeft meegenomen in zijn / haar events en NU graag foto's en video wil delen zonder kans op onnodig 'gezeur' kan zonder ingewikkelde installaties en procedures gezichten in foto en video anonimiseren.

- Eenvoudige online tool voor foto's: https://www.facepixelizer.com/
- Eenvoudige functie binnen Youtube na uploaden van video naar je Youtube kanaal: https://www.wikihow.com/Blur-Faces-in-a-YouTube-Video

Voor toekomstige events natuurlijk eenvoudig (een variant op) onderstaande tekst opnemen in je uitnodiging, dat is nog simpeler en dan heb je natuurlijk ook nog leukere foto's en video's om te delen :-).

AVG

Tijdens het toernooi zullen foto's gemaakt worden, die dienen ter promotie van het evenement. Deze kunnen gebruikt worden op de website en Facebookpagina van [naam organisatie] en in de plaatselijke gedrukte en online media. Verder zullen na afloop van het toernooi alle eindstanden gepubliceerd worden op Toernooibase.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Tue Dec 11, 2018 15:57

Je kunt beter niks plaatsen dan die bedekte gezichten. Laten we eerlijk zijn....

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Tue Dec 11, 2018 16:24

Michel Stempher wrote:Je kunt beter niks plaatsen dan die bedekte gezichten. Laten we eerlijk zijn....
In de context van een forum of Facebook draad waarin organisatie ervaringen worden uitgewisseld voldoet het prima :).

EricvanDusseldorp
Real name: Eric van Dusseldorp

Post by EricvanDusseldorp » Tue Dec 11, 2018 17:08

Marcel Kosters wrote:
Michel Stempher wrote:Je kunt beter niks plaatsen dan die bedekte gezichten. Laten we eerlijk zijn....
In de context van een forum of Facebook draad waarin organisatie ervaringen worden uitgewisseld voldoet het prima :).
Ik ben het met Michel eens. Die afgedekte gezichten irriteren me zelfs. De standen op de borden interesseren me niet, ik wil juist de kopjes van de kinderen zien.
Maar ik denk dat die 'disclaimer' wel zal voldoen. Anders gewoon maar laten gebeuren en we merken het wel.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Tue Dec 11, 2018 18:06

"Gewoon laten gebeuren..."
Lijkt mij ook. Dat blurren is irritant.
En mocht de organisatie van een damevenement achter de tralies belanden wegens schending van privacy, dan beloof ik uit privé voorraad een ruime lading DamZ! damsets af te komen leveren bij het betreffende Huis van Bewaring.

Dieter

Post by Dieter » Tue Dec 11, 2018 19:16

Gelukkig krijg ik medestanders, was al even bang dat ik als enige grote moeite had met dat blurren.
De angst voor AVG is zwaar overdreven en m.i. zeker niet bedoeld om dit soort publicaties van hun waarde te ontdoen. Er was ook voor de AVG een privacy wet maar daar deden we nooit moeilijk over.
De grote meerwaarde is hier juist de leuke kinderen zien en hun plezier in het dammen.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Wed Dec 12, 2018 20:54

:D Ik postte in deze draad om collega regeltjes haters - die net als ik tegen (op zich doodsimpele) aanpassing aan de AVG aanhikken - te helpen met enkele 'quick fixes'. :D

Wie wel eens op een basisschool komt, weet dat hij op de meeste scholen alles mag doen. Behalve foto's van de kinderen nemen en deze delen. Een maal heb ik dat (buiten forum context) wel gedaan en de betreffende school was er als de kippen en zeer indringend bij om me hier - terecht - op te wijzen.

Omdat de geblurde foto's en video primair bedoeld zijn om organisatorische en marketing ervaring met (toekomstige) organisatoren en DamZ! sympathisanten te delen en hen te inspireren is het wel of niet blurren voor de toegevoegde waarde van het filmpje irrelevant. De sleutel elementen: - volume, standaard spelen op de DamZ! DamSet, standaard aankleden met DamZ! banieren, gebruik maken van (vooralsnog provisorische) ruitertjes met bord nummers en projectiescherm (digibord!) die iets grotere competities in strakke banen helpen leiden - zijn ook geblurd prima zichtbaar.

Ik zie uit naar meer organisatoren die hun DamZ! foto's en video's hier delen. Belangrijk is en blijft, dat we elkaar laten zien wat gebeurt en waar. En dat we blijk geven, hetzelfde organisatie- en marketing concept te delen en (steeds meer) in eenheid uit te voeren.

Zo zetten we een landelijke organisatie met dito merk neer :D.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Sun Dec 16, 2018 21:04

Marcel Kosters wrote: Wie wel eens op een basisschool komt, weet dat hij op de meeste scholen alles mag doen. Behalve foto's van de kinderen nemen en deze delen. Een maal heb ik dat (buiten forum context) wel gedaan en de betreffende school was er als de kippen en zeer indringend bij om me hier - terecht - op te wijzen.
Ik mag hopen dat ouders hun kinderen van dergelijke scholen af halen. Iedere ouder wil toch dat hun kind fier in beeld verschijnt...

Marcel Kosters

)

Post by Marcel Kosters » Sun Dec 16, 2018 23:15

Het is natuurlijk ook en juist voor de ouders dat ook en juist de scholen zo voorzichtig (moeten!) zijn. \

Maar dit is een non-discussie! De AVG is een feit. Wat hier door wie ook over wordt geroepen verandert daar niets aan. In deze draad staan enkel praktische handreikingen voor:

A) Wat te doen als je nog even geen AVG-proof organisatie hebt maar hier wel graag foto en video wilt delen om (uitvoering van) strategie te illustreren. (Niet om sfeerverslagen of nieuwsberichten te verzorgen, daarvoor zijn (lokale) media en bijvoorbeeld je club website).

B) Een praktische tekst / handvat van Damclub IJmuiden die je eenvoudig kunt kopiëren of aanpassen en klaar.

Een in mijn ogen redelijk afgeronde discussie! :D
Of toch niet...? :drinking: :D

Post Reply