Het uitvoeren van een zet

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Zet

Post by Piet Bouma » Tue Oct 07, 2008 20:07

Kosmos wrote:Dezelfde controverse bestaat in de schaakwereld.
Volgens mij mag je meteen na het loslaten van het stuk van de tegenstander beginnen aan je zet, maar wat niet mag is de klok van de tegenstander blokkeren.
Vraagje heeft gelijk dat na het loslaten van het stuk en veentueel het oprapen van stukken de zet (...) is voltooid.
Het wordt tijd dat het eens goed in de reglementen komt te staan, want aan de regel die Bouma citeert hebben we niks in deze kwestie.

http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=4725
Die regel is volstrekt duidelijk Kosmos. Alle zetten worden geacht voltooid te zijn op het moment dat je het stuk hebt losgelaten (en eventueel schijven opgeraapt).

(Art. 6.7
Een zet is voltooid als het stuk na de verplaatsing is losgelaten en bovendien, als het een
slag betreft, de geslagen stukken zijn weggenomen.)

Behalve dus die laatste zet voor de tijdcontrole, die wordt pas geacht voltooid te zijn, wanneer je ook die klok hebt ingedrukt.
Clear.
Als arbiter moet Vraagje die laatste regel natuurlijk zeer goed kennen.

Vraagje
Posts: 858
Joined: Sat Oct 18, 2003 11:45

Post by Vraagje » Tue Oct 07, 2008 20:25

De meest gehate dammer allertijden.

Nagelslag
Posts: 198
Joined: Fri May 28, 2004 23:45
Location: Huizum

Post by Nagelslag » Tue Oct 07, 2008 20:28

Volgens mij zijn jullie het met elkaar eens.

groenteboer
Posts: 967
Joined: Sun Jul 01, 2007 19:57
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen
Contact:

Post by groenteboer » Tue Oct 07, 2008 23:51

Uit het spel- en wedstrijdreglement de volgende artikelen:

Code: Select all

6.7 Een zet is voltooid als het stuk na de verplaatsing is losgelaten en bovendien, als het een slag betreft, de geslagen stukken zijn weggenomen.

Code: Select all

10.5 Voor het bepalen of het voorgeschreven aantal zetten binnen de beschikbare tijd is gedaan, wordt de laatste zet geacht pas voltooid te zijn nadat de speler zijn klok tot stilstand heeft gebracht. 
Het lijkt me dus duidelijk dat de eerste 49 zetten voltooid zijn, nadat de schijf is losgelaten, danwel de geslagen stukken van het bord zijn genomen en dat de 50e zet pas voltooid is op het moment van indrukken van de klok. Alleen op de 50e zet mag men dus niet zetten, vóórdat zijn tegenstander de klok heeft ingedrukt.

Het blijft een rare regel. Doe gewoon altijd dat de zet pas voltooid is na het indrukken van de klok. Lijkt me net zo logisch.

Edit: Dit is even kort samengevat waar het allemaal over ging op dit forum..

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: Zet

Post by Kosmos » Wed Oct 08, 2008 15:41

Piet Bouma wrote:
Kosmos wrote:Dezelfde controverse bestaat in de schaakwereld.
Volgens mij mag je meteen na het loslaten van het stuk van de tegenstander beginnen aan je zet, maar wat niet mag is de klok van de tegenstander blokkeren.
Vraagje heeft gelijk dat na het loslaten van het stuk en veentueel het oprapen van stukken de zet (...) is voltooid.
Het wordt tijd dat het eens goed in de reglementen komt te staan, want aan de regel die Bouma citeert hebben we niks in deze kwestie.

http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=4725
Die regel is volstrekt duidelijk Kosmos. Alle zetten worden geacht voltooid te zijn op het moment dat je het stuk hebt losgelaten (en eventueel schijven opgeraapt).

(Art. 6.7
Een zet is voltooid als het stuk na de verplaatsing is losgelaten en bovendien, als het een
slag betreft, de geslagen stukken zijn weggenomen.)

Behalve dus die laatste zet voor de tijdcontrole, die wordt pas geacht voltooid te zijn, wanneer je ook die klok hebt ingedrukt.
Clear.
Als arbiter moet Vraagje die laatste regel natuurlijk zeer goed kennen.
De regel die jij aanhaalt doet niet terzake voor onze discussie.
Artikel 6.7 is duidelijk.
Waar staat echter dat je pas mag beginnen aan je zet nadat de tegenstander zijn zet heeft voltooid? Dat mag er best expliciet instaan vind ik.
Waar staat dat je de klok niet mag blokkeren?
Ik vind het regelement niet duidelijk hierover.
Heaven is no location, but a state of mind

Vraagje
Posts: 858
Joined: Sat Oct 18, 2003 11:45

Post by Vraagje » Wed Oct 08, 2008 18:49

Het is verboden de tegenstander af te leiden, te hinderen etc.
De meest gehate dammer allertijden.

Vraagje
Posts: 858
Joined: Sat Oct 18, 2003 11:45

Post by Vraagje » Wed Oct 08, 2008 18:53

groenteboer wrote: Het lijkt me dus duidelijk dat de eerste 49 zetten voltooid zijn, nadat de schijf is losgelaten, danwel de geslagen stukken van het bord zijn genomen en dat de 50e zet pas voltooid is op het moment van indrukken van de klok. Alleen op de 50e zet mag men dus niet zetten, vóórdat zijn tegenstander de klok heeft ingedrukt.
Die 50e zet wordt geacht te zijn voltooid als de klok is ingedrukt i.v.m. de tijdscontrole. Dat lijkt me de tegenstander niet de verplichting te geven te wachten met zetten tot de klok is ingedrukt.
De meest gehate dammer allertijden.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Wed Oct 08, 2008 18:54

Vraagje wrote:Het is verboden de tegenstander af te leiden, te hinderen etc.
Een slecht geformuleerde regel, veel te vaag en te algemeen.
Dit zegt niets over het wel of niet mogen blokkeren van de klok.

Ik wil naar dam lopen, mijn tegenstander hindert mij in dit streven door de schijf terug te werpen. Verboden?

Heb je iets geciteerd trouwens of schrijf je deze regel zelf?
Heaven is no location, but a state of mind

Rein Halbersma
Posts: 1721
Joined: Wed Apr 14, 2004 16:04
Contact:

Post by Rein Halbersma » Wed Oct 08, 2008 18:58

Kosmos wrote:
Vraagje wrote:Het is verboden de tegenstander af te leiden, te hinderen etc.
Een slecht geformuleerde regel, veel te vaag en te algemeen.
Dit zegt niets over het wel of niet mogen blokkeren van de klok.

Ik wil naar dam lopen, mijn tegenstander hindert mij in dit streven door de schijf terug te werpen. Verboden?

Heb je iets geciteerd trouwens of schrijf je deze regel zelf?


http://www.amazon.co.uk/Practice-Gamesm ... 1559212233

Vraagje
Posts: 858
Joined: Sat Oct 18, 2003 11:45

Post by Vraagje » Wed Oct 08, 2008 19:03

Schrijf het uit mijn hoofd maar volgens mij is het één van de eerste regels uit het SWR. Het SWR is zo opgebouwd dat eerst de algemene en dan de wat specifiekere regels worden behandeld. Dat de formulering wat algemeen is is handig, omdat het onmogelijk is elke vorm van hinderen te beschrijven. Volgens mij staat in de arbitershandleiding een niet uitputtende opsomming.

-----------------------------------------------------------------------------------

Ter aanvulling op mijn vorige bericht het volgende citaat (afkomstig van Piet Bouma, zie de vorige pagina)

10.5 Voor het bepalen of het voorgeschreven aantal zetten binnen de beschikbare tijd is gedaan,
wordt de laatste zet geacht pas voltooid te zijn nadat de speler zijn klok tot stilstand heeft
gebracht.

Dit zou dus impliceren dat niet de zet waarop de tijdscontrole plaatsvindt (dus de 50e), maar de zet waarop de vlag valt (en dat kan best een andere zijn dan na de 50e)wordt geacht voltooid te zijn nadat de speler zijn klok tot stilstand heeft gebracht. En als dat gebeurt moeten sowieso eerst de zetten worden bijgewerkt, voor er doorgespeeld mag worden.
De meest gehate dammer allertijden.

Vraagje
Posts: 858
Joined: Sat Oct 18, 2003 11:45

Post by Vraagje » Wed Oct 08, 2008 19:04

Wat bedoel je met terugwerpen van een schijf? Klinkt als een onreglementaire zet?
De meest gehate dammer allertijden.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Wed Oct 08, 2008 19:12

Vraagje wrote:
10.5 Voor het bepalen of het voorgeschreven aantal zetten binnen de beschikbare tijd is gedaan, wordt de laatste zet geacht pas voltooid te zijn nadat de speler zijn klok tot stilstand heeft gebracht.

Dit zou dus impliceren dat niet de zet waarop de tijdscontrole plaatsvindt (dus de 50e), maar de zet waarop de vlag valt (en dat kan best een andere zijn dan na de 50e)wordt geacht voltooid te zijn nadat de speler zijn klok tot stilstand heeft gebracht. En als dat gebeurt moeten sowieso eerst de zetten worden bijgewerkt, voor er doorgespeeld mag worden.
Dat klopt wel, maar waarom in Kosmosnaam vervuilen jullie de discussie door het niet van toepassing zijnde artikel 10.5 te bespreken?
Deze regel geldt voor het vaststellen van het aantal vereiste zetten door de arbiter.
De discussie gaat over iets geheel anders:

Geval 1:
Speler X doet een zet en beweegt zijn hand naar de klok.
Speler Y zet snel en beweegt zijn hand razendsnel naar de klok. Als X de klok indrukt heeft Y de klok al geblokkeerd.

Is de handelswijze van Y toegestaan?

Geval 2:
Speler A beweegt een dam
Nog tijdens het bewegen van de dam pakt speler B een stuk en zodra de dam is losgealten begint B aan zijn zet.

Is de handelswijze van speler A toegestaan?
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Wed Oct 08, 2008 19:20

Vraagje wrote:Wat bedoel je met terugwerpen van een schijf? Klinkt als een onreglementaire zet?
Met het terugwerpen van een schijf bedoel ik het terugwerpen van een schijf.
Zit geen woord Spaans bij.

Als een schijf op 44 komt en je speelt 43-39 44x33 dan werp je de schijf terug in normaal taalgebruik.
Heaven is no location, but a state of mind

frank teer
Posts: 81
Joined: Mon Oct 09, 2006 13:43

Post by frank teer » Wed Oct 08, 2008 20:00

Het FMJD reglement heeft een van het KNDB reglement afwijkende bepaling over het voltooien van een zet bij ht spelen met de klok. Die lijkt mij gezien de hele discussie hiervoor niet eens zo slecht:
6.7. Starting the opponent’s clock
When a player has made his move, it is up to him to stop his own clock, and as a consequence, start his opponent’s clock, with the same hand with which he has made his move. Only at that moment is the move played considered as finished.

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Post by Frans de Jonge » Wed Oct 08, 2008 20:03

quote]

Dat klopt wel, maar waarom in Kosmosnaam vervuilen jullie de discussie door het niet van toepassing zijnde artikel 10.5 te bespreken?
Deze regel geldt voor het vaststellen van het aantal vereiste zetten door de arbiter.
De discussie gaat over iets geheel anders:

Geval 1:
Speler X doet een zet en beweegt zijn hand naar de klok.
Speler Y zet snel en beweegt zijn hand razendsnel naar de klok. Als X de klok indrukt heeft Y de klok al geblokkeerd.

Is de handelswijze van Y toegestaan?/quote]


Zie het volgende artikel ook:
10.3 ........... In het vervolg van de partij brengt iedere speler nadat hij zijn zet heeft gedaan, zijn klok tot stilstand en die van zijn tegenstander in werking, en wel met de hand waarmee hij zijn zet uitvoerde.

Nergens is inderdaad vermeld dat gewacht moet worden totdat de tegenstander de eigen klok tot stilstand heeft gebracht. Als zijn hand naar de klok gaat na een reglementaire zet (losgelaten). Maar X moet nog steeds zijn klok stilzetten na een gedane zet, ..... Ik ben het eens, het kan wel wat duidelijker geformuleerd worden. Nu is een zet afgerond na loslaten en niet na het daarop volgend stilzetten van de eigen klok.
Is toch maar goed dat ik als arbiter in tijdnood nooit ingrijp en de spelers hun eigen verantwoordelijkheid geef.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Post Reply