Auke liet Paul na afloop zien dat die schitterende combinatie ontstaan is uit een compositie die hij ooit gemaakt heeft. Is het toch nog ergens goed voor, problemen maken.Piet Bouma wrote:Dit was natuurlijk een hoogtepunt: Paul Sier - Auke Scholma, 5e rondeArjen de Mooij wrote:In de schaduw van de FMJD world cup (maar wel via teletekst te volgen) was het toch maar mooi spannend in Heerhugowaard (als ik het verslag op de site mag geloven). Helaas redde Mike het niet tegen Wirny, en kon hij de toernooiwinst op zijn buik schrijven. Kom op Kosmos, ook in dit toernooi zijn toch wel sappige fragmenten te vinden?
Stand na 31...18-22.
Sier kon de verleiding (edit: nou ja, verleiding?, staat Sier gewoon niet plat) niet weerstaan.....en speelde 32-27.
Heerhugowaard Open groeit!
- Hanco Elenbaas
Re: Heerhugowaard Open groeit!
Hanco Elenbaas wrote:Auke liet Paul na afloop zien dat die schitterende combinatie ontstaan is uit een compositie die hij ooit gemaakt heeft. Is het toch nog ergens goed voor, problemen maken.Piet Bouma wrote:Dit was natuurlijk een hoogtepunt: Paul Sier - Auke Scholma, 5e rondeArjen de Mooij wrote:In de schaduw van de FMJD world cup (maar wel via teletekst te volgen) was het toch maar mooi spannend in Heerhugowaard (als ik het verslag op de site mag geloven). Helaas redde Mike het niet tegen Wirny, en kon hij de toernooiwinst op zijn buik schrijven. Kom op Kosmos, ook in dit toernooi zijn toch wel sappige fragmenten te vinden?
Stand na 31...18-22.
Sier kon de verleiding (edit: nou ja, verleiding?, staat Sier gewoon niet plat) niet weerstaan.....en speelde 32-27.
Problemen maken vergroot je tactisch inzicht. Ik zag dat ding van Auke snel. Vandaag heb ik dit gemaakt. Die van Auke zal wel (weer) veel mooier zijn...
Heaven is no location, but a state of mind
- Hanco Elenbaas
Die van jou is in ieder geval heel mooi! Het probleem van Auke heb ik nog niet gezien. In hoe Auke van Paul won is ook zeer verrassend dat er niets meer te halen valt voor wit na de combinatie.Kosmos wrote:Hanco Elenbaas wrote:Auke liet Paul na afloop zien dat die schitterende combinatie ontstaan is uit een compositie die hij ooit gemaakt heeft. Is het toch nog ergens goed voor, problemen maken.Piet Bouma wrote:
Dit was natuurlijk een hoogtepunt: Paul Sier - Auke Scholma, 5e ronde
Stand na 31...18-22.
Problemen maken vergroot je tactisch inzicht. Ik zag dat ding van Auke snel. Vandaag heb ik dit gemaakt. Die van Auke zal wel (weer) veel mooier zijn...
- Hanco Elenbaas
33282422312622314238313339081629250103120106
Philip Ham sr. (1925)
Philip Ham sr. (1925)
Opmerkelijk is de partij Dolfing - Autar. Kennelijk heeft Autar het Nk van dit jaar niet zo intensief gevolgd want de damzet die wit in de Ottink-opening mocht uitvoeren, kwam me enigszins bekend voor... Martin wist nu dus hoe hij de schijf kon winnen:
Wit heeft alleen zijn raketbasis nog staan. Hij wint met 42-38 een volle schijf, maar wat heb je eraan? Na 19-23 17-22x12 is zwarts terreinvoordeel voldoende voor remise. De 4 om 1 ie ontstaat is eenvoudig remise te houden, maar ondanks het ruime aanbod van remises weet Autar het nog te verliezen, waardoor Martin loon naar werken krijgt.
Wit heeft alleen zijn raketbasis nog staan. Hij wint met 42-38 een volle schijf, maar wat heb je eraan? Na 19-23 17-22x12 is zwarts terreinvoordeel voldoende voor remise. De 4 om 1 ie ontstaat is eenvoudig remise te houden, maar ondanks het ruime aanbod van remises weet Autar het nog te verliezen, waardoor Martin loon naar werken krijgt.
-
De Haas - Ter Braake
Mijn tegenstander kwam uiteindelijk toch ietsjes onder druk te staan en speelde hier en foutieve 20-15? 9-14 31-26 19-24. Wit moet er nu altijd twee offeren en verloor het eindspel.
- Marcel Kosters
André Moeskops uit Haarlem bezocht zondagavond 17 juli de blitz van het Heerhugowaard Open en maakt zijn eerste filmopname met de bedoeling om ons spel te promoten! Op zijn verzoek is bij deze het filmpje op laatste.info geplaatst. Opbouwende kritiek is welkom bij André.
Last edited by Marcel Kosters on Fri Sep 09, 2011 17:43, edited 2 times in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Mooi filmpie! Alleen is op het einde een aantal maal de gewraakte term remise te horenMarcel Kosters wrote:André Moeskops uit Haarlem bezocht zondagavond 17 juli de blitz van het Heerhugowaard Open en maakt zijn eerste filmopname met de bedoeling om ons spel te promoten! Op zijn verzoek is bij deze het filmpje op laatste.info geplaatst. Opbouwende kritiek is welkom bij André.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CjHuPkfS8is[/youtube]
-
- Real name: Michel Stempher
Pff.. slaapverwekkend dit filmpje. Dit lijkt mij allesbehalve promotie voor de damsport.. Het dammen staat al bekend als spelletje waar iedereen urenlang stil moet zijn (saai dus) en dan heb je eens een sneldamactiviteit: is er nog niemand die praat.Marcel Kosters wrote:André Moeskops uit Haarlem bezocht zondagavond 17 juli de blitz van het Heerhugowaard Open en maakt zijn eerste filmopname met de bedoeling om ons spel te promoten! Op zijn verzoek is bij deze het filmpje op laatste.info geplaatst. Opbouwende kritiek is welkom bij André.
Kom op.. bij dit soort activiteiten is het de bedoeling dat het één grote gezellige boel is waar iedereen door elkaar heen praat met een biertje erbij.
-
- Real name: Martijn van Gortel
Ik kan mij helemaal vinden in de reactie van Groenteboer!groenteboer wrote:Pff.. slaapverwekkend dit filmpje. Dit lijkt mij allesbehalve promotie voor de damsport.. Het dammen staat al bekend als spelletje waar iedereen urenlang stil moet zijn (saai dus) en dan heb je eens een sneldamactiviteit: is er nog niemand die praat.Marcel Kosters wrote:André Moeskops uit Haarlem bezocht zondagavond 17 juli de blitz van het Heerhugowaard Open en maakt zijn eerste filmopname met de bedoeling om ons spel te promoten! Op zijn verzoek is bij deze het filmpje op laatste.info geplaatst. Opbouwende kritiek is welkom bij André.
Kom op.. bij dit soort activiteiten is het de bedoeling dat het één grote gezellige boel is waar iedereen door elkaar heen praat met een biertje erbij.
Waar is dat Afrikaanse temperament? Geen Sambablitz? Jammer, als zij ook al serieus worden...
Helaas wint het toch niet: In de variant 38-32 20-25 haalt zwart geen dam op <49> maar speelt 17-21 met remise.
Het eindspel van Milshina, 6 tegen 3 staat natuurlijk ook remise, maar ze doet het nog verkeerd.
-
Auke Scholma publiceerde vandaag in de Leeuwarder Courant zijn compositie van twintig jaar geleden waarop de combinatie tegen Paul Sier was gebaseerd.Kosmos wrote:Hanco Elenbaas wrote:Auke liet Paul na afloop zien dat die schitterende combinatie ontstaan is uit een compositie die hij ooit gemaakt heeft. Is het toch nog ergens goed voor, problemen maken.Piet Bouma wrote:
Dit was natuurlijk een hoogtepunt: Paul Sier - Auke Scholma, 5e ronde
Stand na 31...18-22.
Zwart dreigt hier met 18-22 (ipv 19-24). Wit aan zet wint in de dia.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
-
Er werd gevraagd om opbouwende kritiek, dit (het comment van Michel en Martijn) komt niet echt in de buurt..
Deels hebben de heren wel gelijk: uit het filmpje blijkt niet waarom je nou zou moeten gaan dammen.
Maar om nou dammers die op hun gemak een biertje drinken te zien dammen in een promo-filmpje, nee dat is ook niet echt proffessioneel.
Allereerst: goed dat er mensen (in dit geval André Moeskaps) zich bezig houden met de promotie van het dammen.
Filmpjes van damwedstrijden zijn er nauwelijks. Het is echt wel de bedoeling dat in het filmpje terug komt waarom je nou zou moeten gaan dammen.
Wat trekt het spel? De geconcentreerde gezichten, jazeker. Een klok die op een paar seconden staat en op het laatst ingedrukt wordt (als is dat 'Samba=blitz (ala Martijn)' niet helemaal meer aanwezig, alhoewel JM Ndjofang er nogsteeds op te betrappen is), ook. Wat misschien wel het mooiste is (als je het mij vraagt): het hout dat van het bord afgekletterd wordt.
In het filmpje van André is er niet gesneden: André loopt door het lokaal heen.
Dit geeft enerzijds een natuurlijke blik, anderszijds komen ook aspecten naar voren die in een promo-filmpje wellicht niet naar voren zouden moeten komen: mensen die fluisteren naast het bord bijvoorbeeld.
Daarnaast geeft het vele in-en-uitgezoom (vast fout gespeld) een nogal druk effect. Het zou leuker zijn als er wél in het filmpje gesneden wordt en dan bijvoorbeeld een shot te zien is van de tijd op de klok ipv helemaal inzoomen.
Tot slot een compliment: je houd de camera goed stil tijdens het lopen, André!
Deels hebben de heren wel gelijk: uit het filmpje blijkt niet waarom je nou zou moeten gaan dammen.
Maar om nou dammers die op hun gemak een biertje drinken te zien dammen in een promo-filmpje, nee dat is ook niet echt proffessioneel.
Allereerst: goed dat er mensen (in dit geval André Moeskaps) zich bezig houden met de promotie van het dammen.
Filmpjes van damwedstrijden zijn er nauwelijks. Het is echt wel de bedoeling dat in het filmpje terug komt waarom je nou zou moeten gaan dammen.
Wat trekt het spel? De geconcentreerde gezichten, jazeker. Een klok die op een paar seconden staat en op het laatst ingedrukt wordt (als is dat 'Samba=blitz (ala Martijn)' niet helemaal meer aanwezig, alhoewel JM Ndjofang er nogsteeds op te betrappen is), ook. Wat misschien wel het mooiste is (als je het mij vraagt): het hout dat van het bord afgekletterd wordt.
In het filmpje van André is er niet gesneden: André loopt door het lokaal heen.
Dit geeft enerzijds een natuurlijke blik, anderszijds komen ook aspecten naar voren die in een promo-filmpje wellicht niet naar voren zouden moeten komen: mensen die fluisteren naast het bord bijvoorbeeld.
Daarnaast geeft het vele in-en-uitgezoom (vast fout gespeld) een nogal druk effect. Het zou leuker zijn als er wél in het filmpje gesneden wordt en dan bijvoorbeeld een shot te zien is van de tijd op de klok ipv helemaal inzoomen.
Tot slot een compliment: je houd de camera goed stil tijdens het lopen, André!
- Hanco Elenbaas
Klaas is nog steeds op vakantie en ik wens hem veel plezier, maar daardoor missen we de rubriek in het Dagblad van het Noorden. Zou jij daarom Auke's rubriek uit de Leeuwarder Courant hier kunnen plaatsen Piet? Hartelijk dank vast!Piet Bouma wrote: Auke Scholma publiceerde vandaag in de Leeuwarder Courant zijn compositie van twintig jaar geleden waarop de combinatie tegen Paul Sier was gebaseerd.
Zwart dreigt hier met 18-22 (ipv 19-24). Wit aan zet wint in de dia.