Bedankt voor de uitleg Guido.GuidoB wrote:Het gemiddelde van de prestatie is niet hetzelfde als de prestatie van het gemiddelde. De prestatierating op ToernooiBase (en ook die van Jan Masselink) wordt berekend als de rating die je zou moeten hebben om een ratingstijging van 0 te krijgen als je 1 partij speelt tegen iemand die de gemiddelde rating van je tegenstanders heeft en daarin een score haalt die gelijk is aan je gemiddelde score.MenO wrote:Wel opmerkelijk dat Georgiev van 1561 naar 1584 stijgt met een seizoensrating van 1579. Komt zeker doordat hij maar zo weinig KNDB-wedstrijden heeft gespeeld en daardoor een turbo-factor krijgt ofzo... Normaal gesproken zou dat niet moeten kunnen toch?
Edit: zie nu dat het wel bij meer toppers voorkomt. Roel stijgt van 1523 naar 1544 met een SR van 1527. Iemand een idee hoe dat kan?
Ben je er nog? Een voorbeeld om het duidelijk te maken.
Je hebt een rating van 1500 en speelt 50 partijen: 25 tegen 1550 (allemaal remise) en 25 tegen 1150 (allemaal winst). Dan wordt de prestatierating berekend als de prestatie die hoort bij een score van 1,5 punt in 1 partij tegen 1350. Dan kom je uit op 1542. Reken je de ratingstijging, bv met mijn spreadsheet (zie attachment) dan kom je uit op een nieuwe rating van 1545.
Een betere indicatie zou zijn de rating die je zou moeten hebben om met alle 50 gespeelde partijen uit te komen op een stijging van 0. Dit is de zogenaamde TPR (toernooi prestatie rating). Dit komt uit op 1593 in het voorbeeld.
Ik vind het spelletje al moeilijk genoeg. Ik dacht altijd:
Je wint tegen een gelijkwaardige tegenstander: punten erbij
Je verliest: punten eraf
Gelijkwaardig: er is niets aan de hand dus geen verandering
Is het dammen een spiegel van de samenleving geworden. Toen was alles nog gewoon.