De Meester

Hoeveel partijen gaat Sijbrands blind spelen?

28
4
22%
29
1
6%
30
3
17%
31
0
No votes
32
2
11%
Meer
8
44%

Total votes: 18

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Tue Jul 08, 2008 23:55

remedy73 wrote:Klopt, Tjalling.
Hij heeft in geen enkele partij meer dan één fout laten noteren.
Dan heb ik dus gewoon gelijk dat Wellness zich in de luren heeft laten leggen door Hanco Elenbaas. Hanco wist namelijk de suggestie te wekken dat Erno een partij heeft verloren dankzij 3 fouten.
In werkelijkheid verloor Erno alleen een partij doordat hij het terugruiltje 39-34x44 noteerde als 40-34x44. Het was mij duidelijk (ik was er live bij!) dat Erno de stand na de terugruil scherp voor zijn geestesoog had staan.
Heaven is no location, but a state of mind

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jul 09, 2008 00:08

Kosmos wrote:
Dan heb ik dus gewoon gelijk dat Wellness zich in de luren heeft laten leggen door Hanco Elenbaas. Hanco wist namelijk de suggestie te wekken dat Erno een partij heeft verloren dankzij 3 fouten.
Waar heb ik die suggestie gewekt, Pinokkio?
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

wellnesswrotter

niks aan het handje

Post by wellnesswrotter » Wed Jul 09, 2008 08:36

Ik wou ook niet NU zijn record afnemen.
Maar misschien is het een goede reglementswijziging!
Foutzetten doen we allemaal wel eens. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Wed Jul 09, 2008 14:52

Hanco Elenbaas wrote:
Kosmos wrote:
Ben je nu alweer vergeten dat je hebt beweerd dat Prosman in enkele partijen de kluts volledig kwijt was? Daarna schoof je de verantwoordelijkheid voor de uitspraak af (verkeerd ingelciht zoals gebruikelijk), maar het blijkt dat de uitspraak zijn misleidende werking alweer had gedaan.
Heaven is no location, but a state of mind

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jul 09, 2008 15:50

Kosmos wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Kosmos wrote: Dan heb ik dus gewoon gelijk dat Wellness zich in de luren heeft laten leggen door Hanco Elenbaas. Hanco wist namelijk de suggestie te wekken dat Erno een partij heeft verloren dankzij 3 fouten.
Ben je nu alweer vergeten dat je hebt beweerd dat Prosman in enkele partijen de kluts volledig kwijt was? Daarna schoof je de verantwoordelijkheid voor de uitspraak af (verkeerd ingelciht zoals gebruikelijk), maar het blijkt dat de uitspraak zijn misleidende werking alweer had gedaan.
Volgens Andrew zat Erno "in een behoorlijke dip".
Hij kreeg rond het 17e speeluur wel even met een behoorlijke dip te maken. De onreglementaire/foutzetten begonnen te komen en vanaf de 6e onreglementaire zet in totaal werd elke onreglementaire zet daarna meteen omgezet in een reglementaire nul voor Erno. Wijselijk werd er toen een verplichte time-out ingelast. Erno kreeg een verplichte pauze en de spaarzame toeschouwers die een plek in de speelzaal hadden weten te bemachtigen werden gesommeerd de zaal te verlaten. De belangen werden te groot en er werd opperste concentratie en stilte gevraagd. De time-out bleek een gouden greep. Meteen na de hervatting stroomden de overwinningen binnen en het begon er weer rooskleurig voor Erno uit te zien.
Wat vóór de verplichte rustpauze gebeurde begint op "de kluts kwijt zijn" te lijken. Maar goed, over jullie "3 fouten in 1 partij"-regel heb ik hier niets gezegd. Dat kon ook niet omdat ik pas sinds gisteravond voor het eerst van het bestaan van die regel gelezen heb.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Jul 10, 2008 05:34

Hanco Elenbaas wrote:
Kosmos wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Waar heb ik die suggestie gewekt, Pinokkio?
Volgens Andrew zat Erno "in een behoorlijke dip".
Hij kreeg rond het 17e speeluur wel even met een behoorlijke dip te maken. De onreglementaire/foutzetten begonnen te komen en vanaf de 6e onreglementaire zet in totaal werd elke onreglementaire zet daarna meteen omgezet in een reglementaire nul voor Erno. Wijselijk werd er toen een verplichte time-out ingelast. Erno kreeg een verplichte pauze en de spaarzame toeschouwers die een plek in de speelzaal hadden weten te bemachtigen werden gesommeerd de zaal te verlaten. De belangen werden te groot en er werd opperste concentratie en stilte gevraagd. De time-out bleek een gouden greep. Meteen na de hervatting stroomden de overwinningen binnen en het begon er weer rooskleurig voor Erno uit te zien.
Wat vóór de verplichte rustpauze gebeurde begint op "de kluts kwijt zijn" te lijken. Maar goed, over jullie "3 fouten in 1 partij"-regel heb ik hier niets gezegd. Dat kon ook niet omdat ik pas sinds gisteravond voor het eerst van het bestaan van die regel gelezen heb.
In de ronde voor de time-out kreeg Erno twee nederlagen achter elkaar te verwerken (tegen Edwin Remmerswaal deed hij een onreglementaire zet in verloren stand, en tegen Jan de Wolf maakte hij een gewone blunder). Hij had toen meer rondes achter elkaar gespeeld zonder rust te nemen, en dan de ronde met meerdere foutzetten en twee nederlagen achter elkaar. Het is niet meer dan normaal dat hij daarna een verplichte rust voorgeschoteld kreeg. Vergelijk het misschien met een bokser die een paar flinke tikken te verwerken heeft gekregen, aan het wankelen is geslagen en dat dan de arbiter ingrijpt om hem 8 tellen rust te geven . Het heeft niets met coachen te maken, maar met menselijkheid. Is de bokser nog in staat om verder te vechten, of is het verstandig dat hij de handdoek in de ring gooit. Zo erg was het natuurlijk bij lange na niet bij Erno, maar even pas op de plaats was een verstandige beslissing. Normaal zou het in het voordeel van de spelers zijn als ze 10 minuten extra bedenktijd krijgen. Ook ik zelf was er heel blij mee, want ik had een moeilijke stand en die tien minuten extra bedenktijd kon ik goed gebruiken om de ontsnappingroute te zoeken. Echter in dit geval hebben de 10 minuten extra rust heel erg in het voordeel van Erno gewerkt. Er waren namelijk veel zwakkere spelers die hopeloos verloren stonden ( sommigen 1 of 2 schijven achter, zonder bijzondere compensatie). Doordat het speeltempo best wel hoog bleef, hadden deze spelers geen tijd om de stand goed te berekenen en op z’n waarde te schatten, en waren blij als ze weer een speelbare zet hadden gevonden als ze weer aan de beurt waren. Doordat ze nu 10 minuten extra tijd kregen hadden ze rustig de tijd om in te zien dat ze eigenlijk helemaal verloren stonden en besloten na de hervatting niet meer verder te spelen of na 1 zet meteen op te geven. Voor de duidelijkheid: ze werden niet gedwongen door het organisatiecomité of de arbiter of wie dan ook. Het was hun eigen, overigens zeer terechte, beslissing om de hopeloze stand niet verder uit te spelen. Daardoor kon het gebeuren dat de eerste ronde na de hervatting een soort oogstronde voor Erno was met minstens 4 of 5 overwinningen, waarna hij dus weer op het veilige schema kwam te zitten.

Heel jammer dat deze Blindsimultaan tot zoveel venijnige discussies heeft geleid, om nog maar te zwijgen over de persoonlijke aanvallen over en weer. Hierdoor wordt de moedige Wereldrecordpoging Kloksimultaan van Jeroen v.d. Akker totaal overschreeuwd. Hopelijk wordt er na de ongetwijfeld geslaagde poging op zondag 13 juli a.s in Den Haag ook zoveel op het Forum geschreven, maar dan geen treurende mensen die het zielig voor Schwarzman vinden dat hij zijn record is kwijtgeraakt [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Bij deze heel veel succes Jeroen [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img]

Post Reply