De eindspelen van LEX DEN DOOP

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 25, 2004 18:44

Vraagje wrote:Even een vraag, zijn er eigelijk nog bepaalde theoriëen over het verdedigen van 4 dammen tegen 2 eindspelen?
Wat bedoel je precies?

Vraagje

Post by Vraagje » Mon Oct 25, 2004 19:15

Hanco Elenbaas wrote:
Vraagje wrote:Even een vraag, zijn er eigelijk nog bepaalde theoriëen over het verdedigen van 4 dammen tegen 2 eindspelen?
Wat bedoel je precies?
Nou ik vroeg me n.a.v. die partij tegen Tjon A Ong af of er nog bepaalde principes zijn waar je rekening mee moet houden in een 4 om 2 dammen eindspel, of dat het gewoon zaak is zo snel mogelijk naar een 3 om 1 af te wikkelen. (Uiteraard alleen van toepassing wanneer je geen 'fort' op de hoofdlijn of de trictrac hebt.
De meest gehate dammer allertijden.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 25, 2004 19:32

Waarschijnlijk kun je beter dat eindspel tegen Andrew hier even laten zien, zodat ook degenen die het nog niet kennen je vraag kunnen beantwoorden.

Vraagje

Post by Vraagje » Wed Oct 27, 2004 00:04

Hanco Elenbaas wrote:Waarschijnlijk kun je beter dat eindspel tegen Andrew hier even laten zien, zodat ook degenen die het nog niet kennen je vraag kunnen beantwoorden.
Dat eindspel is niet relevant omdat hij geen 4 dammen haalde en ik bovendien over een ''fort'' beschikte op de trictrac, maar het heeft me wel aan het denken gezet: stel dat je tegen iemand speelt die over hoofdlijn, trictrac en 4 dammen beschikt, hoe verdedig je je dan het sterkst?

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Wed Oct 27, 2004 00:16

Waar staat je schijf?

Of beter nog, het is gewoon verloren, degene met vier dammen zet de dammne op 46,47, 36 en 37 en wint

Vraagje

Post by Vraagje » Thu Oct 28, 2004 18:37

Arjen de Mooij wrote:Waar staat je schijf?

Of beter nog, het is gewoon verloren, degene met vier dammen zet de dammne op 46,47, 36 en 37 en wint
De schijf stond op 5, en kon dus nooit meer over de tric trac komen. Maar hoe kom je erbij dat die stand van je wint? Je kan daar maar 1 dam mee vangen?

Vraagje

Post by Vraagje » Thu Dec 02, 2004 18:49

Hanco Elenbaas wrote:Provinciale Zeeuwse Courant, 2 december 2004

Bij de club uit Culemborg - met sterke spelers als Auke Scholma, Jeroen van den Akker en Evgueni Vatoetin, hoopt Provoost te kunnen schaven aan zijn zwakke punten. Vooral het eindspel is hem nog niet op het lijf geschreven. „Vooral met het eindspel met dammen (Provoost bedoelt met twee schijven op elkaar) heb ik moeite. Ik ben bijvoorbeeld slecht in een situatie waarin de tegenstander vier dammen heeft en ik maar twee. In theorie moet ik dan remise kunnen maken, maar vaak verlies ik. Daar moet ik aan schaven. Bij Denk en Zet krijg ik training van mensen die daar veel verstand van hebben.“

[

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Dec 03, 2004 01:46

Vraagje wrote:

Bij de club uit Culemborg - met sterke spelers als Auke Scholma, Jeroen van den Akker en Evgueni Vatoetin, hoopt Provoost te kunnen schaven aan zijn zwakke punten. Vooral het eindspel is hem nog niet op het lijf geschreven. „Vooral met het eindspel met dammen (Provoost bedoelt met twee schijven op elkaar) heb ik moeite. Ik ben bijvoorbeeld slecht in een situatie waarin de tegenstander vier dammen heeft en ik maar twee. In theorie moet ik dan remise kunnen maken, maar vaak verlies ik. Daar moet ik aan schaven. Bij Denk en Zet krijg ik training van mensen die daar veel verstand van hebben.“
Ik snap nog steeds niet wat je bedoelt Erik en ook niet wat het probleem van Bennie is met 4 om 2 dammeneindspelen.
Misschien is het mogelijk dat je je problemen wat duidelijker maakt met wat voorbeelden.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Fri Dec 03, 2004 12:39

Ik begrijp het probleem ook niet met die 4-om-2 dammeneindspelen. Ze komen bijna nooit voor, ik heb er althans nooit een op het bord gehad.

Ik denk dat Bennie zich beter op andere dingen kan concentreren als hij verder wil komen. En als er dan onverhoopt een 4-om-2 dammeneindspel op het bord komt: gewoon even opletten.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Fri Dec 03, 2004 12:50

Eric van Dusseldorp wrote:Ik begrijp het probleem ook niet met die 4-om-2 dammeneindspelen. Ze komen bijna nooit voor, ik heb er althans nooit een op het bord gehad.
Ongetwijfeld verkeerd opgetekend door de journalist. Bennie had het over eindspelen met dammen, vervolgens had hij het over 4-om-2, en dus denkt de man dat het om 4 tegen 2 dammen gaat.

steenslag

Post by steenslag » Fri Dec 03, 2004 13:57

4 tegen 2 dammen wint in 61,9% van de gevallen volgens Grimminck. Hier een voorbeeld:
http://www.xs4all.nl/~mdgsoft/draughts/ ... -0402.html

Misschien dat voor Eric even opletten voldoende is; zelf heb ik het er niet makkelijk mee.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Dec 03, 2004 14:22

steenslag wrote:4 tegen 2 dammen wint in 61,9% van de gevallen volgens Grimminck. Hier een voorbeeld:
http://www.xs4all.nl/~mdgsoft/draughts/ ... -0402.html

Misschien dat voor Eric even opletten voldoende is; zelf heb ik het er niet makkelijk mee.
Wat een prachtig eindspel Steenslag! Heb je meer voorbeelden?

Vraagje

Post by Vraagje » Fri Dec 03, 2004 18:33

Hanco Elenbaas wrote:
Vraagje wrote:

Ik snap nog steeds niet wat je bedoelt Erik en ook niet wat het probleem van Bennie is met 4 om 2 dammeneindspelen.
Misschien is het mogelijk dat je je problemen wat duidelijker maakt met wat voorbeelden.
Als ik 2 dammen heb, en mijn tegenstander 4, wat moet ik dan doen?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Dec 03, 2004 18:41

Vraagje wrote: Als ik 2 dammen heb, en mijn tegenstander 4, wat moet ik dan doen?
Remise zien te halen.
Zet eens een paar diagrammen http://www.fmjd.org/dias/index.php op met voorbeeldstanden.

steenslag

Post by steenslag » Sun Dec 05, 2004 01:52

Hanco Elenbaas wrote:
Vraagje wrote: Als ik 2 dammen heb, en mijn tegenstander 4, wat moet ik dan doen?
Remise zien te halen.
Zet eens een paar diagrammen http://www.fmjd.org/dias/index.php op met voorbeeldstanden.
Ik kan geen winststellingen vinden met de twee dammen op 1 en 45, of 5 en 46 (zonder dat er een klontje vijandelijke dammen op dezelfde diagonaal staat). Is dat een werkbaar remiserecept?

Post Reply