Enquête speeltempo Nationale Competitie

GuidoB

Re: Enquête speeltempo Nationale Competitie

Post by GuidoB » Thu Feb 26, 2015 20:05

Piet Bouma wrote:Jan-feb 2015: De enquête wordt begin januari toegestuurd aan de verenigingen (een
vragenlijst per tiental), met het verzoek de antwoorden voor 7 februari 2015
terug te sturen.
Teams die niet hebben gereageerd, ontvangen begin februari nog een rappèl.
De commissie voert intussen het feitonderzoek uit.
Feb-mrt 2015: De commissie stelt voor het Bestuur een voorlopige rapportage op van de
evaluatie-uitkomsten. Het Bestuur agendeert de voorlopige rapportage voor
een eerste bespreking in de Bondsraad op 14 maart 2015.
Mrt-apr 2015: De commissie stelt het definitieve evaluatierapport op, dat door het Bestuur
zal worden voorgelegd aan de Bondsraad van 20 juni 2015, met eventuele
besluitvorming over voortzetting of aanpassing van het nieuwe speeltempo
vanaf 2015-2016 en volgende jaren.

Dit betekent dus dat ook volgend seizoen met 80 + 1 gespeeld wordt.
Waar baseer je dit op, Piet? Zoals je zelf aanhaalt, staat besluitvorming pas gepland voor de juni vergadering.

De enquête is gehouden, het feitenonderzoek is gedaan. De voorlopige rapportage is opgesteld. Er ontbreekt alleen een agendapunt op de maart vergadering. De voorzitter zal ongetwijfeld een punt vinden waaronder de voorlopige rapportage kan worden besproken.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Thu Feb 26, 2015 20:27

GuidoB wrote:
Piet Bouma wrote:Jan-feb 2015: De enquête wordt begin januari toegestuurd aan de verenigingen (een
vragenlijst per tiental), met het verzoek de antwoorden voor 7 februari 2015
terug te sturen.
Teams die niet hebben gereageerd, ontvangen begin februari nog een rappèl.
De commissie voert intussen het feitonderzoek uit.
Feb-mrt 2015: De commissie stelt voor het Bestuur een voorlopige rapportage op van de
evaluatie-uitkomsten. Het Bestuur agendeert de voorlopige rapportage voor
een eerste bespreking in de Bondsraad op 14 maart 2015.
Mrt-apr 2015: De commissie stelt het definitieve evaluatierapport op, dat door het Bestuur
zal worden voorgelegd aan de Bondsraad van 20 juni 2015, met eventuele
besluitvorming over voortzetting of aanpassing van het nieuwe speeltempo
vanaf 2015-2016 en volgende jaren.

Dit betekent dus dat ook volgend seizoen met 80 + 1 gespeeld wordt.
Waar baseer je dit op, Piet? Zoals je zelf aanhaalt, staat besluitvorming pas gepland voor de juni vergadering.

De enquête is gehouden, het feitenonderzoek is gedaan. De voorlopige rapportage is opgesteld. Er ontbreekt alleen een agendapunt op de maart vergadering. De voorzitter zal ongetwijfeld een punt vinden waaronder de voorlopige rapportage kan worden besproken.
Nou, stuur alle BR-leden een e-mail met de vraag of ze bij het vaststellen van de agenda dit punt alsnog willen agenderen?

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Feb 26, 2015 21:26

Dat lijkt me nergens voor nodig. Het bestuur kan gewoon de punten agenderen als beloofd.

henk stoop

Post by henk stoop » Fri Feb 27, 2015 00:10

Eric Sanders wrote:
Piet Bouma wrote:Overigens staat er ook een voorstel van de PFDB op de agenda van de KNDB wat een persoonlijk lidmaatschap inhoudt van de PFDB losgekoppeld van de KNDB.

85% van de leden van de PFDB ondersteunde in april 2014 dit voorstel. De KNDB ontraadt dit voorstel ten zeerste (gaat ook in tegen de statuten).
85% van de leden van de PFDB.....
Als de PFDB dat gaat doen, gaan alle provincies dat doen. Dan raakt de KNDB nog eens 85% van haar leden kwijt. Hoe kortzichtig en egocentrisch kun je denken?
In Limburg doen ze al iets vergelijkbaars.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Fri Feb 27, 2015 08:57

GuidoB wrote:Dat lijkt me nergens voor nodig. Het bestuur kan gewoon de punten agenderen als beloofd.
Kunnen ze doen ja, maar ik zie niet terug in de agenda dat het is gebeurd. Bij agendapunt 1 dus zaak dat de Bondsraadleden ervoor zorgen dat dit punt alsnog geagendeerd wordt. Om te moeten hopen op een gaatje bij een ander agendapunt vind ik wat kort door de bocht: we praten over iets heel belangrijks; er zijn zelfs clubs gereduceerd door de regeling zoals een Huizum. Dit kunnen we niet afdoen in een vergadering als een "one more thing", tenzij we dit dan op de manier doen van Steve Jobs en later van Tim Cook met de Apple Watch.

Wanneer zijn die verkiezingen trouwens weer voor de Bondsraad? Toevallig op 18 maart, samen met de Provinciale Statenverkiezingen en Waterschapsverkiezingen? Dan zal ik, geheel ethisch verantwoord, lekker op mezelf stemmen.

krammertje
Real name: Mark Hees

Post by krammertje » Fri Feb 27, 2015 10:28

Eric Sanders wrote:
Piet Bouma wrote:Overigens staat er ook een voorstel van de PFDB op de agenda van de KNDB wat een persoonlijk lidmaatschap inhoudt van de PFDB losgekoppeld van de KNDB.

85% van de leden van de PFDB ondersteunde in april 2014 dit voorstel. De KNDB ontraadt dit voorstel ten zeerste (gaat ook in tegen de statuten).
Als de PFDB dat gaat doen, gaan alle provincies dat doen. Dan raakt de KNDB nog eens 85% van haar leden kwijt. Hoe kortzichtig en egocentrisch kun je denken?
Maar feit is wel dat er een grote groep dammers is die niet landelijk spelen. Voor die groep doet de KNDB bijzonder weinig.bb b

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Fri Feb 27, 2015 11:52

Michel Stempher wrote: Wanneer zijn die verkiezingen trouwens weer voor de Bondsraad? Toevallig op 18 maart, samen met de Provinciale Statenverkiezingen en Waterschapsverkiezingen? Dan zal ik, geheel ethisch verantwoord, lekker op mezelf stemmen.
Goed zo! Je moet nog wel even wachten want de verkiezing is pas begin 2016.
http://slagzet.com

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Feb 27, 2015 12:45

Michel Stempher wrote:
GuidoB wrote:Dat lijkt me nergens voor nodig. Het bestuur kan gewoon de punten agenderen als beloofd.
Kunnen ze doen ja, maar ik zie niet terug in de agenda dat het is gebeurd. Bij agendapunt 1 dus zaak dat de Bondsraadleden ervoor zorgen dat dit punt alsnog geagendeerd wordt. Om te moeten hopen op een gaatje bij een ander agendapunt vind ik wat kort door de bocht: we praten over iets heel belangrijks; er zijn zelfs clubs gereduceerd door de regeling zoals een Huizum. Dit kunnen we niet afdoen in een vergadering als een "one more thing", tenzij we dit dan op de manier doen van Steve Jobs en later van Tim Cook met de Apple Watch.
Het lijkt me dat bondsraadsleden en bestuur dit wel lezen en het nu op de agenda komt. Het zou mooi zijn dat in het kader van transparantie en goed sportbestuur de voorlopige rapportage ook door de KNDB on-line wordt gezet.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Fri Feb 27, 2015 13:05

krammertje wrote:
Eric Sanders wrote:

Maar feit is wel dat er een grote groep dammers is die niet landelijk spelen. Voor die groep doet de KNDB bijzonder weinig.bb b
Zie het als een soort dambelasting. Voor nog geen vier tientjes per jaar is er een instituut dat zorg draagt voor het dammen in Nederland (en daarbuiten). Daarvoor ontwikkelen ze materiaal voor de jeugd, organiseren kampioenschappen, etc. Onvermijdelijk ook dingen die van ons helemaal niet hoeven. Niet iedereen ziet zijn volle contributie terug in diensten, dat kan ook niet. Maar als iedereen die niet rechtstreeks met de KNDB te maken heeft geen contributie meer betaalt, gaat de neergang wel heel erg snel. Dat zou niemand moeten willen.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Feb 27, 2015 16:04

Eric Sanders wrote: Zie het als een soort dambelasting. Voor nog geen vier tientjes per jaar is er een instituut dat zorg draagt voor het dammen in Nederland (en daarbuiten). Daarvoor ontwikkelen ze materiaal voor de jeugd, organiseren kampioenschappen, etc. Onvermijdelijk ook dingen die van ons helemaal niet hoeven. Niet iedereen ziet zijn volle contributie terug in diensten, dat kan ook niet. Maar als iedereen die niet rechtstreeks met de KNDB te maken heeft geen contributie meer betaalt, gaat de neergang wel heel erg snel. Dat zou niemand moeten willen.
Tuurlijk doet de KNDB heel veel goede dingen. Maar kampioenschappen zelf organiseren. Volgens mij worden alle NK's door plaatselijke verenigingen, of lokale organisatiecomités georganiseerd.
En voor de jeugd worden heel veel goede dingen gedaan.

Alleen ik zou er als Bondsraad wel veel dichter op willen zitten.
Voor het project DAMZ!- is in de jaren 2013/2014/2015 bijna € 40.000,-- uitgegeven (2015 € 8.000 begroot). Dit volgens de informatie bij het verslag 8-11-2014.
Het laatste nieuwsberichtje op de site DAMZ!- dateert van 13 juni 2014. Ik heb begrepen dat er een beschermde omgeving voor de jeugd is gemaakt, waar men met een speciaal account op in kan loggen. Hoeveel jeugdspelers loggen daarin en hoe vaak?
Er zou ook een speciale jeugddamserver gemaakt worden. Is die operationeel? En zo ja? Hoeveel jeugdspelers maken daar gebruik van en hoeveel partijen worden daar per week gespeeld?
En waar is die € 40.000 precies aan uitgegeven?

Je ziet Eric, ik ben zeer kritisch. Maar ik zie dat heel veel clubs op een minimale grens van zo'n 10 - 12 leden komen te zitten. Worden vaak geconfronteerd met huurstijgingen (ook doordat er minder leden zijn). En als die dan van de KNDB heel weinig zien, zijn die vier tientjes per lid heel veel. Bij een sterk krimpende dambond denk ik dat je in je uitgaven (en mogelijk ook wedstrijden) MOET gaan saneren en die kosten omlaag moet brengen en het principe "de vervuiler betaald" veel meer moet gaan toepassen. Dat is volgens mij wat damclub Wamel ook graag wilde. Maar die fundamentele discussie mag wel gevoerd worden (men mocht zelfs meedoen daarin bij de financiële commissie), maar vervolgens (citaat Edelenbos) "doet men een plas en alles was zoals het was".

Enfin, behoorlijk off-topic.
On topic:
@Guido kun jij die voorlopige rapportage rondom het speeltempo niet on-line zetten?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Dieter

Post by Dieter » Sat Feb 28, 2015 10:56

henk stoop wrote:
Eric Sanders wrote:

In Limburg doen ze al iets vergelijkbaars.
Ja in Limburg zijn al veel dammers afgemeld als KNDB leden, die dammers zijn lid van de PLDB en hun vereniging verder niet.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Mon Mar 02, 2015 09:31

Dieter wrote:
....

Ja in Limburg zijn al veel dammers afgemeld als KNDB leden, die dammers zijn lid van de PLDB en hun vereniging verder niet.
Dan hebben we ook precies de twee navelstaarderigste provincies te pakken.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Mon Mar 02, 2015 12:39

"Navelstaarders?..."
Ik denk een vergelijkbare tendens te zien in Overijssel. Kan het getalsmatig niet hard maken....
't Is meer een gevoel dat dat "wij, dammers, vanzelfsprekend lid van de KNDB..." aan het afnemen is.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Mar 02, 2015 13:01

Draagvlak KNDB beleid is toe aan een brede discussie. Het opnieuw ontstaan van verwilderde splitsingen ligt op de loer. Gelukkig heeft bondsraadslid Frans de Jonge nu een aanzet voor forse discussie ingeleverd. Een prefecte gelegenheid om het dammen terug te geven aan de basis.

GuidoB

Post by GuidoB » Wed Mar 04, 2015 00:07

Piet Bouma wrote:@Guido kun jij die voorlopige rapportage rondom het speeltempo niet on-line zetten?
Staat op de KNDB-site.

Post Reply