NK Dammen 2008
- Hanco Elenbaas
Flevopost, zondag 6 april 2008
Reuzendambord op de markt
EMMELOORD – Bezoekers van de markt en het winkelcentrum in Emmeloord moeten op donderdag 10 april niet raar opkijken als er zomaar een groot dambord van 3 bij 3 meter voor hun neus opduikt. Wiebren de Vries hoopt op deze ludieke wijze het publiek te betrekken bij het NK Dammen, dat van 9 tot en met 19 april in ‘t Voorhuys wordt gehouden.
Iedereen die wil, kan op dit reuzendambord een partijtje spelen, indien nodig onder begeleiding. Er is nog veel meer op damgebied te doen, laat De Vries weten. ‘Op die dag wordt op de markt ook een openlucht simultaan gehouden, waar iedere passant bij aan kan schuiven.’
Op zaterdag 12 april is het provinciaal kampioenschap sneldammen, waar iedere liefhebber aan kan meedoen. De Vries: ‘De spelers worden ingedeeld naar sterkte. In de A-groep komen de bekende topspelers uit de provincie, in de B-groep de spelers die al jaren lid zijn van een damclub en in de C-groep de huisdammers. Er wordt op de klok gespeeld en iedere speler krijgt 10 minuten per partij per persoon en dan is de partij uit. Als de vlag valt tijdens het spelen is de partij voorbij. Diegene van wie de vlag is gevallen, heeft verloren. Er wordt gespeeld volgens een Zwitsers systeem, dat betekend dat er zeven partijen gespeeld moeten worden.’
Op woensdag 16 april kunnen alle scholen uit Flevoland deelnemen aan het proviciaal kampioenschap dammen. De Vries: ‘Er zijn tweehonderd scholen aangeschreven. De jeugd wordt om 13.00 uur verwacht. Dan laten wij ze eerst bij het NK toe, waar ze de beste dammers van Nederland kunnen zien spelen. Daarna gaan we naar een demonstratiezaal waar een partij van een topper wordt uitgelegd en vangen de onderlinge wedstrijden aan. Het scholenkampioenschap is omstreeks 16.45 uur afgelopen.’
-
- Real name: Alexander Presman
INTERNETPROVIDER SCHENKT LIVE PRIMEUR AAN PIENTERE HONDERDJA
Persbericht
7 april 2008
INTERNETPROVIDER SCHENKT LIVE PRIMEUR AAN PIENTERE HONDERDJARIGE
,,Bij de eerste test sloegen de meters door."
ENSCHEDE - Woensdag vanaf 14.00 uur kan de wereld de partijen van het NK Dammen in Emmeloord live volgen via www.livedraughts.com. Dankzij een sponsorovereenkomst tussen internetprovider Introweb en de Koninklijke Nederlandse Dambond krijgt de voor het eerst in 1908 georganiseerde nationale titelstrijd een nieuwe dimensie.
Spannend is of toeschouwers uit de zich snel ontwikkelende damlanden Brazilië, China en India de website zullen ontdekken. Pieter de Haer van Introweb: ,,Bij de eerste test gingen onze wenkbrauwen omhoog. We zijn wel wat gewend, maar de meters sloegen door. Er is veel bandbreedte nodig voor het uitzenden van dampartijen en we verwachten bij dagelijks 60.000 permanente toeschouwers zelfs de grens van een Terabyte (1000 Gigabyte) te overschrijden." KNDB voorzitter Haitze Meurs: ,,Met de krachtige internet hosting van Introweb en de elektronische damborden van de KNDB bieden we de wereld als nooit tevoren een venster op ons prachtige spel."
Introweb en de KNDB vonden elkaar in aanloop naar het wereldkampioenschap 2007 in Hardenberg. Daar introduceerde de KNDB de speciaal ontwikkelde elektronische damborden en leverde Introweb de internet hosting. Het resultaat is een opmerkelijke sponsorrelatie die het mogelijk maakt de historische wedloop van Kees Thijssen tegen wijlen Reinier Cees Keller vanaf 9 april live via www.livedraughts.com te volgen. Thijssen (32) en Keller slaagden er allebei in de nationale titel in vijf opeenvolgende jaren te veroveren. Als Thijssen ook dit jaar kampioen wordt streeft hij zijn historische tegenstander ('36, '37' '38 '39 '40) in de geschiedenisboeken voorbij. Zover is het echter nog niet want het deelnemersveld met verscheidene grootmeesters en aanstormende talenten belooft een bijzonder spannende strijd.
-
Vermoedelijk hebben er wat neefjes en nichtjes gestemd.Geb Kos wrote:Ron Heusdens is volgens het publiek de grootste kanshebber, zie http://nk2008.kndb.nl//index.php?option ... &Itemid=57
-
Of jij hebt weer twintig keer gestemd. [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img] [img]images/smilies/icon_evil.gif[/img]Peter van Heun wrote:Vermoedelijk hebben er wat neefjes en nichtjes gestemd.Geb Kos wrote:Ron Heusdens is volgens het publiek de grootste kanshebber, zie http://nk2008.kndb.nl//index.php?option ... &Itemid=57
Re: INTERNETPROVIDER SCHENKT LIVE PRIMEUR AAN PIENTERE HONDE
Er heeft iemand een erg verkeerd beeld geschetst aan de internetprovider. Met als gevolg dat deze waarschijnlijk een hele dure oplossing heeft gekozen. De dambond heeft nog geen 7000 leden en dan zouden er opeens 60000 mensen tegelijk de partijen via internet gaan volgen? Ik dacht het niet. Als er per dag 500 mensen zijn die de live-partijen opstarten, dan is het veel. Hoeveel zouden dat er tegelijk zijn? Heeft er iemand cijfers van het laatste WK, waar ook met electronische borden werd gespeeld?Pieter de Haer van Introweb wrote:Bij de eerste test gingen onze wenkbrauwen omhoog. We zijn wel wat gewend, maar de meters sloegen door. Er is veel bandbreedte nodig voor het uitzenden van dampartijen en we verwachten bij dagelijks 60.000 permanente toeschouwers zelfs de grens van een Terabyte (1000 Gigabyte) te overschrijden.
Het staat er iets anders, Guido. Als er 60000 permanente bezoekers zullen zijn, dan wordt de grens van 1 TB overschreden.GuidoB wrote:Er heeft iemand een erg verkeerd beeld geschetst aan de internetprovider. Met als gevolg dat deze waarschijnlijk een hele dure oplossing heeft gekozen. De dambond heeft nog geen 7000 leden en dan zouden er opeens 60000 mensen tegelijk de partijen via internet gaan volgen? Ik dacht het niet. Als er per dag 500 mensen zijn die de live-partijen opstarten, dan is het veel. Hoeveel zouden dat er tegelijk zijn? Heeft er iemand cijfers van het laatste WK, waar ook met electronische borden werd gespeeld?Pieter de Haer van Introweb wrote:Bij de eerste test gingen onze wenkbrauwen omhoog. We zijn wel wat gewend, maar de meters sloegen door. Er is veel bandbreedte nodig voor het uitzenden van dampartijen en we verwachten bij dagelijks 60.000 permanente toeschouwers zelfs de grens van een Terabyte (1000 Gigabyte) te overschrijden.
En niet alleen Nederlanders kunnen de partijen bekijken, ook andere wereldburgers.
- Klaas van der Laan
- Real name: Klaas van der Laan
Praktisch iedere dammer heeft tegenwoordig een rating. Op de nieuwste ratinglijst van 1 april tel ik 4204 namen waarvan er 702 geen KNDB-lid meer zijn (is daar wel eens onderzoek naar gedaan?). Blijven over: 3502 dammende leden. Zelfs met nog een aantal ondersteunende leden, correspondentiedammers e.d. blijft het onder de 4000 denk ik.GuidoB wrote:Er heeft iemand een erg verkeerd beeld geschetst aan de internetprovider. Met als gevolg dat deze waarschijnlijk een hele dure oplossing heeft gekozen. De dambond heeft nog geen 7000 leden en dan zouden er opeens 60000 mensen tegelijk de partijen via internet gaan volgen? Ik dacht het niet. Als er per dag 500 mensen zijn die de live-partijen opstarten, dan is het veel. Hoeveel zouden dat er tegelijk zijn? Heeft er iemand cijfers van het laatste WK, waar ook met electronische borden werd gespeeld?Pieter de Haer van Introweb wrote:Bij de eerste test gingen onze wenkbrauwen omhoog. We zijn wel wat gewend, maar de meters sloegen door. Er is veel bandbreedte nodig voor het uitzenden van dampartijen en we verwachten bij dagelijks 60.000 permanente toeschouwers zelfs de grens van een Terabyte (1000 Gigabyte) te overschrijden.
-
Ledenbestand KNDB per 31-12-2007: 6754Klaas van der Laan wrote:Praktisch iedere dammer heeft tegenwoordig een rating. Op de nieuwste ratinglijst van 1 april tel ik 4204 namen waarvan er 702 geen KNDB-lid meer zijn (is daar wel eens onderzoek naar gedaan?). Blijven over: 3502 dammende leden. Zelfs met nog een aantal ondersteunende leden, correspondentiedammers e.d. blijft het onder de 4000 denk ik.
http://www.kndb.nl/cms/component/option ... tstart,10/
Na aftrek van bijzondere bonden en dubbele leden kom je denk ik op zo'n 5500 uit.
-
Piet, waarop baseer je dat? Ik heb weleens geprobeerd met behulp van je website een overzicht te maken maar dat was met de huidige opzet niet zo makkelijk.Piet Bouma wrote:Ledenbestand KNDB per 31-12-2007: 6754Klaas van der Laan wrote:Praktisch iedere dammer heeft tegenwoordig een rating. Op de nieuwste ratinglijst van 1 april tel ik 4204 namen waarvan er 702 geen KNDB-lid meer zijn (is daar wel eens onderzoek naar gedaan?). Blijven over: 3502 dammende leden. Zelfs met nog een aantal ondersteunende leden, correspondentiedammers e.d. blijft het onder de 4000 denk ik.
http://www.kndb.nl/cms/component/option ... tstart,10/
Na aftrek van bijzondere bonden en dubbele leden kom je denk ik op zo'n 5500 uit.
De schatting van Klaas lijkt me nogal pessimistisch, ik neem aan dat er veel meer jeugdleden zonder rating zijn dan 500. Aan de andere kant zijn er ook behoorlijk wat mensen lid van drie of meer verenigingen.
Pardon? Ieder jeugdlid en elke recreatiespeler uit Friesland of Gelderland heeft een rating? Waar hebben ze die dan vandaan gehaald? Ik meende altijd dat ongeveer de helft van de dammers een rating had, maar het blijken er iets meer te zijn.Klaas van der Laan wrote:Praktisch iedere dammer heeft tegenwoordig een rating. Op de nieuwste ratinglijst van 1 april tel ik 4204 namen waarvan er 702 geen KNDB-lid meer zijn (is daar wel eens onderzoek naar gedaan?). Blijven over: 3502 dammende leden. Zelfs met nog een aantal ondersteunende leden, correspondentiedammers e.d. blijft het onder de 4000 denk ik.
Mijn vraag is niet beantwoord: hoeveel dammers zullen er (ongeveer) het NK gaan volgen via internet?
Er zijn twee belangrijke verschillen met het komende NK. Een WK trekt veel meer aandacht dan een NK. We hebben dit ook gemerkt bij het DUWO Damfestival 2007, waar de elektronische borden van het mini-WK veel minder kijkers trokken dan het echte WK. Een officieel toernooi trekt toch meer aandacht. Aan de andere kant genieten de elektronische borden nu meer bekendheid dan een jaar geleden. Maar hoeveel dammers zijn er nog die de wedstrijden willen volgen en het vorig jaar niet wisten?P.G. van de Veen wrote: Zie http://www.wkdammen2007.nl/Informatie/ICT%20logboek.htm.
Ronde 18:
Gisteren werden de live partijen door 1035 mensen bekeken, vandaag werd dat record gebroken want er werden 1069 kijkers geregistreerd.
Ik gok toch op een maximaal aantal kijkers van onder de 1000.
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander, dinsdag 08 april 2008
Baljakin opent jacht op eerste NK-titel
Alexander Baljakin peinst over een zet.
HUISSEN - In de laagstgelegen provincie van het land gaat Alexander Baljakin op jacht naar de hoogste eer in de Nederlandse damsport. De topscorer van DV Huissen is een van de veertien spelers die vanaf morgen in Emmeloord (Flevoland) strijden om de nationale titel.
Baljakin begint in de beurszaal van theater 't Voorhuus in Emmeloord alweer aan zijn vijfde NK, maar is nog altijd in afwachting van zijn eerste titel. Eindigde de internationaal grootmeester bij zijn debuut in 2004 in Huissen nog op de tweede plaats, in de drie daaropvolgende toernooien moest hij steevast genoegen nemen met een plek net buiten de top drie: driemaal vierde.
Baljakin opent het NK morgen tegen Frits Luteijn met de zwarte schijven. Het is zijn eerste van dertien partijen, die zijn uitgesmeerd over elf dagen. Zowel voor vrijdag 11 als maandag 14 april wacht hem (en de overige deelnemers) een dubbele ronde. Het NK eindigt op zaterdag 19 april.
Baljakin is de enige Betuwse vertegenwoordiger in Emmeloord. Zijn Huissense ploeggenoot en NK- stamgast Gérard Jansen kwam begin dit jaar niet door de kwalificaties. Hetzelfde gold voor Bemmelnaar Jasper Lemmen, Sander Spaans (Lent), Jos Stokkel en Theo Berends (Huissen).
Wel van de partij is Pim Meurs. De speler van Amsterdam was afgelopen seizoen topscorer in de Nederlandse clubcompetitie en komt met ingang van volgend seizoen uit voor DV Huissen. Baljakin treft de debutant en toekomstige ploeggenoot op zaterdag 12 april in de vijfde ronde.
Daags daarvoor, in de derde ronde op vrijdag 11 april, zit Baljakin tegenover titelverdediger Kees Thijssen. De Amsterdammer kroonde zich de afgelopen vijf jaar tot Nederlands kampioen en evenaarde daarmee het record van R.C. Keller. Die was tussen 1936 en 1940 de eerste dammer met vijf nationale titels op een rij.
- Hanco Elenbaas
De Stentor, dinsdag 08 april 2008
Winkel wil meer dan dammen
door Fokko Ebbens
Sven Winkel: "Als ik een periode alleen maar dam, dan verlang ik al snel naar
een damstilte. Die stilte is weliswaar niet lang, maar hij is er wel degelijk."
foto Jan Wamelink
ARNHEM - Of hij het had gered als professioneel dammer? De 26-jarige Winkel zucht een keer diep. "Ik zou het niet weten. Misschien dat ik door middel van de vele trainingen een stuk sterker was geweest, maar ik heb destijds heel bewust gekozen om het niet te doen."
De woorden van Winkel slaan terug op zijn twintigste levensjaar. Als aanstormend damtalent dubde de geboren Meppeler veelvuldig over zijn toekomst. Een profcarrière lag in het verschiet, maar Winkel besloot anders. "Ten eerste omdat het salaris niet riant is, zelfs als wereldtopper is het moeilijk om een goede boterham te verdienen. Het voornaamste aspect is echter de beperking die je jezelf oplegt. Ik wil veel meer dingen doen. Waar andere toppers misschien dammen ademen, daar ben ik bang voor een overkill. Al staat dat los van mijn liefde voor het dammen."
Net als veel van zijn generatiegenoten kijkt Winkel verder dan het dambord lang is. " Mijn studie is ook niet ondergeschikt aan de sport. Ik heb het gevoel dat het plezier door deze tweedeling groter is. Als ik een periode alleen maar dam, dan verlang ik al snel naar een damstilte. Die stilte is weliswaar niet lang, maar hij is er wel degelijk."
Ook tijdens het nakende nationale kampioenschap - dat morgen begint in 't Voorhuys in Emmeloord - maakt Winkel veelvuldig gebruik van damstiltes. Een potje voetbal met mannen als Boudewijn Derkx en Jeroen van den Akker is een van de manieren om de focus te verleggen. Tafeltennissen is ook zo'n ontspannende factor. " Tijdens het vorige NK hebben we de eettafel van onze bungalow met behulp van potten pindakaas en pakken hagelslag omgebouwd tot tafeltennistafel", lacht Winkel. "Dat zit er dit jaar waarschijnlijk niet in, we hebben nu allemaal een aparte hotelkamer. Al is dat in verband met de rust misschien wel prettiger."
De student neuropsychologie hoopt bij zijn vijfde NK hoge ogen te gooien. De wil om te winnen is onverminderd groot, professional of niet. "Die absoute drive om beter te zijn dan je tegenstanders, is in mijn ogen een vereiste om te presteren. Het is ook een ego kwestie, je wilt toch met de wereldtop mee kunnen", vertelt Winkel strijdvaardig.
De weken voor aanvang van het NK stond alles in het teken van de damsteen. Als Winkel morgen de eerste zetten in de richting van een eventuele titel zet, dan moeten alle trainingsuren samenkomen in een dameruptie van jewelste. Echter, voordat hij in zijn eerste partij aantreedt tegen Ron Heusdens, zoekt Winkel de kalmte van zijn dierbaren. "Alleen mijn broer, vriendin en goede vriend Friso Fennema wil ik voor een belangrijke wedstrijd in mijn buurt hebben, zij betekenen heel veel voor me. Op die manier vind ik mijn concentratie en innerlijke rust, ik wil niet in een jolige sfeer aan het toernooi beginnen."
- Hanco Elenbaas
De Stentor, dinsdag 08 april 2008
Hardenberg aan basis van damprimeur
HARDENBERG/EMMELOORD - Het NK Dammen in Emmeloord is vanaf woensdag (14.00 uur) rechtstreeks te volgen via internet. Dat is voor het eerst sinds de titelstrijd in 1908 wordt georganiseerd.
De basis voor de primeur werd vorig jaar gelegd tijdens het wereldkampioenschap in Hardenberg. Daar introduceerde de Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB) de speciaal ontwikkelde elektronische damborden en leverde Introweb de internethosting. Het resultaat is een opmerkelijke sponsorrelatie die het mogelijk maakt de historische wedloop van Kees Thijssen tegen wijlen Reinier Cees Keller vanaf 9 april live via www.livedraughts.com te volgen.