Killer (technisch)
Schwarzman - Wassink
Even over het eindspel in het klassieke damspel.
Zwart aan zet gaf op.
De stand is remise.
Ik wil trouwens beweren dat het internationale damspel het slechtste eindspel heeft van alle damvarianten. Het kan niet nog slechter en wat de kroon spant is:
3 om 1 is 1-1
D+3 vs D+1 is bijna altijd 1-1.
Ik daag mensen uit om een damvariant te bedenken waarin het eindspel nog slechter in elkaar steekt dan in ons internationale spel.
Hexdammen is beter (3 dammen winnen van 1)
Dameo is beter (2 dammen winnen van 1)
64 is beter (3 dammen winnen van 1)
Ktar is beter (3 dammen winnen van 1)
Demotie is beter (2 dammen winnen van 1)
Fries dammen is beter (2 dammen winnen van 1)
Turks dammen is beter (2 dammen winnen van 1)
Candees dammen is minder slecht, maar ook inferieur (4 dammen, maar het bord is groter)
Heaven is no location, but a state of mind
- wellnesswrotter
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Een variant waarbij slaan niet verplicht is. Dan is het nagenoeg onmogelijk om alle stukken van je tegenstander te veroverenKosmos wrote:Ik daag mensen uit om een damvariant te bedenken waarin het eindspel nog slechter in elkaar steekt dan in ons internationale spel.
Om die reden is schaken potremise, ware het niet dat de schakers besloten hebben dat je voor winst slechts 1 stuk, en dan ook nog het minst mobiele stuk, hoeft te veroveren.
Ik heb wel eens gedacht aan een damvariant hiervan, bijv. kroondammen: je wint zodra je de kroonschijf van je tegenstander slaat. Om het overzichtelijk te houden, kun je met 19 schijven en een kroonkurk beginnen.
Vind ik een mooie variant. Gaat bij mij gelijk de spellendoos in!Jan Pieter wrote: Ik heb wel eens gedacht aan een damvariant hiervan, bijv. kroondammen: je wint zodra je de kroonschijf van je tegenstander slaat. Om het overzichtelijk te houden, kun je met 19 schijven en een kroonkurk beginnen.
Critici komen op zo'n moment met diagrammen zoals deze (dammen zijn even de kroonkurken):
Ze vinden het spel weer helemaal niets, omdat het geen klassiek dammen(KD) is. Ze gaan dan weer helemaal voorbij aan het feit dan ons KD ook dubieuze regels heeft waar je best over kunt twisten. Neem nu bv.
1. Als je niet meer kunt zetten heb je verloren.
Dit had toch net zo goed kunnen zijn: wit is aan zet en kan niet zetten. Nu moet zwart.
2. Meerslag gaat voor. Had toch ook damslag gaat voor, daarna meerslag kunnen zijn. (Diagram kun je zelf wel verzinnen.)
3. En waarom is de turkse slag zo als hij is? Had toch ook kunnen zijn dat je elke schijf direct oppakt na elke deelslag. Dan had in het volgende diagram wit alle schijven kunnen slaan.
Het is maar net wat je afspreekt (en afgesproken hebt).
Het is en blijft ook maar een spelletje. Leuk spel dat kroondammen Jan Pieter!
Ik golf, dus ik leef
AUB in deze thread alleen technisch killer-spul, geen dingen over andere varianten.
Puzzel:
Er zijn in killer precies 2 standen met 4 schijven tegen 1 schijf waarbij de vier schijven, aan zet, verliezen. Welke twee standen (het enige verschil is de positie van de zwarte schijf) zijn dat?
Puzzel:
Er zijn in killer precies 2 standen met 4 schijven tegen 1 schijf waarbij de vier schijven, aan zet, verliezen. Welke twee standen (het enige verschil is de positie van de zwarte schijf) zijn dat?
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
En dit spel wordt dus nooit gespeeld q.e.d.wellnesswrotter wrote:Niet zo moeilijk: zodra één van beide spelers een dam haalt is het verplicht remise.
of: als het gelijk staat qua aantal schijven en tempi moet de tegenstander remise accepteren indien voorgesteld (m.u.v. de eerste paar zetten vanaf de beginstand)
Het aloude alquerque kende nog geen verplichte slagregel. Omdat dit niet goed werkt, werd later de verplichte slag ingevoerd.Jan Pieter wrote:Een variant waarbij slaan niet verplicht is. Dan is het nagenoeg onmogelijk om alle stukken van je tegenstander te veroverenKosmos wrote:Ik daag mensen uit om een damvariant te bedenken waarin het eindspel nog slechter in elkaar steekt dan in ons internationale spel.
Dit is geen damvariant, maar een schaakvariant. Dammen is een eliminatiespel, schaken een veroveringsspel. Je hebt dus met kroondammen (what's in a name) niks anders dan een inferieure vorm van het schaakspel bedacht.Om die reden is schaken potremise, ware het niet dat de schakers besloten hebben dat je voor winst slechts 1 stuk, en dan ook nog het minst mobiele stuk, hoeft te veroveren.
Ik heb wel eens gedacht aan een damvariant hiervan, bijv. kroondammen: je wint zodra je de kroonschijf van je tegenstander slaat. Om het overzichtelijk te houden, kun je met 19 schijven en een kroonkurk beginnen.
Jullie komen met varianten die niet gespeeld worden omdat ze inferieur zijn. Waarom wordt het internationale damspel met zijn inferieure eindspel nog gespeeld? Is de ontwikkeling tot stilstand gekomen soms?
KIllertime!
Mijn eerste ingeving is dit:ildjarn wrote:AUB in deze thread alleen technisch killer-spul, geen dingen over andere varianten.
Puzzel:
Zwarte schijf op 41 of 42.
Correct.
Nog een puzzeltje: Er is precies 1 stand van 2 schijven tegen 4 dammen die gewonnen is voor de schijvenpartij, terwijl de dammenpartij aan zet is. Stand?
De 4-om-2 DTW killer-databases zijn ook klaar, voor langste winsten zie http://sanguis.xs4all.nl/dammen/kill/
Nog een puzzeltje: Er is precies 1 stand van 2 schijven tegen 4 dammen die gewonnen is voor de schijvenpartij, terwijl de dammenpartij aan zet is. Stand?
De 4-om-2 DTW killer-databases zijn ook klaar, voor langste winsten zie http://sanguis.xs4all.nl/dammen/kill/
Lasst sie verrecken!
Lasst sie verrecken!
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
- wellnesswrotter
Open Gorredijk 2009:
Wedstrijden: 139 Winstpartijen: 97 69.8%
http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/sta ... 1352&jr=10
Wedstrijden: 139 Winstpartijen: 97 69.8%
http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/sta ... 1352&jr=10
Is er wel killer gespeeld in dit toernooi? Want ik kan me niet voorstellen dat http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/app ... wed=192456 gewoon remise gegeven wordt.
Lasst sie verrecken!
Lasst sie verrecken!
- wellnesswrotter
Dat zou ik er nog aan toevoegen, maar ben ik vergeten.
Bij ons (lees: op dit niveau) is Killer nog niet nodig.
Verdere data:
zomer 2008: Wedstrijden: 247 Winstpartijen: 170 68.8%
zomer 2007: Wedstrijden: 316 Winstpartijen: 207 65.5%
onderlinge gorredijk 20072008: Wedstrijden: 70 Winstpartijen: 45 64.3%
Bij ons (lees: op dit niveau) is Killer nog niet nodig.
Verdere data:
zomer 2008: Wedstrijden: 247 Winstpartijen: 170 68.8%
zomer 2007: Wedstrijden: 316 Winstpartijen: 207 65.5%
onderlinge gorredijk 20072008: Wedstrijden: 70 Winstpartijen: 45 64.3%
B. Aalberts - M. den Hartog
Bert is nog jong en naief en denkt dat je met ouddammen kan winnen door de tegenstander vast te zetten!
Na 12-17 en lopen is het potremise... Wat een spel...
Dat is het verschil tussen ouddammen en killer.
Ouddammen: Vastgelopen? Offeren en remise!
Killer: vastgelopen: Jammer, je verliest.