WK en remise

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue May 29, 2007 01:21

Jan Pieter wrote:Zolang zich nog een hoop mensen vermaken op het feest (met of zonder bier) ga ik niet sikkeneurig doen.
tientallen mensen... van de duizenden mensen die bij wiersma kwamen kijken zijn de meesten al enkele uren geleden verdwenen.

geforceerd gezellig doen met een klein kringetje en een glaasje remise-ranja is ook niet alles. proost!

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue May 29, 2007 01:48

Volgens de website zijn er inmiddels meer dan een miljoen pagina's bezocht. Da's een hoop ranja.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue May 29, 2007 02:23

Jan Pieter wrote:Volgens de website zijn er inmiddels meer dan een miljoen pagina's bezocht.
welke pagina's en door wie? en tellen dammers die van vier club lid zijn vijfdubbel? en is dat per 20 seconden? Ik heb zelf vanaf minimaal zeven verschillende computers zitten kijken.

dammers zijn creatief in het verhullen van de deplorabele staat van het spel. dubbele leden, melkertbanen, ongeschoren mannen met sandalen en ga zo maar door. het dambord is sinds lang weg te denken uit de doorsnee huiskamer. spijtig maar waar.

ik ben een liefhebber die op zijn oude dag ook nog een potje wil dammen. wishful thinking vermoedelijk.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue May 29, 2007 02:30

eventjes op de website gekeken.

De rauwe werkelijkheid is dat wereldwijd nog geen duizend mensen de partijen volgen. rond de 840 per dag via internet en tussen de 70 en 150 als toeschouwer, al heeft een gezaghebbende kwaliteitskrant andere waarnemingen verricht.

we moeten het ermee doen. ranja aanlengen lukt wel, maar het levenswater dat het dammen nodig heeft ebt weg.

20 jaar gelden pretendeerde men dat er 70 duizend toeschouwers bij dammen op de dam waren. wat een onzin. lets wake up.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue May 29, 2007 02:35

MEXICO-STAD - De Colombiaanse zangeres Shakira heeft op het centrale Zócalo-plein in Mexico-Stad een record aantal bewonderaars verzameld. Zondag kwamen 210.000 mensen naar haar optreden op het grote plein waarmee ze 40.000 bezoekers meer naar het Zócal voerde dan de Mexicaanse popgroep Café Tacuba in juni 2005. Dat hebben de autoriteiten in Mexico-Stad maandag gemeld.

Wat is het verschil tussen Kees Thijssen en Shakira?
Beiden hebben veel talent en sex-appeal. Het voornaamste verschil is dat Shakira een harde werker is.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 29, 2007 03:50

Bert Zwart wrote:MEXICO-STAD - De Colombiaanse zangeres Shakira heeft op het centrale Zócalo-plein in Mexico-Stad een record aantal bewonderaars verzameld. Zondag kwamen 210.000 mensen naar haar optreden op het grote plein waarmee ze 40.000 bezoekers meer naar het Zócal voerde dan de Mexicaanse popgroep Café Tacuba in juni 2005. Dat hebben de autoriteiten in Mexico-Stad maandag gemeld.

Beiden hebben veel talent en sex-appeal. Het voornaamste verschil is dat Shakira een harde werker is.
Je vergist je. Niemand wordt zomaar vijf keer achter elkaar kampioen van Nederland zonder hard werken.
Kees ís ook een harde werker. Alleen werkt Kees niet aan wat hij zijn grote tekortkoming noemt, het niet zo diep kunnen rekenen als de beste dammers ter wereld. Dat Kees dat niet doet komt niet omdat hij lui is of niet hard werkt, maar vooral omdat hij het niet kan opbrengen. En ook omdat zijn trainer hem daar niet bij kan helpen.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Tue May 29, 2007 08:28

Hanco Elenbaas wrote:
Bert Zwart wrote:MEXICO-STAD - De Colombiaanse zangeres Shakira heeft op het centrale Zócalo-plein in Mexico-Stad een record aantal bewonderaars verzameld. Zondag kwamen 210.000 mensen naar haar optreden op het grote plein waarmee ze 40.000 bezoekers meer naar het Zócal voerde dan de Mexicaanse popgroep Café Tacuba in juni 2005. Dat hebben de autoriteiten in Mexico-Stad maandag gemeld.

Je vergist je. Niemand wordt zomaar vijf keer achter elkaar kampioen van Nederland zonder hard werken.
Kees ís ook een harde werker. Alleen werkt Kees niet aan wat hij zijn grote tekortkoming noemt, het niet zo diep kunnen rekenen als de beste dammers ter wereld. Dat Kees dat niet doet komt niet omdat hij lui is of niet hard werkt, maar vooral omdat hij het niet kan opbrengen. En ook omdat zijn trainer hem daar niet bij kan helpen.
Wat bedoel je met "het niet op kunnen brengen"? Is dat niet de definitie van lui? Laat NOC*NSF snel die toelage stoppen voor sporters die er niet alles voor over hebben. Ook Sijbrands en Wiersma hebben er keihard voor gewerkt om het gat met de Russen te dichten. Om maar te zwijgen van Jannes en zn schriftjes met varianten.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue May 29, 2007 12:52

Hanco Elenbaas wrote:

Als Kees dieper wil rekenen moet hij elke dag een tijd lang standjes doorrekenen. Zo heb ik het althans tijdens een training met Baljakin begrepen. Zijn trainer hoeft hem alleen maar die standjes aan te leveren. Traint Kees op het 64 velden bord? Daar wordt hij niet gehinderd door zijn kennis en buitengewone strategische inzicht en komt het veel meer op rekenen aan.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 29, 2007 13:43

Rein Halbersma wrote:
Hanco Elenbaas wrote:

Wat bedoel je met "het niet op kunnen brengen"? Is dat niet de definitie van lui? Laat NOC*NSF snel die toelage stoppen voor sporters die er niet alles voor over hebben. Ook Sijbrands en Wiersma hebben er keihard voor gewerkt om het gat met de Russen te dichten. Om maar te zwijgen van Jannes en zn schriftjes met varianten.
Aan jou hebben topsporters als Kees veel! Eerst moeten ze een pak aan met stropdas om sponsors te werven en als ze vervolgens het niet kunnen opbrengen (oftewel: niet in staat zijn) iets te doen wat ze zouden moeten doen, dan wil je hun toelage laten stoppen, omdat iemand hier komt gillen dat het luiheid is wat dat veroorzaakt.
Sommigen kunnen het blijkbaar niet opbrengen te begrijpen dat het onmogelijk is om vijf keer achtereen kampioen van Nederland te worden als je lui bent.
De werkelijke redenen waarom Kees zich niet doelgericht heeft toegelegd op ver rekenen, raken de privésfeer van Kees en hebben niks met luiheid te maken. We kunnen er bijna zeker van zijn dat de ambitieuze Kees na dit voor hem catastrofale WK zijn leven zal gaan beteren.
Maar de vraag is of Kees wel de mogelijkheden heeft om waarschijnlijk nóg talentvoller spelers achter zich te laten op een WK. Wereldkampioen worden is niet alleen maar een kwestie van willen en doen, maar ook van kunnen.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Tue May 29, 2007 14:00

Hanco Elenbaas wrote:
Rein Halbersma wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Aan jou hebben topsporters als Kees veel! Eerst moeten ze een pak aan met stropdas om sponsors te werven en als ze vervolgens het niet kunnen opbrengen (oftewel: niet in staat zijn) iets te doen wat ze zouden moeten doen, dan wil je hun toelage laten stoppen, omdat iemand hier komt gillen dat het luiheid is wat dat veroorzaakt.
Sommigen kunnen het blijkbaar niet opbrengen te begrijpen dat het onmogelijk is om vijf keer achtereen kampioen van Nederland te worden als je lui bent.
De werkelijke redenen waarom Kees zich niet doelgericht heeft toegelegd op ver rekenen, raken de privésfeer van Kees en hebben niks met luiheid te maken. We kunnen er bijna zeker van zijn dat de ambitieuze Kees na dit voor hem catastrofale WK zijn leven zal gaan beteren.
Maar de vraag is of Kees wel de mogelijkheden heeft om waarschijnlijk nóg talentvoller spelers achter zich te laten op een WK. Wereldkampioen worden is niet alleen maar een kwestie van willen en doen, maar ook van kunnen.
Als Thijssen daadwerkelijk prive-problemen heeft die zijn prestaties dit WK negatief beinvloeden, dan is het klasse dat hij dit zelf niet als excuus gebruikt. Verder moet je niet al te veel met dit soort niet-verifieerbare 'nieuwtjes' aankomen, Hanco.

Wat me wel verbaast, is dat al in 2005 (na zn 3e NK) in interviews de rekenvaardigheid als minpunt ten opzichte van de Russen opduikt.

"Thijssen: ‘Voor zijn eerste wereldtitel was hij [Gantwarg] psychologisch al sterk, een belangrijk aspect want dammen is een karaktersport. Om zijn zwakke punt te verbeteren, zette hij elke dag posities op het bord waaraan hij een of twee uur rekende. Dat moet ik ook gaan doen. De tijd heb ik ervoor, en ik weet dat daar mijn winst te halen is. Ik heb het eerder gezegd, en niet gedaan. Maar nu is er geen excuus meer.’ "

Er zijn genoeg supertalenten met kleine tekortkomingen. Rutger Smith werkt met een sportpsycholoog om beter met stress om te gaan en Pieter vd Hoogenband laat een starttrainer overkomen om sneller van de startblokken te komen.

Tijd om uit de 'comfortzone' te komen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 29, 2007 14:10

Rein Halbersma wrote: Als Thijssen daadwerkelijk prive-problemen heeft die zijn prestaties dit WK negatief beinvloeden, dan is het klasse dat hij dit zelf niet als excuus gebruikt. Verder moet je niet al te veel met dit soort niet-verifieerbare 'nieuwtjes' aankomen, Hanco.
Als iemand zich een negatief oordeel aanmatigt over Kees zonder te weten waar hij het over heeft en over wie hij het heeft, dan is een lichte terechtwijzing op zijn plaats. De details doen er verder niet toe en wat ik moet bepaal ik zelf.

pietervdvorm

Re: WK en remise

Post by pietervdvorm » Tue May 29, 2007 14:19

Piet Bouma wrote:
Het aantal beslissingen in de laatste WK's tussen de top 10 eens op een rijtje.
Het opmerkelijke bij dit wk is niet zozeer het aantal remises - dat is er al langer. Wat mij opvalt is het volgende. Wanneer ik de deelnemers op grond van hun rating + vertoonde speel indeel in drie groepen, nl. de Grootsten (Chizhov, Podolski, Georgiev, Shvartsman en Valneris), de Zwakkeren (Lagoda, Pierre en Otgonbayar) en de Rest (12 spelers), dan vallen er in de onderlinge duels per groep wel degelijk beslissingen. Zie bijv. de Grootsten (tot nog toe drie beslissingen in negen duels - veel meer dan ik vooraf had vermoed). En een speler als Ndjofang heeft tot nog toe tien partijen gespeeld tegen andere spelers van de Rest, en daarvan eindigden er vijf in een beslissing. Maar als je kijkt naar de duels van de Grootsten tegen de Rest, dan is het remisepercentage enorm. Tot nog toe slechts vier beslissingen in 47 partijen (= 8,5 %). Dat is opmerkelijk, en volgens mij een verschil met eerdere wk's. Heeft het ermee te maken dat de Grootsten geen van alle in vorm zijn? Of met het feit dat de Rest beter is geworden in 'op remise spelen'? Het zal wel een combinatie zijn. Ik heb de indruk (maar ik kan me vergissen) dat 'op remise spelen' vroeger nogal eens werd uitgelegd als: de botte bijl hanteren, alles weghakken. Terwijl je nu ziet dat spelers, als ze tegen een topper moeten, zich niet richten op ruiltjes maar liever voor een systeem kiezen (bijv. aanval - omsingeling) en dit principieel tegenspelen, met logische zetten. De kans om het remise te houden (en zelfs kansen te krijgen als de tegenstander, bijv. Georgiev, tegen beter weten in probeert iets te forceren) lijkt dan het grootst.

DeletedProfile

Post by DeletedProfile » Tue May 29, 2007 14:25

ook schakers zijn blij met een winstpercentage van 30%

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Tue May 29, 2007 14:38

Hanco Elenbaas wrote:
Rein Halbersma wrote: Als Thijssen daadwerkelijk prive-problemen heeft die zijn prestaties dit WK negatief beinvloeden, dan is het klasse dat hij dit zelf niet als excuus gebruikt. Verder moet je niet al te veel met dit soort niet-verifieerbare 'nieuwtjes' aankomen, Hanco.
Als iemand zich een negatief oordeel aanmatigt over Kees zonder te weten waar hij het over heeft en over wie hij het heeft, dan is een lichte terechtwijzing op zijn plaats. De details doen er verder niet toe en wat ik moet bepaal ik zelf.
beweer je nu dat prive-omstandigheden Thijssen 2 jaar lang hebben verhinderd om te trainen op het 'doodrekenen' van standen, maar niet om anderszins keihard te werken voor de NK-titels 2006,2007?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 29, 2007 15:10

Rein Halbersma wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
beweer je nu dat prive-omstandigheden Thijssen 2 jaar lang hebben verhinderd om te trainen op het 'doodrekenen' van standen, maar niet om anderszins keihard te werken voor de NK-titels 2006,2007?
Me "beweren" proberen aan te rekenen is alweer van dat stropdasgelul.

Het ver kunnen doorrekenen was blijkbaar niet nodig in die 5 NK's. Als Kees het in vraaggesprekken over de noodzaak heeft dat ver rekenen te trainen dan heeft hij het ook altijd alleen maar over het gat dichten met Tsjizjov en Georgiev, nooit over anderen zoals zelfs Valneris en Schwarzman.

Kees is normaal gesproken nog geen drie minuten van een dambord weg te houden, heeft zich met Rob Clerc suf getraind op de tennisbaan, heeft de laatste maanden zelden een druppel alcohol genomen, nauwelijks meer gerookt, zeer veel geoefend met Hein en Paul en Anatoli en Rob en talloze anderen. Alleen dat ver rekenen is erbij ingeschoten door omstandigheden in de privésfeer.

Ik weet niet precies wat Kees bezielde toen hij in dat interview met het TV blad bevestigde dat hij te lui is voor het hoogste damniveau. Waarschijnlijk antwoordt hij dat uit balorigheid of uit een soort ijdelheid, zoals bepaalde kereltjes in de puberteit je ook wilden laten geloven dat ze nooit hun huiswerk voor school deden, terwijl ze niks anders dan tienen en negens haalden.
Je moet in ieder geval niet alles wat Kees in interviews zegt altijd even serieus nemen, omdat hij het ook lollig vindt die journalisten een beetje in de maling te nemen.

Post Reply