Derde Groningen Seaports Masters in Delfzijl, 22-29 dec 2012
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Re: Derde Groningen Seaports Masters in Delfzijl, 22-29 dec 2012
Tip voor wie een keertje in Delfzijl wil gaan kijken, maar het wel wat ver of duur vindt:
http://www.spoordeelwinkel.nl/product/d ... -groningen
Twee dagen (1 nacht) met de NS naar Groningen voor 49 euro per persoon (per 2 personen te boeken).
Nog beschikbaar op 24, 25 en 26 december.
http://www.spoordeelwinkel.nl/product/d ... -groningen
Twee dagen (1 nacht) met de NS naar Groningen voor 49 euro per persoon (per 2 personen te boeken).
Nog beschikbaar op 24, 25 en 26 december.
- Hanco Elenbaas
Eemskrant, vrijdag 14 December 2012
Emme Groot opent 22 december het 3e Groningen Seaports Masters Damtoernooi
Foto`s door: Gemeente Delfzijl Tekst door: Gemeente Delfzijl
Groningen - Op zaterdag 22 december opent burgemeester Emme Groot van Delfzijl om 14.15 uur het derde Groningen Seaports Masters damtoernooi. Ondanks de crisis die ook in Groningen heeft toegeslagen, is het gelukt deze Kerst een damtoernooi van internationale allure te organiseren. Het derde Groningen Seaports Masters international invitation draughts tournament vindt plaats van 22 tot en met 29 december in het Theater en Congrescentrum De Molenberg in Delfzijl.
Deelnemende spelers
Wereldkampioen Alexander Georgiev uit Rusland; de kampioen van Afrika: Joel Atsé uit Ivoorkust. Uit Brazilië komt de sterkste speler van het Amerikaanse continent: Allan Silva en uit Azië komt de Chinese kampioen Zhou Wei. De twee winnaars van het Seaports Masters toernooi in 2010 zijn ook van de partij, de Rus Alexander Schwarzman en de Nederlander Kees Thijssen. De Europese kampioen bij de dames, Zoja Golubeva uit Letland is aanwezig.
Uit Groningen komt de nummer vier van het kampioenschap van Nederland 2012 Michiel Kroesbergen. Verder doen mee: uit Senegal Macadou N’Diaye, uit Italië Michele Borghetti en uit Nederland de internationale grootmeester Ron Heusdens. Als twaalfde speler maakt de Rus Ainur Shaibakov het spelersveld compleet.
De toernooiopzet
Het Groningen Seaports Masters is een rond toernooi, waarbij alle spelers tegen elkaar uitkomen. < br />
Met deze spelers is het ook een van de sterkst bezette damtoernooien ter wereld. Vrijwel alle toernooien worden tegenwoordig via het zogenaamde ’Zwitsers systeem’ gespeeld, waarbij men maar tegen een beperkt aantal deelnemers speelt en het toeval een grote rol speelt. Het toernooi staat onder leiding van de Belg Johan Demasure, internationaal arbiter en toernooidirecteur van de Werelddambond.
Partijen volgen
Het toernooi vindt plaats op de bovenverdieping van het theater en congrescentrum De Molenberg Op 22, 23, 26, 28 en 29 december vindt één speelronde plaats. Deze wedstrijden beginnen om … uur. Op 24, 25 en 27 december worden twee ronden op een dag gespeeld. Deze wedstrijden beginnen om … uur en … uur. De uitleg wordt vanaf 24 december verzorgd door de internationale grootmeester Andreas Kuyken uit Zwitserland.
Het toernooi kan live worden gevolgd via internet: http://www.groningen-seaports-masters.eu
Sponsors
De hoofdsponsors van het toernooi zijn Groningen Seaports (naamgever van het toernooi) en de gemeente Delfzijl (speel- en verblijfslocatie). Ook de volgende sponsors hebben bijgedragen aan de realisatie van het toernooi: E.On, AkzoNobel, Wagenborg Shipping, Bollegraaf Recycling Machinery, Hotel Restaurant de Boegschroef en de gemeente Eemsmond.
Het prijzengeld bedraagt 5.000 euro, met een eerste prijs van 2.500 euro, naast de startgelden.
- Hanco Elenbaas
-
Even vooraf. Wiersma is vaak kritisch over het organisatorisch vermogen binnen de damwereld. Ik herinner me Lille. Delfzijl is in handen van de grootmeester zelf. Ik hoop dat de organisatie vlekkeloos verloopt. Ben benieuwd of de live games zonder internetstoringen gaat verlopen.
- Hanco Elenbaas
Dat zal vermoedelijk minder problemen opleveren dan een stukje van jou zonder taalfouten.Fred van Amersfoort wrote:Even vooraf. Wiersma is vaak kritisch over het organisatorisch vermogen binnen de damwereld. Ik herinner me Lille. Delfzijl is in handen van de grootmeester zelf. Ik hoop dat de organisatie vlekkeloos verloopt. Ben benieuwd of de live games zonder internetstoringen gaat verlopen.

-
Hanco, je hebd geleik me je gezijk, zo beter?
- Hanco Elenbaas
Bijna vlekkeloos Fred, ga zo door. Ik vind taalfouten niet erg, maar wel vermakelijk in stukjes waarin iemand negatief wil zijn om het negatief-zijn.Fred van Amersfoort wrote:Hanco, je hebd geleik me je gezijk, zo beter?
- Klaas van der Laan
- Real name: Klaas van der Laan
Last edited by Klaas van der Laan on Sun Dec 23, 2012 10:10, edited 1 time in total.
Flow with the Go
Leuk toernooi
. mooi live mee kijke.

Schwarzman en Golubeva behandelen het eindspel niet al te best.
-
- Real name: Frans de Jonge
Het was een goede eerste dag. Een druk bezochte openingsdag, waar iedereen de speeches in het Engels voerde en toernooidirecteur Siep Buurke liet zien ook nog de Russische taal machtig te zijn. De organisatie was pico bello. Tevens nog spannende partijen. Vandaag nog de explicaties door Harm Wiersma, overmorgen door Andreas Kuijken. Het belooft een mooi toernooi te worden, waarop zeker om de punten gestreden gaat worden. Dus Fred, kom rustig langs in ht hoge noorden!Fred van Amersfoort wrote:Even vooraf. Wiersma is vaak kritisch over het organisatorisch vermogen binnen de damwereld. Ik herinner me Lille. Delfzijl is in handen van de grootmeester zelf. Ik hoop dat de organisatie vlekkeloos verloopt. Ben benieuwd of de live games zonder internetstoringen gaat verlopen.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
- Hanco Elenbaas
Donderdag en vrijdag groot feest in Delfzijl vanwege het 50-jarig Damjubileum van zesvoudig wereldkampioen Harm Wiersma.
Het is dan precies 50 jaar geleden dat de 9-jarige Harm van zijn vader dagelijks een uurtje langer op mocht blijven om te leren dammen. Een jaar later, in de jeugdgroep van het Brintatoernooi 1963-'64, maakte Harm gelijk grote indruk. Alleen de 3½ jaar oudere Tonny Sijbrands bleek nog te sterk.
Een paar pagina's uit het toernooiboek en uit Het Damspel van maart en mei 1964, waarin opgenomen een artikel uit Trouw over het 10-jarig fenomeen:

De eerste Wiersma-Sijbrands met Baba Sy en organisator Siep Mensonides.

Demonstratiepartij tegen Eregroepwinnaar Baba Sy,
4 januari 1964.

Deelnemers Tweede Brintatoernooi, 4 januari 1964.

Uit het personeelsblad van W.A. Scholten's Aardappelmeelfabrieken:

Het is dan precies 50 jaar geleden dat de 9-jarige Harm van zijn vader dagelijks een uurtje langer op mocht blijven om te leren dammen. Een jaar later, in de jeugdgroep van het Brintatoernooi 1963-'64, maakte Harm gelijk grote indruk. Alleen de 3½ jaar oudere Tonny Sijbrands bleek nog te sterk.
Een paar pagina's uit het toernooiboek en uit Het Damspel van maart en mei 1964, waarin opgenomen een artikel uit Trouw over het 10-jarig fenomeen:

De eerste Wiersma-Sijbrands met Baba Sy en organisator Siep Mensonides.

Demonstratiepartij tegen Eregroepwinnaar Baba Sy,
4 januari 1964.

Deelnemers Tweede Brintatoernooi, 4 januari 1964.

Uit het personeelsblad van W.A. Scholten's Aardappelmeelfabrieken:

- Klaas van der Laan
en hier de rest:

Alexander Georgiev

Kees Thijssen

Michiel Kroesbergen

Michele Borghetti

Thomy Lucien Mbongo

Wei Zhou

Zoja Golubeva

Ainur Shaibakov

Alexander Georgiev

Kees Thijssen

Michiel Kroesbergen

Michele Borghetti

Thomy Lucien Mbongo

Wei Zhou

Zoja Golubeva

Ainur Shaibakov
Last edited by Klaas van der Laan on Sun Dec 23, 2012 10:12, edited 1 time in total.
Flow with the Go
-
- Real name: Frans de Jonge
[quote="Klaas van der Laan"]en hier de rest:quote]
Mooie beelden Klaas!
Mooie beelden Klaas!
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
- Klaas van der Laan
Dank je. Katwijk..? Volgens mij zaten we gisteren naast elkaar tijdens de opening.Frans de Jonge wrote:Klaas van der Laan wrote:en hier de rest:quote]
Mooie beelden Klaas!
Flow with the Go