Op het gevaar af, dat ik alle heilige huisjes van de wedstrijdcommissie omver gooi.Jan Pieter wrote:Laat ik vooropstellen dat ik geen voorstander was van de verplaatsing van de ronde in de ereklasse. De KNDB-bondscompetitie is het grootste damevenement ter wereld, en dat moeten we koesteren. Veel damactiviteiten zijn de laatste tientallen jaren gesneuveld of geminimaliseerd, maar de bondscompetitie staat nog steeds overeind. Een belangrijke reden hiervoor is m.i. de strakke agenda. In januari wordt het rooster bekendgemaakt, maar eigenlijk weet je al lang daarvoor wanneer er gedamd wordt. De zaterdagen hoeven niet 'bevochten' te worden op andere bezigheden, want iedereen is bekend met de speeldata, en stelt zich daarop in. Op het moment dat je hieraan gaat sleutelen, zeker wanneer je dat doet wanneer het rooster al in kannen en kruiken is, raak je de kern van de bondscompetitie. Niet doen dus.jozeflinssen wrote:Jan Pieter, waar gaat het om:
Als de KNDB wel een ronde van de Ereklasse kan verplaatsen, moet dat ook kunnen ivm een jeugd WK.
Als je 18-23% van je vaste spelersarsenaal moet missen, is dat zeker niet funest voor het damplezier?
Een (jeugd) speler hoeft niet in z'n eentje op pad en bovendien gaat het om meerdere jeugdspelers per team
En het gaat om begeleiders/trainers.
Als het merendeel van de bondsraad op deze manier een vereniging met een succesvolle jeugdafdeling (en trainers) de grond in boort, dan vraag ik me af of dat merendeel van de bondsraad wel weet waar het over gaat.
Maar een ronde in de ereklasse verplaatsen is nog wel van een andere orde dan alle wedstrijden verplaatsen waarin jeugd-wk-deelnemers uitkomen. De ereklasse is topsport, en topdammers zijn doorgaans wel bereid hun agenda schoon te vegen voor een wedstrijd. In de klassen daaronder is het een ander verhaal. Als je daar wedstrijden verplaatst, zullen spelers ontbreken, en misschien zelfs afhaken. Natuurlijk is de huidige situatie vervelend voor WSDV, maar als je dat op gaat lossen door wedstrijden (geheel of gedeeltelijk) te verplaatsen, dan is het middel erger dan de kwaal.
Is er ook contact geweest tussen verenigingen onderling, in het kader van "samen lossen we het op"?
Het betreft wedstrijden NDV Nieuwland - WSDV 4 (3 jeugdspelers), WSDV 2 - Lunteren 2 (1 jeugdspeler), MTB Hoogeveen - WSDV (3 coaches).
Vooral bij die eerste twee wedstrijden kun je m.i. helemaal makkelijk overeenkomen dat bijvoorbeeld die vier wedstrijden vooruitgespeeld worden (afstanden zijn te overzien).
En misschien zijn er bij MTB Hoogeveen ook wel drie spelers, die mogelijk op 28 oktober andere plannen hadden en ook wel willen vooruitspelen.
Bij de eerste twee wedstrijden is er geen arbiter. Gewoon notatiebiljetten inleveren op datum 28 oktober en geen haan die er naar kraait (helaas
heb ik hier nu die suggestie gedaan).
Als je er als verenigingen, die toch ook samen weer een zogenaamde KNDB vormen, eruit komt, heeft het officiele orgaan KNDB-bestuur/wedstrijdcommissie
dan nog een motief om dit dan (achteraf) te verbieden?