Oprechte sektariërs in dammen?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Jun 12, 2007 14:19

Henk de Witt wrote:De zwakte-analyse en de stellingen van Leo kan ik vrijwel geheel onderschrijven. 'We' -de damwereld- zijn zeer zwak. De liefde van Leo voor het damspel is genetisch bepaald, schrijft hij. Dat geldt ook voor mij, daarnaast zit het promoten en organiseren in mijn bloed. Daar zal ik dus mee doorgaan, ondanks het feit dat ik Leo gelijk moet geven, de vooruitzichten zijn zeer somber.

Het paradoxale is dat ik theoretisch genoeg mogelijkheden zie voor de damsport, ondanks de problematische kanten die Leo beschrijft. Wanneer ik leken iets van het spel laat zien, krijg ik meestal enthousiaste reacties. Men is verrast door de ongelooflijke mogelijkheden. Dat zou de basis moeten zijn voor een kleine, toch levensvatbare bond van pakweg 20.000 leden.
Het probleem zit echter in het soort mensen dat kennelijk in meerderheid door de damsport wordt aangetrokken. Op alle niveaus ben ik onverschilligheid en negativisme tegengekomen. Het zijn enkelingen die zich hieraan onttrekken, ze zijn echter met te weinig om het tij te kunnen keren.

Ik kan me de frustratie van Jaap goed voorstellen. Hij is een van de mensen die de damsport actief en op een breed terrein promoot. Hanco is het prototype van de egocentrische dammer. Zonder meer een damliefhebber maar van het type dat het damspel het liefst in een doosje wil doen. Het moet blijven zoals het is. Ton Sijbrands is ook helemaal dat type. Het geliefde object mag zich niet ontwikkelen, met als gevolg dat het verstikt.

Wij -promotors en ontwikkelaars- kunnen denk ik weinig anders doen dan het goede voorbeeld geven, laten zien wat er mogelijk is. Daar valt in elk geval voor mij nog genoeg plezier uit te halen. Maar ik heb begrip voor vernieuwers die inmiddels zijn afgehaakt. Die liever een potje gaan tennissen dan opboksen tegen de muur van negativisme.
Hallo, dit soort stukjes maakt weer duidelijk dat er maar één oplossing is voor het damspel: de boedel verdelen tussen liefhebbers van het huidige eindspel met betrekkelijk smalle winstmarge en de liefhebbers van het Delftse eindspel, waarin nauwelijks meer puntendelingen voorkomen.

Hoe eerder splitsen hoe beter, want als die Delftse discussie nog jaren doorettert, blijft er geen dammer meer over.

Henk, je bent te vals om een goede woordvoerder te zijn voor het Delfts, je luistert niet en je manipuleert. Alle gesprekken met jou zijn eenrichtingsverkeer, zodra het over Delfts gaat. Het is ook in het belang van het traditionele spel dat jij het snel voor het zeggen krijgt binnen KNDB en FMJD. Maar om dat te bereiken is het beter dat je niet teveel misplaatste waardeoordelen over (zeg maar) het Sijbrandskamp geeft, want die zullen zich tegen je keren en ons gemeenschappelijke doel, Delfts in een WK, uiteindelijk slechts onmogelijk maken. Kan de verstandige en milde Fred Ivens geen woordvoerder worden, terwijl jij op de achtergrond samen met enkele topdammers de definitieve coup à la Christian voorbereidt?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Jun 12, 2007 15:07

Overigens is het wel handig om eens na te lezen hoe de "vernieuwers" in november 2002 over e.e.a. dachten.

http://www.damweb.nl/bondsraad/discussiestuk.html

Inmiddels zijn 12 van de "ondersteuners" van deze verklaring uit de Bondsraad verdwenen.
Twee zijn gepromoveerd naar het bestuur: Haitze Meurs en Ben Smeenk.

Bedroevend is wel om te constateren dat er van dit discussiestuk in vijf jaar Bondsraad weinig is gerealiseerd.

Misschien moet je zelfs constateren (de Bondsraad is inmiddels bezig met een interne evaluatie) dat de Bondsraad in vijf jaar niks heeft veranderd qua bestuurscultuur en beleid. Opheffen?

Leo Mous

Post by Leo Mous » Wed Jun 13, 2007 10:57

Even een reactie op de laatste opmerkingen van Piet Bouma. Ik had een iets verstandiger reactie van Piet verwacht. Natuurlijk moet de BR niet opgeheven worden. Met de introductie van de BR zijn veel betere voorwaarden geschapen voor een beter en slagvaardiger bestuur van de KNDB dan voorheen.

Het probleem zit hem niet in de formule, maar in de mensen die hem invullen. Het geldt niet voor iedereen, maar veel (misschien wel de meeste) BR-leden hebben geen benul van hun (nieuwe) rol en positie. Er is te weinig besef van het feit dat de BR de beleidskaders moet stellen, zowel inhoudelijk als financieel. Te veel wordt er door BR-leden achterover geleund en uitsluitend een controlerende pose aangenomen. Zo van: het bestuur mag het werk doen en de BR controleert alleen maar. Dan heb je er niet veel van begrepen. De BR-leden zelf moeten een veel actievere rol vervullen bij de opstelling van de beleidskaders. En veel meer werk maken van hun ledenvertegenwoordigende functie. BR-leden met het land in gaan, zich laten zien op plaatsen waar gedamd wordt, ontwikkelingen volgen en hun oor te luisteren leggen bij mensen die iets interessants te melden hebben.

Verder heb ik al vaker betoogd: een bond met 6000 leden (niet meer dan 5 middelgrote voetbalclubs) moet niet bestuurd worden door een waterhoofd van 35 bondsraadsleden. Ter vergelijking: een gemeente met 30.000 inwoners (wel iets complexer dan een dambond) wordt uitstekend bestuurd door 15 gemeenteraadsleden. Dat is misschien zelfs nog te veel.

Een kleinere BR (maximaal 15 leden, misschien nog wel minder), tot stand gekomen via echte landelijke verkiezingen, biedt veel meer garantie voor bestuurlijke kwaliteit, goede discussie en echte, actieve betrokkenheid. Een veel betere en aantrekkelijker partner voor het bestuur. Nu is de BR een onbeheersbare, bonte verzameling van goedwillende mensen die hun eigen prov. bond maar niet los kunnen laten en voor een deel nog met hun hoofd in de bestuurlijke verhoudingen van ver in de vorige eeuw zitten.

Ik volg de evaluatie van de BR niet, maar wat mij betreft zal die moeten leiden tot afspraken over een actievere rol van de BR-leden (overeenkomstig hun functie), drastische verkleining van de BR, landelijke verkiezingen, gekoppeld aan een verdergaande bestuurlijke reorganisatie die leidt tot opheffing van de provinciale bonden. Zo lang vooral dit laatste niet gebeurt, zal het tobben blijven met BR-leden die het provinciale denken niet zullen overstijgen.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Wed Jun 13, 2007 13:15

Hanco Elenbaas wrote:Henk, je bent te vals om een goede woordvoerder te zijn voor het Delfts, je luistert niet en je manipuleert.
Ik heb al veel kwalificaties over mezelf gehoord, maar nog nooit dat ik vals zou zijn en manipuleren. Maar goed, ik begrijp dat jij op jouw manier ook af en toe aan vernieuwing wilt doen.
Hanco Elenbaas wrote:Alle gesprekken met jou zijn eenrichtingsverkeer, zodra het over Delfts gaat.
Dat is aantoonbaar onjuist. Ruim tien jaar lang heb ik juist heel geduldig geluisterd naar de tegenargumenten. Geen van die argumenten vond ik echter ook maar in de verte overtuigend. Wanneer iemand mij zei dat we heus wel sponsors en media voor de damsport konden interesseren als we maar goed uitlegden dat een remisepartij ook heel mooi kon zijn, dan was en (ben ik) het daar niet mee eens. De nog steeds verder teruglopende sponsoring heeft hen ook geen gelijk gegeven.
Je kunt veel van mij vragen maar niet dat ik ga zeggen 'Je hebt best een beetje gelijk', terwijl ik iets heel anders denk.

Met de spelinhoudelijke argumenten (klassiek zal verdwijnen, er zal niet meer omsingeld worden, partijen worden saai want dammers gaan alleen nog op kleine voordeeltjes spelen etc. etc.) kon ik het op theoretische gronden evenmin eens zijn. De enige manier om erachter te komen hoe het werkelijk zat, was de telling in de praktijk toepassen. Welnu, dat is gebeurd en iedereen heeft de resultaten kunnen zien.

Het is misschien vervelend voor je dat het Delftse festival zich zo goed ontwikkelt en de topspelers er graag spelen. Maar het kan verstandig zijn om je eens af te vragen hoe dat komt.
Hanco Elenbaas wrote:Het is ook in het belang van het traditionele spel dat jij het snel voor het zeggen krijgt binnen KNDB en FMJD. Maar om dat te bereiken is het beter dat je niet teveel misplaatste waardeoordelen over (zeg maar) het Sijbrandskamp geeft, want die zullen zich tegen je keren en ons gemeenschappelijke doel, Delfts in een WK, uiteindelijk slechts onmogelijk maken.
Ik zal het niet te zeggen krijgen in de KNDB en FMJD. Kritiek op Sijbrands moet heel normaal worden gevonden en niet worden verward met een persoonlijke aanval. Het is te gek voor woorden dat er in het KNDB-bestuur enkele jaren geleden serieus werd gesproken over het feit dat de boeken van Sijbrands in waarde zouden dalen als de puntenoverwinning zou worden ingevoerd. Overigens denk ik dat de standpunten van Sijbrands een steeds marginalere rol gaan spelen. Vermoedelijk zal hij dit jaar in zijn rubriek in de Volkskrant wederom geen letter wijden aan het Delftse toptoernooi. Je kunt daar lang en breed over praten maar dit is oude Sovjetjournalistiek. Vergelijk dit eens met de voortreffelijke schaakrubriek van Gert Ligterink op dezelfde pagina.
Hanco Elenbaas wrote:Kan de verstandige en milde Fred Ivens geen woordvoerder worden, terwijl jij op de achtergrond samen met enkele topdammers de definitieve coup à la Christian voorbereidt?
Je probeert het oude, uit de lucht gegrepen idee dat er een 'woordvoerderschap Delftse telling' zou bestaan weer nieuw leven in te blazen. Vergeefse moeite. Zo'n woordvoerderschap bestaat niet en heeft nooit bestaan. Een ieder is vrij in de discussie en zijn eigen woordvoerder.

Interessant is ook dat een tegenstander als jij voor een 'milde voordvoerder' pleit en enige stroop om de mond van Fred Ivens smeert. Proeven wij daar een geinige poging om verdeeldheid te zaaien?

Over diplomatie en mildheid ben ik al eerder duidelijk geweest. De groep fanatici waartoe jij behoort schreeuwt moord en brand als ze niet met zijden handschoentjes worden aangepakt. Pieter Bergsma sprak na een lange discussie met Douwe Jonge op het remise NK 1995 in Uithuizen 'Ja, ja, jullie zijn zogenaamd ook voor verandering. Maar ondertussen verandert er geen ene donder!'
We zijn 12(!) jaar verder. Mondjesmaat is er wel degelijk iets veranderd. Maar niet door diplomatie of mildheid kan ik je verzekeren.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jun 13, 2007 13:35

Henk de Witt wrote:Het is misschien vervelend voor je dat het Delftse festival zich zo goed ontwikkelt en de topspelers er graag spelen.
Nee hoor Henk, je begrijpt er weer niets van. Het DUWO Festival schijnt een prachtig festival te zijn, ook volgens subtoppers en modale dammers. Ik hoor niets dan lof over jou en je festival. Ga zo door, dat zal de concurrentie in Goes en traditionele toernooien noodzaken ook hun best te blijven doen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Jun 13, 2007 13:41

Leo Mous wrote:Even een reactie op de laatste opmerkingen van Piet Bouma. Ik had een iets verstandiger reactie van Piet verwacht. Natuurlijk moet de BR niet opgeheven worden. Met de introductie van de BR zijn veel betere voorwaarden geschapen voor een beter en slagvaardiger bestuur van de KNDB dan voorheen.

Het probleem zit hem niet in de formule, maar in de mensen die hem invullen. Het geldt niet voor iedereen, maar veel (misschien wel de meeste) BR-leden hebben geen benul van hun (nieuwe) rol en positie. Er is te weinig besef van het feit dat de BR de beleidskaders moet stellen, zowel inhoudelijk als financieel. Te veel wordt er door BR-leden achterover geleund en uitsluitend een controlerende pose aangenomen. Zo van: het bestuur mag het werk doen en de BR controleert alleen maar. Dan heb je er niet veel van begrepen. De BR-leden zelf moeten een veel actievere rol vervullen bij de opstelling van de beleidskaders. En veel meer werk maken van hun ledenvertegenwoordigende functie. BR-leden met het land in gaan, zich laten zien op plaatsen waar gedamd wordt, ontwikkelingen volgen en hun oor te luisteren leggen bij mensen die iets interessants te melden hebben.

Verder heb ik al vaker betoogd: een bond met 6000 leden (niet meer dan 5 middelgrote voetbalclubs) moet niet bestuurd worden door een waterhoofd van 35 bondsraadsleden. Ter vergelijking: een gemeente met 30.000 inwoners (wel iets complexer dan een dambond) wordt uitstekend bestuurd door 15 gemeenteraadsleden. Dat is misschien zelfs nog te veel.

Een kleinere BR (maximaal 15 leden, misschien nog wel minder), tot stand gekomen via echte landelijke verkiezingen, biedt veel meer garantie voor bestuurlijke kwaliteit, goede discussie en echte, actieve betrokkenheid. Een veel betere en aantrekkelijker partner voor het bestuur. Nu is de BR een onbeheersbare, bonte verzameling van goedwillende mensen die hun eigen prov. bond maar niet los kunnen laten en voor een deel nog met hun hoofd in de bestuurlijke verhoudingen van ver in de vorige eeuw zitten.

Ik volg de evaluatie van de BR niet, maar wat mij betreft zal die moeten leiden tot afspraken over een actievere rol van de BR-leden (overeenkomstig hun functie), drastische verkleining van de BR, landelijke verkiezingen, gekoppeld aan een verdergaande bestuurlijke reorganisatie die leidt tot opheffing van de provinciale bonden. Zo lang vooral dit laatste niet gebeurt, zal het tobben blijven met BR-leden die het provinciale denken niet zullen overstijgen.
Leo,

Inderdaad was mijn posting een prikkelende, zonder inhoudelijk iets toe te voegen.
Maar zelf onderschrijf je in jouw uitgebreide posting eigenlijk hetzelfde.

Jouw meest opvallende opmerking:

"Nu is de BR een onbeheersbare, bonte verzameling van goedwillende mensen die hun eigen prov. bond maar niet los kunnen laten en voor een deel nog met hun hoofd in de bestuurlijke verhoudingen van ver in de vorige eeuw zitten."

Waar het mij omgaat is dat een grote groep mensen, die uitgesproken heeft vernieuwing na te streven na de eerste periode Bondsraad al weer afscheid heeft genomen.
Ook de populariteit bij de laatste Bondsraadverkiezingen (vrijwel geen kandidaten en vrijwel geen verkiezingen) geeft te denken.

En wat is er in de periode 2003-2007 nu eigenlijk op bepaalde punten bereikt:

Ledenwerving
Er is door de KNDB een ledenwervingsactie en verregaande stimulering van het jeugd(basisschool)dammen ingezet. In het beleidsplan 2006-2010 wordt een gewenste stijging naar 9300 in 2008 nagestreefd.
We zitten nu op 7103 (1-1-2007) waarbij 697 leden van bijzondere bonden meegeteld zijn.
Het zou me niks verbazen, dat na aftrek van alle dubbelleden er maar een schamele 5000 overblijft.

Clubcultuur
Ik zie geen veranderingen.

Nieuwe doelgroepen en breedtesport
- Jeugd
- Ouderen
- Vrouwen
- Nieuwe medelanders

M.i. zitten we hier op een verkeerd spoor. De KNDB, Provinciale bonden en ook individuele toernooiorganisaties hebben in totaal een enorm pakket aan wedstrijden. Maar allemaal gericht op dezelfde doelgroep, de huidige (vaak ook sterke) clubdammer en niet op nieuwe doelgroepen.
Dit betekent dat een groep van veelspelers op zijn wenken bediend wordt.

Alleen op het gebied van jeugd is inzet geweest. Maar wel op de makkelijkste doelgroep: basisschoolkinderen. Het vervolg: voortgezet onderwijs/pubers. Daar is veel te weinig inzet op. En dat is de leeftijd waarop aangehaakt moet worden op de damclub en niet meer bij de jeugdclub.
I.p.v. aangehaakt wordt er afgehaakt.
Ook in opleidingen richten we ons weer op die sterke jeugdspeler etc. Waar zijn de provinciale(club)opleidingen om toekomstige spelers op een recreatief redelijk niveau te krijgen en verder niks. Ja, we hebben kader traint kader. Maar dat nieuwe kader, was dat al niet kader dat nu een diploma heeft?
En waar zijn er provinciale (en club-) vrouwentoernooien, waar wordt specifiek op oudere huisdammers (dus niet KNDB-leden) gericht toernooien georganiseerd, waar wordt iets gedaan aan integratie (via bijv. meedoen interculturele manifestaties om ook Turks, Afrikaans etc. te dammen) van onze dammende medelanders.

En waar zitten we in de Bondsraad over te vergaderen:
- spelregelwijzigingen (bijv. plusjes, Delftse telling, welke klok het eerst ingedrukt moet worden etc., halve finales NK met 10 of 8 spelers)
- incidenten
- intern navelstaren (functioneren Bondsraad en organisatie)

Natuurlijk komen er ook andere zaken aan de orde, zoals resultaten beleid e.d.. Maar inderdaad veeleer in de controlerende sfeer dan in een initiërende setting.

Daarom mijn harde conclusie: Opheffen?

En of door andere afspraken een actievere rol door bondsraadsleden vervuld gaat worden of dat een kleinere bondsraad slagvaardiger zal zijn en of opheffen van provinciale bonden (wat ze overigens zelf niet willen) beter resultaat met zich mee zal brengen? Ik denk het niet Leo.

Met jouw zwakte-analyse ben ik het volstrekt eens Leo.
Bovenstaand verhaal is ook hard negatief. Ik zie eigenlijk geen mogelijkheid tot kentering meer.
Het is al kwart over twaalf en het doemscenario is al lang aan de gang.
En jouw scenario over 50 tot 100 jaar? Dat heb je nog veel te ver weg ingeschat. Ik ben nu midden veertig. Ik denk dat over twintig jaar bij heel veel damclubs het licht is uitgedaan. Zelfs bij bijv. mijn eigen club Huizum, die er nu nog heel florissant lijkt bij te staan.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Wed Jun 13, 2007 14:25

Piet Bouma wrote:Ja, we hebben kader traint kader. Maar dat nieuwe kader, was dat al niet kader dat nu een diploma heeft?
Dat is gedeeltelijk waar. Ik heb zelf meegemaakt dat er ook 'nieuwe' mensen bijkwamen die over de streep getrokken werd omdat hen enkele handvaten aangereikt werden tijdens de cursus. Deze groep zou niet zijn gaan helpen als de cursus er niet was geweest (althans, niet meteen).

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Wed Jun 13, 2007 14:33

Piet Bouma wrote:Ik denk dat over twintig jaar bij heel veel damclubs het licht is uitgedaan.
Ik denk dat er over twintig jaar helemaal geen damclubs meer bestaan. Hoe zeer me dat ook spijt, mensen willen niet die wekelijkse verplichting van de clubavond.

Dammen heeft volgens mij maar een overlevingsmogelijkheid en die ligt op het internet. Er is geen sport ter wereld die zo geschikt is voor internet als dammen. Met relatief eenvoudige software en een griezelig lage dataoverdracht kun je digitaal dammen of een dampartij reproduceren.
Gelukkig worden er wel initiatieven op dit gebied ondernomen, zoals damserver en de elektronische borden, hoewel beiden nog met hun kinderziekten. En ook Piet zelf is goed bezig met zijn Toernooibase.

Toch heb ik het gevoel dat het grootser en meeslepender kan en moet. Poker is een megahype geworden dankzij internet. Toen er in de bondsraad over de damserver en het bijbehorende geldgebrek werd gesproken gooide ik een balletje op om damserver zo in te richten dat er voor kleine bedragen gespeeld kan worden, waarvan een percentage naar damserver gaat voor ontwikkeling en onderhoud. Dat werd weggehoond.
Wat Piet met Toernooibase doet is prachtig, maar zou centraal geregeld moeten worden. Er zou een centrale plek moeten zijn waar partijen van zoveel mogelijk competities uit opgevraagd kunnen worden.

Op sites als www.kurnik.org is te zien hoe het dammen van de toekomst er uit ziet. Je komt op dergelijke sites mensen tegen die niet (meer) op een club dammen. Als we dat op de een of andere manier groter en populairder kunnen maken dan is er een kans dat het spelletje het zelf overleeft. Misschien gaan "vreemden" dan zelfs aan toernooitjes meedoen.

Maar misschien is de strijd al wel verloren.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Leo Mous

Post by Leo Mous » Wed Jun 13, 2007 14:53

Piet, ik wilde niet te zwartgallig zijn. Daarom noemde ik een termijn van 50 tot 100 jaar. Ik denk overigens wel echt dat er over een eeuw nog wel gedamd zal worden. Alleen het zal dan een marginaal verschijnsel zijn, in stand gehouden door enkele zonderlingen (zoals jij en ik).

Wat die organisatiestructuur betreft: het Nederlandse dammen moet een bestuur hebben dat in omvang bij de sport past. De instandhouding van zo’n moloch in zo’n klein bondje heeft intussen iets lachwekkends en werkt verlammend en contraproductief. Natuurlijk is dat niet het belangrijkste probleem waarvoor het damspel en de damsport zich geplaatst vindt, maar een slagvaardig en betrokken bestuur en een aan de tijd aangepaste structuur is m.i. wel een noodzakelijke voorwaarde om efficient het steeds schaarser wordende kader te benutten. Nu wordt er veel te veel energie en menskracht vermorst in nutteloos bestuurlijk geneuzel.

Clubs en spelers zijn niet geinteresseerd in de organisatie van de bond, maar moeten uit het steeds kleiner wordend potentieel wel een buitenproportionele hoeveelheid bestuurders leveren voor de diverse gremia van ons bondje. Clubs en spelers willen maar een ding: een goede organisatie van competities, kampioenschappen, trainingen, promotie-activiteiten e.d. Dat kan met veel minder menskracht ook op een goede manier. Het bestaan van een provinciale bond of een provinciale “identiteit” zal de meesten worst wezen.

Zoals ik al eerder aangaf is het vasthouden van pubers HET grote probleem van de dammerij. Niet alleen van de damsport overigens, maar bij het dammen in ernstige mate. Maar wie moet dat allemaal gaan doen in een situatie waarbij 30% van de leden van een gemiddeld club al in het clubbestuur zit en daar bovenop er ook nog eens een grote hoeveelheid leden de overige KNDB-bestuurslagen, commissies, werkgroepen e.d. moet vullen? Beleid ontwikkelen is een ding, het vinden van mensen die tijd en aardigheid hebben in het uitvoeren van dat beleid, is een ander ding.

Of in een club een vorm van jeugdbeleid floreert hangt uitsluitend en alleen af van de vraag of een club toevallig iemand of een paar mensen heeft die daar wat aan kunnen en willen doen. Wat een geluk als je zo’n mannetje op je vereniging hebt. Stimulerings- of ondersteuningsbeleid van bovenaf in de bond is natuurlijk lovenswaardig, maar het effect zal, vrees ik, door de personele beperkingen helaas marginaal zijn.

We moeten natuurlijk blijven hameren op het belang van de inzet van alle leden op het tackelen van de problemen waar we voor staan. Als alle dammers nu eens massaal bereid zouden zijn iets te gaan DOEN voor hun club of hun sport in plaats van alleen maar consumeren, dan is er misschien nog wel wat mogelijk. Wellicht is een ledenaantal van 20.000, zoals Henk aangeeft, ooit nog wel eens mogelijk. Ik vrees alleen dat het niet in de aard van de dammer ligt zich anders dan achter het bord in te spannen.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Wed Jun 13, 2007 21:49

Piet Bouma wrote:Er is door de KNDB een ledenwervingsactie en verregaande stimulering van het jeugd(basisschool)dammen ingezet. In het beleidsplan 2006-2010 wordt een gewenste stijging naar 9300 in 2008 nagestreefd. We zitten nu op 7103 (1-1-2007) waarbij 697 leden van bijzondere bonden meegeteld zijn. Het zou me niks verbazen, dat na aftrek van alle dubbelleden er maar een schamele 5000 overblijft.
Piet Bouma wrote:Ik denk dat over twintig jaar bij heel veel damclubs het licht is uitgedaan...Ik zie eigenlijk geen mogelijkheid tot kentering meer. Het is al kwart over twaalf en het doemscenario is al lang aan de gang.
Eric Sanders wrote:Ik denk dat er over twintig jaar helemaal geen damclubs meer bestaan....misschien is de strijd al wel verloren.
Leo Mous wrote:Ik ben dan ook erg somber als het gaat om de toekomst van ons spel, althans het dammen als een serieuze georganiseerde sport.....Piet, ik wilde niet te zwartgallig zijn. Daarom noemde ik een termijn van 50 tot 100 jaar. Ik denk overigens wel echt dat er over een eeuw nog wel gedamd zal worden. Alleen het zal dan een marginaal verschijnsel zijn, in stand gehouden door enkele zonderlingen (zoals jij en ik)..
Wellicht is een ledenaantal van 20.000, zoals Henk aangeeft, ooit nog wel eens mogelijk. Ik vrees alleen dat het niet in de aard van de dammer ligt zich anders dan achter het bord in te spannen.
Somber beeld van dammen, geschetst door twee bondsraadsleden en een ex-bestuurslid. Helaas realistisch, vrees ik.

Maar wat doen we er mee? Belangrijk lijkt mij:
1. Het ons realiseren van de feiten: We zijn gehalveerd qua leden, van 10 duizend naar 5 duizend in toch echt niet zo heel veel jaar. In elk geval moet dat feit voor iedereen helder zijn: We doen het slecht want we worden verontrustbarend kleiner. En als als we niets doen zijn we binnen 20 jaar vrijwel verdwenen. Dit hierboven door jullie verwoorde besef is er naar mijn gevoel vaak helemaal niet bij de gemiddelde dammer, en de gemiddelde dammer hebben we wel nodig als we iets willen.
2. Zoeken van consensus over de vraag of we daar wat aan willen doen, en wat we er voor over hebben.
Als we alles zo houden als het is, staat de (korte) toekomst vast. Ook het kiezen voor een korte toekomst kan een keuze zijn. Er wel wat aan willen doen betekent investeren in veranderingen. Welke plaats, qua tijd, qua functies, qua inspanningen, qua budget, mag dit probleem innemen in onze agenda? Concreet voorbeeld: zouden er b.v. twee hoofdbestuursleden moeten worden aangewezen, die slecht als taak hebben om een deltaplan voor het dammen uit te gaan voeren.
En dan pas (indien niet besloten is dat we het niet meer zien zitten)
3. Wat gaan doen
Het meest lastige punt, en ik denk niet goed uit te voeren zonder dat stap 1. en 2. zijn doorlopen. Eerste vraag is wie dat gaan bedenken.
Een voorzet, wat te denken om nadat uiteraard een algemeen plan is vastgesteld, diverse "proeftuinen" te starten? Met professionele (eventueel zelfs ingehuurde) begeleiding worden diverse plannen serieus getest. Jullie hebben er als flink wat opgenoemd, hier mijn mede door jullie geinspireerde bloemlezing van mogelijke projecten:
"Oprichten van zichzelf onderhoudende jeugdclubs", "Internetdammen om geld", "Bejaardendamsozen", "Sneldamclubs", "Damborden uitdelen aan cafe's", "Dammen zonder kaaskoppen", "Puber-blijf-nou-dammen-project" "Niet betere maar meer jeugd" "Socio-dammen" "Testen alternatieve spelregels" "Persoffensieven, hoe dan we dat het best".
Kost wat, maar uiteraard worden er door het multiculturele en opvoedende karakter van ons spel door het verantwoordelijke bestuurslid flink wat subsidies in de wacht gesleept.
Successen en niet-successen wijzen ons vervolgens de weg naar de verdere toekomst.

Het is maar een idee, maar hoe dan ook we zijn het aan onze eigen damgenen verplicht om toch in elk geval iets, maar dan wel serieus, proberen te doen. En ook om optimistisch te blijven (hopen), waarom zouden we die 20 duizend niet kunnen halen?

Leo Mous

Post by Leo Mous » Thu Jun 14, 2007 12:30

Uitstekende opmerkingen van Jaap. Helemaal mee eens.

Het is inderdaad de hoogste tijd voor prioriteit aan PR- en wervingswerk in het KNDB-bestuur.
Dat betekent inderdaad een of twee bestuurders die zich louter en alleen daar mee bezighouden.

Er zullen projectplannen moeten komen die professioneel moeten worden ontwikkeld en uitgevoerd. Wij missen als vrijwillige bestuurders daarvoor de benodigde expertise en mogelijkheden. Druk als we zijn met de lopende zaken. Dat is al lastig genoeg. Ik ben dan ook bang dat zo’n offensief dat tot vergroting van de populariteit van het dammen (en meer leden) moet leiden alleen maar kan met (veel) geld. Geld dat er natuurlijk niet (voldoende) is. Sponsors werven en fondsen zoeken zal voorrang moeten hebben.

Nog even over die damgenen: daar stuiten we gelijk op een evolutionair probleem als het gaat om de toekomst van onze sport. Een soort houdt zich in stand doordat hij zich voortplant. En daar wringt het bij de dammers. De meeste dammers planten zich niet voort. Zij bezitten eigenschappen die sociaal en geslachtelijk verkeer niet bevorderen. Zeker in de environment van de 21e eeuw. Dat betekent een biologische toevoeging aan het doemscenario. De homo dammens wordt de nieuwe Dodo, de Tasmaanse tijger of de Coelacanth. Af en toe wordt er nog wel eens eentje opgevist in de wateren bij Madagaskar.

Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens » Fri Jun 15, 2007 11:38

Jaap van Galen wrote:Ik denk ook dat de clubavond wel enige revisie kan gebruiken.
Wat oude bespiegelingen over de clubavond:
http://www.fmjd.org/bb/viewtopic.php?t= ... =clubavond
http://www.fmjd.org/bb/viewtopic.php?p= ... 60ec1217cd
Jaap, dank voor deze bespiegelingen over de clubavond, waarvan ik de eerste uit 2004 niet kende.

Zelf heb ik afgelopen seizoen ook voor het eerst geen onderlinge gespeeld. Het werd te laat (twaalf uur) en na een lange werkdag vind ik vier uur inspanning ook te veel. Maar ik mis het wel! Afgelopen maandag weer eens gegaan en gewoon een paar sneldampartijtjes gespeeld, heerlijk.

Ik haak dus af bij de clubavond vanwege de monocultuur van 1 lange partij per avond. Precies het gebrek aan diversiteit waar de bespiegelingen over gaan.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Fri Jun 15, 2007 15:30

Eric Sanders wrote: (...)
Toch heb ik het gevoel dat het grootser en meeslepender kan en moet. Poker is een megahype geworden dankzij internet. Toen er in de bondsraad over de damserver en het bijbehorende geldgebrek werd gesproken gooide ik een balletje op om damserver zo in te richten dat er voor kleine bedragen gespeeld kan worden, waarvan een percentage naar damserver gaat voor ontwikkeling en onderhoud. Dat werd weggehoond. (...)
Ik was bij die vergadering en dat spelen om kleine bedragen werd inderdaad weggehoond. Maar niet door mij.
Een goed idee ook om Aziaten meer bij de damsport te betrekken.

Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens » Sun Jun 17, 2007 13:18

Sektariërs? Sektes? Natuurlijk, wij dammers zijn een beetje apart, maar daarmee ben je nog geen sekte. Een sekte kenmerkt zich door strakke regels, een charismatische leider, bij kritiek wordt je uit de sekte gegooid en omdat de sekte het hele sociale leven is, durven sekteleden dat niet aan.

Tenminste dat begrijp ik van religieuze sektes. Zelf heb ik er geen ervaring mee: ik ben lid van de 'gewone' protestantse (hervormde) kerk. Dáár zie ik wel een verband met dammen: voortdurende teruggang van leden. De kerk heeft het inmiddels geaccepteerd als een feit.

Misschien moeten we dat als dammers ook eens doen en nadenken over een werkbare situtatie als we in 2020 zijn gehalveerd tot 4000 leden. Niet leuk, maar reken eens met me mee:

circa 100 clubs van gemiddeld 40 leden. Nederland is 40.000 vierkante km groot, dus elke club bedient 20x20 km. Dan heeft elke Nederlander nog steeds een damclub tot zijn beschikking op hooguit 15 km afstand.

In dunner bevolkte gebieden lijkt deze rekenregel niet op te gaan, maar het toeval wil dat in de provincie meer gedamd wordt. Begrijp me goed, prima als ledenwerving prioriteit nr 1 wordt, maar laten we ook wat pessimistischer scenario's doorrekenen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Jun 17, 2007 14:21

Jelmer Martens wrote: Misschien moeten we dat als dammers ook eens doen en nadenken over een werkbare situtatie als we in 2020 zijn gehalveerd tot 4000 leden. Niet leuk, maar reken eens met me mee:

circa 100 clubs van gemiddeld 40 leden. Nederland is 40.000 vierkante km groot, dus elke club bedient 20x20 km. Dan heeft elke Nederlander nog steeds een damclub tot zijn beschikking op hooguit 15 km afstand.

In dunner bevolkte gebieden lijkt deze rekenregel niet op te gaan, maar het toeval wil dat in de provincie meer gedamd wordt. Begrijp me goed, prima als ledenwerving prioriteit nr 1 wordt, maar laten we ook wat pessimistischer scenario's doorrekenen.
Feit is dat je nog steeds veel te optimistisch bent Jelmer.
Met een jaarlijkse ledenafkalving van zo'n 400 (31-12-05: 7541, 31-12-06; 7103 - inclusief bijzondere bonden en dubbelleden!) leden per jaar, zijn er eind 2020 nog 1500 dammers over.
Dat zou neerkomen op 15 leden per club (als er nog 100 zijn).

Post Reply