Nederlands Kampioenschap 64 velden

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Re: Nederlands Kampioenschap 64 velden

Post by playforstacks » Wed Apr 16, 2014 15:44

GuidoB wrote:
playforstacks wrote:
GuidoB wrote:Waarom vermeld je niet de sjoelratings, of de schaakratings van deze spelers? Ook dat is een indicatie van de speelsterkte.
Een vrij domme opmerking.
In Nederland is dammen op het 64 velden bord nog vrij onbekend, Ik denk dat als je dus een sterkere (hogere rating 100 velden bord) tegen een zwakkere (lagere rating 100 velden bord) op een 64 velden bord laat spelen de speler met de hogere rating vaker zal winnen. Dit is dus wel degelijk een betere indicatie en naar mijn mening de beste indicatie die we voor dit NK kunnen gebruiken (omdat het ook een jubileum toernooi is en dus meerdere groepen en meerdere prijzen leuker is). Daarnaast is het een Zwitsers toernooi en spelen alle ratinggroepen bij elkaar en kan iemand die in de laagste groep zit gewoon Nederlands kampioen worden.
Een vrij domme opmerking om dit een vrij domme opmerking te noemen.

Natuurlijk is ook de 100-velden rating ook een indicatie van de speelsterkte, dat is precies wat ik ook zeg. ("Ook dat...")
Maar ik denk dat de organisatie het 64-veldenspel en het 100-veldenspel eenvoudigweg op een hoop gooit en dit gebruikt in het toernooi. Het betreft wel een NK, geen lokaal toernooitje. Wie kan de speelsterkte van de Israëliër inschatten? Zie ook de reactie van koooooool.

Mijn punt is dat dit op een hoop gooien niet terecht is. Het zijn twee verschillende spellen.
Ow ik dacht eigenlijk dat je gewoon wat zat te lollen met je sjoel- en schaakrating. Je bent van Harte welkom in ieder geval, als je dan ook nog een schaker mee neemt en 1ste en 2de word heb je welliswaar een punt dat de sjoelrating en schaakrating een betere indicatie was geweest :roll: :wink:

GuidoB

Post by GuidoB » Wed Apr 16, 2014 16:19

Michel Stempher wrote:Ik nodig jou uit om een betere manier te vinden. Je wilt toch een indicatie geven van de speelsterkte en de gekozen manier is daar een -in mijn ogen- uitstekende methode voor.
Daar begint het dus mee. Waarom wil je een indicatie geven van de speelsterkte? Voor vrijwel alle spelers is het spel nieuw.

GuidoB

Post by GuidoB » Wed Apr 16, 2014 16:27

playforstacks wrote:Ow ik dacht eigenlijk dat je gewoon wat zat te lollen met je sjoel- en schaakrating. Je bent van Harte welkom in ieder geval, als je dan ook nog een schaker mee neemt en 1ste en 2de word heb je welliswaar een punt dat de sjoelrating en schaakrating een betere indicatie was geweest :roll: :wink:
Beetje rustig aan hè. Mijn damrating is dit jaar zeker 4x zoveel gestegen als die van jou.
Ik denk dat ik die zaterdag de voorkeur geef aan stuk fietsen. Daar moet ik als dammer ook wel redelijk goed in zijn. Maar heen en weer naar Tilburg lijkt me toch wel wat veel van het goede.

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Wed Apr 16, 2014 17:24

GuidoB wrote:
playforstacks wrote:Ow ik dacht eigenlijk dat je gewoon wat zat te lollen met je sjoel- en schaakrating. Je bent van Harte welkom in ieder geval, als je dan ook nog een schaker mee neemt en 1ste en 2de word heb je weliswaar een punt dat de sjoelrating en schaakrating een betere indicatie was geweest :roll: :wink:
Beetje rustig aan hè. Mijn damrating is dit jaar zeker 4x zoveel gestegen als die van jou.
Ik denk dat ik die zaterdag de voorkeur geef aan stuk fietsen. Daar moet ik als dammer ook wel redelijk goed in zijn. Maar heen en weer naar Tilburg lijkt me toch wel wat veel van het goede.

Dat is jammer als je je toch nog bedenkt (wie weet gaat het wel regenen :) ) kun je je toch nog inschrijven via : http://nk64velden.tdv-tilburg.nl/index.php/home
Verder ben ik het met je eens dat een 64 velden rating gebruiken idealer zou zijn, helaas is dat er (nog) niet en om de groepen (en daarmee bijhorende prijzen) toch ergens op de baseren lijkt mij de 100 velden rating gebruiken de beste oplossing.

AntonvBerkel

Post by AntonvBerkel » Wed Apr 16, 2014 22:11

We moeten iets qua ratingindicatie. Er is geen 64 velden rating beschikbaar. Ook de sjoelrating of schaakrating van de deelnemers is niet bekend. :P Sommige spelers hebben op "playok" een rating, maar is deze betrouwbaar?

Als we geen gebruik mogen maken van de 100 velden rating om groepen te creëren, betekent dat dat we in 1 groep moeten spelen. Spelers met een lage 100 velden rating hebben volgens de organisatie dan onevenredig minder kans op een prijs dan spelers met een hoge 100 velden rating. Dat kunnen we niet bewijzen omdat de meesten nog nooit op 64 velden hebben gespeeld, maar wij veronderstellen dat.

Het gekozen speeltempo is te snel om na afloop een rating te krijgen, daarvoor is minimaal 20 + 10 nodig volgens de 64 velden FMJD sectie. Met dat tempo kunnen we echter te weinig partijen spelen.

Dit NK is een pilot voor de KNDB. Mocht er voldoende belangstelling bestaan, dan komt het jaarlijks op de damkalender. Bij de huidige belangstelling van 14 deelnemers verwacht ik dat het eenmalig zal blijven. Het zou mooi zijn voor de damsport als we meer deelnemers krijgen.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu Apr 17, 2014 11:33

Kan de organisatie niet een paar sjoelbakken regelen? Als econometrist wil Guido ongetwijfeld wel even de correlatie bepalen van de damrating met zowel de 64-veldenprestaties als de sjoelprestaties. Is dat ook voor altijd duidelijk. En misschien leveren die sjoelbakken nog wat extra inschrijvingen op, je weet nooit.

AntonvBerkel

Post by AntonvBerkel » Thu May 08, 2014 14:31

Volgende week zaterdag staat het allereerste NK op 64 velden op de damkalender. Wie durft de uitdaging aan om mee te doen? De regels zijn gelukkig dezelfde als in het normale 10x10 spel.

Naast een beker voor de winnaar per categorie zijn er geldprijzen:
categorie A: 50, 30 en 10 euro
categorie B: 30, 20 en 10 euro
categorie C: 30, 20 en 10 euro

Omdat het 75-jarige jubileum van TDV betreft, zal er ook voor een natje en een droogje worden gezorgd.

Dit is de huidige deelnemerslijst.

1 Anton van Berkel 1435 TDV A
2 Evert Dollekamp 1308 Micone A
3 Jasper Daems 1302 TDV A
4 Thijs van den Broek 1286 TDV A
5 Pierre Lacroix 1284 Cema / De Vaste Zet A
6 Erik van de Weerdhof 1266 CTD Arnhem A
7 Thomas Wielaard 1238 RDC Rijnsburg A
8 Pepijn van den Brink 1227 DV VBI / Micone A
9 Genadij Shapiro 1164 Cema / De Vaste Zet A
10 Clemens Crucius 1063 Cema / De Vaste Zet B
11 Peter Swelsen 1003 Eureka B
12 Tom Swelsen 1003 Eureka B
13 Tom Vissers 999 TDV B
14 Paul Sterrenburg 992 Damclub Aagtekerke B
15 Robert De Abreu 904 TDV B
16 Martijn Kool 869 TDV C
17 Piet Jonkers 800 TDV C
18 Piet Hofstee 624 DOS Delft C
19 Wouter Wielaard - - C
20 Henri Anemaat - DC Jeruzalem C

Kooooool
Real name: Martijn Kool

Post by Kooooool » Wed May 14, 2014 08:54

Huidige deelnemerslijst:

1 Anton van Berkel
2 Evert Dollekamp
3 Jasper Daems
4 Thijs van den Broek
5 Pierre Lacroix
6 Erik van de Weerdhof
7 Fred Passchier
8 Thomas Wielaard
9 Pepijn van den Brink
10 Pieter Wijn
11 Genadij Shapiro
12 Kees van Bakel
13 Frank van den Broek
14 Clemens Crucius
15 Frits van Tilborg
16 David Riupassa
17 Peter Swelsen
18 Tom Swelsen
19 Kristof Juszczak
20 Tom Vissers
21 Paul Sterrenburg
22 Herman Lamberts
23 Robert De Abreu
24 Martijn Kool
25 Piet Jonkers
26 Piet Hofstee
27 Wouter Wielaard
28 Henri Anemaat

Kooooool
Real name: Martijn Kool

Anton van Berkel Nederlands Kampioen 64 velden

Post by Kooooool » Sun May 18, 2014 09:32

Voor het eerst in de geschiedenis van het dammen is er afgelopen zaterdag 17 mei een NK op het 64 (schaak) bord gehouden. Het was Anton van Berkel die met de hoofdprijs naar huis ging. Het NK is onderdeel van het 75 jarig Jubileum van T.D.V.
Voor alle uitslagen en foto's:
http://nk64velden.tdv-tilburg.nl/index.php/uitslagen

Jasper Daems

Post by Jasper Daems » Sun May 18, 2014 10:20

Voor alle detailuitslagen, zie toernooibase: http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/sta ... afko=46&r=

Alex

Post by Alex » Sun May 18, 2014 11:20

Jasper Daems wrote:Voor alle detailuitslagen, zie toernooibase: http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/sta ... afko=46&r=
Finale? Er waren toch drie categorieën?

Jasper Daems

Post by Jasper Daems » Sun May 18, 2014 11:26

Alex wrote:
Jasper Daems wrote:Voor alle detailuitslagen, zie toernooibase: http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/sta ... afko=46&r=
Klopt, maar er is gespeeld met 1 grote groep 10 ronden Zwitsers. Moet ik dat anders invoeren in toernooibase?!

Alex

Post by Alex » Sun May 18, 2014 11:28

Jasper Daems wrote:
Alex wrote:
Klopt, maar er is gespeeld met 1 grote groep 10 ronden Zwitsers. Moet ik dat anders invoeren in toernooibase?!
Je kan instellen hoeveel categorieën er zijn en elke speler in zijn/haar eigen categorie zetten. Zou met inlezen van CSV-bestand meteen goed moeten komen.

Jasper Daems

Post by Jasper Daems » Sun May 18, 2014 11:50

Aangezien er 2 mensen meededen die nog niet voorkwamen in Toernooibase heb ik voor de zekerheid maar alles met de hand ingevoerd, zie dat de categorie nu ook is toegevoegd, thx!

Gezien de eindstand lijkt de KNDB/FMJD-rating toch een stuk betrouwbaarder dan de sjoelrating.

Alex

Post by Alex » Sun May 18, 2014 12:02

Jasper Daems wrote:Aangezien er 2 mensen meededen die nog niet voorkwamen in Toernooibase heb ik voor de zekerheid maar alles met de hand ingevoerd.

Gezien de eindstand lijkt de KNDB/FMJD-rating toch een stuk betrouwbaarder dan de sjoelrating.
Categorieën zijn nu toegevoegd, volgens mij klopt het zo. Als een speler nog niet in ToernooiBase staat, krijg je bij inlezen de mogelijkheid deze speler te koppelen (gebeurt ook bij spelers zonder rating). Deze koppel je dan aan speler Onbekend. En aan het eind van het inlezen, kan je, bij de controle, Onbekend wijzigen in wie of wat je maar wil.

En inderdaad, de KNDB/FMJD-rating klopt vrij aardig, zoveel verschilt 8x8 dan ook niet van 10x10 :)

Post Reply