Eric Sanders wrote:
Zie het als een soort dambelasting. Voor nog geen vier tientjes per jaar is er een instituut dat zorg draagt voor het dammen in Nederland (en daarbuiten). Daarvoor ontwikkelen ze materiaal voor de jeugd, organiseren kampioenschappen, etc. Onvermijdelijk ook dingen die van ons helemaal niet hoeven. Niet iedereen ziet zijn volle contributie terug in diensten, dat kan ook niet. Maar als iedereen die niet rechtstreeks met de KNDB te maken heeft geen contributie meer betaalt, gaat de neergang wel heel erg snel. Dat zou niemand moeten willen.
Tuurlijk doet de KNDB heel veel goede dingen. Maar kampioenschappen zelf organiseren. Volgens mij worden alle NK's door plaatselijke verenigingen, of lokale organisatiecomités georganiseerd.
En voor de jeugd worden heel veel goede dingen gedaan.
Alleen ik zou er als Bondsraad wel veel dichter op willen zitten.
Voor het project DAMZ!- is in de jaren 2013/2014/2015 bijna € 40.000,-- uitgegeven (2015 € 8.000 begroot). Dit volgens de informatie bij het verslag 8-11-2014.
Het laatste nieuwsberichtje op de site DAMZ!- dateert van 13 juni 2014. Ik heb begrepen dat er een beschermde omgeving voor de jeugd is gemaakt, waar men met een speciaal account op in kan loggen. Hoeveel jeugdspelers loggen daarin en hoe vaak?
Er zou ook een speciale jeugddamserver gemaakt worden. Is die operationeel? En zo ja? Hoeveel jeugdspelers maken daar gebruik van en hoeveel partijen worden daar per week gespeeld?
En waar is die € 40.000 precies aan uitgegeven?
Je ziet Eric, ik ben zeer kritisch. Maar ik zie dat heel veel clubs op een minimale grens van zo'n 10 - 12 leden komen te zitten. Worden vaak geconfronteerd met huurstijgingen (ook doordat er minder leden zijn). En als die dan van de KNDB heel weinig zien, zijn die vier tientjes per lid heel veel. Bij een sterk krimpende dambond denk ik dat je in je uitgaven (en mogelijk ook wedstrijden) MOET gaan saneren en die kosten omlaag moet brengen en het principe "de vervuiler betaald" veel meer moet gaan toepassen. Dat is volgens mij wat damclub Wamel ook graag wilde. Maar die fundamentele discussie mag wel gevoerd worden (men mocht zelfs meedoen daarin bij de financiële commissie), maar vervolgens (citaat Edelenbos) "doet men een plas en alles was zoals het was".
Enfin, behoorlijk off-topic.
On topic:
@Guido kun jij die voorlopige rapportage rondom het speeltempo niet on-line zetten?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!