26e Nijmegen Open, 25-31 juli

Post Reply
Alex

Re: 26e Nijmegen Open, 25-31 juli

Post by Alex » Tue Jul 27, 2010 15:09

Waarom doet Kees Thijssen eigenlijk mee aan Nijmegen? Dat doet ie anders nooit, i.v.m. die 3x dubbele ronde.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue Jul 27, 2010 15:53

Alex wrote:Waarom doet Kees Thijssen eigenlijk mee aan Nijmegen? Dat doet ie anders nooit, i.v.m. die 3x dubbele ronde.
Vermoedelijk vanwege de gewijzigde NOC-NSF-regels. Sinds kort moet hij elk half jaar (ipv elk jaar) een grootmeesterresultaat neerzetten om zijn A-status te handhaven.

Ganesha

Post by Ganesha » Tue Jul 27, 2010 17:41

Hallo Koos, iets beter het rooster bekijken. Het zijn 6 partijen in 4 dagen. Op de woensdag zijn er geen 2 partijen, wel weer op de donderdag. Dus 8 partijen in 5 dagen.
Moet m.i. vanuit de KNDB niet gereglementeerd worden.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Re: Crisisdammen

Post by Kosmos » Tue Jul 27, 2010 17:41

Arjen de Mooij wrote:Crisidammen

Datum: vrijdag 30 juli
Tijdstip: 15:30 uur
Plaats: kantine Jan Massinkhal

U weet het, het is crisis, en dus moeten we beknibbelen. En wat is er nou een groter toonbeeld van verspilling dan ons dambord: het heeft 100 velden, maar we gebruiken er maar 50! Daarom introduceren wij:

Crisisdammen: dammen op 50 velden.

Image

Hier ziet u het bord. Kijk er maar eens goed naar! Eigenlijk is het precies hetzelfde bord! Het spelen gaat nu alleen niet over de puntige hoeken, maar over rechte lijnen. Wij garanderen u: na 1 partij bent u er aan gewend.

Er kunnen maximaal 30 spelers meedoen, dus wees vlug met aanmelden via aanmelding@nijmegenopen.nl.
Je hebt zoveel ruimte weten te winnen, dat ik voorstel om in plaats van 2 lege rijen, 3 lege rijen in het midden te doen*.
Het schijnt dat je dan met 3 dammen van 1 winnen kan...

* Criktardammen
Heaven is no location, but a state of mind

Koos van Amerongen

Post by Koos van Amerongen » Tue Jul 27, 2010 17:55

Daan,
het zijn wel degelijk 7 partijen in 4 dagen:
maandag: 2 rondes
dinsdag: 2 rondes
woensdag: 1 ronde
donderdag: 2 rondes
Opgeteld geeft dit 7 rondes in 4 dagen. (ik neem ronde 1 niet mee)

Ganesha

Post by Ganesha » Tue Jul 27, 2010 17:58

Koos, je hebt gelijk. Ging uit vanaf zondag de 1e speelronde. Van maandag t/m donderdag inderdaad 7 rondes.
Nog steeds niet reglementeren.

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Tue Jul 27, 2010 18:04

Koos van Amerongen wrote:Ik vind het wel merkwaardig dat in een tijdsbestek van 4 dagen maarliefst 7 rondes (dus 3x een dubbele ronde!) worden afgewerkt.
Veel topsporters (met als groot voorbeeld naartuurlijk Kees Thijssen) hebben er een hekel aan...
Zouden er geen regels binnen de KNDB moeten komen omtrent dubbele rondes?
Hoi Koos, het Nijmegen Open is geen KNDB-toernooi, dus de KNDB heeft er eigenlijk niets over te zeggen. Ze zouden hoogstens de partijen niet mee kunnen rekenen voor de rating. Maar dat is meer een FMJD dingetje :wink:

Koos van Amerongen

Post by Koos van Amerongen » Tue Jul 27, 2010 18:18

Arjen de Mooij wrote:
Koos van Amerongen wrote:Ik vind het wel merkwaardig dat in een tijdsbestek van 4 dagen maarliefst 7 rondes (dus 3x een dubbele ronde!) worden afgewerkt.
Veel topsporters (met als groot voorbeeld naartuurlijk Kees Thijssen) hebben er een hekel aan...
Hoi Koos, het Nijmegen Open is geen KNDB-toernooi, dus de KNDB heeft er eigenlijk niets over te zeggen. Ze zouden hoogstens de partijen niet mee kunnen rekenen voor de rating. Maar dat is meer een FMJD dingetje :wink:
Ah, dat verklaart een heleboel.
Het niet mee laten tellen van de partijen voor de rating (en zodoende dus ook normen!) heeft een enorme inpact op een dergelijk toernooi.
Kees is vermoedelijk 'op jacht naar een GMI-norm' en ook Bennie Provoost doet ALLEEN aan Nijmegen mee omdat hij in Den Haag geen norm wist te halen.
Voor de topsporter maar ook zeker de gemiddelde dammer is het loeizwaar om zoveel dubbele rondes te spelen. (natuurlijk ook wel leuk...)
Regels omtrent dubbele rondes zouden dus wel gemaakt kunnen/moeten worden.

Jasper Daems

Post by Jasper Daems » Tue Jul 27, 2010 18:51

Koos van Amerongen wrote:
Arjen de Mooij wrote:
Ah, dat verklaart een heleboel.
Het niet mee laten tellen van de partijen voor de rating (en zodoende dus ook normen!) heeft een enorme inpact op een dergelijk toernooi.
Kees is vermoedelijk 'op jacht naar een GMI-norm' en ook Bennie Provoost doet ALLEEN aan Nijmegen mee omdat hij in Den Haag geen norm wist te halen.
Voor de topsporter maar ook zeker de gemiddelde dammer is het loeizwaar om zoveel dubbele rondes te spelen. (natuurlijk ook wel leuk...)
Regels omtrent dubbele rondes zouden dus wel gemaakt kunnen/moeten worden.
Een professional moet alleen maar meer in het voordeel zijn als het programma loodzwaar is, ten opzichte van een recreant, dus ik zie het probleem niet.

Ganesha

Post by Ganesha » Tue Jul 27, 2010 19:28

Ik zelf vind/ vond 3 dagen van 2 rondes zwaar, maar het is een zelfstandig toernooi. Moet de KNDB zich niet mee willen bemoeien. Ook de FMJD-niet als het om de rating gaat.
Voor professionals zou het inderdaad minder zwaar kunnen zijn dan voor de recreant. Provoost maakt het al wat lastiger doordat hij ook nog eens niet op zondag speelt. Wanneer hij dan zijn 1e ronde partij heeft gespeeld weet ik niet.

composite

Post by composite » Tue Jul 27, 2010 20:02

Double_D wrote:
Een professional moet alleen maar meer in het voordeel zijn als het programma loodzwaar is, ten opzichte van een recreant, dus ik zie het probleem niet.
Precies. Je bent prof of je bent het niet. En als het allemaal zo vermoeiend is, zouden ze, net als Tour de France-renners (ik noem maar eens wat), meer spaghetti en bananen moeten eten, die watjes.
Last edited by composite on Tue Jul 27, 2010 20:29, edited 1 time in total.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue Jul 27, 2010 20:18

Koos, ik maak me wat zorgen, als je op zo'n jonge leeftijd al van mening bent dat dit gereglementeerd moet worden eindig je nog eens als beleidsmedewerker bij een of ander nutteloos overheidsorgaan.

Vraagje

Post by Vraagje » Tue Jul 27, 2010 20:41

Er zijn regels vanuit de FMJD dat er geen twee ronden op opeenvolgende dagen mogen worden gespeeld, omdat het anders niet meetelt, en ik heb weleens gehoord / gelezen dat Nijmegen het enige toernooi is dat daarvoor een uitzondering heeft gekregen. (Al zal dat nu wellicht niet relevant meer zijn.)
De meest gehate dammer allertijden.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Tue Jul 27, 2010 20:49

composite wrote:
Double_D wrote:
Precies. Je bent prof of je bent het niet. En als het allemaal zo vermoeiend is, zouden ze, net als Tour de France-renners (ik noem maar eens wat), meer spaghetti en bananen moeten eten, die watjes.
Inderdaad, het lag op het puntje van mijn toetsenbord, Hein.
Ook ik maakte aanstalten om vergelijkingen te maken met de Tour de France. Ik zie het al: Contador of Schleck, of wie dan ook, die zich bij de tourdirectie komt beklagen over het opnemen van de Alpe d'Huez in de ronde. "Eh, we vinden die col eh... een beetje zwaar, eh... we worden daar een beetje moe van, eh... kan die niet van het programma af?" En dat terwijl toerfietsers de betreffende col fluitend bedwingen, natuurlijk in een veel langzamere tijd, maar toch...

De kleine helden van Nijmegen Open, de Jo Geuke's en de Jan Terpstra's, die na drie zetten al iets hebben van: "Wat zal ik nu eens gaan spelen.", juist zij spelen met veel plezier en toewijding twee partijen op een dag en je hoort ze niet mopperen. Topspelers die klagen over een dubbele ronde maken bij mij een slechte indruk.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Post by Tijn » Tue Jul 27, 2010 21:22

Laat ik ook eens een klein fragmentje plaatsen. Nog nooit gedaan maar vooruit. Ik kan natuurlijk de tweede nederlaag van Jean-Marc beschrijven, maar daarin zal ik niet de enige zijn. Overigens een mooi offer van Langeveld! :)

Ik ga voor een ander fragmentje..

Niek Smeitink - Cheick Sadibou Drame 1 - 1

Image
wit aan zet

Vie 34-30 en 22-17 werd afgezien van irritante eindspelletjes, tenminste dat was de algehele gedachte. Maar, de zet 13-9 geeft nog leuk spel. 47-36 is érg verleidelijk maar het verrassende 34-30 doet de partij dan in Niek's voordeel beslissen! Kan zwart dan wel nog direct remise maken? Ja, via het belachelijke dubbeloffer(!) 25-30 34x25 15-20 25x14 en nú 47-36. Vervolgens kan wit na 22-17 11x22 (36x4 17x6 7-11 6x17 4-27 14-9 W+) 38-32 22-27 32x21 36x4 ondanks de overmacht niet meer winnen.. Of?

Post Reply