"Competitievervalsing"

Post Reply
Piet Bouma

Re: "Competitievervalsing"

Post by Piet Bouma » Thu Sep 14, 2017 15:25

Jan Pieter wrote:
jozeflinssen wrote:Jan Pieter, waar gaat het om:
Als de KNDB wel een ronde van de Ereklasse kan verplaatsen, moet dat ook kunnen ivm een jeugd WK.
Als je 18-23% van je vaste spelersarsenaal moet missen, is dat zeker niet funest voor het damplezier?
Een (jeugd) speler hoeft niet in z'n eentje op pad en bovendien gaat het om meerdere jeugdspelers per team
En het gaat om begeleiders/trainers.
Als het merendeel van de bondsraad op deze manier een vereniging met een succesvolle jeugdafdeling (en trainers) de grond in boort, dan vraag ik me af of dat merendeel van de bondsraad wel weet waar het over gaat.
Laat ik vooropstellen dat ik geen voorstander was van de verplaatsing van de ronde in de ereklasse. De KNDB-bondscompetitie is het grootste damevenement ter wereld, en dat moeten we koesteren. Veel damactiviteiten zijn de laatste tientallen jaren gesneuveld of geminimaliseerd, maar de bondscompetitie staat nog steeds overeind. Een belangrijke reden hiervoor is m.i. de strakke agenda. In januari wordt het rooster bekendgemaakt, maar eigenlijk weet je al lang daarvoor wanneer er gedamd wordt. De zaterdagen hoeven niet 'bevochten' te worden op andere bezigheden, want iedereen is bekend met de speeldata, en stelt zich daarop in. Op het moment dat je hieraan gaat sleutelen, zeker wanneer je dat doet wanneer het rooster al in kannen en kruiken is, raak je de kern van de bondscompetitie. Niet doen dus.

Maar een ronde in de ereklasse verplaatsen is nog wel van een andere orde dan alle wedstrijden verplaatsen waarin jeugd-wk-deelnemers uitkomen. De ereklasse is topsport, en topdammers zijn doorgaans wel bereid hun agenda schoon te vegen voor een wedstrijd. In de klassen daaronder is het een ander verhaal. Als je daar wedstrijden verplaatst, zullen spelers ontbreken, en misschien zelfs afhaken. Natuurlijk is de huidige situatie vervelend voor WSDV, maar als je dat op gaat lossen door wedstrijden (geheel of gedeeltelijk) te verplaatsen, dan is het middel erger dan de kwaal.
Op het gevaar af, dat ik alle heilige huisjes van de wedstrijdcommissie omver gooi.
Is er ook contact geweest tussen verenigingen onderling, in het kader van "samen lossen we het op"?

Het betreft wedstrijden NDV Nieuwland - WSDV 4 (3 jeugdspelers), WSDV 2 - Lunteren 2 (1 jeugdspeler), MTB Hoogeveen - WSDV (3 coaches).
Vooral bij die eerste twee wedstrijden kun je m.i. helemaal makkelijk overeenkomen dat bijvoorbeeld die vier wedstrijden vooruitgespeeld worden (afstanden zijn te overzien).
En misschien zijn er bij MTB Hoogeveen ook wel drie spelers, die mogelijk op 28 oktober andere plannen hadden en ook wel willen vooruitspelen.
Bij de eerste twee wedstrijden is er geen arbiter. Gewoon notatiebiljetten inleveren op datum 28 oktober en geen haan die er naar kraait (helaas
heb ik hier nu die suggestie gedaan).
Als je er als verenigingen, die toch ook samen weer een zogenaamde KNDB vormen, eruit komt, heeft het officiele orgaan KNDB-bestuur/wedstrijdcommissie
dan nog een motief om dit dan (achteraf) te verbieden?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

jozeflinssen

Post by jozeflinssen » Thu Sep 14, 2017 15:45

Nou, Jan Pieter, Hoeveel NL spelers gaan er naar het WK senioren in Estland? 15 heb ik gelezen. Hoeveel NL jeugdspelers gaan er naar het WK jeugd in Polen? Ik kan dat nog niet vinden, maar 2 keer zoveel of misschien zelfs meer. En hoeveel begeleiding moet daar ook mee? Dat hoeft niet bij een senioren WK, maar wel bij een Jeugd WK. Die talentvolle jeugdspelers zitten bij enkele verenigingen... Ik zou je wel eens willen horen als jij in een dergelijk situatie zou zitten. Dit besluit is gewoon een nekslag voor het resultaat wat WSDV na 25 jaren zeer noeste arbeid behaald heeft en daarmee bovendien ook de top bereikt heeft. Het is echt niet "vanzelf" gegaan hoor, verre van dat. Dus als de KNDB of wedstrijdcommissie A zegt, moeten ze ook B zeggen. Anders is het inconsequent en wordt de damsport in NL gedupeerd door hun eigen bestuurders. En dat is heel, heel erg jammer. Het voortbestaan zit hem niet in die enkele topdammers, fijn dat ze er zijn en fijn dat ze hun gezichten laten zien en een positieve bijdrage leveren, maar het voortbestaan van de damsport zit hem in continue en intensief met jeugdopleiding bezig zijn. Helaas begrijpt het merendeel van de bondsraad dat dus niet.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu Sep 14, 2017 17:01

Piet Bouma wrote:Als je er als verenigingen, die toch ook samen weer een zogenaamde KNDB vormen, eruit komt, heeft het officiele orgaan KNDB-bestuur/wedstrijdcommissie dan nog een motief om dit dan (achteraf) te verbieden?
Bij mijn weten is er op dit vlak geen actief opsporingsbeleid, en dat hoeft er van mij ook niet te komen. Je kunt echter niet verlangen dat de KNDB zulk overleg faciliteert, want als je het voor één vereniging regelt, zul je het voor alle verenigingen moeten doen, en dat lukt nooit.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Thu Sep 14, 2017 17:01

Piet Bouma wrote:Het betreft wedstrijden NDV Nieuwland - WSDV 4 (3 jeugdspelers), WSDV 2 - Lunteren 2 (1 jeugdspeler), MTB Hoogeveen - WSDV (3 coaches).Vooral bij die eerste twee wedstrijden kun je m.i. helemaal makkelijk overeenkomen dat bijvoorbeeld die vier wedstrijden vooruitgespeeld worden
Als je er als verenigingen, die toch ook samen weer een zogenaamde KNDB vormen, eruit komt, heeft het officiele orgaan KNDB-bestuur/wedstrijdcommissie
dan nog een motief om dit dan (achteraf) te verbieden?
Inderdaad, wat is er tegen om pragmatisch dit probleempje oplossen? NDV Nieuwland - WSDV 4 Waar gaat die wedstrijd over? Nergens anders dan over jeugd en over enthousiasmeren voor het dammen. Iets belangrijkers kan ik me nauwelijks voorstellen.
WSDV 2 - Lunteren 2 (1 jeugdspeler). Zelfde verhaal.
MTB Hoogeveen - WSDV (3 coaches). Ja, dáár kan ik me iets voorstellen bij als: lang van te voren bekend, dit is Ereklasse, enz. enz.

Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Thu Sep 14, 2017 17:23

Paul van de Veen wrote: MTB Hoogeveen - WSDV (3 coaches). Ja, dáár kan ik me iets voorstellen bij als: lang van te voren bekend, dit is Ereklasse, enz. enz.
Tijdens de lunch van de bondsraadsvergadering werd al voorgesteld dat WSDV in onderling overleg met de andere betrokken verenigingen, zijn wedstrijden vooruit zou spelen.
Michel Stempher zei al dat dat voor Hoogeveen geen probleem was.
Helaas vond Gerhard dat geen oplossing.

Natuurlijk bestaat het risico dat Michel voor zijn beurt gesproken heeft, en dat de rest van het bestuur van Hoogeveen hem niet steunt.
Maar ik heb wel het gevoel, dat deze zaak, in onderling overleg tussen de verenigingen geregeld kon/kan worden.

En dat WSDV deze zaak onnodig aan het escaleren is.
Want zelfs de wedstrijdcommissie heeft geen problemen met dit soort informele oplossingen.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu Sep 14, 2017 17:33

jozeflinssen wrote:Nou, Jan Pieter, Hoeveel NL spelers gaan er naar het WK senioren in Estland? 15 heb ik gelezen. Hoeveel NL jeugdspelers gaan er naar het WK jeugd in Polen? Ik kan dat nog niet vinden, maar 2 keer zoveel of misschien zelfs meer. En hoeveel begeleiding moet daar ook mee? Dat hoeft niet bij een senioren WK, maar wel bij een Jeugd WK. Die talentvolle jeugdspelers zitten bij enkele verenigingen... Ik zou je wel eens willen horen als jij in een dergelijk situatie zou zitten. Dit besluit is gewoon een nekslag voor het resultaat wat WSDV na 25 jaren zeer noeste arbeid behaald heeft en daarmee bovendien ook de top bereikt heeft. Het is echt niet "vanzelf" gegaan hoor, verre van dat. Dus als de KNDB of wedstrijdcommissie A zegt, moeten ze ook B zeggen. Anders is het inconsequent en wordt de damsport in NL gedupeerd door hun eigen bestuurders. En dat is heel, heel erg jammer. Het voortbestaan zit hem niet in die enkele topdammers, fijn dat ze er zijn en fijn dat ze hun gezichten laten zien en een positieve bijdrage leveren, maar het voortbestaan van de damsport zit hem in continue en intensief met jeugdopleiding bezig zijn. Helaas begrijpt het merendeel van de bondsraad dat dus niet.
Zoals ik aangaf, gaat het niet om het aantal deelnemers, maar om het principiële verschil tussen topsport in de ereklasse en breedtesport daaronder. Ook een WK senioren is andere koek dan een WK junioren. Een besluit op het ene niveau hoeft niet automatisch overgenomen te worden op het andere niveau.

En het is heel mooi dat clubs bezig zijn met jeugd, maar als je tegelijk de bestaande dammers van je vervreemdt door te rommelen met de bondscompetitie, schiet het weinig op.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Sep 14, 2017 19:14

Calimero

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Thu Sep 14, 2017 22:51

Ton van Namen wrote:
Paul van de Veen wrote: MTB Hoogeveen - WSDV (3 coaches). Ja, dáár kan ik me iets voorstellen bij als: lang van te voren bekend, dit is Ereklasse, enz. enz.
Want zelfs de wedstrijdcommissie heeft geen problemen met dit soort informele oplossingen.
Baseer je je nu op feiten of op eigen veronderstellingen, Ton? De Wedstrijdcommissie had al eerder het vorige bestuur van een formeel advies voorzien. Deze liet niet aan duidelijkheid niets te wensen over en daar zit jouw veronderstelling niet bij. Ben dus nieuwsgierig naar hoe jij tot deze constatering komt.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Sep 15, 2017 00:16

Frans de Jonge wrote:
Ton van Namen wrote:
Baseer je je nu op feiten of op eigen veronderstellingen, Ton? De Wedstrijdcommissie had al eerder het vorige bestuur van een formeel advies voorzien. Deze liet niet aan duidelijkheid niets te wensen over en daar zit jouw veronderstelling niet bij. Ben dus nieuwsgierig naar hoe jij tot deze constatering komt.
Jan Pieter Drost zit ook in de wedstrijdcommissie.
En die geeft hier aan, dat op "informele" oplossingen geen "opsporingsbeleid" vanuit de wedstrijdcommissie gevoerd wordt.
Wat hij opmerkte, dat de KNDB dit soort overleggen/oplossingen niet faciliteert, is ook weer logisch.
Maar ik snap niet dat WSDV niet gewoon met NDV Nieuwland, DES Lunteren en MTB Hoogeveen gaat overleggen. Het wordt nu een principiële kwestie (WK Algemeen wel en wij - WK Jeugd - niet).
Jozef Linssen en WSDV Rules, leg mij eens uit waarom niet door WSDV gepolst wordt hoe de andere verenigingen/teams over deze pragmatische oplossing denken?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

GuidoB

Post by GuidoB » Fri Sep 15, 2017 00:31

WSDV dient zich - net als hun tegenstanders en alle andere deelnemende teams - aan de regels te houden.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Sep 15, 2017 00:47

GuidoB wrote:WSDV dient zich - net als hun tegenstanders en alle andere deelnemende teams - aan de regels te houden.
Ik zie wat frictie in de wedstrijdcommissie.
Jammer.
Het enige belang dat de wedstrijdcommissie in mijn ogen heeft, dat zoveel mogelijk dammers mee kunnen doen in een competitie, zonder dat er malversaties plaatsvinden en dat er een regulier verloop is.
Bij de voorgestelde pragmatische oplossing wordt daaraan tegemoet gekomen.
Regeln.....rij is in dit geval volstrekt niet in het belang van de KNDB.
Wat staat er in de statuten Guido?
Ach waar bemoei ik me ook mee..... :D

GuidoB

Re: "Competitievervalsing

Post by GuidoB » Fri Sep 15, 2017 00:59

Piet Bouma wrote:Wat staat er in de statuten Guido?
Je bedoelt het huishoudelijk reglement.
5.3 De leden hebben de plicht de statuten, reglementen en besluiten van de bond na te leven.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Sep 15, 2017 01:09

GuidoB wrote:
5.3 De leden hebben de plicht de statuten, reglementen en besluiten van de bond na te leven.
Nee, ik bedoel deze zin:
Artikel 2.
De bond stelt zich ten doel het dammen zowel in de competitiesfeer als in de recreatieve sfeer in
Nederland te bevorderen en in samenwerking met andere organisaties deze doelstelling ook in het
buitenland te propageren, één en ander in de meest ruime zin van het woord.

Daar gaat het om. (Jeugd)spelers de mogelijkheid geven in competitiesfeer/recreatief de damsport uit te oefenen. Coaches (en spelers), de mogelijkheid geven in het buitenland de damsport te propageren en daarnaast in competitieve sfeer hun damkwaliteiten uit te oefenen.
Als dat praktisch opgelost kan worden (en dat hoeft KNDB-bestuur/wedstrijdcommissie verder niet te regelen), dan moeten daar geen drempels voor neergezet worden. Maar dan moet WSDV (dat is de andere kant) gewoon wel even polsen, hoe de andere verenigingen daar over denken. Willen ze niet (en dat is hun goed recht, laat daar geen misverstand over bestaan), dan is er de reglementaire regelgeving.

william
Real name: william van den broek

Post by william » Fri Sep 15, 2017 09:44

Piet Bouma wrote:
GuidoB wrote:
Nee, ik bedoel deze zin:
Artikel 2.
De bond stelt zich ten doel het dammen zowel in de competitiesfeer als in de recreatieve sfeer in
Nederland te bevorderen en in samenwerking met andere organisaties deze doelstelling ook in het

Daar gaat het om. (Jeugd)spelers de mogelijkheid geven in competitiesfeer/recreatief de damsport uit te oefenen. Coaches (en spelers), de mogelijkheid geven in het buitenland de damsport te propageren en daarnaast in competitieve sfeer hun damkwaliteiten uit te oefenen.
Als dat praktisch opgelost kan worden (en dat hoeft KNDB-bestuur/wedstrijdcommissie verder niet te regelen), dan moeten daar geen drempels voor neergezet worden. Maar dan moet WSDV (dat is de andere kant) gewoon wel even polsen, hoe de andere verenigingen daar over denken. Willen ze niet (en dat is hun goed recht, laat daar geen misverstand over bestaan), dan is er de reglementaire regelgeving.
Ik vind dit te kort door de bocht geredeneerd.
Als WSDV een verzoek doet wat moet je dan als vereniging.
1) meewerken en de sfeer goed houden ook al ben je er niet blij mee.
2) niet meewerken en een conflict, bovendien komt hier dan op het forum te staan hoe sommigen over jouw club denken,
en als je in Gelderland zit dan wordt je daar wel teruggepakt zie casus "GDB JL - DVT Tiel".

william
Real name: william van den broek

Post by william » Fri Sep 15, 2017 10:05

william wrote:
Piet Bouma wrote:
GuidoB wrote:
Nee, ik bedoel deze zin:
Artikel 2.

Ik vind dit te kort door de bocht geredeneerd.
Als WSDV een verzoek doet wat moet je dan als vereniging.
1) meewerken en de sfeer goed houden ook al ben je er niet blij mee.
2) niet meewerken en een conflict, bovendien komt hier dan op het forum te staan hoe sommigen over jouw club denken,
en als je in Gelderland zit dan wordt je daar wel teruggepakt zie casus "GDB JL - DVT Tiel".
De laatste zin moet natuurlijk zijn:
en als je bij de Gelderse Dambond bent aangesloten dan word (zonder t) je daar misschien wel verschrikkelijk teruggepakt zoals in de casus "GDB JL - VTD Tiel".

Piet, ik zag dat op toernooibase niet alle oud leden van VTD vermeldt zijn, is dat met opzet?
Wij hebben goede herinneringen aan VTD en ik neem aan zij ook met ons.

Post Reply