KNDB Beker 2010

Post Reply
Douwe Edelenbos

Re: KNDB Beker 2010

Post by Douwe Edelenbos » Tue May 11, 2010 16:45

GGH,

Lijkt me een prima voorstel. Scheelt ook een boel geregel om steeds een representatief team op de been te krijgen. Daarnaast scheelt het in de reiskosten. Gewoon één grote win-win-win-win-win-situatie.

Voor de jeugdleider idd een aantal extra mogelijkheden om de aanwas bij de staan. Daar is sowieso niets op tegen, maar soms zou het idd wel eens kunnen conflicteren met de eigen agenda. De rampzalige gevolgen van die spagaat zijn bekend :( .

In principe kan ieder team 7 wedstrijden spelen, zodat er een volledige ranglijst ontstaat. Goed idee al zal het wel een paar Haab gaan duren voor het zal worden doorgevoerd :?

Groet,

RSA

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Tue May 11, 2010 16:52

Schiet me nóg iets te binnen: het zou de kwaliteit van het bekertoernooi ook nog wel eens kunnen opstuwen. Toppers willen zich nog wel eens één keer vrijmaken, maar vijf keer wordt in de praktijk al een stuk lastiger. Overigens niet alleen voor de betrokken speler maar vanuit financieel oogpunt wellicht ook voor de club.

Voor mijn cluppie is het laten meespelen van (bijvoorbeeld) Thomy Mbongo een serieuze mogelijkheid als alle wedstrijden op één dag worden gespeeld. Ik zou er geen problemen mee hebben het vervoer te arrangeren :lol: en als toeschouwer zou ik een vermakelijke dag hebben. Met Harm, Gerlof en 'Joker' doe je dan serieuzer mee om de prijzen dan nu het geval is. En als dat voor ons speelt zal het wellicht ook voor andere verenigingen spelen........

RSA

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Wed May 12, 2010 00:49

En hoe vinden andere dammers dit idee?
Heaven is no location, but a state of mind

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Wed May 12, 2010 06:37

quote="Douwe Edelenbos"]
Als je nou 32 teams verdeelt over twee groepen van 16.
De 16 verdeel je in 4 groepen van 4, speel je 3 rapide-partijen. De nummers 1 gaan naar een groep van 4, de nummers 2 ook enz.
Speel je nogmaals 3 rapdiepartijen. Daarna de winnaars etc. tegen elkaar voor de finale 7 ronden klaar, maar die kan iedereen spelen.
Hele toernooi afgewerkt in 1 spectaculaire dag, 4 dagen vrij op de damkalender. 1 van die Dagen kun je gebruiken voor het Nk rapid. Vorige keer bleek NK rapid met 7 ronden Zwitsers veel deelnemers te trekken, kun je dus doorzetten deze formule.
Houd je nog 3 dagen over, tel uit je winst.
Het hoeft niet natuurlijk, het is maar een idee. [/quote]

Beste Douwe,
Dit is een interessante gedachte en mogelijk ook een win-win situatie op velerlei wijzen. Spelers hebben een groot aantal partijen en zijn voor hun tevredenheid niet meer afhankelijk van één partij. Het is voor publiek interessant/spectaculair en als de interesse groot is van ook (sub)topspelers ook publicitair interessant. Daarnaast levert het een hoop kostenbesparingen op (meer spelers, minder huur, minder kader, enz.) en kan je mogelijk ook op publiekstoegankelijker plaatsen gaan spelen en vallen dergelijke toernooien ook wat makkelijker onder sponsoring te krijgen (locale overheden, MKB, enz., al was het maar om leegstaande bedrijfsrestaurants). We kunnen de damsport door dergelijke aanpakken publicitair veel interessanter maken. Zook voor de bondskompetitie, bv. regionaal meer gemeenschappelijk de wedstrijden organiseren, de laatste ronde per klasse gemeenschappelijk op 1 locatie, e.d.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Douwe Edelenbos

KNDB Beker 2010

Post by Douwe Edelenbos » Wed May 12, 2010 08:58

Beste Frans,

De quote is - helaas - niet van mij maar van Tjalling :D

Groet,

Douwe

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Wed May 12, 2010 12:38

Kosmos wrote:En hoe vinden andere dammers dit idee?
Zo'n opzet met meerdere wedstrijden op een dag is 100x interessanter om aan mee te doen.

wellnesswrotter

Post by wellnesswrotter » Wed May 12, 2010 13:10

Wieger Wesselink wrote:
Zo'n opzet met meerdere wedstrijden op een dag is 100x interessanter om aan mee te doen.
Helemaal mee eens.
Maar het idee om er (bijvoorbeeld) een rapid-beker van te maken is toch al eens eerder afgeketst?

Douwe Edelenbos

KNDB Beker 2010

Post by Douwe Edelenbos » Wed May 12, 2010 13:49

Ik lees al enkele positieve posts. En als er 1 zo reageert zijn er vaak 5 of 10 die hetzelfde denken maar dit niet kenbaar maken :? .

Wat zou er op tegen zijn om niet de waarschijnlijke bureaucratische martelgang in te gaan om de KNDB te bewegen het bekertournooi qua opzet te wijzigen maar het 'gewoon' te organiseren. Het is jammer dat Fryslân voor de meeste teams niet echt centraal gelegen is - hoewel je in max. 2 uren rijden er waarschijnlijk wel bent - anders zou ik me best willen opwerpen als mede-organisator van een officieel/officieus NK. Maar als er genoeg clubs enthousiast zijn én er hier en daar nog iemand die wil helpen met de organisatie wil ik graag serieus kijken naar mogelijkheden in Fryslân.

Nadeel is natuurlijk wel dat de kalender dan weer voller wordt in plaats van leger. Wellicht moet dan maar de keus worden gemaakt om het gelijktijdig met het bekertoernooi te organiseren. Het leven zit nu eenmaal vol keuzes.

Zo heb ik na de (onrechtvaardige) degradatie van ons team serieus nagedacht over een alternatieve clubcompetitie die op 4 zaterdagen in verschillende plaatsen zou worden gespeeld met versneld tempo. Bijvoorbeeld: dag in zuiden, oosten, westen en noorden. Voor clubs kan het een leuke bron van inkomsten zijn en het scheelt een vracht aan kosten. Het is een andere discussie, maar de oorsprong is dezelfde: geen gezeik met een bond en bondsafdracht. Maak lekker zelf een team en of die mensen lid zijn van de KNDB of niet, wat de hek. Gewoon lekker dammen en een mooie dag hebben met zijn allen.

Kosmos

Post by Kosmos » Wed May 12, 2010 16:02

wellnesswrotter wrote:
Wieger Wesselink wrote:
Helemaal mee eens.
Maar het idee om er (bijvoorbeeld) een rapid-beker van te maken is toch al eens eerder afgeketst?
Ik heb ooit een brief geschreven aan wedstrijdleider Ben Smeenk met een vergelijkbaar idee.
Uiteraard geen antwoord, dus er is niks afgeketst, maar het idee wordt domweg genegeerd.
5 Dagen voor de beker uittrekken, waar steeds minder mensen aan meedoen, is echt niet meer van deze tijd.
En dan te bedenken dat het natuurlijk een veel bruisender en aantrekkelijker gebeuren is als alle teams een hele dag dammen.
Maarja, we kunnen als damwereld ook ervoor kiezen als een stel lemmingen de afgrond in te sukkelen...

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Wed May 12, 2010 16:21

Kosmos wrote:
Ik heb ooit een brief geschreven aan wedstrijdleider Ben Smeenk met een vergelijkbaar idee.
Uiteraard geen antwoord, dus er is niks afgeketst, maar het idee wordt domweg genegeerd.
5 Dagen voor de beker uittrekken, waar steeds minder mensen aan meedoen, is echt niet meer van deze tijd.
En dan te bedenken dat het natuurlijk een veel bruisender en aantrekkelijker gebeuren is als alle teams een hele dag dammen.
Maarja, we kunnen als damwereld ook ervoor kiezen als een stel lemmingen de afgrond in te sukkelen... [/quote]
Tjalling,

Precies waar ik op doel. Laten we niet wachten wat de bobo's gaan doen, maar zelf actie ondernemen. Inventariseren hoeveel interesse er is en het 'gewoon' organiseren. Als we het van de logge apparaten moeten hebben zal er nooit wat gebeuren c.q. veranderen.

Dus: welke vereniging zou met een team komen als het NK-Rapid wordt georganiseerd?

1. DC Fryslân (mits niet in Rosmalen :wink: ) Organiseren: Kan
2. ..............

Kosmos

Post by Kosmos » Wed May 12, 2010 16:41

Douwe Edelenbos wrote:
Kosmos wrote:
Maarja, we kunnen als damwereld ook ervoor kiezen als een stel lemmingen de afgrond in te sukkelen...

Tjalling,

Precies waar ik op doel. Laten we niet wachten wat de bobo's gaan doen, maar zelf actie ondernemen. Inventariseren hoeveel interesse er is en het 'gewoon' organiseren. Als we het van de logge apparaten moeten hebben zal er nooit wat gebeuren c.q. veranderen.

Dus: welke vereniging zou met een team komen als het NK-Rapid wordt georganiseerd?

1. DC Fryslân (mits niet in Rosmalen :wink: ) Organiseren: Kan
2. ..............[/quote]

De Oldehove doet vast ook mee met een viertal, en anders organiseer ik wel een Kosmos-team.

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Wed May 12, 2010 16:46

NK-RAPID VOOR VIERTALLEN

Deelnemende vereniging / team -------- Eventueel organiseren ja/nee

1. DC Fryslân ................................... JA
2. DC Oldehove / Team Kosmos.............. ....

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Wed May 12, 2010 17:26

ZIE VOOR NK-RAPID NIEUWE TOPIC !!!

Blind_Curve

Post by Blind_Curve » Wed May 12, 2010 21:46

delete, zie dat het andere topic mijn reactie meer dan dekt.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Wed May 12, 2010 22:26

Douwe Edelenbos wrote:Beste Frans,

De quote is - helaas - niet van mij maar van Tjalling :D

Groet,

Douwe
beste Tjalling, ere wie ere toekomt (dank Douwe)! Prachtig idee van je: goeie combinatie van aantrekkelijkheid voor zowel dammers als toeschouwers en media. Groet, Frans
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Post Reply