Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post Reply
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Aug 13, 2009 11:20

Ik ben het voor een groot deel met Guido eens deze keer. Jeugd is belangrijk maar zeker bij de senioren is veel te halen. Er is trouwens erg veel kwalitatief sterke jeugd en er komen successen aan. Ik ben niet blind voor de teruggang in ledental maar denk anders over de oorzaken. Als je net als Guido al 20 jaar het jongste lid bent moet je dus ook 20 jaar teruggaan in het zoeken naar oorzaken. Ook ik ben de enige overlevende van een jeugdclub in 1974. Verder vind ik fusies of samenwerking juist wel verstandig. Te vaak als er een club in nood is zegt de andere partij: dan heffen jullie je maar op en kom je hier spelen. Dat is geen basis voor een win-win situatie. Ik weet dat Apeldoorn nauwe samenwerking met Deventer wilde. Zeer verstandig. Enkele Apeldoorners zouden zo inschuiven bij de onderlinge van Deventer en bondsteams konden samengevoegd worden. Soms zijn fusies prima als je iets aan elkaar toevoegt wat de ander nu juist niet heeft. Als je te lang wacht heb je allebei niets te bieden en heeft fusie geen zin meer.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Thu Aug 13, 2009 20:04

Eerstvolgende uitgave HD 0901 (februari 2009)
Deadline aanleveren artikelen: 10 januari 2009.
Redactie-adres: hetdamspel@kndb.nl.
Schaamteloos...
Mijn complete recensie van Koops' 1.32-28 16-21 is tegen de beloften in ook nooit verschenen op de webiste... Alleen een gekortwiekte versie in het blad zelf.
Waar slaat dit allemaal op, waarom wordt dit niet bijgewerkt?
Hoe zit het met de betrokkenheid?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu Aug 13, 2009 21:56

Om even nog op de postings van Guido en Fred te reageren.
Het is denk ik de derde achtereenvolgende keer dat Jaap van Galen (vorige postings stonden bij Bestuursbeleid, het is misschien zelfs handig deze topic daar naartoe te verplaatsen) een explosieve daling van het aantal jeugdleden signaleert.
Dan is het denk ik toch raadzaam om naar je jeugdbeleid te kijken.

Neemt niet weg, dat je ook best de andere doelgroepen in je beleid mee kan nemen.
Dus die plank kan ik best missen.

Echter, sinds 2003 (installatie van de 1e bondsraad) hebben we allemaal de mond vol gehad van het aanboren van de senioren, allochtonen en veranderen van (club)cultuur. Destijds was er een groep enthousiaste vernieuwers, die dit voor het voetlicht bracht en graag veranderingen tot stand wilde brengen.

Met ook in het oog springend - waar we het als lezers van dit forum volgens Guido over eens zijn - het veranderen van de ouderwetse clubavond.
Nou ik geef het je op een bordje, 95% van de clubavonden bij damclubs lopen nog via het oude stramien. Mogelijk dat de eindtijd (we spelen bijv.nu 2x 1/12 uur) wat is gewijzigd. Want we worden allemaal ouder en willen wat op tijd thuis zijn.
En hebben we die senioren binnengehaald, en die allochtonen? Uitzonderingen daargelaten helemaal niet. In zes jaar is geen sikkepit veranderd.

De bondsraad heeft naar ik meen ook een aanbod van Jaap van Galen voor wat statistisch onderzoek (volgens mij zijn werk) niet enthousiast begroet, en het is er dus niet van gekomen.
Interessant m.i. zou zijn waar eventuele ledenaanwas vandaan komt. Huisdammers, allochtonen etc., die door activiteiten op de markt, braderieen, toernooitjes Delft, Gouda e.d. naar de damclub toe zijn gegaan, of toch die spaarzame jeugdspelers, die de stap naar de seniorenclub genomen hebben.

En Guido schrijft dat het kader op het bondsburo niet gebruikt moet worden voor wat nadere statistische gegevens, ai.
In een database (en ik ga ervan uit dat de ledenadministratie in een database gevoerd wordt, anders lopen we qua automatisering hopeloos achter) moet je deze gegevens binnen het uur kunnen ophoesten. We weten het allemaal zegt Guido. Nou ik betwijfel het.
En ik zie ledenverloop/ledenbestand het liefst op basis van harde gegevens op een A4-tje.

Guido verwijst naar de bridgebond. Inderdaad ook een sport.
Ze hebben daar goed beleid gevoerd. Opzienbarend is ook dat in een aantal decennia er enorm veel bridgeclubs bij zijn gekomen. Niks geen fusies, nee ongebreidelde uitbreiding.

En fusie Fred, is m.i. bijna per definitie een negatieve actie. We kunnen inderdaad blijven dammen en elkaar versterken. Maar versterken we elkaar zodanig dat we veel meer aandacht aan al die doelgroepen geven en weer nieuwe leden binnenhalen?

Enfin, veel is al aan de orde geweest in het topic bestuursbeleid. Het blijft herhaling van zetten, remise.
Maar laten we concluderen dat we in zes jaar qua beleid niks hebben bereikt in de grootste prioriteit, het vergroten van het ledenaantal van de dambond.
En daar ben ikzelf ook grotendeels bij geweest (en dus ook schuldig aan).
En ik ben somber, dat het ons in de toekomst ook niet meer zal lukken.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Thu Aug 13, 2009 22:20

Nog twintig jaar en dan is het echt afgelopen. Het ouddammen zal niet worden begraven of gecremeerd, maar geparkeerd worden in de remise.

ouwe seun

Post by ouwe seun » Fri Aug 14, 2009 17:33

Ik zit al meer dan 20 jaar in het jeugdwerk. Ieder jaar lukt het weer rond de 10 tot 12 dammertjes op de club te krijgen.
Lekker enthousiast allemaal. (Ik heb de jeugd nog nooit horen praten over remise marges by the way). Ik merk overigens wel dat het schooldamtoornooi deelname erg afneemt. Ik vermoed niet dat dit gaat veranderen doordat we gaan Friesdammen, Killeren of Lineo-en.
Welke andere factoren hierop invloed heeft? Moeilijk te zeggen. Er zijn veel leuke alternatieven deze dagen.....

Mijn ervaring met de talentvolle dammertjes die wel doorstromen naar de senioren is dat de meesten (nog 2 over in 15 jaar tijd) afhaken door: studie, het wordt te laat in uit-wedstrijden, andere interesses. En dat is inderdaad erg frustrerend.
Voor de jeugd hanteren we uiteraard een veel vlotter speeltempo (ook de senioren willen de laatste tijd wat vlotter spelen merk ik)
Ik heb de oplossing niet, maar hoop dat alle 'zwartkijkers'zich nog steeds blijven inzetten voor de sport en eens een schooldamtoernooitje/ simultaan op straat/ oud-leden toernooi organiseren. Of damstukjes in de krant schrijven/damdiagram erbij (goede reclame) etc. etc. want het dammen moet wel blijven doorgaan natuurlijk!

Onze aanwas op de club: 7 nieuwe mensen doordat een andere vereniging gestopt is.
2 nieuwe leden door verhuizing en ze wilden wel weer eens dammen (ps. doordat we een simultaan organiseerden, regelmatig stukje in de krant schrijven, kwamen ze op de club!)

Misschien een idee om te doen wat Piet Bouma opperde:
Inventariseer op je vereniging hoe de leden ooit aan het dammen begonnen zijn en waar de nieuwe aanwas vandaan komt. Dit moet toch makkelijk te doen zijn om bij het begin van het seizoen even een enquete te maken? Ff op t forum zetten en wellicht komt daar dan iets interessants uit?

ps. Nog een dingetje: Wanneer houden alle bezorgde dammers eens op met het belachelijke woord 'ouddammen' te gebruiken? Het klinkt erg negatief.

Kosmos

Post by Kosmos » Fri Aug 14, 2009 19:06

ps. Nog een dingetje: Wanneer houden alle bezorgde dammers eens op met het belachelijke woord 'ouddammen' te gebruiken? Het klinkt erg negatief.
Zodra het achterlijke ouddammen is afgeschaft, waarbij 3 dammen tegen 1 dam remise is (1-1).
Je mag van mij aannemen, dat elke keer als ik weer zo'n ouddam-eindspel (remise dus) zie, ik pijn voel. Ik kan er gewoon niet meer mee leven.
De andere optie is: nadat ik stop met dit spel. Ze hebben me toch weer weten over te halen aan het FK ouddammen mee te doen, je mag mij dus ook ouddammer noemen. De trieste waarheid is dat ik toch niks beters te doen heb, anders zou ik er niet over peinzen om weer te gaan zwoegen tegen mensen die vanaf zet 1 op remise uit zijn. Daarom doe ik dus mee, omdat ik toch geen leven heb. Mocht ik een betere bezigheid vinden - de kans is maar gering - dan stop ik gewoon met (oud)dammen. Zoniet, dan ploeg ik verder.

In mijn visie is vasthouden aan ouddammen in deze crisistijden hetzelfde als euthanasie plegen. Het is dan ook niet de bedoeling dat ouddammen positief klinkt. Ik ben heel enthousiast over het damspel, en ik ben ook enthousiast over de vele toernooien die georganiseerd worden, maar het ouddammen vind ik een gruwel.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Fri Aug 14, 2009 21:09

Piet Bouma wrote:Het is denk ik de derde achtereenvolgende keer dat Jaap van Galen (vorige postings stonden bij Bestuursbeleid, het is misschien zelfs handig deze topic daar naartoe te verplaatsen) een explosieve daling van het aantal jeugdleden signaleert.

Neemt niet weg, dat je ook best de andere doelgroepen in je beleid mee kan nemen.

De bondsraad heeft naar ik meen ook een aanbod van Jaap van Galen voor wat statistisch onderzoek (volgens mij zijn werk) niet enthousiast begroet, en het is er dus niet van gekomen.
Interessant m.i. zou zijn waar eventuele ledenaanwas vandaan komt. Huisdammers, allochtonen etc., die door activiteiten op de markt, braderieen, toernooitjes Delft, Gouda e.d. naar de damclub toe zijn gegaan, of toch die spaarzame jeugdspelers, die de stap naar de seniorenclub genomen hebben.
Inderdaad zal ik nog maar weer eens herhalen dat ik een aanbod heb gedaan naar ledenonderzoek. En inderdaad zijn cijfertjes mijn werk. Ook had is zelfs al enige gerenommeerde "onafankelijken" benaderd om met me mee te denken. Helaas, door naar mijn gevoel onbereidwilligheid of toch in elk geval sloomheid van respons had ik, toen ik eindelijk een nog steeds geen enthousiast antwoord kreeg, geen zin meer een een paar weken vrije tijd op te offeren aan naar mijn gevoel alleen maar negatief meedenken.
Maar mijn aanbod staat nog steeds, bondsbureau-Theo weet precies welke databestanden ik wil hebben, dus Guido en Eric ik hoop op jullie hulp. En graag een beetje enthousiast, anders laat maar zitten. En, zoals Piet al zei een dergelijke inventarisatie geeft ook zeker positieve inspiratie door positieve voorbeelden.

Kosmos

Post by Kosmos » Fri Aug 14, 2009 21:21

Jaap van Galen wrote:
Piet Bouma wrote:Het is denk ik de derde achtereenvolgende keer dat Jaap van Galen (vorige postings stonden bij Bestuursbeleid, het is misschien zelfs handig deze topic daar naartoe te verplaatsen) een explosieve daling van het aantal jeugdleden signaleert.

Inderdaad zal ik nog maar weer eens herhalen dat ik een aanbod heb gedaan naar ledenonderzoek. En inderdaad zijn cijfertjes mijn werk. Ook had is zelfs al enige gerenommeerde "onafankelijken" benaderd om met me mee te denken. Helaas, door naar mijn gevoel onbereidwilligheid of toch in elk geval sloomheid van respons had ik, toen ik eindelijk een nog steeds geen enthousiast antwoord kreeg, geen zin meer een een paar weken vrije tijd op te offeren aan naar mijn gevoel alleen maar negatief meedenken.
Maar mijn aanbod staat nog steeds, bondsbureau-Theo weet precies welke databestanden ik wil hebben, dus Guido en Eric ik hoop op jullie hulp. En graag een beetje enthousiast, anders laat maar zitten. En, zoals Piet al zei een dergelijke inventarisatie geeft ook zeker positieve inspiratie door positieve voorbeelden.
Wat klinkt dit me bekend in de oren........ Zo gaat het nu al jaren naar mijn gevoel.
Voorbeeldje: De brief over rapiddammen aan Ben Smeenk blijft ook gewoon onbeantwoord, te onbeschoft voor woorden.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Fri Aug 14, 2009 21:53

Jaap van Galen wrote:

Ik ben vooralsnog niet erg enthousiast, omdat ik domweg niet weet wat zo'n onderzoek meer zou moeten opleveren dan wat we nu al weten.

Zo rond 1981 was het ledenaantal gestegen naar de magische grens van 10.000; dat ging nog even door om vervolgens met een rechte lijn, of een kromme, of onregelmatig, te zakken naar het huidige niveau. Daar valt een mooi grafiekje van te maken, maar daar hebben we geen betaalde(?) onderzoeker voor nodig.
Er kunnen subgrafiekjes worden gemaakt met de aantallen jeugdleden, senioren etc. door de jaren heen, maar die zullen dezelfde trend aangeven: de belangstelling om lid te worden van een damclub loopt terug.

In het westen van het land zit het klad er overigens al zo'n veertig jaar in. In het oosten denk ik zo'n twintig jaar.
Een oude Hilversumse dammer schreef me eens, dat Hilversum rond 1948 nog drie damclubs had met in totaal zo'n 150 leden. Al in de '70 was daar nog maar één vereniging van over. Die club verdween al begin jaren '80. Hilversum, een plaats met zo'n 100.000 inwoners, zit al een kwart eeuw zonder damclub.
De fusie tussen GS en Blankenaar in Amsterdam, halverwege de jaren '70, was ook al een teken aan de wand. Fusies in de damwereld zijn, zo weten we nu, armoe en vaak zelfs het begin van het einde.
In het oosten ging het nog lang voor de wind. Toen mijn moeder begin jaren '80 naar Hollandscheveld verhuisde, werd daar zowaar een damclub opgericht. Harm Wiersma gaf er een simultaan en er waren zo'n twintig plaatselijke deelnemers en een veelvoud aan belangstellenden.

Maar om daar nu allerlei statistieken omheen te bouwen, wat schiet je ermee op?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Aug 14, 2009 23:29

Eric van Dusseldorp wrote: Ik ben vooralsnog niet erg enthousiast, omdat ik domweg niet weet wat zo'n onderzoek meer zou moeten opleveren dan wat we nu al weten.
.....
Ik begrijp Eric, dat jij voldoende weet.

Dan verwacht ik in ieder geval van jouw kant een enorme bult aan voorstellen de volgende bondsraadsvergadering om de ledendaling tegen te gaan.
Jij weet het, dus jij kunt precies de vinger op de zere plekken leggen.

Als de bridgebond het kan, kan de dambond het toch ook? En dan die schaakbond, die zit toch ook al weer in de plus?

http://www.schaakbond.nl/laatste-nieuws ... 21-duizend

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Sat Aug 15, 2009 00:11

Piet Bouma wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: Ik ben vooralsnog niet erg enthousiast, omdat ik domweg niet weet wat zo'n onderzoek meer zou moeten opleveren dan wat we nu al weten.
.....

Dan verwacht ik in ieder geval van jouw kant een enorme bult aan voorstellen de volgende bondsraadsvergadering om de ledendaling tegen te gaan.

Als de bridgebond het kan, kan de dambond het toch ook? En dan die schaakbond, die zit toch ook al weer in de plus?

én de Go-bond: +2,5% ( http://www.gobond.nl/Documenten/Bestuur ... quorum.pdf )

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Sat Aug 15, 2009 10:48

Eric van Dusseldorp wrote:
Jaap van Galen wrote:

Ik ben vooralsnog niet erg enthousiast, omdat ik domweg niet weet wat zo'n onderzoek meer zou moeten opleveren dan wat we nu al weten.

Zo rond 1981 was het ledenaantal gestegen naar de magische grens van 10.000; dat ging nog even door om vervolgens met een rechte lijn, of een kromme, of onregelmatig, te zakken naar het huidige niveau. Daar valt een mooi grafiekje van te maken, maar daar hebben we geen betaalde(?) onderzoeker voor nodig.
Er kunnen subgrafiekjes worden gemaakt met de aantallen jeugdleden, senioren etc. door de jaren heen, maar die zullen dezelfde trend aangeven: de belangstelling om lid te worden van een damclub loopt terug.

In het westen van het land zit het klad er overigens al zo'n veertig jaar in. In het oosten denk ik zo'n twintig jaar.
Een oude Hilversumse dammer schreef me eens, dat Hilversum rond 1948 nog drie damclubs had met in totaal zo'n 150 leden. Al in de '70 was daar nog maar één vereniging van over. Die club verdween al begin jaren '80. Hilversum, een plaats met zo'n 100.000 inwoners, zit al een kwart eeuw zonder damclub.
De fusie tussen GS en Blankenaar in Amsterdam, halverwege de jaren '70, was ook al een teken aan de wand. Fusies in de damwereld zijn, zo weten we nu, armoe en vaak zelfs het begin van het einde.
In het oosten ging het nog lang voor de wind. Toen mijn moeder begin jaren '80 naar Hollandscheveld verhuisde, werd daar zowaar een damclub opgericht. Harm Wiersma gaf er een simultaan en er waren zo'n twintig plaatselijke deelnemers en een veelvoud aan belangstellenden.

Maar om daar nu allerlei statistieken omheen te bouwen, wat schiet je ermee op?
Op mijn werk beantwoorden wij het volgende type vragen:

- Welk woningbouwprogramma is voor onze gemeente zinvol?
- Wat bedragen de kosten voor de AWBZ over vijf jaar gegeven de voorgenomen beleidsmaatregelen?
- Welke invloed kunnen wij als woningbouwccoperatie vewachten van het huidige crisisdenken?
- Welke harde afspraken moeten wij als ministerie met de regio's maken omtrent voor ouderen geschikte woningen, mede gegeven de extramuraliseringstrend?

Geen van onze opdrachtgevers zou ons inhuren als we ons, net als jij, zouden baseren op losse-flodder-beweringen.

Als ik het heb over een analyse bedoel ik een analyse. En voor de duidelijkheid, een toekomstgerichte analyse mede gebaseerd op het verleden.

GuidoB

Post by GuidoB » Sat Aug 15, 2009 12:32

Jaap van Galen wrote:Op mijn werk beantwoorden wij het volgende type vragen:

- Welk woningbouwprogramma is voor onze gemeente zinvol?
- Wat bedragen de kosten voor de AWBZ over vijf jaar gegeven de voorgenomen beleidsmaatregelen?
- Welke invloed kunnen wij als woningbouwccoperatie vewachten van het huidige crisisdenken?
- Welke harde afspraken moeten wij als ministerie met de regio's maken omtrent voor ouderen geschikte woningen, mede gegeven de extramuraliseringstrend?

Geen van onze opdrachtgevers zou ons inhuren als we ons, net als jij, zouden baseren op losse-flodder-beweringen.

Als ik het heb over een analyse bedoel ik een analyse. En voor de duidelijkheid, een toekomstgerichte analyse mede gebaseerd op het verleden.
Ik probeer even een vertaling te maken naar het dammen. Zou jij de volgende onderzoeksvraag kunnen beantwoorden:

- Wat moet de KNDB doen om in de komende 5 jaar het ledental blijvend te laten groeien tot boven de 10000 in het huidige internettijdperk, gegeven het gebrek aan kader en middelen in de damwereld?

Als je dat kunt, word ik zeker enthousiast! Misschien kun je nog andere vragen stellen, of kun je deze vraag beter anders stellen. Suggesties?

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Sat Aug 15, 2009 13:21

GuidoB wrote:- Wat moet de KNDB doen om in de komende 5 jaar het ledental blijvend te laten groeien tot boven de 10000 in het huidige internettijdperk, gegeven het gebrek aan kader en middelen in de damwereld?
Het is zeer eenvoudig om het ledental boven de 10000 te krijgen, als je de voorwaarden voor lidmaatschap maar voldoende aanpast.
Het blindstaren op het aantal leden is misschien ook wel niet zo nuttig. Interessanter dan de vraag of de KNDB over 20 jaar nog leden heeft, is de vraag of er over 20 jaar nog gedamd wordt. Die kans is er wel, maar dat zal niet op donderdagavond in zaaltjes van buurtcentra zijn. Of op zaterdagmiddag met 10 tegen 10. Dat zou wel op internet kunnen zijn en hier en daar nog bij toernooitjes. Maar dan moet daar wel op ingezet worden.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Aug 15, 2009 21:51

Piet Bouma wrote:
.....

Als je de bewuste pagina even goed leest, Piet, dan zie je dat de 'ledenwinst' bij de schaakbond het gevolg is van een foefje. Het aantal verenigingsleden is daar voor het zoveelste jaar in successie gedaald.

Een paar jaar geleden had onze dambond ook opeens totaal onverwacht een overigens uiterst minieme 'ledenwinst'. Maar dat kwam door een grote aanwas van welpen, die na enkele uit de hand gelopen schooldamtoernooien lid zijn gemaakt van de bond. Bij de senioren bleef er het bekende, negatieve, verloop.

Ik ben dus niet geïmponeerd door de 'ledenwinst' van de schaakbond. We zitten in hetzelfde schuitje. Even naar Klaas: die 2,5% winst van de go-bond is leuk, maar de Mexicaanse griep hoeft maar even door te zetten en die winst blijkt te zijn omgezet in verlies. De bridgebond vist in een andere vijver, ander verhaal dus.

Ik heb niet alle wijsheid in pacht, Piet, en ik heb ook geen kant-en-klare oplossing voor het verminderd clubbezoek en het ledenverlies. Moet je die trouwens hebben om lid van de bondsraad te mogen zijn?

Post Reply