Nieuw speeltempo in de Bondskompetetie

Post Reply
Fred van Amersfoort

Re: Nieuw speeltempo in de Bondskompetetie

Post by Fred van Amersfoort » Thu Mar 01, 2012 23:32

Het probleem is inderdaad dat er een niet bestaand probleem is bedacht. Wie doen dit soort dingen? Het type manager. In dit geval bondsraadleden. Waarschijnlijk ging het alsvolgt: zij zijn bij elkaar gaan zitten en hebben elkaar wijs gemaakt: "wij zijn belangrijk". Een absoluut misverstand. Die bondsraadtypes zijn misschien geen echte damliefhebbers maar zelfbevredigers. Dat zie je vaker in organisaties. Zelf zie je ze nooit echt met de pootjes in de modder. Alleen bij de opening van een evenement en bij de sluiting duiken ze op. Meestal met stropdas en op de knietjes om hielen te likken. Op een gegeven moment zijn ze zo belangrijk dat de clubavond niet meer nodig is, daar zijn ze dan te druk voor. Langzaam raakt het zelfbeeld misvormd. Er zijn er zelfs die nu werkelijk gaan geloven dat hun inbreng ook zinnig is. Die redeneren naar eigen maatstaven en denken dat wat voor hun geldt, ook voor de dammers van toepassing is.Hij denkt: "ik mag van mijn vrouw 1 avondje weg per week, die wil ik vergaderen en belangrijk doen". "verder moet ik naar de kerk"." Dammen op zaterdag mag ik niet van mijn vrouw". En dus verzieken deze kleine burgers het voor de echte liefhebbers. Ik ben een groot voorstander van het vrije woord: de bondsraad is egotripperij zonder inhoud.

corboot

Post by corboot » Fri Mar 02, 2012 06:23

Er is geen enquete gehouden onder de deelnemende verenigingen aan de NC over deze ingrijpende verandering van speeltempo, ik vind persoonlijk dat dat wel had gemoeten. Hopelijk hebben de bondsraadleden elk zelf wel wat informatie vergaard hoe er over gedacht wordt om zo zaterdag tot een weloverwogen besluit te kunnen komen.

Dieter

Post by Dieter » Fri Mar 02, 2012 09:02

corboot wrote:Er is geen enquete gehouden onder de deelnemende verenigingen aan de NC over deze ingrijpende verandering van speeltempo, ik vind persoonlijk dat dat wel had gemoeten. Hopelijk hebben de bondsraadleden elk zelf wel wat informatie vergaard hoe er over gedacht wordt om zo zaterdag tot een weloverwogen besluit te kunnen komen.
Cor jij weet ook wel dat in de regel bondsraadleden lak hebben aan hun achterban. De meesten zitten er op persoonlijke titel en communiceren niet eens met een achterban laat staan dat ze de mening daarvan op de vergadering duidelijk maken. Nu als BR achter deze verandering staan zou elke vorm van draagkracht missen en is dan na het halve finale echec weer eens een voorbeeld van een BR die totaal niet beseft hoe belangrijk de rol is die ze spelen.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Fri Mar 02, 2012 09:04

Zo'n tien jaar geleden was een dergelijke enquête er wel. De overgrote meerderheid wilde toen het bestaande speeltempo handhaven, eventueel met een maximum partijduur van zes uur. Drie 'alternatieve' speeltempo's (-tempi?) werden afgeschoten. Ik heb de laatste tijd niet gemerkt dat wat dit betreft het sentiment is omgeslagen.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Fri Mar 02, 2012 09:26

Dieter zegt het wat netter dan ik. We zijn het kennelijk inhoudelijk eens. De bondsraad bestaat uit individuen zonder achterban. Ik heb liever een dictatuur van wijzen dan een een schijndemocratie van dwazen. Het invoeren van andere bedenktijden heeft ook in de provincies niets geholpen.

GuidoB

Post by GuidoB » Fri Mar 02, 2012 10:11

Ik moet morgen mijn stem uitbrengen over het voorstel. Ik heb heel wat om mij heen gevraagd naar meningen en ik vrees dat ik mensen moet teleurstellen. De meningen lopen namelijk nogal uiteen. De discussie hier nodigt niet echt uit tot een reactie van een lid van het orgaan dat ik ogen van velen op dit forum zo enorm veel verkeerd doet, maar ik wil toch een poging wagen.

Ik krijg als reactie vaak terug dat mensen blij zijn als ze geen echte tijdnood meer hebben in hun partijen. Niemand heeft dit nog op het forum geplaatst. Zijn er hier mensen die dit ook fijn zouden vinden? En zouden jullie erg teleurgesteld zijn als we het huidige speeltempo toch zouden handhaven?

Vinden jullie het een voor- of nadeel als de wedstrijden altijd al tussen 16:30u en 17:00u zijn afgelopen?

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Fri Mar 02, 2012 10:35

Misschien is er niet eens zo zeer een probleem dat opgelost moet worden, maar daarom kan het voorgestelde speeltempo wel beter zijn dan het oude. Wellicht was het wel veel eerder ingevoerd als dat technisch mogelijk was geweest. Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus ik kan lastig de voor- en nadelen tegen elkaar opwegen. Het ontbreken van een rustpunt na 4 uur en de mogelijkheid een nieuw voorraad cafeïne of alcohol (al naar gelang de stand op het bord) in te slaan lijkt me wel vervelend (ook voor de baromzet). Wedstrijden waar ik aan meedoe zijn bijna altijd na een uur of 5 wel afgelopen en zonder die zekerheid kan ik ook wel leven, dus daarom hoeft het voor mij niet. Maar ik ben er ook niet per se tegen.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Alex

Post by Alex » Fri Mar 02, 2012 10:40

mountain wrote:wat ik als relatieve buitenstaander om me heen heb gehoord is dat het zeker wel leeft maar dat de reacties zeer verdeeld zijn, van "goed idee" naar "maakt weinig verschil" tot "dan stop ik met spelen van de Nationale Competitie". Kortom normale reacties op een voorstel tot verandering geloof ik.
Ik hoop alleen dat die 40 euro klokken niet die klokken zijn die na 2 uur bedenktijd beginnen bij 0 en dan alleen kunnen bijtellen ipv aftellen en die in de laatste 20 minuten van het derde speeluur geen secondes aangeven, die zijn nl erg verwarrend heb ik afgelopen zaterdag mogen merken bij diverse spelers.
Dat zijn de klokken die o.a. Zenderstad gebruikt en al in de handel zijn voor volgens mij 29 euro.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Fri Mar 02, 2012 10:48

GuidoB wrote:Ik moet morgen mijn stem uitbrengen over het voorstel. Ik heb heel wat om mij heen gevraagd naar meningen en ik vrees dat ik mensen moet teleurstellen. De meningen lopen namelijk nogal uiteen. De discussie hier nodigt niet echt uit tot een reactie van een lid van het orgaan dat ik ogen van velen op dit forum zo enorm veel verkeerd doet, maar ik wil toch een poging wagen.

Ik krijg als reactie vaak terug dat mensen blij zijn als ze geen echte tijdnood meer hebben in hun partijen. Niemand heeft dit nog op het forum geplaatst. Zijn er hier mensen die dit ook fijn zouden vinden? En zouden jullie erg teleurgesteld zijn als we het huidige speeltempo toch zouden handhaven?

Vinden jullie het een voor- of nadeel als de wedstrijden altijd al tussen 16:30u en 17:00u zijn afgelopen?
Guido, ook ik moet morgen mijn stem uitbrengen en sta er neutraal in. Dat wat goed is voor de spelers en damsport vind ik het meest belangrijk. Baromzet, arbiters (ben ikzelf), toeschouwersbelang, e.d. tellen voor mij eigenlijk niet bij dit onderwerp. Ik heb ook gechekt bij leden en verenigingen, maar de meningen zijn verdeeld. In de lagere klassen doet zich het probleem van lange wedstrijden blijkbaar ook minder vaak voor. (Maar die moeten nu vaak wel de kostbare investeringen doen.) Maar om zonder de opvattingen van de spelers goed kennend een toch wel fundamenteel wijzigingsbesluit te nemen vind ik niet alleen niet van deze tijd, maar ook een gebrek aan fatsoen. Willen we als Bondsraad ook een goed Beleidsplan voor de komende jaren opstellen, dan moeten we heel goed aanvoelen/weten wat onze leden vinden. De tijd staat ook niet stil. Dus regelmatig checken wat onze leden belangrijk vinden moeten we sowieso. En waarom wel hoop gedoe bij kwalificatiewedstrijden voor de diehearts, en betrokkenheid van onze topdammers, maar niet van de echte liefhebbers op de zaterdag als het gaat om hun "dagje uit"?
De vragen die je stelt kunnen zo meeliften met een (digitale) raadpleging.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Alex

Post by Alex » Fri Mar 02, 2012 10:53

Frans de Jonge wrote:
GuidoB wrote:Ik moet morgen mijn stem uitbrengen over het voorstel. Ik heb heel wat om mij heen gevraagd naar meningen en ik vrees dat ik mensen moet teleurstellen. De meningen lopen namelijk nogal uiteen. De discussie hier nodigt niet echt uit tot een reactie van een lid van het orgaan dat ik ogen van velen op dit forum zo enorm veel verkeerd doet, maar ik wil toch een poging wagen.

Guido, ook ik moet morgen mijn stem uitbrengen en sta er neutraal in. Dat wat goed is voor de spelers en damsport vind ik het meest belangrijk. Baromzet, arbiters (ben ikzelf), toeschouwersbelang, e.d. tellen voor mij eigenlijk niet bij dit onderwerp. Ik heb ook gechekt bij leden en verenigingen, maar de meningen zijn verdeeld. In de lagere klassen doet zich het probleem van lange wedstrijden blijkbaar ook minder vaak voor. (Maar die moeten nu vaak wel de kostbare investeringen doen.) Maar om zonder de opvattingen van de spelers goed kennend een toch wel fundamenteel wijzigingsbesluit te nemen vind ik niet alleen niet van deze tijd, maar ook een gebrek aan fatsoen. Willen we als Bondsraad ook een goed Beleidsplan voor de komende jaren opstellen, dan moeten we heel goed aanvoelen/weten wat onze leden vinden. De tijd staat ook niet stil. Dus regelmatig checken wat onze leden belangrijk vinden moeten we sowieso. En waarom wel hoop gedoe bij kwalificatiewedstrijden voor de diehearts, en betrokkenheid van onze topdammers, maar niet van de echte liefhebbers op de zaterdag als het gaat om hun "dagje uit"?
De vragen die je stelt kunnen zo meeliften met een (digitale) raadpleging.
De mechanische klokken waar een aantal clubs nu nog mee spelen, zijn vaak al heel oud (haperen om de haverklap) en dit is een goed moment om goedkoop aan nieuwe, digitale klokken aan te schaffen.
De halve finale van Nederland en de jeugd-NK's gebruiken ook het Fischer-systeem, dus waarom de Nationale Competitie niet.
Wat mij betreft mag het ook in de Provinciale en Onderlinge competitie gebruikt worden, weg met die ouwe achenebbisj klokken!

GuidoB

Post by GuidoB » Fri Mar 02, 2012 11:05

Alex wrote:De mechanische klokken waar een aantal clubs nu nog mee spelen, zijn vaak al heel oud (haperen om de haverklap) en dit is een goed moment om goedkoop aan nieuwe, digitale klokken aan te schaffen.
(...)
Wat mij betreft mag het ook in de Provinciale en Onderlinge competitie gebruikt worden, weg met die ouwe achenebbisj klokken!
Het is goed voor de sport om de analoge klokken uit te bannen. Ik zou er ook zeker voor zijn. Maar daar gaat het voorstel niet (primair) over. Ik denk dat de aanbieding voor de goedkope klokken vervalt, als het voorstel niet wordt aangenomen. Ik zal morgen wel de suggestie doen om de aanbieding wel door te laten gaan. Goed idee, Alex.
Alex wrote:De halve finale van Nederland en de jeugd-NK's gebruiken ook het Fischer-systeem, dus waarom de Nationale Competitie niet.
Omdat het vooral een heel andere groep mensen is die de nationale competitie speelt. En omdat er een reden is dat de partijen voor de jeugdwedstrijden niet te lang moeten duren (meer partijen op een dag) en dat deze reden niet opgaat voor de nationale competitie.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Mar 02, 2012 11:13

Het grote nadeel vind ik dat je van een tijdnoodfase gaat, die op een bepaald moment wordt afgesloten (50 zetten, 75 zetten), naar
een soort semi-tijdnoodfase.
Tijd genoeg om te noteren, maar geen tijd meer om eventjes toiletbezoek te doen, consumptie te halen (en in mijn geval
sigaretje te roken). Vooral voor de wat oudere garde is dat in mijn ogen bezwaarlijk.
Als je in de voorgestelde situatie in tijdnood raakt (1 minuut per zet), blijf je erin zitten en moet je het gehele vervolg van de partij
in een rapid-tempo uitspelen. Tja, laten we dan maar gelijk maar met een rapid-tempo gaan spelen.

Als je toch naar een kortere speelduur wilt, kun je dat ook met voorstellen a la Douwe Edelenbos doen.

Statistisch onderzoek naar de duur van de teamwedstrijd kan dacht ik heel makkelijk vanuit de uitslagenformulieren (moeten toch allemaal op
bondsburo zijn?), waar eindtijd van wedstrijd opgezet moet worden.
Het zou me niks verbazen als daaruit blijkt dat de duur van Ereklasse en Hoofdklasse-wedstrijden het langst is, en dat het bij
de overige klassen best mee valt. Is er dan een probleem?

Het gebruik van oude klokken c.q. digitale klokken moet m.i. niet de boventoon gaan voeren in de discussie.
Zelfs een zandloper zou met 1 minuut per zet voldoen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

henk stoop

Post by henk stoop » Fri Mar 02, 2012 12:49

Alex wrote:
mountain wrote:wat ik als relatieve buitenstaander om me heen heb gehoord is dat het zeker wel leeft maar dat de reacties zeer verdeeld zijn, van "goed idee" naar "maakt weinig verschil" tot "dan stop ik met spelen van de Nationale Competitie". Kortom normale reacties op een voorstel tot verandering geloof ik.
Ik hoop alleen dat die 40 euro klokken niet die klokken zijn die na 2 uur bedenktijd beginnen bij 0 en dan alleen kunnen bijtellen ipv aftellen en die in de laatste 20 minuten van het derde speeluur geen secondes aangeven, die zijn nl erg verwarrend heb ik afgelopen zaterdag mogen merken bij diverse spelers.
Dat zijn de klokken die o.a. Zenderstad gebruikt en al in de handel zijn voor volgens mij 29 euro.
Je hebt de DGT Easy (29 euro) en de DGT Easy plus (34 euro). De laatste heeft ook Fisher, dus geschikt voor het voorgestelde speeltempo.

Het Paard is Amsterdam verkoopt ook de Saitek Mephisto voor 30 euro. Die is ook geschikt.

henk stoop

Post by henk stoop » Fri Mar 02, 2012 13:02

corboot wrote:Er is geen enquete gehouden onder de deelnemende verenigingen aan de NC over deze ingrijpende verandering van speeltempo, ik vind persoonlijk dat dat wel had gemoeten. Hopelijk hebben de bondsraadleden elk zelf wel wat informatie vergaard hoe er over gedacht wordt om zo zaterdag tot een weloverwogen besluit te kunnen komen.
Die enquete is er WEL. Namelijk enkele jaren geleden. En de grote meerderheid van de spelers was tegen.
Dat lijkt mij de enige leidraad voor de leden van de bondsraad.

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Fri Mar 02, 2012 13:19

[quote="Jan PieterOverigens mis ik nog het antwoord op mijn vraag of je zelf al enige ervaring hebt met dit tempo. Ik vermoed van niet, maar laat me graag verrassen.[/quote]

In je vraag meen ik de verborgen implicatie te zien, dat je geen stelling zou mogen nemen tegen iets waar je geen ervaring(en) mee hebt opgedaan. Er zijn tientallen zoniet honderden zaken aan te geven waar ik geen ervaring mee heb, maar wel ik wel een mening over heb. Misschien zit ik ernaast, ook ik laat me graag verrassen.

Andere forumdeelnemers hebben al diverse punten aangedragen. Daar heb ik niet veel aan toe te voegen op één ding na. Kijkend naar mijn eigen vereniging (DC Fryslân) dan betekent het dat er 2x10 digitale klokken + 20% reserve (aanname) = 24 klokken moeten worden aangeschaft. En dat als vervanging van iets dat nog jarenlang functioneel zou kunnen zijn.

Ik heb vanmiddag wel een uurtje tijd om de Ereklasse eens na te lopen op zetten en tijden. Wordt vervolgd....

Post Reply