Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post Reply
Arjen de Mooij

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Arjen de Mooij » Tue Sep 11, 2012 09:14

henk stoop wrote:
Theo Dijkstra wrote: Wees voorzichtig met die jaren. De digitale ontwikkeling gaat razendsnel!
Officiele digitale man to man partijen zullen binnen enkele jaren normaal zijn. Reiskosten reduceren tot NUL.
De Europese Go-bond kent een complete landencompetitie via internet. In het seizoen 2011-2012 deden hier 31 landen, verdeeld over drie divisies aan mee.
Alleen de halve finale en de finale in de hoogste divisie worden op een centraal punt gespeeld.
http://pandanet-igs.com/communities/euroteamchamps
Het lijk me wel belangrijk hierbij te vermelden dat bij GO de computerprogramma's niet zo sterk zijn en je dus niet goed kunt valsspelen.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Thu Sep 13, 2012 16:32

http://www.grantland.com/story/_/id/836 ... ting-chess

Dus gewoon pen en papier, en dan voer je het na afloop maar elektronisch in.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu Sep 13, 2012 17:56

Casper van der Tak wrote:http://www.grantland.com/story/_/id/836 ... ting-chess

Dus gewoon pen en papier, en dan voer je het na afloop maar elektronisch in.
Er zijn vele mogelijkheden om fraude te plegen. Die Fransen bij de vorige schaakolympiade deden
dat via omwegen via analyse ergens anders van de electronische borden. Dat is bij dammen ook
gewoon mogelijk. Moeten we die ook maar weer gewoon afschaffen?
Nee, je moet gewoon een goed electronisch dopingreglement hebben. Wordt men betrapt eerst bijv. eerst een jaar schorsing, bij een tweede keer vijf jaar, en de derde keer gewoon levenslang.

Daarnaast, wat is voor de gewone dammer de lol om via allerlei ingewikkelde manieren, je speelprestatie illegaal beter te maken. We zijn voor 90% liefhebbers, en bij de top heb je arbiters, die je betreffende deze techniek goed moet opleiden. Zij moeten toch ook verstand hebben van die electronisch klokken?

Enfin, m.i. moet je je ogen niet sluiten voor ontwikkelingen, maar daar gewoon goed op inspelen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Thu Sep 13, 2012 21:27

Arjen de Mooij wrote:
henk stoop wrote:
Theo Dijkstra wrote: Wees voorzichtig met die jaren. De digitale ontwikkeling gaat razendsnel!
Officiele digitale man to man partijen zullen binnen enkele jaren normaal zijn. Reiskosten reduceren tot NUL.
De Europese Go-bond kent een complete landencompetitie via internet. In het seizoen 2011-2012 deden hier 31 landen, verdeeld over drie divisies aan mee.
Alleen de halve finale en de finale in de hoogste divisie worden op een centraal punt gespeeld.
Het lijk me wel belangrijk hierbij te vermelden dat bij GO de computerprogramma's niet zo sterk zijn en je dus niet goed kunt valsspelen.
Niet helemaal goed geformuleerd. Het spel is te moeilijk om door de sterkste huidige computers en programma's te doorgronden. Denken op hogere abstractieniveau's is lastig te programmeren. Maar ook hier is het nog slechts een kwestie van tijd (jaar of 10-15 schat ik) totdat de sterkste speler van de computer verliest. De sterkste programma's hebben nu een rating van ca. 1300 (op damschaal) schat ik.
Flow with the Go

henk stoop

Post by henk stoop » Thu Sep 13, 2012 23:22

Klaas van der Laan wrote:
Arjen de Mooij wrote:
henk stoop wrote: De Europese Go-bond kent een complete landencompetitie via internet. In het seizoen 2011-2012 deden hier 31 landen, verdeeld over drie divisies aan mee.
Niet helemaal goed geformuleerd. Het spel is te moeilijk om door de sterkste huidige computers en programma's te doorgronden. Denken op hogere abstractieniveau's is lastig te programmeren. Maar ook hier is het nog slechts een kwestie van tijd (jaar of 10-15 schat ik) totdat de sterkste speler van de computer verliest. De sterkste programma's hebben nu een rating van ca. 1300 (op damschaal) schat ik.
Cruciaal verschil tussen enerzijds dam- en schaakprogramma´s en anderzijds go-programma´s is dat er bij go niet gewerkt kan worden met een eindspel database. Dam en schaakprogramma´s rekenen steeds meer naar die database toe, dat is bij go dus een onmogelijkheid. Ik verwacht dan ook niet dat go computers de komende twee decennia de speelsterkte van de wereldtop zullen gaan halen.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed Sep 19, 2012 14:50

Opzich is het wel een aardig idee om het ouderwetse notatiebiljet te vervangen. Sowieso zijn handschriften vaak onleesbaar. Daarnaast vergen al die ouderwetse notatiebiljetten ook nog eens heel veel papier. Dat moet beter in deze tijd.

Ik weet echter niet of een tablet het meest geschikt is. Da's nogal een lomp apparaat en inderdaad kan je dan net zo goed op een tablet gaan spelen met je tegenstander. Daarom zou er in mijn ogen een app moeten komen voor veel smartphones en veel tablets die gewoon een dambord op full screen genereert met aan de zijkant een zettenlijst. Ook zou deze app in connectie moeten staan met Toernooibase. Op deze manier kan er, indien WIFI of 3G op keuze van de dammer, een soort live koppeling ontstaan. (of eventueel om de X minuten een update)

Opeens zijn er dan ontzettend veel partijen (re)live te volgen op Toernooibase. Dit zou een enorme verbetering betekenen voor de damsport. En ja, ik besef dat dit de kans op valsspelen vergroot, maar dat is voor mij geen probleem. We moeten vertrouwen op de eerlijkheid van de medemens.

De app zou op de volgende toestellen sowieso beschikbaar moeten komen en aanvullingen lijken me altijd welkom:
* iPad
* Windows Tablet
* Android tablets (voor in ieder geval Samsung en als het even mogelijk is ook voor de minder bekende merken)
* iPhone
* Windows Phone
* Telefoons met Android (en dan hoe dan ook Samsung en HTC)
* Blackberry

Nog een laatste toevoeging: dit dient dan ook echt ter vervanging van het huidige notatiebiljet. Bij de simultaan van Georgiev in Emmeloord moet men dubbel noteren en dat is natuurlijk helemaal nergens voor nodig.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu Sep 20, 2012 22:47

Vandaag twee partijen semi-live vanaf Tivoli Huizum.
Anne Kooistra heeft zijn kleine tablet ook meegenomen.
Tjalling vd Bosch ging tegen mij al snel in een Leningrader ten onder.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Sep 21, 2012 00:17

Piet Bouma wrote:Vandaag twee partijen semi-live vanaf Tivoli Huizum.
Anne Kooistra heeft zijn kleine tablet ook meegenomen.
Tjalling vd Bosch ging tegen mij al snel in een Leningrader ten onder.
Net thuis. Even de hits van vanavond op de normale applet bekeken.
P. Bouma - T. vd Bosch 81 hits
R. Sloot - A.P. Kooistra 32 hits

Ach, toch leuk wat virtuele toeschouwers in Tivoli. :D

Anne zijn tablet ging twee keer op zwart en moest opnieuw inloggen.
Onduidelijk is nog even of dit ligt aan een vergrendeling van de tablet of dat hij lange
denkpauzes (sowieso in de tijdnoodfase) nam, zodat de session met Toernooibase verliep.
Koos van Amerongen heeft dat ook eens gehad nadat hij een lange analyse-variant als
opmerking wilde invoeren :shock: .
Dat zullen we nog even moeten tackelen.

Zijn er ook forumdeelnemers die gekeken hebben?

Ik zal eens kijken of ik op de link Liveapplets en op de normale opvraagmethode
eens Google Analytics kan zetten, om de unique visitors te traceren.
Weet niet of dat mogelijk is op dynamisch
gegenereerde php-pagina's. Heeft iemand daar ervaring mee?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Sep 22, 2012 11:27

Image

A.P. Kooistra "noteerde" afgelopen donderdag zijn partij met de handzame
Nexus 7 van Google.
Let op:Oerterp-input applet in apart tabblad.
Spelersfoto's, dambord en notatie in het scherm, verder niks.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sat Sep 22, 2012 13:45

Piet Bouma wrote:Image

A.P. Kooistra "noteerde" afgelopen donderdag zijn partij met de handzame
Nexus 7 van Google.
Let op:Oerterp-input applet in apart tabblad.
Spelersfoto's, dambord en notatie in het scherm, verder niks.
Ah, de Nexus 7, die wil ik ook al kopen wanneer ik weer in het land ben, o.a. voor internetdammen en de invoer van partijen. Indrukwekkende specificaties voor een 'bodemprijs' (250 euro) en itt tot de 10 inch tablets past het apparaat nog in de binnenzak van een jas, tenminste, dat vermoed ik. Klopt dat en hoe bevalt de Nexus 7 verder?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Sep 22, 2012 21:11

Jan Pieter wrote: Ah, de Nexus 7, die wil ik ook al kopen wanneer ik weer in het land ben, o.a. voor internetdammen en de invoer van partijen. Indrukwekkende specificaties voor een 'bodemprijs' (250 euro) en itt tot de 10 inch tablets past het apparaat nog in de binnenzak van een jas, tenminste, dat vermoed ik. Klopt dat en hoe bevalt de Nexus 7 verder?
De Nexus 7 past inderdaad in de binnenzak. Ik vond het scherm wat aan de kleine kant, 7 inches.
De Ipad is 10 inches en is net iets groter dan een uitgeklapt notatieboekje. Leg je de Ipad in de lengte dan is ie weer smaller dan een notatieboekje.

APK kan misschien iets meer zeggen over het gebruiksgemak van de Nexus (ook met andere applicaties). Ik dacht dat het invoeren van een partij (behalve het wegvallen van sessions na een lange pauze - waar Hendrik Veenstra en ikzelf al wat oplossingen voor het bedenken zijn) prima ging.

Dus APK, ook maar een account van dit forum aanmaken en even jouw ervaringen delen! :idea:

Hendrik Veenstra is overigens druk bezig om een speciale Oerterp-live input versie in Toernooibase te maken. Waar in de gedemonstreerde workshop in Toernooibase (op basis van de normale inputapplet) nog drie handelingen nodig waren om een zet te saven (SAVE knop, nog een keer SAVE en een OK knop) heeft hij het in de testomgeving van Toernooibase al voor elkaar, dat na het klikken op schijf (en eventueel aankomstveld, dus de gespeelde zet) - een nuttige suggestie van Reinout Sloot - er een automatische update naar Toernooibase plaatsvindt.
En ook de weergave van zo'n semi-live game ziet er in testomgeving sophisticated uit, waardoor je echt het gevoel hebt live te kijken. Zo wordt er hard gewerkt aan gebruiksvriendelijkheid.
Nu nog aansluitsnoertjes voor alle tablets/telefoons op de wedstrijdklok van DGT en speciale software om de tijden uit te lezen........Dan zijn we er helemaal. :D

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Sun Sep 23, 2012 06:38

Piet Bouma wrote:De Nexus 7 past inderdaad in de binnenzak. Ik vond het scherm wat aan de kleine kant, 7 inches. De Ipad is 10 inches en is net iets groter dan een uitgeklapt notatieboekje. Leg je de Ipad in de lengte dan is ie weer smaller dan een notatieboekje.
Ach, het is maar net waar je mee vergelijkt. Een smartphone met een scherm van 5 inch wordt in tests al 'immens' genoemd, en de Nexus 7 heeft twee keer zo veel schermoppervlak. Leg je een iPad 10 naast een 17-inch laptop, dan lijkt de iPad onwerkbaar klein.
Voor mij is het essentieel dat een apparaat dat bestemd is voor gebruik buiten de deur, in een jaszak past, want ik zie mezelf (en de meeste anderen) niet permanent met een tas rondlopen.
Hendrik Veenstra is overigens druk bezig om een speciale Oerterp-live input versie in Toernooibase te maken. Waar in de gedemonstreerde workshop in Toernooibase (op basis van de normale inputapplet) nog drie handelingen nodig waren om een zet te saven (SAVE knop, nog een keer SAVE en een OK knop) heeft hij het in de testomgeving van Toernooibase al voor elkaar, dat na het klikken op schijf (en eventueel aankomstveld, dus de gespeelde zet) - een nuttige suggestie van Reinout Sloot - er een automatische update naar Toernooibase plaatsvindt.
En ook de weergave van zo'n semi-live game ziet er in testomgeving sophisticated uit, waardoor je echt het gevoel hebt live te kijken. Zo wordt er hard gewerkt aan gebruiksvriendelijkheid.
Mooie ontwikkelingen! Ik zie er naar uit om de live-invoer in de onderlinge competitie te testen. Voor officiele wedstrijden zal het voorlopig wel een brug te ver zijn.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Sep 28, 2012 11:39

Gisteravond voor het eerst een mislukte semi-live uitzending vanuit zalencentrum Tivoli, Huizum.
In de achterste zaal van Tivoli bleek het Wifi-signaal onvoldoende sterk en werd afgebroken.
Via een optie in mijn mobiele telefoon kon ik een Wifi-spot maken, waarmee de Ipad weer verbinding kreeg met internet.
Medetester Anne Piet Kooistra kon via zijn Nexus 7 deze hotspot echter niet traceren.
Mijn batterij van de telefoon was helaas bijna leeg en de telefoon ging piepjes om de vijf minuten geven. Voor de rust in de speelzaal de uitzending na veertien zetten toen maar afgebroken.
Duidelijk een punt van aandacht, de betrouwbaarheid van alle elektronische apparatuur.
Michel Stempher wrote:
Nog een laatste toevoeging: dit dient dan ook echt ter vervanging van het huidige notatiebiljet. Bij de simultaan van Georgiev in Emmeloord moet men dubbel noteren en dat is natuurlijk helemaal nergens voor nodig.
Vandaar dat er bij de kloksimultaan ook het papieren notatiebiljet vooralsnog noodzakelijk zal zijn. Georgiev noteert natuurlijk niet.
Inmiddels is de update van de invoersoftware op de liveserver voor testers geïmplementeerd.

Volgende week donderdag geen semi-liveuitzending vanuit Huizum. Dit ivm de officiële wedstrijd Huizum 2 - Huizum voor de Provinciale Clubcompetitie.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Fri Sep 28, 2012 16:26

Piet Bouma wrote:Via een optie in mijn mobiele telefoon kon ik een Wifi-spot maken, waarmee de Ipad weer verbinding kreeg met internet.
Medetester Anne Piet Kooistra kon via zijn Nexus 7 deze hotspot echter niet traceren.
Ik vermoed dat je een ad-hoc hotspot hebt aangemaakt. Daar kan android niets mee. Heeft je telefoon ook de mogelijkheid voor een infrastructure hotspot?

Peter van Heun

Post by Peter van Heun » Fri Sep 28, 2012 17:34

Jan Pieter wrote:
Piet Bouma wrote:Via een optie in mijn mobiele telefoon kon ik een Wifi-spot maken, waarmee de Ipad weer verbinding kreeg met internet.
Ik vermoed dat je een ad-hoc hotspot hebt aangemaakt. Daar kan android niets mee. Heeft je telefoon ook de mogelijkheid voor een infrastructure hotspot?
De mijne, Samsung Galaxy S3, niet

Post Reply